Oleh NIZAM YATIM
SIDANG Meja Bulat Kajian Semula Sistem Pendidikan Kebangsaan
yang diadakan di Memorial Tun Hussein Onn, Kuala Lumpur pada 19 Mei lalu telah
meluluskan 13 resolusi.
Ia diluluskan secara sebulat suara oleh para hadirin yang
terdiri daripada wakil-wakil pertubuhan bukan kerajaan (NGO), kesatuan guru,
persatuan ibu bapa dan guru (PIBG), bekas pegawai kanan Kementerian Pelajaran
dan cendekiawan Melayu.
Resolusi berkenaan menggariskan perkara-perkara yang perlu
dipatuhi oleh kerajaan apabila melaksanakan sebarang pindaan terhadap sistem
pendidikan kebangsaan dan cadangan-cadangan baru bagi memantapkannya.
Berikut adalah inti pati resolusi-resolusi yang diluluskan
pada persidangan anjuran Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa)
berkenaan.
1. Sebarang pindaan sistem pendidikan kebangsaan hendaklah
selaras dan tidak bertentangan dengan Fasal 152 Perlembagaan Persekutuan
mengenai bahasa kebangsaan dan Akta Bahasa Kebangsaan 1963/1967 yang antaranya
menggariskan bahasa Melayu adalah bahasa rasmi dan digunakan di peringkat
kebangsaan.
Istilah bahasa Melayu mesti dikembalikan dan dinobatkan
penggunaannya dengan rasmi menggantikan perkataan bahasa Malaysia.
Pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah, menengah,
prauniversiti dan peringkat tertiari hendaklah menggunakan bahasa Melayu
sebagai pengantarnya.
Mahasiswa institusi pengajian tinggi swasta (IPTS)
dikehendaki mengambil bahasa Melayu sebagai subjek wajib lulus dan tuntutan
untuk mengembalikan sekolah aliran Inggeris tidak wajar dilayan.
2. Perlu dipelihara dan dikekalkan hak istimewa orang Melayu
dan bumiputera Sabah serta Sarawak seperti yang termaktub dalam Fasal 153
Perlembagaan Persekutuan dalam bidang pendidikan tanpa tolak ansur oleh
kepentingan mana-mana pihak dan tekanan politik.
Sehubungan itu, kuota biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam
(JPA) bagi melanjut pelajaran melalui Program Ijazah Luar Negara (PILN) dan
Program Ijazah Dalam Negara (PIDN) wajar dikembalikan kepada nisbah asal 90
peratus Melayu dan bumiputera serta 10 peratus bukan bumiputera seperti sebelum
2008.
Dasar meritokrasi hanya dilaksanakan sesama atau dalam
kalangan Melayu dan bumiputera sahaja, sementara kaum-kaum lain bertanding
sesama mereka.
3. Kerajaan tidak seharusnya dari semasa ke semasa meminda
atau memperkenalkan dasar baru pendidikan dengan sewenang-wenangnya tanpa
merujuk kepada akta dan dasar pendidikan yang sedia ada.
Ini termasuk Penyata Razak 1956, Laporan Rahman Talib 1960,
Akta Pelajaran 1961, Laporan Jawatankuasa Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar
Pelajaran 1979, Falsafah Pendidikan Negara 1988, Akta Pendidikan 1996 dan
Pindaan Akta Pendidikan 1997.
4. Kementerian Pelajaran digesa memperkukuhkan dan
memperluaskan kurikulum pendidikan agar sejajar dengan keperluan semasa dan
tuntutan antarabangsa.
Perlu dikaji semula dasar penggredan Sijil Pelajaran
Malaysia (SPM) yang dimulakan pada 2010 berasaskan A+, A dan A- bagi memilih
pelajar tercemerlang daripada kalangan cemerlang kerana ia menimbulkan
perlumbaan tidak sihat di kalangan pelajar, ibu bapa, guru dan sekolah.
5. Kementerian Pelajaran digesa mengambil langkah serius,
drastik dan pragmatik supaya matlamat memartabatkan bahasa Melayu sebagai
bahasa kebangsaan, bahasa rasmi, bahasa ilmu dan bahasa perpaduan yang
digunakan dalam pentadbiran awam dan swasta tercapai dengan jayanya.
6. Mengakui bahawa bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua di
negara ini wajib diajar dan dipelajari oleh semua murid.
Sehubungan itu, perlu digembleng semula tenaga guru-guru
bahasa Inggeris yang mendapat latihan di luar negara sejak awal 1970-an bagi
mengurangkan kos perbelanjaan membawa masuk tenaga pengajar asing.
7. Kerajaan perlu memperkasakan sekolah kebangsaan sebagai
sekolah aliran perdana dengan memberikan peruntukan kewangan, lain-lain
perbelanjaan berulang tahunan (LPBT), peruntukan penyelengaraan dan peruntukan
mata pelajaran, 100 peratus lebih banyak berbanding Sekolah Jenis Kebangsaan
Cina (SJKC) dan Tamil.
Harus diperbanyakkan kelas bahasa Cina dan Tamil sebagai
bahasa ketiga di sekolah kebangsaan.
Pelaksanaan kurikulum dan pengajaran sekolah kebangsaan
perlu lebih fleksibel dan bijak, bukan birokratik dan mengongkong supaya
anak-anak daripada semua kaum boleh belajar dengan kreatif di bawah satu
bumbung.
8. Sekolah Berasrama Penuh (SBP) perlu terus memainkan
peranan bagi melahirkan golongan intelek yang bakal menjadi pemimpin dan
golongan profesional Melayu serta bumiputera dalam pelbagai bidang.
Kementerian Pelajaran digesa meneruskan dasar memberi
keutamaan kepada pelajar Melayu dan bumiputera cemerlang dari keluarga miskin
terutama dari luar bandar dalam pengambilan pelajar SBP.
9. Perlu dipastikan nisbah murid yang mengikuti mata
pelajaran sains khusus tidak tergelincir daripada sasaran.
Menggesa Kementerian Pelajaran menyemak semula dasar nisbah
60:40 bagi subjek sains dan sastera yang sehingga kini didapati sukar untuk
dicapai.
10. Harus dikawal pembukaan sekolah antarabangsa yang kini
berkembang pesat akibat liberalisasi pendidikan swasta kerana ia hanya memberi
manfaat kepada golongan berada dan boleh menghakis semangat patriotik terhadap
negara.
Perlu dipastikan sekolah antarabangsa dan sekolah swasta
yang mempunyai aliran antarabangsa mengajar bahasa Melayu kepada pelajar
tempatan.
11. Menggesa kerajaan menarik balik pengiktirafan sijil
Peperiksaan Gabungan Sekolah Cina (UEC) kerana ia bertentangan dengan dasar
pelajaran kebangsaan.
Pengiktirafan ini akan menebalkan lagi polarisasi kaum
kerana ia menggalakkan murid Cina bersekolah di SJKC dan meneruskan pelajaran
di Sekolah Menengah Bantuan Cina dan Sekolah Persendirian Gabungan Cina yang
kini berjumlah 60 buah dengan 60,481 pelajar.
12. Perlu ditambah bilangan pusat matrikulasi bagi menampung
permohonan pelajar cemerlang lepasan SPM yang gagal mendapat tempat di
universiti tempatan.
Kerajaan digesa mengekalkan nisbah kuota pengambilan pelajar
di pusat matrikulasi iaitu 90 peratus kaum Melayu dan bumiputera serta 10
peratus bukan bumiputera.
13. Subjek Pengetahuan Agama Islam perlu dijadikan mata
pelajaran wajib lulus bagi pelajar Islam dalam peperiksaan Ujian Pencapaian
Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan SPM.
Murid harus memahami bacaan dalam solat dan boleh membaca
serta menulis asas-asas jawi pada akhir tahun dua.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan