Sabtu, 14 September 2013

ISU PENDIDIKAN : Guru Bahasa Inggeris perlu tingkat kemahiran


JOHOR BAHRU - Guru Bahasa Inggeris perlu mengambil inisiatif untuk mempertingkatkan kaedah pengajaran mereka dan bukan hanya bergantung semata-mata kepada program Kementerian Pendidikan.

Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk Mary Yap Kain Ching berkata, inisiatif itu boleh jadi dalam bentuk menghadiri kelas, persidangan malah bertukar-tukar pengalaman sesama kelompok mereka.

"Salah satu bentuk pembangunan profesionalisme ialah guru itu berusaha sendiri untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris melalui kelas tuisyen dan sebagainya.

“Sebagai contoh semasa saya jadi guru besar, apabila dapat tahu Bahasa Inggeris akan jadi bahasa yang digunakan, guru Bahasa Inggeris ambil inisiatif mengajar guru-guru lain. Itu sepatutnya kita lakukan begitu. Jangan hanya berharap pada kementerian semata-mata,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Bahasa Inggeris Negeri Johor kali ke-5, di sini, semalam.

Persidangan itu dihadiri 200 guru sekolah Bahasa Inggeris dari sekolah rendah dan menengah dari Johor serta Tawau, Sabah.

Mary berkata, persidangan tiga hari itu merupakan medan buat guru berkongsi idea dan pendapat dalam meningkatkan pengajaran Bahasa Inggeris dengan lebih berkesan.

Menurutnya, usaha Jabatan Pendidikan Johor menganjurkan persidangan sedemikian patut dicontohi Jabatan Pendidikan di negeri-negeri lain.

“Ini penting kerana apabila hanya membaca dari buku teks sahaja, ia hanya konsep dan teori. “Tapi di sini kita boleh berkongsi pengalaman dan idea bersama guru-guru dan pensyarah lain,” katanya.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan