Isnin, 21 Mei 2012

ISU PENDIDIKAN : Sabar, minat pendinding guru



WARTAWAN SINAR HARIAN

Cikgu, ustaz, ustazah, teacher dan pensyarah adalah gelaran individu yang bertungkus-lumus mendidik murid, pelajar dan penuntut dengan harapan dapat melahirkan generasi berbakti kepada agama, bangsa dan negara.

Justeru, tanggal 16 Mei saban tahun, pasti menjadi tarikh istimewa kepada mereka apabila diumumkan sebagai Hari Guru iaitu hari meraikan segala pengorbanan pendidik demi menabur bakti untuk anak bangsa tercinta.

Namun bukan mudah menggalas tugas sebagai guru yang perlu berhadapan dengan 1001 karenah anak didik yang semakin hari semakin mencabar kesabaran pendidik. Penolong Kanan Pentadbiran Sekolah Kebangsaan Bandar Anggerik Shah Alam, Hamidah Jantan berkata, memang tidak dinafikan menjadi seorang guru, cabaran besar adalah menahan kesabaran.

Menurutnya, bukan mudah untuk mendidik anak bangsa menjadi orang berguna dalam menangani karenah pelajar dengan harapan berjaya memacu negara.

“Bergelar guru, kesabaran akan sentiasa teruji apabila berhadapan dengan murid, ibu bapa dan rakan sekerja yang pelbagai perangai. Sebab itu, minat untuk menjawat jawatan sebagai guru itu amat diperlukan.

“Mungkin sudah sebati dalam diri seorang guru itu ada sifat sabar, walaupun anak murid kadang-kadang kurang ajar dengannya, guru tetap sabar mendidiknya, katanya kepada Sinar Harian.

Hamidah yang bergelar guru sejak 1979 berkata, mendidik anak murid dahulu dan kini banyak berbezaannya terutama dari segi disiplin murid.

“Pelajar dahulu, jika melanggar disiplin seterusnya dikenakan hukuman atau didenda. Mereka tidak berdendam dengan guru, tambahan mereka berterima kasih dengan guru kerana hukuman tersebut dijadikan pengajaran seterusnya menjadi orang berguna pabila dewasa.

“Saya pernah mengetuk tangan seorang pelajar kerana melakukan kesalahan ketika kelas berlangsung. Selepas kejadian itu, pelajar berkenaan mengucapkan terima kasih atas tindakan saya itu, yang membuatkannya mahir dalam subjek tersebut,” katanya.

Di sebalik hukuman

Hamidah berkata, boleh dilihat kini apabila guru mengenakan tindakan disiplin kepada anak didik, ibu bapa seakan tidak dapat menerima tindakan dikenakan.

“Bukan guru mahu menyalahkan ibu bapa sekarang, tetapi usaha kami adalah mendidik pelajar agar menjadi insan berjaya. Jika tidak dikenakan hukuman atas kesalahan dilakukan mungkin mereka akan terus melakukan kesalahan sama.

“Bagi guru seperti saya pun tahu batasan hukuman yang dikenakan atas kesalahan dilakukan. Ia tidaklah sehingga mendatangkan kecederaan. Asalkan hukuman berkenaan boleh mengubah pelajar tersebut menjadi lebih baik,” katanya.

Menjadi cikgu, kata Hamidah memang cita-citanya sejak kecil, tambahan berasal daripada keluarga susah menyebabkannya mahu mengubah hidupnya lebih senang.

“Pernah ketika tingkatan empat, saya bekerja mencuci pakaian dan menguruskan rumah pemilik berbangsa Cina setiap hujung minggu dengan pendapatan RM10 sebulan.

“Selepas habis Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), saya bekerja di kilang sebelum diterima menyambung pelajaran di Maktab Perguruan Perempuan Melaka. Betapa gembiranya perasaan saya diberitahu bakal menjadi pendidik ketika itu,” ujar anak sulung daripada lapan beradik.

Guru Besar SK Bandar Anggerik Shah Alam, Dahlia Abas berkata, memegang jawatan sebagai guru bukan mudah disangka terutama apabila dinaikkan pangkat menjadi guru besar.

“Bukan sahaja perlu menguruskan murid, tetapi perlu memantau semua warga sekolah termasuk guru, kerani, tukang kebun, keceriaan sekolah, prestasi dan hubungan dengan pihak luar.

“Tidak terbayang pun saya dilantik menjadi guru besar yang memikul tanggungjawab besar di sekolah. Tetapi kerana minat dan mahukan warga sekolah berjaya, saya teruskan usaha ini,” katanya.

Bentuk generasi

Siapa kata tugas guru ini mudah? Soal Dahlia kepada penulis. Tambahan dunia mencabar kini di mana murid lebih pandai daripada guru dalam dunia teknologi. Ini menjadikan guru perlu lebih berusaha menjadi mahir dalam bidang siber ini.

“Dahulu, mana ada komputer, mesin faks, pencetak dan telefon pintar yang boleh mengakses pelbagai maklumat dengan hanya hujung jari. Ketika mula menjadi guru, soalan murid hanya ditulis tangan sahaja, seterusnya baru muncul mesin taip.

“Kini, kerja lebih mudah dan pantas. Justeru guru perlu seiring dengan setiap perkembangan semasa ini,” katanya.

Ditanya ciri-ciri perlu dimiliki guru, Dahlia menyatakan perlu tinggi tahap kesabarannya. Jika tidak, ia boleh membuatkan guru tersebut mengalami gangguan emosi atau mental kerana cabaran dalam dunia pendidikan ini sangat mencabar.

“Sebab itu, setiap guru diberi penerangan menangani tekanan kerja pada satu-satu masa agar tidak terlalu tertekan dengan cabaran dihadapi dan boleh meneruskan kerja dengan dedikasi serta ikhlas.

“Memang terdapat kes di mana guru mengalami tekanan perasaan akibat bebanan ditanggung yang tidak dapat ditangani seterusnya terpaksa direhatkan. Oleh itu, minat dan sabar amat penting dalam dunia ini,” katanya.

Selain itu katanya, ciri guru yang diingini pelajar mestilah ada perasaan sayang pada mereka di samping jatuh cinta dengan pekerjaan guru itu sendiri untuk memikul tanggungjawab mendidik generasi akan menongkat dunia.

Oleh itu, sempena Hari Guru tahun ini bertemakan "Guru Inovatif Melonjakkan Transformasi Pendidikan Negara" diharap dapat direalisasikan pendidik sejajar dengan perkembangan semasa.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan