Ahad, 17 Jun 2012

ISU KENEGARAAN : Memulih imej SPR



Oleh : ANIS YUSAL YUSOFF


Menjelang PRU 13


MALAYSIA sebagai sebuah negara demokrasi yang dihormati di rantau ini, tentunya tidak terlepas daripada menjadi fokus dunia apabila amalan demokrasi di Asia Tenggara diperkatakan.

Lebih ketara lagi apabila yang diperkatakan itu adalah mengenai prinsip keadilan dalam pilihan raya yang menjadi alat rasmi untuk mengesahkan kewujudan sesebuah kerajaan/pemerintah.

Di negara ini mereka yang layak boleh mengundi untuk memilih wakil mereka di Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (Dun) sekali dalam lima tahun.

Mana-mana parti atau pakatan yang mempunyai majoriti wakil akan memerintah negara atau membentuk kerajaan.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebagai badan bebas dan berkecuali dipertanggungjawab untuk menentukan pilihan raya diadakan dengan bebas, adil dan saksama agar sesiapa juga yang menang atau kalah tidak mempertikaikannya.

Sesuai dengan tanggungjawab yang di pikul, SPR menjadi badan yang diharapkan rakyat untuk mengadili pertandingan antara parti-parti politik atau calon bebas yang berhasrat untuk menawarkan diri bagi mewakili mereka.

Oleh yang demikian, ekspektasi rakyat kepada SPR menjadi sangat penting dalam kita menilai keberkesanannya pada masa ini.

SPR dengan moto Cekap dan Telus mempunyai sejarah tersendiri. Ia telah berjaya menguruskan 12 pilihan raya umum di Malaysia serta berapa puluh atau ratus kali pilihan raya kecil.

Ini rekod yang tidak ada siapa pun boleh ragui. Namun demikian entah kenapa terutama di ambang Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), SPR dilihat agak lemah terutama dalam menangkis dan menangani kritikan dan tohmahan yang dilemparkan ke atasnya.

Apakah agaknya isu-isu yang perlu kita amati bersama dalam usaha untuk mencari jalan agar orang ramai tidak terus sangsi dengan ketelusan SPR?

Ketika ini, SPR dilihat mempunyai masalah imej bebas dan telus kerana dianggap memihak dan dilihat seolah-olah menjadi jurucakap kerajaan yang memerintah dalam banyak tindak-tanduknya.

Imejnya turut terjejas apabila membiarkan isu tuntutan Bersih berlarutan sehingga menjadi polemik politik sedangkan ia boleh diselesaikan pada ketika ia mula ditimbulkan dulu. Juga pada ketika Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR dituduh menjadi ahli Umno, cara kedua-duanya menjawab tuduhan tersebut juga tidak menunjukkan kesungguhan bahawa mereka benar-benar ingin memisahkan diri daripada dikaitkan dengan mana-mana parti politik.

Terkini, cara SPR menjawab penemuan-penemuan Projek Analisis Daftar Pemilih Malaysia atau MERAP menjadikan kita lebih sangsi daripada menjawab kesangsian.

SPR pada waktu ini dilihat berada dalam 'defensive mode' dan ada kalanya dalam 'denial mode' pada pandangan ramai.

SPR sebenarnya mempunyai tanggungjawab yang sangat besar dan penting terutama ke arah menentukan maruah negara Malaysia terus dijaga dan tidak tercemar di mata dunia.

Selain dari menentukan integriti daftar pemilih bersih dan terkini, SPR juga mempunyai tugas-tugas lain. Kesemua ini harus dijelaskan dalam satu kerangka demokrasi yang telus.

Pada waktu ini, sekiranya satu kajian persepsi dibuat dalam kalangan rakyat, sudah pasti majoriti tidak tahu peranan sebenar SPR. Ini yang menyebabkan semua masalah diarahkan kepada SPR termasuk yang bukan dalam bidang kuasa dan bidang tugas mereka.

Dalam beberapa perkara terutama tentang maklumat yang tidak lengkap dalam daftar pemilih sebenarnya adalah di bawah bidang kuasa Jabatan Pendaftar Negara dan sesiapa juga yang datang dengan kad pengenalan yang sah, maka SPR bertanggungjawab untuk mendaftar mereka sebagai pemilih dan tidak boleh menolaknya.

Dalam era sosial media di mana maklumat diperoleh hanya dengan sentuhan jari sahaja, adalah tidak wajar untuk memberi alasan tanpa mengambil kira bagaimana teknologi dapat menyelesaikan masalah yang dibangkitkan.

Sistem di Jabatan Pendaftaran Negara perlu diselaraskan dengan SPR, malah perlu diselaraskan dengan semua kementerian bagi memudahkan perkhidmatan kerajaan agar sistem penyampaian akan lebih berkesan.

Dengan ini apabila ada kesangsian bahawa terdapat lima nama yang sama dalam daftar pengundi makadengan mudah pihak SPR dapat menunjukkan bahawa mereka sebenarnya adalah individu yang berlainan berdasarkan gambar-gambar dan alamat serta nombor kad pengenalan.

Bukanlah sesuatu yang pelik bagi sebuah negara dengan 28 juta penduduk untuk mempunyai dua atau lebih rakyat yang mempunyai nama dan tarikh lahir yang sama. Cuma cara kita menjelaskan perkara ini yang perlu diperbaiki.

SPR mungkin sudah melakukan ini, tetapi sekiranya belum, adalah sangat wajar untuk SPR melatih beberapa orang jurucakap bagi pihak badan ini dalam pelbagai bahasa (Melayu, Inggeris, Mandarin, Tamil, Iban, Kadazan dan lain-lain) yang bukan sahaja mempunyai maklumat yang tepat tetapi mahir untuk berkomunikasi dan memberi penjelasan yang logik.

Pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Awam perlu melihat SPR sebagai sebuah agensi penting dalam negara dan menghantar pegawai-pegawai yang terbaik dalam kerajaan untuk bertugas di sini.

Agensi seperti Mampu perlu dipanggil untuk memberi cadangan bagaimana untuk memodenisasi SPR dan menentukan ada koordinasi dan integrasi dengan jabatan-jabatan lain.

Jangan nanti kegagalan kita berkembang mengikut arus kemodenan sistem demokrasi di dunia mengakibatkan orang ramai yang mahukan perubahan dan pembaharuan dalam amalan-amalan pilihan raya yang semakin lapuk membuat desakan yang lebih kuat.

Kita sedia maklum, di sebalik kesulitan yang dihadapi, SPR masih dapat mengawal keadaan serta bertindak dengan cemerlang dalam bahagian-bahagian penting melaksanakan proses pilihan raya sebenar, iaitu pencalonan, pengundian, pengiraan dan pengumuman keputusan pilihan raya.

Satu tahap kecekapan dan ketelusan yang tinggi dicapai dalam perkara-perkara berkenaan, walaupun hakikatnya ialah pihak SPR terpaksa bergantung pada kejujuran dan keadilan pegawai-pegawai kerajaan dalam melaksanakan fungsi-fungsi tersebut.

Dari segi kebertanggungjawaban, pada waktu pilihan raya nanti, pegawai-pegawai kerajaan yang bertugas perlu bersikap neutral. Sukar untuk SPR mendapatkan keyakinan rakyat dan lebih sukar lagi untuk mengekalkan keyakinan parti-parti pembangkang sekiranya mereka mendapati pegawai-pegawai SPR memihak kepada parti yang memerintah.

Bersandarkan elemen yang agak menonjol ini dalam sistem pilihan raya, SPR harus menjaga keseimbangan bagi mengekalkan laluan bersih agar perjalanan pilihan raya yang bebas dan adil dapat dicapai.

Sebarang kelemahan dan kekurangan dalam sistem pilihan raya dan proses pengurusan pilihan raya akan mengakibatkan rakyat Malaysia dan juga masyarakat luar merasa sangsi terhadap kesahihan kerajaan yang kita pilih serta prinsip kebebasan memilih yang diamalkan di negara ini.

Adalah penting untuk mengatasi kelemahan-kelemahan tersebut kerana ia boleh mendatangkan keburukan kepada prinsip kebebasan memilih yang diamalkan di negara ini.

* Anis Yusal Yusoff, Felo Utama Institut Kajian Etnik, UKM


Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan