Oleh M JASNI MAJED
APABILA demam bola muncul semula, lazimnya restoran-restoran
mamak dipenuhi anak-anak muda sampailah mereka yang sudah berumur.
Dari Restoran Ayob di Taman Universiti Skudai, Johor
sampailah ke restoran mamak berhampiran lampu isyarat di simpang empat di pekan
Changlun, Kedah, dari pukul 10 malam sampai pukul 3 atau 4 pagi, ramai yang
berlonggok menyaksikan siaran langsung Kejohanan Bola Sepak Eropah (Euro) 2012.
Waktu perlawanan yang memakan masa hampir dua jam termasuk
waktu rehat itu, sekurang-kurangnya segelas atau dua gelas teh tarik dipesan
setiap orang. Itu belum lagi termasuk tempahan mi goreng, nasi lemak, dan
sebagainya.
Jika seratus orang duduk dalam satu-satu masa, setiap malam,
bukan sedikit wang dikaut oleh pengusaha restoran mamak daripada orang tempatan
yang gila bola. Kalau bukan musim bola pun, bukan sedikit orang kita yang
menjadikan restoran mamak sebagai tempat makan minum saban hari, dari pagi
sampai ke malam.
Kita tidak menyalahkan mana-mana pihak atau individu pun
yang hendak berniaga di negara ini kerana khidmat disediakan oleh
pengusaha-pengusaha makanan dari luar banyak membantu rakyat tempatan. Restoran
makanan segera pun bukanlah diusahakan oleh orang tempatan tetapi kebanyakannya
dari Selatan Thailand.
Maka, pengusaha-pengusaha tempatan dalam bidang makan minum
di negara kita boleh dikira dengan jari. Malah, ada yang hidup segan mati tak
mahu kerana untung tidak banyak, hendak ditutup tiada kerja lain yang hendak
dibuat.
Di samping itu, di Lembah Klang pula, banyak kedai runcit
dimonopoli orang Aceh. Khabarnya orang Aceh pandai berniaga sampai orang Melayu
yang berniaga bersebelahan pun tidak tahan dengan saingan kedai orang Aceh.
Orang tempatan akan menolak bangsa dan kaumnya sendiri jika
harga barangan di kedai orang luar lebih murah. Dalam soal jual beli, kalau
rugi, saudara-mara buka kedai pun suku-sakatnya tidak akan pandang. Kalau
hendak tolong pun sekali dua sahaja.
Sudahnya, pengusaha kedai runcit tempatan menyewa kedai
kepada orang Aceh. Lebih ramai orang kita suka mencari jalan mudah untuk
mendapatkan wang tetapi keuntungan besarnya dilibas oleh orang lain.
Orang kita bukannya tidak boleh berniaga, tetapi orang luar
lebih pandai berniaga. Mereka ada strategi. Mereka ada ilmu berniaga. Dari segi
layanan, harga dan kebersihan, mereka pandai jaga. Susun atur barangan di kedai
runcit pun kita nampak macam mereka ada ilmu berniaga.
Layanan yang cepat dan mesra merupakan senjata utama peniaga
menarik pelanggan. Pelanggan tidak suka jika segelas teh dipesan, lima belas
minit pun belum sampai, apatah lagi kalau pelanggan di gerai atau restoran itu
tidak sampai lima orang. Pelanggan lebih tidak suka jika ada dua tiga orang
pelayan datang bertanyakan apa yang dipesan pada orang yang sama. Dari situ
sudah nampak kelemahan dari segi layanan dan pengurusannya.
Dari segi kebersihan, pelanggan akan lihat dari pelbagai
sudut iaitu dari dalam premis perniagaan, alatannya sampailah ke dalam tandas.
Pelanggan tidak akan datang dua atau tiga kali jika premis
perniagaan lintang-pukang, kotor manakala tandas pula kotor dan tidak ada
kunci.
Di kedai runcit pula, orang akan lihat apa barang dan harga
yang ditawarkan. Apa yang dapat kita selami, pengusaha-pengusaha kedai runcit
dari kalangan orang Aceh mempunyai persatuan yang kuat. Barang-barang di kedai
mereka agak lengkap, banyak dan lebih murah berbanding harga ditawarkan peniaga
tempatan, termasuk harga yang ditawarkan di pasar raya.
Orang tempatan mestilah memikirkan kaedah baru dalam bidang
perniagaan. Jika tidak dapat menandingi atau melebihi orang asing pun, mampu
menyamai mereka pun sudah memadai.
Selepas itu, pelanggan akan membuat penilaian sendiri, sama ada
memilih untuk membeli atau menggunakan khidmat orang luar atau orang tempatan.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan