Selasa, 8 Mei 2012

ISU SOSIAL : Lebih 70,000 siswazah masih menganggur


KUALA LUMPUR: Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Maznah Mazlan, berkata kira-kira 76,200 siswazah masih menganggur kerana tiada kemahiran mencari pekerjaan.

Beliau berkata, berdasarkan kajian Jabatan Tenaga Kerja menerusi portal JobStreet Malaysia ke atas 1,994 responden, 77.14 peratus menyatakan mereka perlu mentor atau pembimbing dalam usaha mencari kerja.

"Melalui bancian itu juga kita dapati hanya 42.59 peratus bersetuju menyatakan sepatutnya lepasan universiti tidak menghadapi masalah dalam mencari kerja, berbanding 57.41 peratus yang mengakui bermasalah untuk mencari kerja.

"Ini jelas menunjukkan tiada kemahiran untuk mendapat maklumat dan membuat carian pekerjaan menyumbang kepada kegagalan lepasan universiti untuk mendapat pekerjaan," katanya ketika menjawab soalan Senator Khoo Soo Seang di Dewan Negara, di sini, hari ini.

“Selain itu, sikap siswazah yang terlalu bergantung kepada orang lain untuk menyampaikan maklumat mengenai peluang kerja serta tidak tahu bagaimana untuk memohon juga menyumbang kepada pertambahan kadar pengangguran,” katanya. - BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan