KUALA LUMPUR 11 Dis. -
Dasar pelajaran berkaitan sekolah semua aliran di negara ini perlu dikaji
semula agar komposisi murid pelbagai kaum di sekolah-sekolah terbabit lebih
mencerminkan nisbah penduduk di negara ini.
Ahli Dewan Negara, Prof. Datuk
Dr. Firdaus Abdullah berkata, kerajaan seharusnya mencari jalan untuk
memastikan sekolah kebangsaan, sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC) dan sekolah
jenis kebangsaan Tamil (SJKT) tidak bersifat eksklusif untuk kaum-kaum
tertentu.
Menurut beliau, langkah itu juga
memberi peluang kepada kanak-kanak daripada latar belakang kaum yang berbeza untuk
berinteraksi dan memupuk semangat integrasi nasional dalam kalangan mereka.
Kita
amat gerun melihat semakin terpisahnya anak-anak kita di peringkat umur paling
muda semasa mereka mengikuti pengajian di sekolah.
Sekiranya
keadaan ini berterusan, kita tidak tahu ke manakah halanya dan apakah masalah
sosial yang bakal timbul pada masa hadapan," katanya ketika membahaskan
Rang Undang-Undang Perbekalan 2013 dalam Sidang Dewan Negara hari ini.
Firdaus turut mencadangkan kepada
kerajaan supaya menggubal dasar pendidikan vokasional yang bersifat menyeluruh
agar pelajar menerima kemahiran yang lebih relevan dan berprestij.
Katanya, langkah yang lebih tegas
hendaklah diambil dalam usaha mengangkat martabat bahasa Melayu sebagai bahasa
perantaraan, bahasa ilmu dan bahasa budaya tinggi.
Kita
perlu memberikan sokongan sepenuhnya kepada Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) yang
saya ketahui berhadapan banyak rintangan dalaman dan luaran untuk menjayakan matlamat
penubuhannya.
DBP
boleh diberi kuasa bagi bertindak mengikut undang-undang untuk mengambil
tindakan terhadap pihak yang enggan mematuhi peraturan-peraturan kecil yang
terkandung dalam Dasar Bahasa Kebangsaan," ujarnya.
Menurut Firdaus, delegasi
Malaysia ke persidangan antarabangsa di luar negara juga disarankan mencontohi
amalan delegasi Indonesia yang memilih untuk berucap dalam bahasa kebangsaan
mereka.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan