Oleh : Imlan Adabi
Jika bernostalgia mengenai lagu
raya dan balik kampung menjelang Syawal, anak mungkin mempunyai persepsi lain.
Apalah yang ada pada dendangan Tan Sri P Ramlee, Puan Sri Saloma, Datuk Ahmad
Jais dan Sanisah Huri?
Apalah yang ada pada Syawal di
desa selain makan ketupat, rendang, tengok sawah, ziarah kubur, duit raya dan
jumpa nenek!
Mereka akan ketawa mendengar lagu
raya era 60-an kerana iramanya dikatakan lawak dan mungkin aneh!
Mereka akan hairan memikirkan
zaman orang tua yang sudah semakin sayup dan aneh kedengaran. Kanak-kanak
sekarang sudah asing daripada persekitaran orang tua sendiri.
Mereka tidak tahu bagaimana
memikat keciap di sawah atau membakar belalang dan ubi kayu ketika bendang
semakin kontang. Ada yang terperanjat melihat etok direbus dan dikunyah pada
petang Syawal.
Hidup sudah berubah dan zaman
lalu tidak mungkin mengembalikan kesegalaannya.
Memang benar pengakuan Jane Healy
menerusi Endangered Minds, bahawa kanak-kanak kini semakin kosong dan longlai.
Mereka tidak kreatif dan kurang mesra alam. Semuanya berpunca daripada
kehidupan moden di kota.
70 peratus kanak-kanak berada di
kota dan kawasan urban. Mereka mangsa keadaan kerana segala bentuk permainan
disediakan, bukan mencari sendiri seperti kita alami 30 tahun lampau. Mereka
memadai dengan menekan alat kawalan jauh untuk memilih siaran paling menarik
menerusi televisyen satelit.
Mereka dibesarkan dengan Ipad,
Ipod dan telefon bimbit pintar. Permainan hanya di hujung jari, berbanding kita
yang terpaksa ke sawah, pinggir bukit, menyelam di sungai dan tali air. Kita
lasak mencari keseronokan zaman lampau, mereka bergasak menerusi permainan
video digital!
Jangan ceritakan soal makan ubi
bakar di kebun getah atau meratah sotong salai bersama rakan selepas sunat
Tarawih, mereka akan ketawa kerana kehidupan kita yang dianggap membosankan.
Mereka menjadi mangsa keadaan,
terperangkap dalam jeriji besi untuk tujuan keselamatan. Kanak-kanak kota
sering ditetapkan waktu untuk belajar, bersukan, aktiviti kokurikulum, mahupun
ke pusat beli-belah bersama keluarga.
Dunia mereka hanya di rumah dan
sekolah. Mereka tidak mempunyai alam lain lagi. Mereka sejak bayi diasuh berada
dalam kawalan bagi memastikan keselamatan kerana bandar besar seperti Kuala
Lumpur selalu dikaitkan sebagai ganas, kejam, penuh jenayah dan terancam.
Golongan muda generasi Y dan Z
menjadi pewaris Starbucks yang sentiasa melihat dunia dengan persaingan, bukan
persamaan. Mereka ada hak eksklusif tersendiri untuk memiliki bilik tidur
berasingan sesama adik beradik dan kurang mengerti dengan nasib yang dialami
oleh jiran.
Mereka jauh berbeza generasi kita
dulu yang mungkin lima jam berada di luar rumah semata-mata untuk mengaji
al-Quran, memikat burung atau menjadi ahli dikir barat peringkat kampung yang
tentunya memiliki perasaan kebersamaan erat.
Kita dulu menjadi milik
masyarakat kampung dan jika pun melakukan kesalahan menghisap rokok di belakang
kedai kopi, sesiapa saja berhak untuk mencubit atau menjentik telinga di
khalayak ramai.
Keadaan kini sudah jauh berubah.
Generasi pasca reformasi 1999 lebih akrab dengan digital, bersendirian ke dunia
tanpa sempadan, melontarkan pandangan menerusi Facebook dan Twitter, sekali gus
mereka sebahagian daripada empat juta pengundi baru dalam Pilihan Raya Umum
Ke-13 nanti.
Mereka mempunyai sikap
tersendiri. Tidak terlalu nostalgik. Mereka menerima propaganda dengan fikiran
penuh tanda tanya. Generasi baru yang mungkin kurang kreatif seperti disuarakan
Jane Healy tapi mempunyai sinikal tersendiri. Mereka kurang mengenang budi dan
tidak semestinya berita yang disogokkan, diterima sepenuhnya.
Apabila timbul isu balik kampung
menjelang lebaran, mereka sering bertanya apakah ayah dan ibu akan terus balik
kampung jika nenek dan datuk tiada lagi?
Kini, giliran kita pula untuk
bertanya kepada diri sendiri; apakah kampung masih ada di hati kita menjelang
2020?
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan