JOHOR BAHRU - Guru Bahasa
Inggeris perlu mengambil inisiatif untuk mempertingkatkan kaedah pengajaran
mereka dan bukan hanya bergantung semata-mata kepada program Kementerian
Pendidikan.
Timbalan Menteri Pendidikan,
Datuk Mary Yap Kain Ching berkata, inisiatif itu boleh jadi dalam bentuk
menghadiri kelas, persidangan malah bertukar-tukar pengalaman sesama kelompok
mereka.
"Salah satu bentuk
pembangunan profesionalisme ialah guru itu berusaha sendiri untuk meningkatkan
penguasaan Bahasa Inggeris melalui kelas tuisyen dan sebagainya.
“Sebagai contoh semasa saya jadi
guru besar, apabila dapat tahu Bahasa Inggeris akan jadi bahasa yang digunakan,
guru Bahasa Inggeris ambil inisiatif mengajar guru-guru lain. Itu sepatutnya
kita lakukan begitu. Jangan hanya berharap pada kementerian semata-mata,”
katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Bahasa Inggeris Negeri
Johor kali ke-5, di sini, semalam.
Persidangan itu dihadiri 200 guru
sekolah Bahasa Inggeris dari sekolah rendah dan menengah dari Johor serta
Tawau, Sabah.
Mary berkata, persidangan tiga
hari itu merupakan medan buat guru berkongsi idea dan pendapat dalam
meningkatkan pengajaran Bahasa Inggeris dengan lebih berkesan.
Menurutnya, usaha Jabatan
Pendidikan Johor menganjurkan persidangan sedemikian patut dicontohi Jabatan
Pendidikan di negeri-negeri lain.
“Ini penting kerana apabila hanya
membaca dari buku teks sahaja, ia hanya konsep dan teori. “Tapi di sini kita
boleh berkongsi pengalaman dan idea bersama guru-guru dan pensyarah lain,”
katanya.
Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan