Selasa, 26 Februari 2013

ISU SOSIAL : Tahap Produktiviti Pekerja Malaysia Rendah


PETALING JAYA: Pekerja Malaysia bekerja dalam tempoh yang lebih panjang berbanding negara lain, namun menghasilkan pulangan yang lebih rendah.

Menurut Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC), tahap produktiviti pekerja negara ini adalah jauh lebih rendah daripada negara-negara seperti Amerika Syarikat, Jepun, United Kingdom, Korea Selatan dan Singapura.

Ketua Pengarah MPC, Datuk Mohd Razali Hussain yang dipetik menerusi Laporan Produktiviti 2011 berkata, pekerja Malaysia mencatatkan nilai produktiviti sebanyak RM43,952 setahun.

"Namun berbanding dengan Singapura, Hong Kong, Taiwan, Korea Selatan, Jepun dan Amerika Syarikat, kita masih jauh di belakang," kata Razali.

Beliau menambah bahawa negara ini masih mencatatkan purata pertumbuhan produktiviti sebanyak 4.5% setahun, yang  lebih rendah berbanding Indonesia dan India.

Tahap produktiviti pekerja diukur oleh keluaran dalam negara kasar ke atas bilangan pekerja di negara ini.

"Dalam erti kata lain, ia diukur berdasarkan berapa ramai pekerja yang diperlukan untuk menghasilkan keuntungan," kata Razali.

Menurut laporan itu, yang menganalisis maklumat daripada Jabatan Perangkaan, pekerja di negara penanda aras mengatasi pekerja Malaysia hampir enam kali ganda.

Pekerja Amerika Syarikat mengungguli senarai dengan tahap produktiviti sebanyak RM285,558 setahun, diikuti oleh pekerja di Jepun (RM229,568) dan Hong Kong (RM201,485).

Pada 2011, Malaysia mencatatkan kadar pertumbuhan produktiviti sebanyak 4.55%, yang menurut MPC berada di landasan untuk menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi menjelang 2020 dengan tahap produktiviti sebanyak RM87,500.

Walau bagaimanapun, Malaysia ketinggalan berbanding beberapa negara penanda aras di Asia seperti  China, yang mempunyai kadar pertumbuhan sebanyak 8.7%, Indonesia (5%) dan India (4.8%).

"Walaupun kita boleh melihat terdapat pertumbuhan berdasarkan data, pekerja Malaysia tidak menghasilkan produktiviti yang sepatutnya berdasarkan sumber yang kita ada," kata Razali.

Beliau menjelaskan bahawa produktiviti pekerja tidak diukur oleh bilangan jam bekerja namun berdasarkan jumlah pengeluaran keseluruhan yang dihasilkan semasa waktu bekerja.

"Sebenarnya, kebanyakan masa bekerja tidak digunakan dengan produktif. Kami menerima aduan daripada agensi asing bahawa kakitangan mereka di Malaysia menggunakan waktu rehat yang sangat panjang, "katanya.

Selain itu Razali berkata, waktu kerja yang panjang juga boleh menyebabkan berlakunya situasi tidak produktif.

"Adalah menjadi tidak produktif apabila anda menggunakan masa yang panjang  kerana  pihak syarikat terpaksa membayar lebih untuk elektrik dan kerja lebih masa, "katanya.

Razali berkata amalan pengurusan perlu dikaji semula untuk meningkatkan produktiviti.

Menurut laporan itu, tahap produktiviti meningkat sebanyak 2.82% dengan peningkatan dalam kecekapan buruh yang dicatatkan dalam lima sektor ekonomi utama.

Tahap produktiviti dalam sektor perkhidmatan berkembang sebanyak 4.9% kepada RM53,938 pada tahun 2011.

Sektor pertanian meningkat sebanyak 6.23% kepada RM29,466, manakala pembuatan meningkat sebanyak 1.97% kepada RM54,509.

Tahap produktiviti Pembinaan naik oleh 3.09% kepada RM24,635 pada tahun 2011, manakala sektor perlombongan mencatatkan pertumbuhan produktiviti yang negatif -6,14% kepada RM866, 246 daripada RM922, 914.

Ditanya mengapa sektor perlombongan mempunyai kadar produktiviti negatif apabila perolehan adalah lebih tinggi daripada sektor-sektor lain, Razali berkata ini adalah kerana perolehan tidak mempunyai hubung kait dengan tenaga kerja yang besar.

Sumber : http : //www.mstar.om.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan