KISAH mengenai korban
mencernakan pelajaran mengenai kebapaan
dan aplikasi dalam bidang kehidupan lain.
Pelajaran Pertama
Al-Quran mementingkan kebapaan
yang positif. Hal ini dapat dilihat daripada interaksi dan komunikasi Nabi
Ibrahim as dan anaknya. Mengapa Nabi Ibrahim as yang bercakap soal korban,
bukan ibu Nabi Ismail as?
Lebih menarik lagi, dalam semua
dialog antara anak dan orang tuanya melibatkan si bapa - iaitu dialog antara
Lukman dan anaknya (Lukman:12-19), Yaakob dan anaknya Yusuf (lihat seluruh
surah Yusuf) dan Nuh dan anaknya (Hud:42-3). Al-Quran tidak merakam walau satu
pun dialog antara ibu dan anaknya.
Kesemua ini mengajar bahawa
Al-Quran menganjurkan para bapa memainkan peranan aktif dan positif dalam
pendidikan anak yang dimanifestasikan dalam komunikasi yang baik dan berkesan,
walaupun tradisi Islam juga mengakui kepentingan ibu dalam pendidikan anak di
rumah.
Ertinya, Muslim yang baik bukan
seorang 'bapa kerusi malas' yang menyerahkan persoalan pendidikan anak di rumah
kepada si ibu sahaja.
Pelajaran Kedua
Pendidikan yang baik bagi anak
dan peranan kaum bapa dalam hal ini adalah penting.
Respons Nabi Ismail as apabila
diberitahu tentang perintah Tuhan menunjukkan beliau seorang yang beriltizam
dengan agama dan sanggup berkorban untuknya. Beliau juga seorang yang taat,
hormat dan sopan terhadap bapanya.
Cara respons beliau juga menunjukkan
kematangan yang tinggi sedangkan beliau hanya seorang 'ghulam' (remaja) pada
ketika itu.
Pastinya, segala sifat ini tidak
akan ada pada Nabi Ismail as tanpa didikan baik oleh ibu bapanya.
Oleh itu, cara pendidikan Nabi
Ibrahim as terhadap anaknya - pendidikan berpandu wahyu Tuhan (Al-Quran) -
harus dicontohi.
Pelajaran Ketiga
Komunikasi yang baik dan berkesan
oleh bapa (juga ibu) dalam berhubungan dan mendidik anak adalah penting.
Hal ini dicerna melalui cara
dialog Nabi Ibrahim as. Perkataan "ya bunayya" yang bermaksud
"wahai anakku" yang dituturkan Nabi Ibrahim as amat relevan. Dalam
bahasa Arab, perkataan "bunayya" berbanding "ibni"
menggambarkan kehalusan bahasa, sopan dan fokus pada sifat kasih sayang si bapa
dan bukan kuasanya.
Pelajaran Keempat
Cara pendidikan anak bukanlah
melalui pendekatan 'dengar dan patuh' sahaja. Hal ini dapat dilihat sekali lagi
dalam dialog Nabi Ibrahim as dan anaknya.
Beliau tidak hanya menyampaikan
perintah dan meminta anaknya patuh tanpa banyak soal. Beliau meminta anaknya
berfikir melalui kata-katanya, "Maka fikirkanlah apa pendapatmu!"
(Al-Saffat:102).
Ertinya, pendidikan anak dalam
Islam haruslah menjurus pada pemikiran yang kritikal. Ketaatan hendaklah
berdasarkan keyakinan dan iman, bukan kepatuhan buta pada kuasa dan tradisi
sahaja.
Hakikat ini disokong contoh-contoh
lain dalam Al-Quran iaitu:
- Malaikat menyoal Allah Taala
tentang penciptaan Adam sebelum akur padanya (Al-Baqarah:30-3)
- Kisah Uzair yang menyoal
bagaimana Tuhan dapat menghidupkan sesuatu yang telah mati (Al-Baqarah:259)
- Kisah Ibrahim mencari kebenaran
dan menerima perintah Tuhan dalam ayat-ayat Al-Baqarah:260, Al-An'am:75-9, Hud,
74:75.
- Firman Allah tentang peranan
ilmu dan kejelasan pada hujah dalam amalan agama dalam Surah Yusuf: : 108.
Pelajaran Kelima
Musyawarah dalam hubungan
keluarga adalah penting. Hal ini dilihat juga dalam dialog yang sama. Nabi
Ibrahim as bersikap konsultatif sebelum melaksanakan perintah Tuhan, walaupun
ketika itu beliau seorang nabi dan bapa dan anaknya hanya seorang remaja.
Amalan musyawarah antara bapa dan
anak (juga ahli keluarga lain) dapat disokong oleh pelbagai ayat-ayat Al-Quran
yang lain (Ali Imran:159, Al-Syura:38).
Bahkan, Al-Quran menganjurkan
musyawarah antara suami dan isteri pada perkara sekecil soal penyusuan anak.
Ertinya, kuasa tidak menjadikannya seseorang kuku besi ke atas bawahannya.
Pelajaran Keenam
Menguji dan menilai adalah aspek
penting dalam pendidikan dan pembangunan diri. Pelajaran ini diperolehi melalui
ujian yang Allah kenakan ke atas Nabi Ibrahim dan Ismail as.
Hal ini juga memberitahu Muslim
bahawa bala, yang asalnya bermakna ujian (Al-Saffat:106), bukanlah semestinya
berlaku sebagai hukuman ke atas dosa seseorang dan tanda kemurkaan, tapi juga
sebagai satu rahmat dan tanda kasih Tuhan. Pastinya, Nabi Ibrahim dan Ismail as
bukan insan yang dimurkai Tuhan. Sebaliknya, mereka adalah nabi-nabi yang
maksum dan kekasih-Nya.
Oleh itu, seorang Muslim tidak
seharusnya cepat membuat kesimpulan setiap kali berlaku bala bahawa ia kerana
kemurkaan Tuhan, dosa atau azab. Muslim hendaklah menilai bencana yang berlaku
dari segala sudut.
Ujian yang dikenakan Tuhan juga
mengajar Muslim akan kepentingan penilaian bagi pencapaian seseorang kerana
salah satu daripada sebab ujian diturunkan Tuhan ialah untuk menilai iman dan
amal manusia (Al-Mulk:2), selain untuk mendidik.
Atas dasar ini, ibu bapa juga
perlu menguji anak-anak mereka sebagai sebahagian daripada proses pendidikan
dan penilaian mereka. Ujian dan penilaian tidak harus berlaku dalam pendidikan
di sekolah sahaja.
Pelajaran Ketujuh
Berilah ganjaran setimpal, sama
ada adalam bentuk hadiah atau pujian, apabila anak-anak kita berjaya dalam
sesuatu ujian.
Dalam kisah yang dibicarakan,
Allah Taala memuji dan memberi ganjaran korban kambing kepada Nabi Ibrahim dan
Ismail setelah kededuanya berjaya dalam ujian-Nya (Al-Saffat:110-1). Maka,
jangan seorang bapa lokek memberi ganjaran kerana Allah amat pemurah apabila
mengganjari kesolehan hamba-hamba-Nya.
Kesimpulan:
Jika diteliti dengan mendalam,
kita akan dapati bahawa ketujuh-tujuh pelajaran ini boleh dijadikan amalan
dalam bidang-bidang lain selain kekeluargaan, iaitu pelajaran:
- kepimpinan dalam
berurusan dengan pengikut di peringkat organisasi atau masyarakat
- pembangunan sumber
manusia dalam organisasi
- bagi para pendidik di
sekolah
- tentang nilai-nilai
kecemerlangan sebuah organisasi
Boleh juga disimpulkan kejayaan
sesuatu unit, daripada yang kecil seperti keluarga hingga yang besar seperti
negara, memerlukan:
- pemimpin baik (Nabi
Ibrahim as)
- pengikut baik (Nabi
Ismail as)
- sistem baik
(pendidikan dan pembangunan sumber manusia, penilaian, komunikasi dan
musyawarah serta lain-lain.)
- nilai yang baik
(berfikiran kritikal, taat, hormat menghormati dan sebagainya.)
Nota: Penulis adalah Zamil
Bersekutu di Sekolah Pengajian Antarabangsa S. Rajaratnam, Universiti Teknologi Nanyang
(NTU). Makalah ini adalah pandangan peribadinya.
Sumber : http://cyberita.asia1.com.sg/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan