SEJAK Sistem Penguatkuasaan
Automatik (AES) dilaksanakan 23 September lalu, pelbagai rungutan dilontarkan
pengguna jalan raya kerana sistem ini dilihat seolah-olah membebankan mereka.
Malah wujud persepsi kononnya ia antara usaha kerajaan untuk mengatasi defisit
perbelanjaan menerusi wang saman yang dibayar pesalah lalu lintas yang dirakam
sistem tersebut. Sinar Harian berkesempatan bertemu Menteri Pengangkutan, Datuk
Seri Kong Cho Ha untuk mengulas isu ini. Ikuti wawancara wartawan Sinar Harian,
NOOR AZURA SAHRIL bersama jurufoto, AZMI ARYANTO.
Sejak AES dilaksanakan, bagaimana dengan maklum balas yang diterima
daripada pengguna jalan raya?
CHO HA: Kami menerima reaksi positif daripada majoriti pengguna
jalan raya yang mahukan AES dilaksanakan kerana tidak gembira dengan sikap
buruk pengguna jalan raya di negara ini. Melalui maklum balas itu, tidak ada
yang mengatakan AES tidak baik kerana tujuan utama pelaksanaannya adalah untuk
mengurangkan kadar kemalangan maut di jalan raya.
Tanggapan segelintir pihak,
bahawa kelajuan tidak menyebabkan kemalangan adalah tidak benar dan kenyataan
itu sama sekali tidak bertanggungjawab. Daripada kajian penyelidikan, kelajuan
boleh membunuh. Justeru, dengan adanya AES ini mendidik pengguna jalan raya
mematuhi peraturan lalu lintas.
Kerajaan telah menjalankan kajian
selama 10 tahun sebelum memutuskan untuk melaksanakan sistem berkenaan di
negara ini. Dan, sistem ini terbukti berjaya di 90 negara di seluruh dunia
dengan berjaya mengurangkan kadar kemalangan di antara 40 sehingga 60 peratus.
Bagaimana AES itu dikatakan mendidik pengguna jalan raya?
CHO HA: Sistem ini memberi satu gambaran dan persepsi kepada pengguna
jalan raya bahawa mereka diperhatikan oleh penguat kuasa, walaupun dilakukan
secara automatik dengan penggunaan kamera. Ini mewujudkan perception of being
caught kepada pengguna. Sekiranya mereka tidak berwaspada, mereka akan kena
tindakan. Oleh itu, pengguna akan mematuhi had kelajuan dan tidak lagi
melanggar peraturan lalu lintas.
Kerajaan bukan mahu menghukum
rakyat atau sengaja mengenakan denda, tetapi mahu menerapkan disiplin kepada
pengguna jalan raya. Apabila berlaku kemalangan jalan raya terutamanya
melibatkan kemalangan maut pada setiap hari, rakyat tertanya-tanya apakah yang
kerajaan buat untuk mengatasinya.
Oleh itu, kerajaan sudah mengkaji
keberkesanan sistem ini seperti dilaksanakan di negara lain dan ternyata sistem
ini mampu menurunkan kadar kemalangan biasa dan maut. Kerajaan sentiasa telus
dalam melaksanakan sistem tersebut tanpa mempunyai
niat tersirat mengambil duit rakyat dengan cara mudah.
Kerajaan kerugian RM10 juta
setahun akibat kemalangan maut. Adakah dengan pelaksanaan AES ini dapat
mengurangkan kadar kerugian tersebut dengan pengurangan kemalangan maut?
CHO HA: Setiap kali berlaku kemalangan maut, negara kehilangan
tenaga kerja yang terdiri daripada kalangan profesional dan ini merugikan
negara. Selain itu kemalangan juga memberi kesan kepada keluarga mangsa
terlibat yang lumpuh atau menjadi orang kurang upaya (OKU). Keluarga akan
hilang punca pendapatan.
Dengan langkah kerajaan
menguatkuasakan AES, kemalangan maut dapat dikurangkan sekali gus membantu
mengurangkan kerugian. Oleh itu, mengapa perlunya AES dibantah, sedangkan ia
baik untuk dilaksanakan.
Segelintir pihak berpandangan had
laju di beberapa di lokasi pemasangan AES dikatakan tidak bersesuaian. Komen
Datuk?
CHO HA: Had kelajuan di jalan raya telah ditentukan oleh Jabatan
Kerja Raya (JKR), dan ia tiada boleh sewenang-wenangnya dipersoalkan. Pemasangan
AES di kawasan yang dikenal pasti sebagai kawasan hitam berpotensi mengurangkan
kadar kemalangan maut di kawasan tersebut.
Keseluruhannya, 831 AES akan dipasang di seluruh negara dan bagi fasa
pertama, 14 buah buah telah dipasang. Bilakah baki selebihnya akan berkuat
kuasa?
CHO HA: Mengenai 817 lagi lokasi hitam kemalangan yang bakal
dilengkapi sistem tersebut ia akan ditentukan oleh polis dan pihaknya hanya
akan membuat perubahan jika kawasan tersebut tidak lagi dilabel sebagai hitam.
Kementerian Pengangkutan masih lagi mengkaji senarai itu yang dicadangkan polis
dan belum ada keputusan muktamad mengenainya lagi. Kemungkinan berlaku
perubahan bergantung kepada infrastruktur jalan dan sebagainya dalam tempoh 18
bulan sebelum dipasang.
Maklum balas daripada orang ramai, kurang publisiti dan pendedahan
mengenai pelaksanaan AES menyebabkan pengguna jalan raya tidak jelas mengenai
sistem ini?
CHO HA: Kementerian dan agensi yang terlibat sentiasa
menghebahkannya melalui media massa sama ada media cetak, radio dan televisyen.
Hebahan mengenai pemasangan sistem ini juga diiklankan dalam semua jenis akhbar
jadi tidak timbul isu kerajaan cuba menyembunyikan daripada pengetahuan umum.
Malahan pemimpin politik juga
berulang kali sering kali bertanyakan mengenai AES ini di sejak dua tiga tahun
kebelakangan ini di Parlimen dan dijawab secara bertulis dan lisan oleh
Kementerian sebelum ia dilaksanakan oleh Kerajaan.
Tidak munasabah sekiranya orang
ramai masih tidak mengetahui kewujudan sistem ini. Bahkan maklumat berhubung
kawasan serta jumlah bilangan kamera yang dipasang sentiasa dihebahkan, malah
pengguna jalan raya juga diberi amaran menerusi papan tanda yang diletakkan di
kawasan berhampiran. Usaha kerajaan yang bertujuan selamatkan nyawa manusia ini
seharusnya mendapat sokongan semua pihak bukan sahaja pengguna jalan raya malah
ahli politik dan pemimpin masyarakat.
Adakah wujud pertindihan tugas dengan adanya AES yang dikuatkuasakan
oleh JPJ?
CHO HA: Soal pertindihan tugas tidak berlaku kerana setiap agensi
penguatkuasaan mempunyai hak untuk menjalankan tugas mengikut bidang
masing-masing dan setiap agensi juga menjalankan penguatkuasaan dengan
berlainan kesalahan.
Dakwaan segelintir pihak, pelaksanaan sistem ini akan menguntungkan
kroni. Komen Datuk?
CHO HA: Syarikat konsesi tersebut hanya mendapat keuntungan jika
ramai pengguna jalan raya disaman dan kerajaan juga tidak membayar sebarang
sewa peralatan atau yuran penyelenggaraan kepada syarikat konsesi yang dilantik
itu.
Oleh itu, pengguna jalan raya
seharusnya tidak memberi peluang kepada syarikat konsesi AES membuat untung
menerusi kesalahan-kesalahan di jalan raya. Ia hanya dapat dilakukan sekiranya
semua pengguna lebuh raya mematuhi had laju yang ditetapkan di atas jalan raya
dan tidak melanggar arahan-arahan lampu isyarat.
Apakah harapan kerajaan dengan pelaksanaan sistem ini?
CHO HA: Secara keseluruhannya, orang ramai menerima dan hanya
segelintir pihak cuba mempermainkan isu ini dengan memutar belit untuk
mengelirukan rakyat.
Ahli politik seharusnya tidak
menjadikan usaha kerajaan ini sebagai permainan politik mereka. Jangan hanya
kerana permainan politik, mereka sanggup menggadaikan sistem yang baik ini
untuk menyelamatkan lebih banyak nyawa menjadi mangsa.
Usaha ini perlu dilihat lebih
positif oleh orang ramai. Apabila pengguna patuh kepada peraturan lalu lintas,
mereka akan menjadi lebih berdisiplin dan akhirnya matlamat pelaksanaan AES ini
akan tercapai.
Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan