Oleh : Nur Syahidah Binti Abd Jalil
KADAR jangka hayat manusia di Malaysia kini adalah sekitar
75 tahun. Angka ini dilihat bertambah baik tahun demi tahun seiring dengan
perkembangan dalam amalan dan polisi kesihatan negara, begitu juga gaya hidup
yang lebih sihat oleh rakyatnya.
Umumnya, individu akan mula bersara pada usia sekitar 55
tahun. Ini menjadikan secara kasarnya, kita mempunyai hingga 20 tahun untuk
terus hidup selepas bersara.
Baru-baru ini kerajaan mengumumkan cadangan umur persaraan
minimum bagi pekerja swasta di negara ini dilanjutkan sehingga 60 tahun bermula
Januari 2013 berbanding 55 tahun sekarang. Ini dikatakan selaras dengan amalan
kebanyakan negara maju dalam meningkatkan produktiviti negara.
Pertambahan tempoh perkhidmatan ini dilihat sebagai satu
peluang yang menarik bagi sesetengah individu dan sebaliknya bagi yang lain.
Ini kerana sesetengahnya masih memerlukan pekerjaan pada usia emas bagi
menampung keperluan keluarga ataupun semata-mata kerana masih lagi komited
kepada kerjaya manakala sebahagian lain mula menurun produktivitinya sekali gus
tidak lagi boleh menyumbang dengan baik kepada majikan.
Persoalan yang timbul daripada penguatkuasaan akta ini
sekiranya diluluskan adalah berkenaan kesannya terhadap masyarakat dan negara
umumnya.
Perkara pertama dikhuatiri masyarakat adalah peluang
pekerjaan kepada generasi muda semakin kurang. Hal demikian boleh sahaja
berlaku sekiranya peluang pekerjaan yang baru kepada generasi muda tidak
diperbanyakkan.
Kedua, pekerja yang melewati usia persaraan dikatakan tidak
lagi boleh menyumbang dengan baik sebaliknya menjadi liabiliti kepada
organisasi. Perkara ini tidak semestinya benar terutama sekali melibatkan
individu yang mempunyai kemahiran atau kepakaran yang khusus seperti guru
bahasa dan sebagainya.
Realiti tenaga kerja di Malaysia yang terdiri daripada 80
peratus berkelulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) memberi maklumat kepada
kita bahawa umur mula bekerja bagi sebahagian besar rakyat negara ini adalah
sekitar 18 tahun.
Namun begitu, angka ini harus mengambil kira juga individu
yang bekerja menggunakan kelulusan SPM biarpun mempunyai kelulusan yang lebih
tinggi atas pelbagai alasan.
Antara sebab mengapa perkara ini berlaku adalah dikatakan
bahawa peluang pekerjaan di pasaran adalah kurang berbanding jumlah graduan
yang dikeluarkan oleh Institut Pengajian Tinggi (IPT).
Disebabkan peluang terhad dan persaingan sengit, ramai
graduan memilih untuk melibatkan diri dalam kerjaya yang tidak sepadan dengan
kelulusan.
Selain itu, para graduan juga dikatakan tidak memiliki
ciri-ciri yang diperlukan majikan seperti berkemahiran, berkeyakinan, rajin dan
berani mengambil risiko. Sikap tidak yakin dan tidak berani mencabar diri menyebabkan
ada graduan yang memilih kerjaya yang tidak sepadan.
Jika masalah ini berterusan, kita akan dapati bahawa agak
sukar untuk menjadikan umur 60 tahun sebagai umur yang kompetitif untuk
bersara. Sebaliknya, ia bakal mengundang lebih banyak masalah pada masa
hadapan.
Cadangan pertambahan had umur persaraan juga sebenarnya
memberikan kita petunjuk bahawa gaya hidup rakyat Malaysia telah berubah.
Walaupun had persaraan yang semakin panjang dapat memperbanyakkan simpanan,
ramai antara kita masih lagi memerlukan pekerjaan pada usia emas disebabkan
menanggung anak yang masih kecil, membayar ansuran pinjaman rumah dan
sebagainya.
Ini adalah satu petunjuk bahawa ramai telah memilih untuk
berkahwin pada usia sedikit lewat maka kebanyakan daripada mereka masih
mempunyai anak yang kecil ketika umur persaraan.
Selain itu, tempoh membayar balik pinjaman yang panjang
melewati usia persaraan menunjukkan trend berhutang yang tinggi berlaku dalam
masyarakat.
Dalam perkara ini, kerajaan perlu meneliti polisi perbankan
sedia ada bagi mengekang trend membayar balik pinjaman yang panjang akibat
jumlah hutang yang tinggi kerana pada dasarnya, had umur persaraan dinaikkan
tidak sama sekali dengan tujuan menggalakkan orang ramai berhutang dalam tempoh
yang lama.
Sekiranya perkara ini terlepas pandang, kita akan dapati
gaya hidup berhutang akan semakin galak dipromosi secara tidak langsung.
Dalam masa beberapa tahun lagi, Malaysia dikatakan akan
mengalami krisis populasi tua di mana sebahagian besar rakyat adalah warga tua
dan tidak berada dalam peringkat produktif kepada negara.
Walaupun kenaikan had persaraan adalah sebahagian daripada
penyelesaian perkara ini, usaha-usaha ke arah keseimbangan umur dalam populasi
perlu dilaksanakan bermula dari sekarang antara lain ialah dengan menyediakan
sokongan kepada institusi kekeluargaan.
Jika ini tidak dilakukan, negara pada masa akan datang
terpaksa mengeluarkan belanja yang besar bagi menampung keperluan populasi tua
yang tidak berkeupayaan untuk menyumbang lagi.
Selain itu, penyediaan prasarana ke arah pemantapan kualiti
hidup tenaga kerja berusia perlu dimantapkan. Ini termasuklah polisi kesihatan
yang ditambah baik dengan memberikan pelepasan kepada pekerja berusia 50 ke
atas untuk menjalani pemeriksaan kesihatan sekerap yang diperlukan.
Rombakan cara kerja berpasukan juga perlu dilakukan bagi
memastikan kepakaran yang ada pada seseorang pekerja itu dapat dikongsi dengan
yang lain terutama sekali oleh generasi muda dengan pengenalan sistem
pembimbing yang tersusun di tempat kerja.
Penambahan usia had persaraan tenaga kerja di Malaysia
adalah satu manifestasi penghargaan kepada warga kerja yang berdedikasi. Namun
begitu, pelan jangka masa panjang yang berkesan perlu dilakukan bagi menampung
golongan ini untuk bekerja dalam persekitaran yang mesra usia selain daripada
membuka lebih banyak peluang pekerjaan kepada generasi muda.
Seterusnya, baki usia sekitar hingga 15 tahun setelah
persaraan dapat dinikmati dengan lebih berkualiti.
PENULIS ialah Pegawai Penyelidik, Pusat Kajian Ekonomi dan
Kemasyarakatan, Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan