Rabu, 12 Disember 2012

ISU SOSIAL : Bukti Malaysia komited memerangi rasuah


Oleh : Akhbar Satar
 
KPI, iltizam politik tingkat prestasi

Tahukah anda bahawa Indeks Persepsi Rasuah (CPI) diperkenalkan oleh seorang rakyat Jerman, Professor Dr Johann Graf Lambsdorff. CPI adalah kaji selidik yang menilai tahap penerimaan rasuah sektor awam dalam kalangan 176 negara.

Kini CPI adalah satu-satunya indikator mengukur tahap persepsi rasuah sesebuah negara. Ia mula diperkenalkan pada 1995 oleh Transparency International, sebuah badan NGO pencegahan rasuah dunia, yang diasaskan Dr Peter Eigen yang berpangkalan di Berlin, Jerman.

Kajian persepsi bagi mengukur tahap persepsi rasuah sesebuah negara secara realistik sukar kerana masalah mendapatkan data yang sahih daripada agensi pencegahan rasuah. Ia diburukkan lagi kerana hasil soal selidik yang diperoleh tidak menunjukkan kedudukan sebenar kerana sudah menjadi lumrah manusia tidak akan membuka pekung di dada bila ditanya pembabitan mereka di dalam rasuah.


CPI kumpul 13 kajian antarabangsa

Bagi penulis yang kebetulan adalah EXCO Transparency International-Malaysia, CPI hanya mengkhususkan kepada isu persepsi tahap rasuah sesebuah negara di mana kedudukannya disenaraikan mengikut skor yang diperoleh dan bukannya berdasarkan realiti tahap rasuah di negara terbabit.

CPI dikeluarkan berdasarkan pengumpulan 13 kajian antarabangsa oleh pelbagai pihak, terutama berdasarkan soal selidik yang dijalankan ke atas ahli perniagaan luar negara yang berurusan dengan sektor awam. Sehubungan itu, CPI Malaysia pula diukur berdasarkan lapan kajian ini saja.

Oleh sebab metodologi kajian dijalankan TI tidak berdasarkan kepada ‘primary data’, hasilnya kerap dipertikaikan. Tahun ini, TI cuba memperbaiki metodologi dengan menggunakan skor 1-100 dan bukan lagi 1-10 seperti tahun sebelum ini. Kaedah ini lebih tepat dan perbandingan dengan keputusan sebelum ini boleh dibuat.

Untuk memudahkan kita mengetahui perbandingan kedudukan skor, TI Malaysia mengambil inisiatif menggunakan metodologi baru dengan memasukkan data 2011.

Justeru, kedudukan Malaysia dalam CPI meningkat daripada tangga ke-60 tahun lalu kepada tangga ke-54 tahun ini. Malaysia mencapai mata 49 daripada 100 pada kaji selidik yang menilai tahap penerimaan rasuah dalam kalangan 176 negara.

Maka pandangan yang mengatakan Malaysia berada di bawah ‘markah lulus’ adalah tidak benar kerana purata markah yang diperoleh Malaysia adalah 49 iaitu jauh lebih tinggi berbanding 37 iaitu markah purata bagi keseluruhan 176 negara.

Selalunya kedudukan kita menurun, kedudukan dicapai kali ini dipengaruhi pelbagai pembaharuan dan tindakan yang dibuat kerajaan, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan ada iltizam politik. Apa yang lebih membanggakan ialah Malaysia satu-satunya negara yang berani menggunakan CPI sebagai Indeks Prestasi Utama (KPI) bagi memerangi rasuah.

Malaysia berkongsi kedudukan sama dengan Turki, Republik Czech dan Latvia.

Qatar ranking terbaik

Dalam kalangan negara ASEAN, Singapura menduduki tempat pertama dengan memperoleh 87 mata diikuti Brunei Darussalam di tempat kedua dengan 55 mata. CPI Thailand ialah 37 mata dan Indonesia pula 32 mata.

Dalam kalangan negara Islam, ranking terbaik ialah Qatar dan Emiriah Arab Bersatu yang mana CPI adalah 66 mata dan ranking ke-27. Negara yang menduduki ranking tercorot ialah Somalia, iaitu sebuah negara Islam, dengan kedudukan ke-174 dan CPI 8 mata. Ia berkongsi mata dengan Afghanistan dan Korea Utara.

Tiga tempat teratas ialah Denmark dan Finland yang memperoleh 90 mata diikuti Sweden (88), Singapura (87), Switzerland (86), dan Norway (85).

Selepas membuat beberapa analisis, penulis mendapati negara yang mempunyai ranking tertinggi di dunia mempunyai Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) yang tinggi seperti Denmark (AS$59,684), Finland (AS$49,391), Sweden (AS$56,927) dan Singapura (AS$46,241).

Kebanyakan kita keliru apabila menilai tahap persepsi rasuah di negara ini. Kita perlu ingat bahawa yang paling mustahak ialah skor dan bukan ranking disebabkan setiap tahun jumlah negara yang terbabit berubah. Sebagai contoh, pada 2010 skor Malaysia ialah 4.4 daripada 10 dengan kedudukan ke-56 daripada 178 negara. Tahun lalu, purata skor negara ialah 4.3 daripada 10 dan kedudukan kita ialah 60 daripada 182 negara dan tahun ini purata skor negara ialah 49 daripada 100 sedangkan kedudukan negara 54 daripada 174.

Penulis ialah Pengarah Institut Jenayah & Kriminologi Universiti HELP

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan