bangsa itu diperibadikan bahasanya.
mengapa, kautanya,
apakah bahasa indah
yang melanjurkan kata
untuk menyedut madu makna
dan kongsi bersama
seperti dalam kenduri?
atau bahasa perlu
dilayarkan di sungai waktu
untuk menimbuskan lopak
dan gunung sejarah yang berpasir.
jadi, makna berlakon di pentas penglihatan
untuk mengutip sejambak bunyi
meletuskan sekuntum bunga kecil suara,
atau memutuskan seutas benang erti.
(Aksara Usia, 1998: 4)
Isnin, 6 April 2009
BENTUK TULISAN YANG BAIK - ASPEK PENTING YANG KERAP DIABAIKAN OLEH PELAJAR
Apabila kita bercakap tentang peperiksaan, terutama peperiksaan awam seperti SPM yang melibatkan jawapan bertulis, tidak dapat tidak aspek bentuk tulisan calon turut memainkan peranan yang penting. Kertas jawapan calon dapat dibandingkan sebagai “duta” yang mewakili calon untuk berhadapan dengan pemeriksa. Biarpun pemeriksa telah sentiasa diperingatkan dengan moto Lembaga Peperiksaan Malaysia iaitu Adil, Shahih & Amanah, namun sebagai manusia biasa mereka tidak lepas daripada masalah atau kesilapan. Oleh itu, sewajarnya aspek persembahan jawapan yang kemas dititikberatkan oleh setiap calon peperiksaan. Alah bisa tegal biasa. Sebenarnya, jika kekemasan jawapan telah diamalkan di sepanjang waktu persekolahan, maka masalah persembahan jawapan yang tidak kemas dalam peperiksaan tidak timbul. Untuk perhatian pelajar dan rakan guru sekalian, saya perturunkan antara ciri tulisan yang baik yang sewajarnya menjadi amalan setiap pelajar di sekolah. Antaranya termasuklah:
i. tidak terlalu artistik
ii. jarak huruf dan jarak perkataan yang konsisten
iii. bentuk huruf dan perkataan jelas (mudah dikenal, dibaca, dan membawa kepada kesempurnaan makna)
iv. saiz huruf yang sederhana dan konsisten
v. kedudukan huruf dan perkataan yang sama condong atau tegaknya
vi. keseluruhan persembahan tulisan pelajar bersih, tersusun, menarik, dan mudah difahami.
Langgan:
Catatan (Atom)