Sabtu, 9 April 2011

ISU BAHASA : Kerjaya Idaman Hanya Untuk Mereka Yang Mahir Berkomunikasi

PETALING JAYA: Tidak mengapa sekiranya anda gagal untuk memperoleh segulung ijazah yang cemerlang sebaliknya anda hanya perlu mempunyai kemahiran bertutur dan menulis dalam bahasa Inggeris dengan baik sudah pasti kerjaya idaman akan menjadi milik anda.

Berdasarkan maklum balas yang diperoleh daripada syarikat tempatan dan antarabangsa menunjukkan kemahiran komunikasi lisan dan menulis dalam Bahasa Inggeris kekal sebagai kriteria utama yang dicari oleh majikan dalam memilih pekerja yang mempunyai prospeks yang cerah.

Menurut kajian yang dijalankan oleh Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF), ciri tersebut merupakan faktor utama dalam merekrut graduan yang baru tamat pengajian.

Berdasarkan Kajian Gaji untuk Eksekutif 2010 yang dikeluarkan oleh MEF menunjukkan bahawa 68 peratus syarikat meletakkan kemahiran komunikasi sebagai kualiti utama dalam memilih pekerja, ia diikuti oleh pengalaman berkerja (67 peratus), kemahiran individu (56.2 peratus), ketekunan serta komitmen (55.7 peratus).

Menuru Pengarah MEF, Shamsuddin Bardan, globalisasi telah merubah faktor pemilihan pekerja, kemahiran komunikasi terutamanya bahasa Inggeris merupakan aset bernilai yang perlu ada pada setiap pekerja.

Jelasnya, ia merupakan kriteria penting dalam semua profesion termasuklah untuk kerjaya seperti jurutera, kakitangan teknikal dan ahli sains.

"Kriteria ini penting terutamanya bagi mereka yang bekerja dengan syarikat multinasional dan firma-firma besar.

"Hari ini pelanggan kita boleh datang dari mana-mana negara di seluruh dunia. Di kilang-kilang, misalnya tugas jurutera tidak sama seperti dahulu. Kini, mereka perlu melibatkan diri dalam pelbagai aspek perniagaan serta berinteraksi dengan pelanggan,” katanya.

Beliau berkata apa yang dibimbangkan adalah kebanyakan siswazah tempatan hari ini tidak mampu berkomunikasi dan menulis dalam bahasa Inggeris dengan baik sehingga mereka menghadapi kesulitan untuk mendapatkan pekerjaan dalam sektor swasta.

Pengarah Urusan Kelly Services (M) Sdn Bhd, Melissa Norman turut bersetuju dengan menyatakan enam daripada 10 graduan yang menghadiri temu duga yang dijalankan oleh syarikatnya tidak boleh berkomunikasi dalam bahasa Inggeris dengan baik.

Kelly Servives merupakan salah satu agensi mencari pekerjaan terkenal di negara ini.

Menurut Norman, adalah penting untuk setiap siswazah menguasai bahasa Inggeris kerana ia merupakan bahasa penting yang digunakan secara meluas dalam bidang perniagaan di Malaysia dan seluruh dunia.

Berdasarkan Tinjauan Tenaga Kerja Kelly Global 2010 menyenaraikan kemahiran komunikasi sebagai kriteria pertama daripada lima ciri-ciri lain yang dicari oleh setiap majikan.

“Kami telah mengenal pasti ramai siswazah tempatan yang lemah bertutur, menulis dalam bahasa Inggeris serta menggunakan perbendaharaan kata yang terhad.

“Calon seperti ini hanya berjaya mendapat pekerjaan dalam perusahaan kecil dan sederhana serta syarikat-syarikat kecil,” katanya.

Beberapa syarikat serta pemimpin dalam bidang perniagaan memberi amaran bahawa penguasaan bahasa Inggeris yang lemah akan mempengaruhi daya saing global di Malaysia.

Presiden Persekutuan Pengilang Malaysia, Tan Sri Mustafa Mansur berkata golongan muda yang tidak mahir berkomunikasi dalam bahasa Inggeris tidak akan mampu untuk berunding untuk mendapatkan persetujuan terbaik dalam urusan perniagaan atau pelaburan yang dijalankan.

“Kita perlu menghantar pekerja kita ke luar negara untuk memasarkan produk kita, berunding dalam setiap perjanjian mahupun mendapatkan kontrak untuk ditandatangani.

"Jika mereka ini tidak boleh berkomunikasi dalam bahasa Inggeris dengan baik maka kita akan ketinggalan," katanya.

Pengerusi bersama Pemudah, Tan Sri Yong Poh Koh pula berpandangan bahawa kakitangan awam juga perlu menguasai bahasa Inggeris dengan baik kerana perkembangan dunia tanpa sempadan pada hari ini.

“Kualiti bahasa Inggeris akan memberi kesan kepada sektor awam apabila mereka perlu berinteraksi dengan warganegara asing mahupun dunia perniagaan apabila mereka perlu menyatakan pendirian dalam isu-isu yang melibatkan masyarakat dunia.

“Ia meliputi rundingan dalam perjanjian penting seperti perjanjian perdangangan,” katanya.

Ini meliputi rundingan pada perjanjian-perjanjian penting seperti perjanjian-perjanjian perdagangan.”

Dalam pada itu, bekas Menteri Sumber Manusia, Tan Sri Fong Chan Onn menyatakan sejak dua dekad yang lalu, kualiti bahasa Inggeris di negara ini telah menurun.

Beliau berkata sekiranya perkara itu tidak segera diatasi boleh menyebabkan Malaysia akan ketingggalan dan tidak mampu bersaing dengan negara jirannya.

“Thailand, Indonesia dan China sedang meningkatkan usaha untuk memperbaiki pengguasaan bahasa Inggeris dalam sistem pendidikan mereka,” katanya.

Sumber : http : //mstar.com.my/

NOTA HUJUNG :

6 Ciri Yang Harus Dimiliki Oleh Mahasiswa Untuk Memastikan Mereka Dapat Bersaing Dalam Pasaran Global:

i. Mahir dan mempunyai pengetahuan yang tinggi terhadap bidang ilmu yang dipelajarinya.

ii. Mempunyai kemahiran atau 'soft skill' sebagai nilai tambah (added value) seperti kemahiran ICT, kemahiran berkomunikasi (communication skill), kemahiran bersosial (social skill) atau dengan kata lain kemahiran berinteraksi dengan masyarakat sekeliling.

iii. Mempunyai kemahiran penguasaan bahasa asing khususnya bahasa Inggeris sebagai bahasa dunia bagi membolehkan pelajar kita bersaing di arena antarabangsa dan lebih kompetetif dalam dunia kerjaya mereka.

iv. Memiliki sifat dan ciri-ciri kepimpinan, keterampilan dan keyakinan yang tinggi. Sifat ini adalah penting apabila berhadapan dan berurusan dengan masyarakat dunia kini yang semakin kompleks dan pelbagai sifatnya.

v. Memiliki ciri-ciri personaliti yang menarik dan berkualiti seperti disiplin diri, kekemasan diri, daya inisiatif, kreativiti dan inovasi yang tinggi di samping mempunyai sifat keluwesan atau fleksibiliti terhadap perubahan sekelilingnya. Dalam hal ini, pelajar kita harus dididik agar tidak terlalu ektrimis terhadap budaya sendiri sebaliknya hendaklah lebih fleksibel dan sensitif terhadap budaya dan keperluan masyarakat lain.

vi. Sentiasa memelihara akhlak, etika dan kehormatan diri. Hal ini kerana dalam apa juga keadaan dan suasana yang kita alami, keteguhan akhlak perlu dipertahankan agar kita tidak hanyut dengan kehendak-kehendak negatif yang merosakkan hati budi manusia.

ISU KESIHATAN : Pembersihan berkala elak penularan virus


Oleh Rosnah Abd Rashid Shirlin

Sistem pengudaraan, bilangan pelatih di pusat latihan perlu dihadkan untuk cegah penyakit

PERKEMBANGAN terbaru kejadian influenza-like illness (ILI) di Pusat Latihan Polis (PULAPOL), Kuala Lumpur dan Pusat Asas Latihan Tentera Darat (PUSASDA), Negeri Sembilan yang disahkan positif influenza A (H1N1) dan Adenovirus sememangnya menarik perhatian rakyat.

Apatah lagi selepas tiga pelatih PULAPOL, Kuala Lumpur meninggal dunia kerana jangkitan adenovirus bulan lalu, menyebabkan ramai tertanya apa sebenarnya adenovirus dan bagaimana ia menjangkiti manusia.

Saya ingin memberi penjelasan untuk mengelakkan salah faham dan panik keterlaluan sehingga rasa takut yang tidak perlu. Walau bagaimana pun, ini tidak bermakna kita tidak perlu berhati-hati dalam berhadapan dengan adenovirus dan apa juga virus yang lain.

Jangkitan adenovirus mula dikesan sekitar 1950-an ketika Perang Dunia Kedua di kalangan askar Amerika yang menghidap penyakit Respiratori Akut (Acute Respiratory Diseases). Adenovirus adalah kumpulan virus besar yang mana ada lebih daripada 50 jenis dan boleh menyebabkan jangkitan pada manusia. Virus ini boleh menjangkiti tonsil, kelenjar adenoid dan usus tanpa menunjukkan sebarang gejala (asymptomatic).

Adenovirus pada kebiasaannya tidak menyebabkan penyakit yang teruk. Walau bagaimanapun, ada beberapa faktor seperti jenis Adenovirus, keadaan persekitaran, umur dan status kesihatan pesakit yang menyebabkan jangkitan teruk. Selain itu, adenovirus juga menyebabkan sakit perut dan cirit-birit (gastroenteritis), sakit mata (conjunctivitis), jangkitan pundi kencing (cystitis) dan ruam.

Sesetengah jenis Adenovirus memang endemik di kebanyakan negara dan jangkitan ini biasanya mula diperoleh ketika zaman kanak-kanak lagi. Selalunya ia menyebabkan jangkitan secara berasingan atau sporadik tetapi kadangkala boleh juga menyebabkan wabak. Umpamanya, wabak penyakit mata keratoconjunctivitis dikaitkan dengan jangkitan Adenovirus jenis 8, 19 dan 37. Wabak cirit birit diakibatkan oleh Adenovirus jenis 40 dan 41. Manakala wabak jangkitan pernafasan pula disebabkan oleh Adenovirus jenis 3, 4, 7, 14 dan 21. Bagi wabak Adenovirus di PULAPOL baru-baru ini, adalah disebabkan oleh Adenovirus jenis 7.

Jangkitan pernafasan oleh Adenovirus kebiasaannya menyebabkan jangkitan ringan dengan gejala, selesema, demam dan batuk. Kadangkala ia boleh menyebabkan radang saluran pernafasan (bronchitis) dan radang paru-paru (pneumonia). Anak kecil dan mereka yang mempunyai tahap imuniti yang rendah berisiko mendapat komplikasi daripada jangkitan ini.

Jangkitan pernafasan oleh Adenovirus bukanlah sesuatu yang baru di negara ini kerana jangkitan berasingan atau sporadik memang berlaku memandangkan ia virus yang endemik. Bagaimanapun, wabak jangkitan pernafasan yang membabitkan Adenovirus jenis 7 di PULAPOL adalah yang pertama pernah dilaporkan di Malaysia.

Untuk pengetahuan, wabak jenis ini pertama kali dilaporkan di kem tentera di Amerika Syarikat dan menimbulkan masalah di kalangan rekrut baru sehingga Amerika terpaksa memberi vaksinasi khusus terhadap virus ini suatu ketika dulu. Namun, langkah ini dihentikan pada 1999 memandangkan ada masalah dalam penghasilan vaksin, tambahan pula jangkitan ini boleh diatasi melalui kaedah mudah iaitu menjaga kebersihan diri dan sistem pengudaraan yang baik.

Walaupun jangkitan Adenovirus jenis 7 ini selalunya menyebabkan jangkitan yang ringan tetapi sebahagian kecil pesakit boleh mengalami jangkitan yang lebih teruk. Keadaan di kem latihan yang agak padat, memudahkan penularan jangkitan ini ke tahap wabak. Ini berbeza dengan keadaan di rumah kerana kepadatan penghuni yang rendah dan pengudaraan yang lebih baik berbanding di kem latihan.

Masyarakat perlu tahu bagaimana virus tersebar. Seseorang boleh dijangkiti melalui pernafasan jika ia berada berhampiran orang yang dijangkiti apabila dia batuk atau bersin. Kita juga boleh dijangkiti jika menyentuh permukaan yang tercemar. Cecair pernafasan yang dijangkiti itu seterusnya memasuki saluran pernafasan. Tempoh inkubasi bagi jangkitan pernafasan ialah antara dua hingga 14 hari.

Jangkitan adenovirus seperti penyakit jangkitan virus yang lain, diberi rawatan simptomatik dan akan sembuh dengan sendiri. Rawatan simptomatik ini adalah rawatan terhadap gejala seperti demam, batuk dan cirit-birit. Pesakit yang menunjukkan jangkitan pada respiratori, maka doktor akan meningkatkan pengambilan cecair, memberi rawatan bronkolidator dan bantuan oksigen bagi membantu pernafasan. Jika jangkitan berlaku di bahagian usus pesakit akan diberi ubat rehidrasi.

Memandangkan jangkitan penyakit ini disebabkan virus maka antibiotik tidak berkesan. Pencegahan cara terbaik menghindari penyakit ini. Seperti H1N1, amalan kebersihan diri adalah senjata terbaik menjauhi jangkitan adenovirus. Amalkan cuci tangan dengan betul dan kerap menggunakan sabun atau pembasmi kuman.

Bagi mereka yang menunjukkan gejala amalkan:

  • Adab batuk dan bersin yang baik. Tutup mulut dan hidung dengan sapu tangan atau tisu dan buang ke dalam tong sampah. Segera cuci tangan selepas itu.

  • Elak ke tempat tumpuan ramai dan guna penutup mulut serta hidung.

  • Bagi mereka yang berada di kem atau asrama, pihak pentadbiran mesti memastikan bilik berkenaan mempunyai pengudaraan yang baik dan mengehadkan bilangan anggota dalam satu bilik tersebut agar tidak terlalu padat.

    Persekitaran dan bilik asrama mesti dibersihkan secara berkala. Langkah berjaga-jaga perlu diambil agar kesihatan rakyat terjamin dan Kementerian Kesihatan tidak akan mengabaikan tahap kesihatan rakyat negara ini. Namun, semua pihak mesti berganding bahu untuk menangani masalah ini.

    Sumber : http : //www.bharian.com.my/
  • ISU BAHASA : Membaca atau menikmati karya sastera?

    TEATER KOMSAS : Aktiviti penghayatan kesusasteraan yang wajar disuburkan dalam kalangan pelajar

    OLEH DR AMINUDIN MANSOR
    (amimasra@gmail.com)

    SECARA umumnya, membaca dan menikmati hasil karya adalah berbeza. Membaca secara biasa ialah memerhati isi sesuatu yang tertulis memahamkan makna kandungannya. Sementara menikmati hasil karya ialah membaca secara memahamkan makna dengan penuh perasaan dan membuat kesimpulan tentang isi karya yang dibaca.

    Lantaran itu, pembaca biasa hanya membaca karya sastera seperti cerpen, novel dan puisi secara sambil lalu dan sedikit tercuit perasaan seperti sedih, gembira dan sebagainya. Manakala membaca dengan menikmati hasil karya akan membaca berkali-kali dengan sepenuh jiwa, mempelajari dan meneladani apa yang tersurat dan tersirat dalam karya. Golongan kedua ini adalah pencinta sastera tulen.

    Pandangan mengatakan membaca adalah seni, seperti halnya seni berfikir dan seni menulis. Seorang pembaca dan juga penikmat karya akan dapat merasakan seni sastera yang terpancar dalam sesebuah hasil karya. Membaca dengan berfikir menjadikan seseorang penikmat sastera yang tulen. Seperti kata Francis Bacon, membaca menjadikan seseorang berisi, berunding menjadikan dia siap, menulis menjadikan dia saksama.

    Bahan karya sastera mencerminkan jiwa dan perasaan seseorang pengarang dalam apa juga keadaan. Karya sastera juga menjadi salah satu sumber rujukan penting bagi menyelami perasaan rakyat dalam sesebuah negara merdeka. Menghayati karya sastera adalah mendalami hati budi rakyat yang terpancar dalam karya tersebut.

    Soalnya, adakah kita membaca atau membaca dengan menikmati karya sastera? Ramai dalam kalangan pelajar yang belajar di tingkatan satu hingga lima hanya membaca karya sastera secara biasa. Hanya sedikit yang membaca secara menikmati dengan mata hati dan akal budi karya sastera dalam Komponen Sastera (KOMSAS) yang diwajibkan kepada para pelajar.

    Justeru, KOMSAS dalam pendidikan Bahasa Melayu sekolah menengah bertujuan untuk melahirkan pelajar yang mempunyai keterampilan dalam bahasa, dan menghargai serta menghayati hasil karya dengan sepenuhnya. Ia menjadi penyalur ilmu, penyebar fikiran dan gelojak perasaan sesuatu bangsa.

    Bahan KOMSAS telah dijadikan sebagai komponen wajib dalam mata pelajaran Bahasa Melayu bagi menambahkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran (P&P) bahasa Melayu. Ia mencakupi pendedahan dan apresiasi karya-karya sastera daripada pelbagai genre seperti puisi tradisional, puisi moden, drama, cerpen dan novel.

    Melalui pendedahan ini pelajar dapat mengenal dan menikmati karya sastera hasil tulisan penulis-penulis di negara ini. Selain itu, karya tersebut juga dapat menjadi saluran bagi pelajar memahami budaya, cita rasa, keindahan seni, kehidupan sosial masyarakat di negara ini. Usaha ini adalah pembentukan individu yang seimbang serta berkembang secara menyeluruh dan bersepadu dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani.

    Kehidupan

    Penerapan elemen penting dalam karya akan menjadikan pelajar insan yang berfikir tentang kehidupan dan kebaikan. Seterusnya, karya sastera juga dapat membantu membentuk kehalusan budi pekerti, kecekapan berbahasa, ketabahan hati, keindahan seni, menegakkan kebenaran, menghargai kehidupan dan nilai kemanusiaan.

    Karya sastera bukan hanya bahasa dan kata-kata, malah ia lebih daripada itu. Ia merangkumi budaya, adat resam dan kehidupan masyarakat secara keseluruhannya. Apabila membaca seseorang akan menikmati bahasa dan kata-kata yang disampaikan dengan berkesan dengan penuh keindahan seni.

    Memetik kata-kata Aristotle, dari satu segi, seni menyempurnakan apa yang tidak boleh dijelaskan oleh alam semesta, di segi yang lain ia meniru alam semesta. Jelaslah seni itu soal penggambaran dan peniruan. Dalam karya sastera terdapat seni meniru atau menggambarkan kehidupan manusia, terutamanya perbuatan manusia.

    Oleh itu, peranan dan tugas guru bahasa Melayu sangat penting dalam pembacaan hasil karya yang bermanfaat. Melalui pembacaan ke arah menikmati hasil karya yang penuh seni akan dapat mewujudkan pelajar yang meminati karya sastera, memahami nilai keindahan dalam sastera dan mendalami tujuan penulis menghasilkan sesebuah karya sastera.

    Menanamkan minat dalam jiwa pelajar sebagai pencinta sastera tulen juga menjadi tugas guru khususnya guru bahasa Melayu. Lapangan sastera Melayu amat luas yang harus diteroka oleh generasi muda. Teks sastera cukup banyak dipasarkan untuk dinikmati.

    Seperti kata Matthew Arnold, "Sastera adalah cermin kehidupan". Oleh itu, melalui pembacaan yang teliti, penuh rasa di jiwa penikmat karya sastera dapat mencedok ciri-ciri kehidupan yang baik digambarkan dalam watak dan perwatakan, latar masyarakat yang digambarkan.

    Justeru, pengarang berusaha merakamkan seluruh hasil kerjanya bagi dihargai untuk tatapan dan bacaan masyarakat umum. Dalam karya sastera akan terdapat kesan dan warna yang pelbagai untuk dinikmati oleh generasi muda. Daripadanya terpancar pengalaman, pemikiran dan sikap pengarang.

    Melalui pembacaan yang teliti akan dapat melihat sikap dan pemikiran pengarang, memahami seni, memasuki akal budi, mengikut jalur rasa dan perasaan serta rasa keindahan yang terdapat dalam sesebuah hasil karya sastera. Di hutan keindahan sastera dan belantara bahasa menghidangkan pelbagai takrif dan istilah menjurus ke arah cara berfikir.

    Hasil karya sastera seperti cerpen, novel, puisi dan drama bukanlah sebagai alat penghibur pada waktu lapang. Malah ia lebih daripada itu, pembacaan karya sastera sewajarnya sebagai bahan penggayaan batin, dapat menajam fikiran, pembentuk akal budi dan meluaskan pengalaman hidup kepada pembaca. Melalui pembacaan dengan menikmati karya sastera akan membuka satu pengalaman baru meluaskan rasa seni yang mendalam tentang kehidupan.

    Sumber : http : //www.utusan.com.my/