Melalui nilai kesabaran dan
ketekunan, ketupat yang dihasilkan sekali gus jadi karya seni budaya penganyam
Oleh : MUHAMMAD JAILANI ABU
TALIB
KETUPAT lazimnya menjadi hidangan
wajib bagi segenap orang Melayu di rantau ini setiap kali meraikan Hari Raya
Aidilfitri.
Dipadankan bersama dengan
hidangan rendang atau kuah sate, ketupat secara tidak langsung menjadi simbol
Aidilfitri.
Hari Raya seolah-olah tidak
lengkap dan berseri tanpa kehadiran kepulan nasi yang dibungkus rapi dalam daun
kelapa.
Betapa istimewanya ketupat bagi
masyarakat Melayu, ia malah dikeramatkan keistimewaannya dalam banyak teks
kesusasteraan Melayu. Antaranya termasuklah dalam teks Hikayat Maharaja
Marakarma yang mencatatkan bagaimana Betara Karma Jaya yang berasal daripada
kayangan mengubah anak lelakinya menjadi ketupat.
Ketupat mempunyai sejarah yang
panjang di rantau Melayu dan turut dinikmati di Indonesia, Filipina, Malaysia
dan Brunei.
Bahkan, di Filipina sendiri,
ketupat turut dikenali sebagai puso, bugnoy, patupat dan tamu.
Secara tradisionalnya, ketupat
sering dihasilkan dengan menanak nasi yang ditampung dalam anyaman kelongsong
daun kelapa.
Biarpun begitu, tuntutan dan
hakikat zaman yang berbeza secara bertahap kian menggantikan ketupat
tradisional dengan ketupat yang lebih moden.
Bezanya, sedang ketupat
tradisional lebih wangi dek haruman daun kelapa, ketupat moden mengemukakan
bungkusan plastik semata dan dikenali sebagai nasi himpit.
Membimbangkan, arus kemodenan
secara langsung telah mengancam kewujudan teknik penghasilan hidangan
tradisional tersebut.
Tanpa dihiraukan segenap pihak,
ilmu menganyam ketupat kian semakin jarang diwariskan kepada generasi muda.
Penghasilan ketupat memerlukan
penganyam menggunakan daya kreativitinya bagi menjalinkan dua helai keratan daun
kelapa untuk dijadikan kelongsong.
Melalui nilai kesabaran dan
ketekunan, ketupat yang dihasilkan sekali gus menjadi karya seni budaya
penganyam.
Pastinya, ketupat tidak boleh
dianyam dalam keadaan tergesa-gesa tanpa menghiraukan unsur seninya.
Di Jawa, tanah kelahiran ketupat
sendiri, pada suatu masa dahulu, ia hanya dihidangkan pada hari ketujuh Syawal.
Ini disebabkan kelaziman
masyarakat tersebut berpuasa sunat enam daripada hari kedua Syawal hingga ke
hari ketujuh.
Dipercayai, tradisi tersebut disebut
sebagai Bakda Cilik dan merupakan antara khazanah budaya yang diterajui Sunan
Kalijaga.
Ketupat sebenarnya mempunyai
makna yang lebih mendalam daripada hidangan semata.
Di Jawa, ketupat membawa makna
simbolik sebagai peringatan bagi manusia Jawa agar sentiasa menjaga nafsu dan
hati nurani.
Hal ini terpateri dalam daun
kelapa yang disebut sebagai janur dalam bahasa Jawa.
Dari sudut ilmu pembentukan kata,
janur sebenarnya merupakan singkatan bagi 'jatining nur' yang bererti hati
nurani.
Sedangkan janur (jatining nur)
merujuk pada hati nurani, beras secara simboliknya dalam budaya Jawa merujuk
pada nafsu duniawi. Jelaslah, bagi manusia Jawa, ketupat mengandungi nilai
pesan bagi memperingati manusia agar sentiasa membendung kehendak diri dengan
hati yang bersih.
Ini sekali gus selari dengan
kepercayaan masyarakat Jawa akan konsep hati nurani sebagai alat pengendali
nafsu manusia.
Menariknya, di rantau Sunda pula,
ketupat dikenali sebagai kupat yang turut membawa makna sebagai peneguran bagi
meluruskan akhlak manusia.
Dalam bahasa Sunda, kupat
merupakan teguran untuk mengelakkan daripada perbuatan mengumpat, demi menjaga
kesejahteraan dunia.
Kupat turut membawa makna
moralistik dalam bahasa Jawa agar seseorang segera mengakui kesalahannya apabila
berbuat salah.
Secara langsung, hal ini turut
menjelaskan falsafah Jawa akan Aidilfitri sebagai peluang untuk lebaran,
luberan, leburan dan laburan.
Sedangkan lebaran lebih lazim
didengar telinga Melayu dan mudah difahami, luberan, leburan dan laburan
mencerahkan permaknaan yang lebih mendalam bagi masyarakat Nusantara.
Dalam hal ini, luberan bererti
bersedekah sementara leburan merujuk pada keperluan untuk menyedari taraf diri
sendiri dan meminta maaf kepada insan yang lebih tinggi darjat sosialnya.
Apatah lagi, Aidilfitri
dipercayai sebagai saat "mugi segeda lebur ing dinten menika" ataupun
segala kesalahan yang lalu pasti dimaafkan pada Hari Raya.
Mencapai kemuncak Aidilfitri
merupakan proses laburan ataupun penyucian semula diri manusia apabila makna
ideal Aidilfitri bagi masyarakat Nusantara terlaksana.
Masyarakat Nusantara yang lebih
luas wajar mengenali segala isi falsafah yang mendasari makanan kegemaran
mereka.
Sumber : http://cyberita.asia1.com.sg/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan