Selasa, 31 Julai 2012

ISU SOSIAL : Iktibar kelalaian, kelemahan umat Islam

Oleh :  ROHAMI SHAFIE

KEGEMILANGAN Islam telah lama tercatat dalam lipatan sejarah. Sejak zaman Rasulllullah SAW sehinggalah zaman kerajaan Uthmaniyah, Islam dipandang amat tinggi di kalangan masyarakat dunia. Agama Islam berjaya disebarkan di seluruh dunia termasuklah di negara kita. Islam agama yang benar dan terbaik tetapi kenapakah umatnya kini dilanda pelbagai musibah?

Di negara-negara Arab sehingga Afrika, umat Islam tidak berupaya bangun menjadi umat yang hebat sebagaimana zaman Rasulllullah SAW sehinggalah zaman Kerajaan Uthmaniyah.

Di satu pihak, umat Islam berada dalam kemiskinan, tidak cukup makan dan kebuluran kerana bersengketa sesama sendiri. Di satu pihak pula, umat Islam kaya-raya tetapi tidak mampu membantu umat Islam lain yang sedang mengalami kesusahan. Yang mampu dilakukan hanyalah sekadar memandang tentera-tentera kafir harbi menyerang umat Islam mengakibatkan ramai orang Islam terbunuh.

Di manakah silapnya umat Islam ketika ini? Punca utamanya tidak lain tidak bukan kelemahan pemimpin-pemimpin Islam itu sendiri. Sejarah juga mencatatkan kejatuhan kerajaan Islam Umayyah, Abbasiyah dan Uthmaniyah adalah kerana kelemahan para pemimpin mereka yang berebut kuasa dan bergaduh sesama sendiri. Kuasa, pangkat dan harta benda serta wang ringgit menjadi taruhan kemaslahatan ummah.

Tatkala berebut kuasa, kita seolah-olah tidak sedar bahawa hidup kita hanya seketika dan akan meninggalkan dunia yang fana ini pada suatu hari nanti. Malangnya, kesemua ini tidak digunakan sebaik mungkin untuk kebaikan umat Islam.

Yang menyedihkan, kesemua ini dikejar untuk kepentingan diri sendiri yang akhirnya menjadikan umat Islam semakin lemah dan dipandang hina oleh musuh Islam ekoran pergaduhan dan perebutan kuasa. Sedangkan pergaduhan, pemberontakan, persengketaan tidak langsung diajar oleh agama Islam. Islam menganjurkan pemimpinnya bersatu meskipun berbeza pendapat demi menegakkan maruah agama Islam dan kemaslahatan umat Islam.

Agama Islam adalah agama kesejahteraan. Islam tidak menganjurkan perkara-perkara yang merosakkan muka bumi ini. Jauh sekali menganjurkan umatnya melakukan fitnah dan mengadu domba sesama sendiri. Ini kerana fitnah itu lebih tajam daripada mata pedang. Bukan sahaja boleh meruntuhkan persahabatan seseorang tetapi lebih teruk lagi meruntuhkan keharmonian masyarakat yang telah dibina selama ini.

Tetapi umat Islam lebih mudah terpedaya dengan dakyah musuh Islam melalui pelbagai perancangan mereka. Umat Islam tidak mampu menapis maklumat yang mana satu benar dan yang mana satu berbentuk fitnah. Memfitnah orang dan menuding jari terhadap orang lain dengan kesilapan dan kelemahan tidak membantu dalam memajukan ummah. Umat Islam perlu mempunyai kekuatan menapis maklumat yang palsu dan mengesahkan maklumat yang benar.

Umat Islam juga perlu sentiasa berkongsi menyelesaikan setiap kelemahan dan kesilapan yang berlaku dan bukannya hanya pandai menuding jari terhadap orang lain.

Suatu masalah besar di kalangan umat Islam adalah para pemimpinnya lebih suka memilih jalan persengketaan berbanding bermaaf-maafan sesama sendiri.

Betapa hebatnya akhlak Rasullullah SAW yang membebaskan kaum musyrikin yang melakukan kekejaman terhadap baginda tetapi baginda tanpa berdendam mengampunkan mereka sepenuhnya dengan membebaskan mereka.

Kekuasaan moral baginda perlu diambil contoh oleh pemimpin Islam. Baginda tidak pernah menganjurkan perpecahan ummah, baginda sentiasa menyatukan umat Islam tidak kira masa. Inilah yang diajar oleh agama Islam, yang hanya mengesakan Allah SWT, tiada tuhan yang wajib disembah kecuali-NYA. Banyak ibadah kita ditunjukkan oleh Islam agar bersatu padu.

Kita bersolat menghadap kiblat yang satu, berpuasa di bulan yang sama iaitu Ramadan dan mengerjakan haji di bumi suci Mekah menggambarkan betapa Islam amat menitikberatkan perpaduan. Islam juga menganjurkan tolong-menolong antara satu sama lain dengan membanyakkan sedekah dan kewajipan membayar zakat.

Ini menggambarkan betapa pentingnya menjaga persaudaraan sesama Islam dengan bantu- membantu sesama Islam, jauh sekali membangkitkan permusuhan. Islam semakin lemah kerana ada dalam kalangan umatnya lalai dengan kemewahan yang diberi sehingga berlagak sombong dan riak di muka bumi ini. Kononnya, kemewahan tersebut hanyalah hak mereka semata-mata atas usaha mereka selama ini.

Sudah menjadi lumrah, manusia hanya berasa insaf tatkala dilanda kesusahan tetapi ujian paling besar adalah sama ada kita bersyukur menikmati kemewahan yang dikurniakan oleh Allah SWT. Kejatuhan kerajaan Islam yang terdahulu disebabkan kelalaian umatnya tatkala menikmati pelbagai kemewahan. Kelalaian mensyukuri kemewahan yang dinikmati seolah-olah kemewahan ini akan dinikmati selama-lamanya, walhal kemewahan itu hanya sekadar pinjaman sementara oleh Yang Maha Esa.

Kemewahan ini boleh ditarik Allah SWT pada bila-bila masa. Adakah selepas berlakunya bala barulah kita sedar betapa besarnya nikmat dan kemewahan diberikan oleh Allah SWT?

Justeru, sempena Ramadan ini, marilah kita memanjatkan dan membanyakkan doa ke hadrat Allah SWT agar umat Islam seluruh dunia bertambah kuat, manakala umat Islam Malaysia sentiasa bersatu tidak kira masa mahupun berbeza fahaman politik. Semoga kehidupan dan nasib umat Islam bertambah baik pada masa akan datang. Amin.

PENULIS ialah Pensyarah Kanan Perakaunan dan Kewangan, Pusat Pengajian Perakaunan,  Kolej Perniagaan, Universiti Utara Malaysia.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan