Jumaat, 16 November 2012

ISU EKONOMI : Ekonomi berkembang 5.2 peratus suku ketiga 2012


Oleh : Shahrizan Salian
 
Kuala Lumpur: Ekonomi Malaysia berkembang 5.2 peratus pada suku ketiga 2012, disokong oleh permintaan domestik yang terus kukuh di tengah-tengah persekitaran mencabar ekonomi global.

Berikutan pencapaian itu, ekonomi negara dalam tempoh sembilan bulan tahun ini berkembang 5.3 peratus selepas mencatatkan pertumbuhan 4.9 peratus pada suku pertama dan 5.6 peratus pada suku kedua.

Ia meletakkan negara dalam landasan kukuh untuk mencapai unjuran pertumbuhan ekonomi antara empat hingga lima peratus bagi seluruh tahun ini.

Gabenor Bank Negara Malaysia, Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz, berkata pertumbuhan ekonomi Malaysia pada suku ketiga yang lebih perlahan berbanding suku kedua adalah susulan permintaan luar yang semakin perlahan.

Begitupun, katanya permintaan domestik terus memberikan sokongan kepada pertumbuhan dibantu oleh prestasi kukuh kegiatan pelaburan dan perbelanjaan daripada sektor awam serta swasta.

Kami menjangkakan bahawa ini (prestasi kukuh permintaan domestik) akan berterusan untuk beberapa suku akan datang, katanya pada sidang media mengumumkan prestasi suku ketiga ekonomi Malaysia itu di Kuala Lumpur, semalam.

Zeti berkata, permintaan domestik pada suku ketiga berkembang 11.4 peratus, berbanding 14 peratus pada suku terdahulu.

Katanya, pelaburan swasta dipacu oleh perbelanjaan modal dalam sektor perkhidmatan khususnya pengangkutan, hartanah, subsektor utiliti serta pelaksanaan projek dalam sektor minyak dan gas.

Dari segi pelaburan awam pula, katanya perbelanjaan modal syarikat awam disalurkan ke dalam sektor pengangkutan, minyak dan gas dan utiliti manakala perbelanjaan pembangunan kerajaan persekutuan digunakan dalam sektor pengangkutan, pendidikan dan utiliti awam.

Permintaan domestik juga disokong oleh peningkatan berterusan perbelanjaan swasta yang dibantu persekitaran pasaran tenaga kerja memberangsangkan serta pertumbuhan pendapatan yang mapan.

Selain itu, bayaran bonus kepada kakitangan awam serta ganjaran RM5,000 kepada peneroka FELDA turut memberikan sokongan ke atas perbelanjaan pengguna, katanya.

Beliau menjelaskan pertumbuhan yang lebih perlahan pada suku ketiga itu berpunca daripada permintaan luar yang lemah, apabila eksport bersih barangan dan perkhidmatan dalam tempoh itu turun 50.5 peratus.

Kita tidak terlindung daripada persekitaran luaran yang tidak menentu, namun teras kepada ekonomi negara ialah permintaan domestik, katanya.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan