Generasi muda gagal berfikir
secara kritis
Bagi mereka yang bertugas sebagai
tenaga akademik di institusi pengajian tinggi, pada setiap awal semester
pengajian mereka selalu mengharapkan kemasukan pelajar baru yang memiliki
kemahiran insaniah tinggi. Bagaimanapun, tenaga akademik ini sedar bahawa
pelajar yang mereka terima adalah produk daripada sistem pendidikan sedia ada.
Kemahiran insaniah atau soft
skill adalah istilah sosiologi berhubung EQ (Emotional Intelligence Quotient)
seseorang individu, berkaitan ciri atau sifat personalitinya, kemahirannya
bersosial, berkomunikasi, berbahasa secara bertulis atau bertutur, kebiasaan
atau tabiat yang positif, suka bergaul dan optimis dalam kehidupan serta
lingkungan sosialnya.
Berikut, dapatan umum yang saya
peroleh daripada teman di beberapa buah institusi pengajian tinggi awam di
negara ini.
Daripada sejumlah pelajar baru,
pada umumnya hanya segelintir kecil memiliki kemahiran insaniah yang boleh
berkembang. Majoriti yang lain kurang kemahiran bersosial, hanya bergaul dalam
kelompok kecil. Mereka juga tidak dapat berkomunikasi dengan baik, termasuk
tidak dapat menuturkan atau menulis dalam bahasa Melayu atau Inggeris yang
gramatis, jelas dan berkesan.
Peringkat sekolah rendah
Kebiasaan atau tabiat yang
positif seperti gemar membaca buku di perpustakaan serta mengadakan diskusi
berkumpulan juga jarang-jarang dapat dilihat, kecuali dalam minggu menjelang
peperiksaan. Kurang terpancar optimisme dalam diri pelajar, seolah-olah
membiarkan masa menghanyutkan mereka dan menyerahkan segala kepada nasib.
Dalam dunia penuh persaingan dan
persaingan semakin sengit, hanya pelajar memiliki kemahiran insaniah tinggi
yang akan berjaya. Jika majoriti pelajar kita kurang memiliki kemahiran
insaniah tinggi, bagaimana generasi muda kita akan bersaing pada peringkat
domestik dan antarabangsa? Begitu pentingnya kemahiran insaniah, sehingga wajar
ia diperkenalkan pada peringkat sekolah rendah lagi.
Atas sebab seperti itulah,
sekolah antarabangsa biasanya sejak peringkat rendah lagi, mendedahkan pelajar
mereka kepada kemahiran insaniah. Ini termasuklah kaedah berfikir secara
kreatif, menaakul secara kritis, berkomunikasi secara berkesan, bekerjasama
secara membina, menempuh proses pembelajaran penuh semangat, dan menjalani
kehidupan beretika.
Kita dapat melihat produk pelajar
yang dilahirkan oleh sekolah antarabangsa ini – sama ada anak kita sendiri,
anak saudara kita atau anak kenalan kita. Bagaimanapun pernyataan ini tidaklah
menafikan adanya segelintir pelajar produk sistem pendidikan kebangsaan kita
yang mempunyai kualiti lebih kurang sama.
Sistem persekolahan kebangsaan
Kita percaya sistem pendidikan
kebangsaan turut berhasrat membentuk dan melahirkan pelajar yang dapat berfikir
secara kreatif, menaakul secara kritis, berkomunikasi secara berkesan,
bekerjasama secara membina menerusi proses pembelajaran penuh semangat dan
menjalani kehidupan beretika. Bagaimanapun, apabila kita meneliti pencapaian
pelajar baharu di institusi pendidikan tinggi awam (IPTA), hanya sebahagian kecil
yang berkualiti demikian.
Lalu kita bertanya, di mana
bahagian-bahagian longgar dalam sistem pendidikan kebangsaan kita yang perlu
kita perbaiki dan perkasakan? Adakah sistem persekolahan kita amat menjurus
kepada peperiksaan? Adakah pelajar kita terlalu ‘disuap’ dan ‘disusui’? Adakah
pelajar kita terlalu terikat dengan skema hingga tidak dibenarkan berfikir
secara kreatif di luar kebiasaan? Adakah kaedah pengajaran dan pembelajaran
kita masih sangat konservatif? Adakah suasana pembelajaran belum dapat
membentuk pelajar kita kemahiran bersosial, berkomunikasi, berbahasa secara
bertulis atau bertutur, bertabiat yang positif, bergaul dan optimis dalam
lingkungan sosialnya?
Kualiti akademia
Pendedahan kemahiran insaniah
pelajar kita seharusnya sudah meningkat ketika mereka berada di sekolah
menengah. Apabila mereka menyambung pengajian di kolej atau universiti, mereka
akan berhadapan dengan suasana, kaedah serta budaya pembelajaran yang agak
berbeza.
Mereka harus berdikari, banyak
membuat rujukan sendiri bagi menambah nota kuliah, bijak bergaul, mahir
berkomunikasi baik di dalam bilik kuliah atau di luar serta dapat menyiapkan
tugasan dipersembahkan dengan baik, termasuk aspek bahasanya. Jika lebih ramai
pelajar baru IPTA memiliki kemahiran insaniah, maka kualiti akademia di pusat
pengajian tinggi kita akan meningkat dengan lebih pantas.
Penulis ialah Sasterawan Negara
dan Pensyarah Fakulti Penulisan Kreatif ASWARA
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan