Oleh Mohd Kamel Mat Salleh
Sejarah buktikan
hanya kebaikan teras kemenangan
BULAN Rejab sudah
menampakkan sinarnya. Golongan pencinta amal kebajikan menganggapnya sebagai
masa untuk memanaskan badan sementara menunggu bulan yang lebih agung iaitu
Ramadan. Ada sesetengahnya pula sudah memasang niat untuk mempertingkatkan
amalan lebih baik berbanding tahun sebelumnya.
Tidak kurang juga
yang mula mengganti puasa yang ditinggalkan dulu atas pelbagai sebab, begitu
juga amalan puasa sunat.
Ayat al-Quran
mahupun al-Hadis sarat galakan supaya setiap manusia sentiasa melazimkan
kebaikan dalam kehidupan sehari-hari. Neraca inilah yang menjadi pertimbangan
kepada jatuh bangunnya sebuah peradaban manusia.
Lipatan sejarah
jelas menunjukkan akhlak mulia setiap lapisan masyarakat menjadi teras kepada
kemenangan dalam sebuah perjuangan. Merujuk kepada hadis masyhur, Rasulullah
SAW bersabda yang maksudnya: “Kota Constantinople (Istanbul sekarang) akan
jatuh ke tangan orang Islam. Pemimpin yang menaklukinya adalah sebaik-baik
pemimpin dan pasukan tenteranya adalah sebaik-baik tentera.” (Hadis riwayat
Ahmad).
Hanya selepas 800
tahun, ia menjadi kenyataan apabila Sultan Muhammad al-Fateh berjaya menawan
dan membuka kota itu daripada tangan Kerajaan Rom. Pengkaji sejarah mendapati
antara faktor terpenting membawa kepada kejayaan pembukaan kota itu ialah
kebaikan akhlak dan perilaku bukan setakat pemimpin saja, malah rakyat secara
keseluruhannya.
Bayangkan dalam
puluhan ribu tentera itu, tidak seorang pun yang pernah meninggalkan solat
fardu sejak usia baligh, sebahagian saja pernah meninggalkan solat sunat
rawatib dan daripada kalangan yang ramai itu, hanya Sultan Muhammad tidak
pernah meninggalkan solat malam sejak baligh.
Fenomena ini
seharusnya membuka mata kita bahawa kebaikan itu mesti menjadi syarat utama
membebaskan diri manusia daripada kezaliman dan kejahatan yang melingkungi
persekitaran hidup mereka kini.
Bagaimana mahu
memastikan harta benda sentiasa terjaga jika kejadian pecah rumah dan samun
bermaharajalela setiap hari? Harus bagaimana memastikan anak muda remaja
menjaga maruahnya sedang kerosakan nilai budaya masyarakat dipaparkan dalam
media cetak dan elektronik sehari-hari?
Persoalan inilah
yang harus dicari jawapan supaya selama-lamanya manusia tidak hanyut berada
dalam lingkungan tidak sihat, berbudaya negatif, berakhlak tidak sopan dan
hidup dalam acuan yang tidak Islam.
Pelaksanaan
kepada kebaikan datangnya dari hati dan dorongan dalaman yang kuat. Niat saja
tidak cukup, malah mesti digerakkan melalui tindakan. Namun, niat itu sendiri sudah
mendatangkan pahala kepada si pelaku.
Sehubungan itu,
atas rahmat dan kasih sayang Allah, pasti akan memberikan balasan setimpal
untuk niat dan keinginan hati seseorang. Ketinggian sifat Pengasih Allah SWT
ini dikurniakan juga walaupun kebaikan itu tidak dilaksanakan, malah jika
berniat untuk melakukan kejahatan, tetapi tidak ditunaikan, akan diberi pahala
oleh Allah SWT.
Dalam hadis
qudsi, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah telah
menuliskan kebaikan dan kejahatan, kemudian Dia telah menerangkan hal itu.
Barang siapa yang bercita-cita untuk melakukan kebaikan tetapi tidak
dilakukannya, maka Allah akan menuliskan baginya satu kebaikan yang sempurna.
Dan jika dia bercita-cita untuk membuat kebaikan dan melaksanakannya, maka Allah
akan menuliskan baginya sepuluh sehingga 700 kali ganda kebaikan malah
berlipat-lipat kali ganda. Barang siapa pula yang bercita-cita untuk melakukan
kejahatan tetapi tidak beramal dengannya, maka Allah akan menuliskan baginya
satu kebaikan, dan jika ia bercita-cita untuk melakukan kejahatan dan
dilaksanakan kejahatan itu, maka Allah SWT hanya akan menuliskan baginya satu
kejahatan saja.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Hadis ini tidak
sepatutnya menjadi hujah kepada ahli kejahatan untuk berbuat jahat, kononnya
hanya akan tertulis satu kejahatan saja, tetapi ia harus menjadi perangsang dan
motivasi supaya sentiasa menghiasi diri dengan sifat dan akhlak mulia.
Kejahatan tetap dinilai suatu yang mungkar walaupun ia kecil, namun kebaikan
itu dilihat amat besar walaupun dilakukan sedikit saja.
Amal salih inilah
sebenarnya prasyarat utama untuk menemui Allah di akhirat kelak dengan hati
penuh ketundukan kepada-Nya. Firman-Nya yang bermaksud: “Sesiapa yang ingin
bertemu Tuhannya (di akhirat kelak), maka hendaklah ia melakukan amal salih dan
tidak mensyirikkan-Nya dalam setiap amal ibadahnya.” (Surah al-Kahfi, ayat
110).
Perhatikan maksud
firman Allah: “Dan kalau Kami tidak memperkuat (hati) mu, nescaya kamu
hampir-hampir condong sedikit kepada mereka. Kalau terjadi demikian,
benar-benarlah Kami akan rasakan kepadamu (seksaan) berlipat ganda di dunia ini
dan begitu (pula seksaan) berlipat ganda sesudah mati, dan kamu tidak akan
mendapat seorang penolong pun terhadap Kami.” (Surah al-Isra’, ayat 74-75).
Ayat ini memberi
ancaman bahawa perlakuan dosa itu perlu dijauhkan supaya tidak menjadi satu
perkara biasa yang diulang dan diulang. Begitu juga martabat kebaikan dan
pahala yang dikurniakan-Nya juga bergantung kepada kualiti ketaatan dilakukan,
semakin baik dan tinggi mutu ibadahnya, maka semakin meningkat ganjaran
dikurniakan Allah SWT.
Justeru, buatlah
kebaikan sama ada untuk diri sendiri apatah lagi untuk manfaat orang lain demi
kesenangan hidup di alam akhirat nanti. Insya-Allah segala kebajikan itu ada
pulangan yang baik di sisi Allah SWT.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan