Ahad, 18 Mac 2012

ISU GLOBAL : Derita kanak-kanak Palestin


Oleh Hafizahril Hamid

PADA 9 Mac lepas yang jatuh hari Jumaat, penghulu segala hari, sekali lagi peristiwa berdarah berlaku di bumi Palestin. Tidak ada musuh sekejam Israel yang berterusan menyerang, membunuh dan memusnahkan bukan sahaja harta benda malah meremukkan hati dan perasaan warga Palestin yang cukup menderita selama ini.

Luka dan penderitaan yang telah lama ditanggung mereka langsung tidak diendahkan tentera Yahudi. Malah semua itu dianggap sebagai satu 'kewajipan' yang perlu dilakukan kerana bagi mereka darah penduduk Palestin adalah halal untuk dibunuh.

Serangan kali ini dilancarkan oleh rejim Zionis yang mendakwa pejuang Palestin di Gaza melancarkan kira-kira 200 roket ke arah selatan Israel sejak pertempuran meletus berikutan tindakan Israel membunuh seorang pemimpin pejuang Palestin yang dituduh berkomplot untuk menyerang Israel dari wilayah Mesir.

Sehingga ke hari ini dianggarkan lebih 35 rakyat Palestin terbunuh akibat serangan udara tentera Israel terhadap penduduk di wilayah Genting Gaza.

Lebih menyedihkan walaupun perjanjian gencatan senjata antara pejuang Palestin dengan tentera Israel telah dipersetujui namun ia tidak memberi apa-apa makna kepada rejim Zionis itu.

Gencatan senjata yang dicapai menerusi perantaraan Mesir itu diumumkan oleh seorang pegawai keselamatan kanan Mesir di Kaherah pada Selasa lepas.

Walaupun kumpulan pejuang Palestin yang terlibat, Jihad Islam dan Jawatankuasa Perjuangan Popular (PRC), dua kumpulan yang paling aktif terlibat dalam pertempuran komited terhadap gencatan senjata itu, tetapi pandangan mereka langsung tidak dipedulikan oleh pihak Israel.

Bagaimanapun pergerakan Hamas yang memerintah Genting Gaza tidak terlibat dalam pertempuran dan kelihatannya mereka mahu mengelakkan konflik lebih besar dengan Israel.

Penderitaan Peristiwa malang di Palestin ini sememangnya dilakukan rejim Zionis tanpa mengira batas usia dan jantina.

Lebih malang lagi kanak-kanak dan golongan remaja yang baru mengenal dunia turut sama dihambat tentera Israel malah ada yang disumbat ke penjara hanya atas alasan remeh.

Patutkah mereka ini yang mewarisi perjuangan keluarga dengan hanya melontar batu dianggap terlalu bahaya sehingga perlu dimusnahkan dengan senjata berat Israel?

Tidakkah pihak terkutuk ini boleh mengukur keupayaan insan kerdil ini dengan kemampuan mereka yang jauh lebih moden lengkap pesawat canggih dan senjata terkini?

Pastinya ukuran itu sudah cukup jelas untuk membezakan keupayaan sebenar namun hanya kerana pihak Zionis ini begitu beria mengatakan bahawa mereka ialah insan dan kaum terpilih, nyawa rakyat Palestin seolah-olah langsung tiada nilai bagi mereka.

Setiap manusia yang mempunyai hati dan perasaan serta fikiran waras, sudah pasti tidak dapat menerima rakyat Palestin diperlakukan sebegini kejam.

Kisah mengenai penderitaan kanak-kanak di Palestin ini telah didedahkan oleh sebuah pertubuhan kebajikan membela kanak-kanak, Save the Children baru-baru ini.

Disyaki Pertubuhan tersebut mendedahkan majoriti tentera Israel sejak tahun 2000 menahan lebih 8,000 kanak-kanak Palestin di Tebing Barat. Ada antara mereka ini didakwa di mahkamah tentera seawal usia 12 tahun hanya atas tuduhan disyaki melontar batu.

Cukup menyedihkan apabila pertubuhan tersebut mendedahkan penderitaan kanak-kanak Palestin ini yang ditahan di penjara Israel setiap tahun mengalami mimpi buruk, terkencing malam dan berterusan berada dalam trauma walaupun selepas mereka dibebaskan.

Sehingga kini, 98 peratus daripada kanak-kanak yang ditahan itu mengadu dikasari secara fizikal atau lisan oleh askar Israel.

Mereka terpaksa melalui pengalaman perit yang meninggalkan kesan berpanjangan, kata penasihat program Save the Children, Eyad al-Araj.

Ujar Eyad, lebih 90 peratus daripada kanak-kanak itu mengalami gangguan jiwa dan sukar melupakan kekejaman yang dilakukan tentera Israel terhadap mereka.

Laporan ini dikeluarkan selepas pertubuhan itu membuat tinjauan terhadap warga Palestin yang berumur bawah 18 tahun dan pernah ditahan oleh tentera Israel.

Tinjauan itu adalah berdasarkan soal jawab yang dilakukan ke atas 292 kanak-kanak yang pernah ditahan dan kemudian dibebaskan oleh rejim Zionis itu.

Pada tahun lepas, 2,302 kanak-kanak ditahan, manakala pada tahun sebelumnya pula seramai 3,470 orang.

Buat masa ini terdapat 170 tahanan bawah umur masih berada di penjara Israel, berdasarkan data yang dikutip oleh pertubuhan hak asasi manusia Palestin, Defence for Children International (DCI).

Menurut laporan itu, penahanan ini telah membawa kesan yang sangat merosakkan terhadap kanak-kanak berkenaan, keluarga mereka dan masyarakat.

Ketua program perlindungan kanak-kanak Dana Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNICEF), Saudamini Siegrist turut membidas amalan Israel menggunakan mahkamah tentera untuk membicarakan tahanan Palestin bawah umur.

Bercanggah

Ujar Siegrist, tidak berlaku di tempat lain, kanak-kanak dibicarakan di mahkamah dan tribunal tentera kerana amalan ini sangat jelas bercanggah dengan perlindungan hak-hak kanak-kanak.

Pengalaman menakutkan ini dikongsi seorang remaja, Ahmad Dsouqi yang menceritakan bagaimana dia ditangkap di rumahnya di kem pelarian Jalazon dekat Ramallah dalam satu serbuan lewat malam pada tahun lepas. Ahmad hanya berusia 16 tahun ketika itu.

Katanya, dia dipukul semasa disoal siasat bagi tempoh yang lama, tidak dibenarkan keluar dari bilik tahanan dan akhirnya dipaksa mengaku membaling batu ke arah askar Israel.

Soalnya siapakah yang sanggup tampil membela nasib kanak-kanak ini di saat pemimpin dunia menutup sebelah mata atas kezaliman yang dilakukan rejim Zionis?

Lebih malang lagi, kala kanak-kanak Palestin ini menderita seksaan dan trauma pasca ditahan tentera Israel, bukan nasib mereka yang hendak dibela sebaliknya rejim Zionis yang dilengkapi senjata canggih pula yang beria hendak dilindungi keselamatan mereka.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan