Jumaat, 13 April 2012

ISU KESIHATAN : Akta Farmasi atasi lebihan ubat


Oleh Syed Azwan Syed Ali
syedazwan@bharian.com.my


Kementerian Kesihatan kerjasama dengan SKMM pantau produk tiruan

KUALA LUMPUR: Akta Farmasi yang sedang digubal dan menggabungkan lima akta sedia ada memberi kuasa kepada Kementerian Kesihatan menangani masalah lambakan ubat dan produk kosmetik tidak berdaftar dan tiruan, termasuk produk dijual secara online.
Akta itu juga memperuntukkan hukuman lebih keras, iaitu penjara minimum setahun dan denda minimum RM200,000, berbanding akta sedia ada yang memperuntukkan hukuman denda RM25,000 atau penjara tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya bagi individu menjual ubat dan kosmetik tiruan dan tidak berdaftar.

Menerusi akta itu kementerian akan bekerjasama dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) bagi memantau penjualan ubat tiruan dan produk kosmetik tidak berdaftar yang mengandungi racun berjadual dikawal penggunaannya seperti steroid, sildenafil (ubat kuat lelaki), tadalafil, verdanafil dan sibutramine secara online.

Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin, berkata Rang Undang-Undang Farmasi sudah dihantar ke pejabat Peguam Negara dan bacaan pertama di Parlimen dijangka akhir tahun ini.

Katanya, penggubalan akta lebih tegas itu bertujuan menangani masalah lambakan ubat tiruan dan produk kosmetik tidak berdaftar dengan lebih menyeluruh.

“Kementerian tidak benar racun berjadual dijual secara online. Kementerian akan bekerjasama dengan SKMM untuk siasatan dan serbuan serta sekat laman web terbabit,” katanya kepada Berita Harian.

Racun berjadual seperti sibutramine kebiasaannya terkandung dalam produk melangsing badan dan sildenafil dikawal penggunaannya kerana boleh membawa mudarat kepada pengguna jika diambil tanpa pengawasan doktor.

Penggunaan racun berjadual juga boleh menyebabkan penyakit kronik, termasuk gila jika individu memakan campuran bahan berkenaan tanpa nasihat doktor.

Semua ubat dan produk kosmetik perlu didaftarkan dengan Pihak Berkuasa Kawalan Dadah Kementerian Kesihatan untuk dijual dan digunakan pengguna, yang mana ubat racun akan ditandakan huruf A pada hujung nombor pendaftaran (contoh: MAL1999244A) dan hanya boleh diperoleh di klinik atau farmasi, ubat bukan racun (OTC) ditanda X (contoh: MAL199955080X).

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan