SASTERA Islam menurut pandangan Muhammad Qutb adalah karya-karya indah yang membawa pengkarya dan pembacanya mendekati Maha Pencipta. Sebaliknya, sastera jahiliah bersifat melalaikan dan tidak selaras dengan wahyuNya iaitu al-Quran dan sunnah. Islam amat mementingkan aktiviti kesusasteraan sebagaimana penurunan wahyu pertama yang berbunyi 'Iqra'. Ia menggambarkan bahawa proses ilmu bermula dengan pembacaan karya-karya yang baik serta membina keperibadian diri dan rohani. Justeru, kesusasteraan Islam membentangkan qudwah kepada manusia untuk mengenal Pencipta, mengeratkan hubungan sesama manusia dan mencintai alam sekelilingnya.
Sebelum kedatangan Islam,
aktiviti sastera telah berlangsung dengan baik dalam kalangan masyarakat Arab.
Kabilah-kabilah Arab sering mendendangkan puisi dan syair di Pasar Ukaz yang
terletak berhampiran Kota Mekah. Puisi digunakan untuk melawan kabilah-kabilah
lawan serta menaikkan dan menjatuhkan sesuatu puak. Seseorang yang mahir dalam
puisi dianggap tokoh dalam masyarakat Arab sebelum kedatangan Islam. Mereka
adalah penghibur, seniman, wartawan, sejarawan dan jurucakap bagi kabilahnya.
Para penyair juga menikmati status kehidupan yang baik sekiranya puisi-puisi
dendangannya digemari oleh ketua-ketua kabilah. Namun, selepas kedatangan Islam,
para penyair ini telah dicabar untuk menghasilkan puisi dan syair yang
bertepatan dengan fitrah manusia. Malahan, Islam turut membezakan para penyair
yang baik dengan para penyair yang menyesatkan manusia daripada kebenaran.
FirmanNya dalam Surah Asy-Syua'ra
ayat 224-227 yang bermaksud: " Ahli-ahli penyair sentiasa menjadi ikutan
orang-orang yang bodoh. Tidaklah engkau lihat bahawa mereka itu berlebihan pada
tiap lembah (perkataan). Sungguh mereka mengatakan apa yang tidak mereka
lakukan kecuali orang-orang (para penyair) yang beriman dan beramal soleh serta
banyak mengingati Allah dan mereka beroleh kemenangan setelah teraniaya.".
Ketika penyebaran agama Islam
dihalangi kaum musyrikin dan munafik, Nabi Muhammad SAW menggunakan khidmat
para penyair Muslim seperti Abdullah bin Rawahah dan Hasan bin Tsabit untuk
melantunkan syair-syair yang mengesakan Tuhan, mendedahkan keburukan syirik dan
maksiat serta meninggikan martabat insani. Tugas para penyair ini sama
pentingnya dengan tugas pahlawan-pahlawan Islam yang berjuang di medan perang.
Medan HSKU bagi sastera Islam
Kini, Hadiah Sastera Kumpulan
Utusan (HSKU) berusia 26 tahun. Melalui saluran akhbar Mingguan Malaysia serta
majalah-majalah terbitan Kumpulan Utusan, para pengkarya daripada genre puisi,
cerpen, novel dan rencana sastera terus mengerahkan nadi kreativiti mereka.
Pengiktirafan anugerah HSKU menjadi kekuatan dan sumbu motivasi kepada para
penulis menghasilkan karya-karya yang indah dan berkualiti.
Dalam tempoh yang panjang itu,
HSKU telah melahirkan para penulis yang prolifik menyampaikan dakwah Islam.
Walaupun di kalangan mereka telah menghuni alam abadi, tetapi roh karyanya
terus hidup dan menerangi masyarakat. Nama Haji Ali Haji Ahmad (Allaryarham Pak
Nora), Allahyarham Azizi Hj Abdullah dan Allahyarham Gunawan Mahmood adalah
antara penerima HSKU yang giat menerapkan nilai Islam dalam karya-karya mereka.
Harus diingatkan, karya-karya
yang terpilih memenangi HSKU terutama cerpen dan novel remaja adalah teks
sastera yang dapat membina keperibadian generasi muda. Selain bergelut dengan
persoalan peribadi, kekeluargaan dan emosi yang dianggap klise, golongan ini
perlu diangkat sebagai watak utama yang mendepani cabaran global dan penyelesai
masalah massa. Inilah kandungan sastera Islam yang perlu dimuatkan para penulis
dan ternyata, saban HSKU, akan muncullah karya-karya unggul bercitra Islam.
Novel 1515 dan 1515H (Kombat) karya Faisal Tehrani yang memenangi hadiah utama
kategori novel remaja tahun 2002 dan 2003 adalah percubaan pertama penulis memaknakan
jihad fisabilillah lewat karya HSKU. Sebelumnya, novel-novel HSKU yang
bernuansa Islam sering menerobos ruang kasih-sayang, persaudaraan,
kekeluargaan, persoalan hijrah, perjuangan bangsa, ekonomi dan pendidikan
Islam. Tema begini wujud dalam Novel Panas Salju karya Talib Samat, Tanah Ini
karya Gunawan Mahmood, Titian Rindu karya Abu Hassan Morad, Pia karya Hartini
Hamzah dan Sekolah Hidup karya Hasidah Disan.
Kecenderungan meneroka dunia
Islam global yang melangkaui batas geografi turut merancakkan karya-karya HSKU.
Misalnya, Novel Natasya karya Abu Hassan Morad menjengah kehidupan Muslim di
negara Bosnia Hezergovina. Penulis yang sama juga menggarapkan watak-watak
Melayu yang merumpuni Kota Madinah dan Australia melalui Novel Cinta Madinah
dan Julia. Latar negara timur tengah turut dimuatkan dalam Novel Sesegar
Nailafor dan Rona Bosphorus karya Zaid Akhtar. Penerokaan dunia luar ini
memberikan pesona pengetahuan kepada para pembaca. Ia dapat menjelaskan bahawa
dunia Islam bersifat universal dan tidak dimiliki orang-orang Melayu secara
eksklusif.
Dalam genre cerpen dan puisi
HSKU, sastera Islam menjadi nafas yang mendominasi tubuh karya. Sejak tahun
1990-an, selaras dengan perkembangan Islam di Malaysia, para penulis mengambil
saran agama sebagai solusi permasalahan semasa. Malahan, agama tidak lagi
dianggap alternatif penyelesaian masalah sebaliknya sebagai satu keperluan dan
asas pembinaan peribadi masyarakat dalam abad ini. Misalnya, Antologi Fort
Margherita menyerlahkan nilai sastera Islam dalam setiap cerpen remaja yang
memenangi HSKU 2009.
Dakwah bukan paksaan
Karya sastera Islam seharusnya
melalui proses alamiah yang tidak menekan para pembacanya untuk menganut seruan
pengkarya secara drastik. Menelusuri sirah Nabi Muhammad SAW, baginda telah berdakwah
selama 23 tahun bermula pada umur 40 tahun. Sejak kecil dan remaja, baginda SAW
telah dikenali sebagai pemuda al-amin yang jujur, berakhlak mulia, lemah-lembut
dan disenangi manusia. Justeru, apabila Nabi Muhammad SAW menyebarkan
dakwahnya, sebahagian masyarakat Mekah menerima kerana yakin dengan peribadi
baginda SAW. Walau bagaimanapun, kaum musyrikin Mekah menolak seruan Islam
akibat kesombongan diri. Ini termasuklah bapa saudara baginda yang bernama Abu
Talib. Kaedah yang digunakan Nabi Muhammad SAW adalah berterusan menyampaikan
dakwah secara berhikmah dan bijaksana tanpa unsur paksaan walaupun kebenarannya
jelas. Peranan ini perlu dipakaikan kepada setiap pengkarya Islam. Mereka tidak
boleh berasa 'tamak' dan tergesa-gesa menumpahkan ilmu kepada pembaca.
Medan HSKU melahirkan novel-novel
yang baik dan berkualiti untuk santapan minda pembaca. Hasil penilaian yang
ketat, hanya yang terbaik akan dijelmakan sebagai naskhah pemenang. Tentunya,
karya-karya yang menerapkan nilai Islam sama ada secara langsung atau
bijaksana, akan terpilih sebagai naskhah yang wajar dimiliki kita. Novel
Advencer Si Peniup Ney dan Detektif Indigo karya Faisal Tehrani serta Justeru
Impian di Jaring karya Zaid Akhtar antara novel remaja Islam terbaik yang
melalui salur HSKU. Novel-novel ini menggalurkan dakwah dengan cara tidak
langsung dan bijaksana serta signifikan dengan fenomena generasi muda.
Rencam kerosakan dan jenayah di
seluruh dunia mengembalikan kita ke zaman sebelum kedatangan Islam. Kuasa Rom
dan Parsi yang gagah hampir runtuh dek kebuasan hawa nafsu masyarakatnya. Di
Semenanjung Tanah Arab, sikap asobiyah dan jahil menyelimuti masyarakat Arab
menyebabkan mereka jauh dari ketamadunan ilmu pengetahuan. Sinar Islam telah
menyembuhkan kegelapan bermula di Kota Mekah dan Madinah seterusnya bertebaran
di seluruh pelosok dunia. Sebahagian peranan ini dipikul oleh karyawan,
sasterawan, dan para penyair Muslim.
Barangkali HSKU seperti satu
pelita di celah pelita-pelita yang lain, namun selagi ia tidak terpadam, golongan
sasterawan Muslim perlu memastikan ia terus bernyala dan menerangi masyarakat.
Ya, melalui tulisan yang ampuh mendakap insani mereka.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan