Jumaat, 13 April 2012

ISU GLOBAL : Sekatan terhadap Iran, hanya memalukan Amerika


Oleh MANSOR PUTEH

ANCAMAN sekatan atau sanction ke atas mana-mana negara oleh Amerika sebenarnya bukan sesuatu yang baru; ia adalah satu tindakan terdesak yang melampaui kuasa Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan diplomasi antarabangsa.

Lebih dari itu, ia adalah perbuatan yang tidak masuk akal. Tujuannya adalah untuk Amerika memaksa sesebuah negara tunduk kepada kehendaknya.

Dalam usahanya yang telah lalu, sekatan yang dianjurkan dan dikenakan oleh Amerika dan sekutu-sekutunya ternyata tidak berkesan.

Yang berkesan hanyalah sekatan yang telah dilakukan oleh negara-negara di dunia ke atas kerajaan apartheid Afrika Selatan yang akhirnya menyebabkan negara minoriti kulit putih itu tunduk kepada tindakan negara-negara majoriti sehinggakan Afrika Selatan bebas dan menjadi negara kulit hitam seperti sekarang.

Sekatan lain yang turut berkesan tetapi belum mendatangkan hasil sepenuhnya adalah sekatan terhadap negara Zionis Israel yang dikenakan oleh banyak negara Islam. Ia telah menyebabkan Israel hidup dalam dunia yang amat sempit tanpa mempunyai rakan-rakan yang mahu berhubung dengan mereka.

Ini juga menyebabkan ramai rakyat mereka tidak dapat bergerak dengan mudah di mana-mana termasuk di Amerika sendiri bila mereka tidak dapat mengaku mereka dari Israel.

Sebaliknya sekatan terhadap Iran yang dikenakan sekarang, tidak pula menyebabkan rakyat Iran daripada bergerak dari satu negara ke negara lain; mereka boleh menjalankan kehidupan seharian seperti biasa dan ini yang mencemaskan apabila ramai antara mereka kini berada di Amerika sendiri, dan ramai lagi pergi ke negara Islam lain termasuk Malaysia yang mana akan menghasilkan satu pertembungan yang sihat.

Kemenangan filem Iran iaitu 'A Separation' dalam malam anugerah akademi Februari lalu juga menunjukkan sekatan ke atas Iran hanya berlaku di Washington DC dan tidak di Hollywood di mana mereka senang menerima filem-filem dan pengkarya filem dari Iran.

Dan banyak filem dan pengkarya filem Iran juga disenangi dan sering disanjung oleh pesta filem di Eropah dan Barat termasuk di Amerika. Ini semuanya menunjukkan kesan terhadap sekatan terhadap Iran yang dikenakan oleh Amerika dan sekutunya ke atas Iran tidak berkesan.

Dan ini juga telah membuat Amerika dan sekutunya terdesak mahu mengambil tindakan lebih drastik daripada itu iaitu dengan mengenakan sekatan terhadap penjualan minyak ke negara-negara Barat dan sekutunya.

Ini adalah atas dakwaan Amerika bahawa Iran kini giat berusaha membuat bom nuklear yang boleh mengancam Timur Tengah khususnya kewujudan Israel, dan juga negara-negara di Eropah kalau Iran mempunyai peluru berpandu jarak jauh yang boleh sampai ke sana.

Ini sebenarnya bukan soalannya. Soalannya adalah apakah Iran juga tidak ada cita-cita murni untuk membangunkan negara mereka dengan mengguna cara dan tindakan yang sekutunya, Israel telah lama ada, yang mana mereka telah menggunakannya untuk menggugat ketenteraman dan keselamatan negara-negara yang berjiran dengannya?

Malah tanpa memiliki kuasa nuklear, Israel sudah lama dapat dihapuskan. Dan mereka sendiri sedar tanpa kuasa nuklear yang mereka tidak berani mengaku memiliki, mereka juga tidak berani untuk menjadi angkuh.

Kuasa nuklear atau 'nuclear option' ini adalah satu-satunya sebab kenapa Israel berani bersikap angkuh dan terus merampas tanah Palestin dan membunuh pemimpin mereka dengan sewenang-wenangnya.

Ini ditambah pula dengan sokongan padu daripada Amerika yang tidak akan mengambil tindakan ke atas Israel selain daripada memberi nasihat sahaja. Amerika ada kuasa veto yang telah mereka gunakan untuk mematikan sebarang ketetapan yang diluluskan oleh PBB ke atas Israel.

Oleh sebab veto dan kuasa nuklear inilah maka Israel dapat berkembang dan menjadi lebih angkuh. Kalau tidak bagaimanakah sebuah negara yang dianggap sebagai pariah dapat bertahan sehingga kini?

Israel telah 'ditubuhkan' dalam tahun 1948, apabila dunia Islam bergolak dengan pergerakan kemerdekaan masing-masing. Negara-negara Islam tidak bersepakat dan keadaan seperti ini telah membenarkan Israel wujud.

Dan negara-negara Arab dan Islam ketika itu pada dasarnya tidak mementingkan sangat untuk memiliki kuasa tentera, jauh sekali mahu memikirkan untuk memiliki kuasa nuklear, maka mereka tertindas dengan tindakan negara-negara kuasa besar lain yang awal-awal lagi tahu bahawa kewujudan mereka di dunia ini hanyalah bergantung kepada kuasa nuklear.

Oleh itu, Israel juga beria-ia mahu memiliki kuasa nuklear sebaik sahaja mereka berjaya mengukir sebuah negara daripada tanah Palestin dalam tahun 1948 supaya ia dapat menjamin keselamatan mereka. Tetapi berapa lamakah Israel dan penyokong kuatnya, Amerika dan sekutu-sekutu pro-Zionis di Barat dapat mempertahankan kedudukan ini?

Sebab lambat-laun Iran atau negara-negara Arab dan Islam lain akan turut mahu dan sudahpun memiliki kuasa nuklear yang mereka gunakan untuk menjamin kemakmuran negara masing-masing, yang boleh menjana peningkatan ekonomi mereka.


Ia adalah bukan kuasa nuklear seperti yang digunakan oleh Amerika dan Israel dan sekutu-sekutunya yang lebih cenderung menggunakan kuasa ini sebagai senjata, sedangkan negara Arab dan Islam lain termasuk Iran hanya mahu menggunakannya untuk menjamin bahawa mereka boleh membangunkan negara masing-masing bagi mengharungi masa depan yang penuh cabaran apabila kuasa fosil atau minyak petrol kering daripada negara mereka.

Dan dengan mengenakan sekatan terhadap Iran sekarang, Amerika dan sekutunya mahu memastikan Iran tidak menjadi sebuah negara maju di Timur Tengah dan Teluk; mereka mahu Iran menjadi seperti Afghanistan dan Iraq yang boleh diperkotak-katikkan.

Malah dengan kegagalan Amerika dan sekutunya yang berusaha untuk menyokong Israel, tindakan mereka terhadap Afghanistan dan Iraq ternyata gagal.

Kebangkitan rakyat di beberapa negara Arab mulai tahun 2011 membuktikan bahawa kuasa sorakan dan tempikan di jalan itu kadangkala lebih berkesan daripada kuasa veto di PBB sendiri.

Rakyat Amerika dan di negara-negara sekutunya juga sedar tentang perkara ini dan sudahpun bangkit daripada lena, apabila mereka menganjurkan protes yang dipanggil 'Occupy Wall Street' di bandar raya New York yang merebak ke banyak bandar raya dan pekan seluruh Amerika.

Malah ia telah juga merebak ke hampir semua negara di Eropah dan Latin Amerika.

Kesannya sudahpun dirasai. Sebabnya juga sudah jelas sekarang, bahawa rakyat Amerika dan negara-negara sekutunya juga tidak senang dengan tindakan pihak pemimpin politik negara masing-masing khususnya di Washington DC yang ternyata dipengaruhi oleh pelobi Zionis.

Dan ini tidak menyenangkan mereka, lebih-lebih lagi apabila mereka sedar bahawa semua perusahaan penting di Amerika khususnya didominasi oleh mereka yang menyokong Zionis dan Israel sedangkan rakyat biasa Amerika melarat.

Amerika dan sekutunya mahu melumpuhkan Iran, tetapi apa yang berlaku sekarang ialah sebaliknya; Iran yang bakal melumpuhkan Amerika dan sekutunya, tanpa ia perlu menggunakan sebarang kuasa ketenteraan, dengan hanya membenarkan Amerika dan sekutu-sekutunya menggunakan kuasa veto dan sekatan mereka, selagi boleh.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan