Selasa, 26 Februari 2013

ISU SOSIAL : Kerja Lebih Masa Tidak Bermakna Berkualiti


PETALING JAYA : Bekerja dalam jangka masa yang panjang tidak semestinya akan meningkatkan produktiviti.

"Malah pekerja yang memilih untuk terus berada di pejabat dan membuat tuntutan kerja lebih masa menunjukkan mereka tidak boleh menguruskan masa dengan berkesan," kata Persekutuan Majikan Malaysia.

Pengarah Eksekutif MEF, Shamsuddin Bardan berkata: "Waktu bekerja yang panjang tidak menjadikan anda seorang pekerja yang baik. Ia juga tidak bermakna bahawa anda boleh menjadi lebih produktif dan melaksanakan kerja yang berkualiti. Anda seharusnya mengamalkan kehidupan yang sihat dan seimbang."

Selain itu beliau percaya bahawa sesetengah pekerja akan terus berada di pejabat kerana rakan sekerja mereka berbuat demikian.

"Mereka tidak mahu dilihat serong kerana rakan mereka masih bekerja," katanya.

Menurut Shamsuddin, bekerja lebih masa boleh menambah kepada kos operasi apabila majikan perlu membayar lebih untuk elektrik selain bayaran lebih masa.

Bagi menggalakkan keseimbangan antara kehidupan dan kerja dalam  kalangan kakitangan, Standard Chartered Bank Malaysia Bhd melaksanakan sistem waktu bekerja fleksibel dan membolehkan beberapa pekerja untuk bekerja dari rumah dengan menggunakan Internet dan telefon pintar dan gajet lain.

Malah bank berkenaan turut mempunyai hari tertentu dalam seminggu apabila pekerja digalakkan untuk pulang awal, kata wakilnya, Irene Tan.

Beliau menambah bahawa rakyat Malaysia secara amnya adalah rajin bekerja.

"Adalah keutamaan agar kakitangan kami mempunyai keseimbangan kerja dan kehidupan yang sihat. Sistem kerja kami yang fleksibel membolehkan ramai daripada mereka  memenuhi tanggungjawab peribadi mereka dan pada masa yang sama melaksanakan kerja dengan berkualiti," katanya.

Sumber : http : //www.mstar.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan