Jumaat, 15 Jun 2012

ISU EKONOMI : Menyelami nasib peniaga-peniaga tempatan


Oleh M JASNI MAJED

APABILA demam bola muncul semula, lazimnya restoran-restoran mamak dipenuhi anak-anak muda sampailah mereka yang sudah berumur.

Dari Restoran Ayob di Taman Universiti Skudai, Johor sampailah ke restoran mamak berhampiran lampu isyarat di simpang empat di pekan Changlun, Kedah, dari pukul 10 malam sampai pukul 3 atau 4 pagi, ramai yang berlonggok menyaksikan siaran langsung Kejohanan Bola Sepak Eropah (Euro) 2012.

Waktu perlawanan yang memakan masa hampir dua jam termasuk waktu rehat itu, sekurang-kurangnya segelas atau dua gelas teh tarik dipesan setiap orang. Itu belum lagi termasuk tempahan mi goreng, nasi lemak, dan sebagainya.

Jika seratus orang duduk dalam satu-satu masa, setiap malam, bukan sedikit wang dikaut oleh pengusaha restoran mamak daripada orang tempatan yang gila bola. Kalau bukan musim bola pun, bukan sedikit orang kita yang menjadikan restoran mamak sebagai tempat makan minum saban hari, dari pagi sampai ke malam.

Kita tidak menyalahkan mana-mana pihak atau individu pun yang hendak berniaga di negara ini kerana khidmat disediakan oleh pengusaha-pengusaha makanan dari luar banyak membantu rakyat tempatan. Restoran makanan segera pun bukanlah diusahakan oleh orang tempatan tetapi kebanyakannya dari Selatan Thailand.

Maka, pengusaha-pengusaha tempatan dalam bidang makan minum di negara kita boleh dikira dengan jari. Malah, ada yang hidup segan mati tak mahu kerana untung tidak banyak, hendak ditutup tiada kerja lain yang hendak dibuat.

Di samping itu, di Lembah Klang pula, banyak kedai runcit dimonopoli orang Aceh. Khabarnya orang Aceh pandai berniaga sampai orang Melayu yang berniaga bersebelahan pun tidak tahan dengan saingan kedai orang Aceh.

Orang tempatan akan menolak bangsa dan kaumnya sendiri jika harga barangan di kedai orang luar lebih murah. Dalam soal jual beli, kalau rugi, saudara-mara buka kedai pun suku-sakatnya tidak akan pandang. Kalau hendak tolong pun sekali dua sahaja.

Sudahnya, pengusaha kedai runcit tempatan menyewa kedai kepada orang Aceh. Lebih ramai orang kita suka mencari jalan mudah untuk mendapatkan wang tetapi keuntungan besarnya dilibas oleh orang lain.

Orang kita bukannya tidak boleh berniaga, tetapi orang luar lebih pandai berniaga. Mereka ada strategi. Mereka ada ilmu berniaga. Dari segi layanan, harga dan kebersihan, mereka pandai jaga. Susun atur barangan di kedai runcit pun kita nampak macam mereka ada ilmu berniaga.

Layanan yang cepat dan mesra merupakan senjata utama peniaga menarik pelanggan. Pelanggan tidak suka jika segelas teh dipesan, lima belas minit pun belum sampai, apatah lagi kalau pelanggan di gerai atau restoran itu tidak sampai lima orang. Pelanggan lebih tidak suka jika ada dua tiga orang pelayan datang bertanyakan apa yang dipesan pada orang yang sama. Dari situ sudah nampak kelemahan dari segi layanan dan pengurusannya.

Dari segi kebersihan, pelanggan akan lihat dari pelbagai sudut iaitu dari dalam premis perniagaan, alatannya sampailah ke dalam tandas.

Pelanggan tidak akan datang dua atau tiga kali jika premis perniagaan lintang-pukang, kotor manakala tandas pula kotor dan tidak ada kunci.

Di kedai runcit pula, orang akan lihat apa barang dan harga yang ditawarkan. Apa yang dapat kita selami, pengusaha-pengusaha kedai runcit dari kalangan orang Aceh mempunyai persatuan yang kuat. Barang-barang di kedai mereka agak lengkap, banyak dan lebih murah berbanding harga ditawarkan peniaga tempatan, termasuk harga yang ditawarkan di pasar raya.

Orang tempatan mestilah memikirkan kaedah baru dalam bidang perniagaan. Jika tidak dapat menandingi atau melebihi orang asing pun, mampu menyamai mereka pun sudah memadai.

Selepas itu, pelanggan akan membuat penilaian sendiri, sama ada memilih untuk membeli atau menggunakan khidmat orang luar atau orang tempatan.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan