Jumaat, 13 April 2012

ISU GLOBAL : Satelit Pyongyang ancam keselamatan dunia?


Oleh Azmi Hassan

PELANCARAN satelit merupakan satu perkara lazim dan sepatutnya tidak menjadi satu isu yang besar melainkan satelit yang dilancar mampu mengancam keselamatan dunia.

Sejak satelit pertama Sputnik-1 dilancarkan pada 1957, beribu-ribu satelit telah dilancarkan yang dimiliki oleh lebih dari 50 negara berlainan.

Korea Utara yang dijangkakan akan melancarkan satelit bila-bila masa sahaja telah menarik perhatian bukan sahaja dari kuasa besar seperti Amerika Syarikat (AS) dan Rusia tetapi juga dari kalangan negara Asean dan juga Asia Pasifik.

Setiausaha Negara AS, Hillary Clinton telah memberi amaran kepada Pyongyang supaya tidak meneruskan hasrat pelancaran tersebut kerana ia mampu menggugat kestabilan bukan sahaja di Asia Timur malah seluruh dunia. Seoul dan Tokyo dengan ugutan akan memintas dan memusnahkan satelit tersebut jika pergerakannya merentasi ruang udara mereka.

Malah dalam kalangan negara ASEAN, Filipina dilihat paling lantang menentang hasrat Pyongyang sehinggakan mengeluarkan amaran akan memusnahkan roket yang melancarkan satelit walaupun Manila tidak mempunyai kemampuan mengotakan ugutan tersebut.

Memang tidak dinafikan kegusaran yang ditunjukkan oleh Seoul, Tokyo dan Manila mempunyai kebenaran kerana pelancaran satelit tersebut akan melalui ruang angkasa ketiga-tiga negara berkenaan dan besar kemungkinan bahagian roket yang digunakan akan menjunam di lautan berdekatan Korea Selatan dan Filipina.

Tetapi perlu diberi perhatian bahawa kemudaratan yang disebabkan oleh pelancaran satelit tersebut sebenarnya adalah begitu minimum sekali walaupun banyak laluan penerbangan berdekatan dengan perjalanan roket tersebut telah diubah sebagai langkah berjaga-jaga.

Kebimbangan yang dipamerkan oleh Seoul, Tokyo dan Manila sebenarnya mencerminkan kegusaran Washington yang telah menuduh Pyongyang mempergunakan pelancaran satelit sebagai helah untuk menguji kemampuan peluru berpandu berjarak jauh.

Ada kebenaran kebimbangan tersebut kerana roket Unha-3 yang digunakan untuk meletakkan satelit itu di orbit mempunyai teknologi yang serupa dengan peluru berpandu balistik. Jika satelit tersebut digantikan dengan peledak senjata nuklear, maka Unha-3 dengan mudah menjadi senjata nuklear.

Walaupun Pyongyang cuba menyakinkan dunia bahawa pelancaran roket Unha-3 hanyalah untuk meletakkan satelit di orbit yang akan digunakan untuk memantau keadaan cuaca, tetapi masyarakat antarabangsa berasa sangsi kerana telah tiga kali Korea Utara melancarkan satelit, tetapi sehingga hari ini tiada pun satu satelit milik mereka berada di ruang angkasa.

Pertama kali Korea Utara melancarkan satelit adalah pada 1998 dan diikuti pelancaran kali kedua pada 2006. Paling terbaru adalah pada April 2009. Setiap kali pelancaran satelit dilaksanakan, roket yang digunakan adalah pembaharuan dari yang terdahulu. Umpamanya pelancaran satelit 2009 menggunakan roket Unha-2 tetapi kali ini menggunakan roket Unha-3 yang mempunyai beberapa kelebihan yang perlu diuji.

Sebab itu niat sebenar Korea Utara melancarkan satelit dituduh sebagai melindungi tujuan menguji kemampuan teknologi peluru berpandu. Ada kebenaran mengapa Korea Utara cuba berselindung kerana Pyongyang ditegah membangun dan menguji teknologi peluru berpandu melalui resolusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Masalah masyarakat antarabangsa dengan Korea Utara dan Iran adalah serupa iaitu bersangkut paut dengan nuklear. Iran telah berjaya melancarkan tiga satelit di orbit tetapi isu ini tidak mendapat bantahan keras dan meluas seperti mana yang diterima oleh Korea Utara.

Kali terakhir Iran melancarkan satelit adalah pada Februari lepas iaitu sempena menyambut Hari Revolusi Iran seperti mana Korea Utara mempunyai niat menyambut ulang tahun ke 100 pemimpin agung mereka Kim Il Sung dengan hasrat pelancaran satelit.

Setiap kali Iran melancarkan satelit maka setiap kali Washington membuat bantahan tetapi pelancaran tetap diteruskan kerana setiap negara mempunyai hak untuk melancarkan satelit dan tiada resolusi Majlis Keselamatan yang menegah Iran dari berbuat demikian. Sekatan yang dikenakan keatas Iran hanya berkaitan dengan teknologi nuklear berbeza dengan Korea Utara yang bersangkut paut dengan teknologi peluru berpandu.

Kebimbangan masyarakat antarabangsa terhadap hasrat terbaru Pyongyang ada meritnya kerana untuk mencegah Korea Utara dari memiliki senjata nuklear berasaskan peluru berpandu. Kemampuan teknologi peluru berpandu Korea Utara adalah masih terhad walaupun dikatakan mempunyai peluru berpandu Taepodong yang mampu bergerak sehingga 3,500 kilometer tetapi masih belum dapat dibuktikan kesahihannya. Berbeza pula dengan Iran kerana mereka mempunyai kemampuan teknologi peluru berpandu yang agak tinggi tetapi masih belum mempunyai kemampuan senjata nuklear.

Tetapi masyarakat antarabangsa perlu berlaku lebih adil apabila berdepan dengan isu yang agak sensitif tetapi agak samar. Seperti mana Iran bertegas pembangunan teknologi nuklear hanya akan digunakan untuk menjana kuasa elektrik dan bukannya untuk senjata nuklear, tetapi niat Tehran tetap di tegah. Tetapi masalahnya ada negara yang begitu jelas membangunkan senjata nuklear tidak pula dilarang seperti mana Israel dan India.

Begitu juga dengan tegahan supaya Korea Utara tidak membangunkan teknologi peluru berpandu kerana khuatir akan digunakan untuk senjata nuklear, AS terutama sekali perlu berlaku lebih adil dan telus dalam hal ini.

Jika Korea Selatan boleh menerima perpindahan teknologi peluru berpandu dari AS untuk meningkatkan keupayaan Seoul yang pada ketika ini mempunyai kemampuan peluru berpandu yang agak terhad, maka sudah pasti Pyongyang merasa terancam dengan niat sebenar jiran terdekat mereka.

PENULIS ialah GeoStrategis Institut GeoSpatial dan Sekolah Perdana UTM.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

1 ulasan:

  1. KENYATAAN RASMI MENTERI LUAR TENTANG ISU INI :

    Malaysia mengutuk keras tindakan regim Korea Utara meneruskan rancangannya melancarkan roket jarak jauh walaupun komuniti antarabangsa menunjukkan kebimbangan terhadap langkah itu yang mencabul undang-undang antarabangsa.

    Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman berkata, tindakan regim Korea Utara itu dikesali dan tidak boleh diterima.

    "Ia mungkin menyulitkan usaha semasa bagi mencari penyelesaian dalam meredakan ketegangan di Sememanjung Korea.

    "Kami amat bimbang sekali dengan perkembangan terbaharu itu kerana ia mungkin mengancam kestabilan serantau," katanya dalam kenyataan yang dikeluarkanoleh Wisma Putra di sini, Jumaat.

    Anifah berharap semua pihak di Semenanjung Korea akan bersabar dan tidak mengambil tindakan yang boleh memburukkan lagi situasi di rantau itu.

    (Sumber : Bernama)

    BalasPadam