Isnin, 26 Disember 2011
ISU SOSIAL : Kebebasan perlu didisiplin
Oleh Shamrahayu A Aziz
bhnews@bharian.com.my
Hidup tanpa sekatan penyumbang kecelaruan sosial
KEBEBASAN bersuara dalam pelbagai aspek, termasuk kebebasan media, kebebasan berhimpun, kebebasan akademik, kebebasan menyertai parti politik (bagi pelajar universiti) dan seumpamanya sedang dan akan terus hangat diperkata. Begitu juga dengan kebebasan diri dan kebebasan peribadi seperti kebebasan seksual identiti dan seksual orientasi. Pembaca juga maklum, perkembangan semasa berkaitan kebebasan ini bukan perkara kecil. Ia sudah menular sehingga terdapat perselisihan besar antara beberapa kelompok orang kita.
Ramai yang menganggap dua jenis kebebasan ini, iaitu kebebasan bersuara dan kebebasan diri adalah satu-satunya cara yang dapat menilai atau menentukan tahap intelektual dan keupayaan identiti individu.
Sejak dari dulu kala, manusia mengutamakan kebebasan dalam pelbagai hal. Ramai ahli falsafah telah memberi pandangan mereka mengenai kebebasan ini. Benar, dalam apa juga hal, kebebasan adalah perkara pokok. Kebebasan akan menyumbang kepada pembangunan diri dan intelektual manusia. Tanpa kebebasan manusia akan menjadi alat mainan mekanikal kanak-kanak, robot atau boneka yang dikawal dengan tali. Dalam keadaan ini kita mengiktiraf kebebasan manusia.
Namun begitu kita perlu ingat bahawa kebebasan bukan hanya relevan kerana demokrasi. Demokrasi juga bukan semata-mata kebebasan. Berkaitan, kebebasan juga bukan politik dan politik bukan semata-mata kebebasan. Saya menyebut ini kerana saya membaca daripada pelbagai sumber bahawa, kebebasan dituntut kerana demokrasi dan politik.
Asalnya, kebebasan diperlukan kerana sifat manusia. Ia secara umumnya dikawal oleh biologi atau emosi dan diri manusia itu sendiri. Dari asal kejadian manusia mempunyai naluri untuk bebas. Makna atau maksud ‘bebas’ dalam naluri manusia itu berbeza-beza. Perbezaan berkenaan wujud mengikut kepercayaan agama, keadaan sosial (termasuk emosi) dan juga undang-undang.
Bagaimanapun, kita harus sentiasa ingat bahawa kebebasan bukanlah segalanya. Sekiranya kita menganggap kebebasan adalah segalanya, kita akan menjadikan kebebasan itu ‘tuhan’. Dalam kata lain, kita akan menganggap kebebasan itulah yang menentukan baik buruk atau sebagainya. Ini adalah salah. Kebebasan cuma satu wadah, tetapi ia bukan penentu kepada semuanya.
Selain daripada itu, dalam kebebasan satu individu, terdapat kebebasan individu yang lain. Di sana juga terdapat kebebasan sesebuah masyarakat. Lantas, kebe-basan individu terikat dengan kebebasan individu lain dan juga kebebasan masyarakat.
Seiringan dengan itu, kita sedia maklum, sejak dari kejadian manusia itu juga setiap individu yang dinamakan manusia itu, setiap satunya mempunyai diri dan naluri yang tersendiri. Ada ketika tertentu naluri antara setiap satu itu akan bertembung dan bercanggah. Di sinilah justifikasi sekatan kepada kebebasan.
Oleh itu, kebebasan dan sekatannya tidak bertentangan antara satu sama lain. Kedua-duanya saling melengkapi antara satu sama lain. Kedua-duanya hendaklah sentiasa ada bersama dan beriringan. Kebersamaan itulah yang akan membantu manusia mencapai tujuan utama kehidupan sebenar secara bersendirian, atau juga secara berkelompok dalam masyarakat.
Selain daripada itu, kebebasan tanpa sekatan menjadi penyumbang besar kepada kecelaruan sosial. Apa tidaknya, dari satu sisi, kebebasan peribadi dan kebebasan diri diperjuang, manakala dari satu segi yang lain pula kita saksikan rungutan kepada keruntuhan moral dan masalah sosial. Kebebasan peribadi dilaung, bila timbul masalah sosial kita bising dan menuding jari kepada kerajaan. Ini telah jelas berlaku di negara kita. Oleh itu kebebasan perlu didisiplinkan.
Pada falsafahnya kebebasan itu adalah satu ikatan. Kebebasan bukan lesen untuk bebas lepas tanpa ikatan atau tanpa sempadan. Kebebasan juga mempunyai pengisian kerohanian. Ia tidak memisahkan langit dan bumi – kebebasan tidak memisahkan manusia daripada tuhannya. Kebebasan bukan lambang keegoan. Kebebasan adalah lambang kesederhanaan. Kebebasan menyatakan yang benar walaupun sukar dan pahit. Kebebasan hendaklah sentiasa berada di atas landasan kejujuran. Ia menyebarkan yang benar dengan kejujuran.
Kebebasan bukan propaganda. Kebebasan tidak harus diniat dan diamal untuk menarik seseorang atau satu pihak ke sisinya. Kebebasan harus menyampaikan ilmu dan juga menjadi sumber asas pengetahuan. Kebebasan adalah proses atau mekanisme mengajak orang lain berfikir. Kebebasan adalah ejen pembuka minda, bukan penghalang kepada kebebasan minda. Kebebasan juga bertujuan untuk membaik pulih sesuatu yang tersalah. Kebebasan harus menyatupadukan, bukan memecah belah. Natijahnya, kebebasan hendaklah menjadi asas kepada penyatuan dan persefahaman.
Selepas menghayati falsafah kebebasan itu, kita perlu sentiasa teliti dalam menentukan sama ada kita perlukan kebebasan ataupun kita perlu pinggirkannya. Kita harus meneliti sama ada (antaranya); pertama, adakah kebebasan yang dituntut oleh sebahagian daripada kita di negara ini sebenarnya membawa kepada kebenaran; kedua, adakah kebebasan tersebut disertai dengan kejujuran; ketiga, adakah kebebasan yang dituntut itu adalah untuk membuka minda dan intelektual; dan keempat, adakah kebebasan itu semata-mata propaganda, sama ada bertujuan politik atau sebagainya, yang tidak akan membawa kita ke mana-mana kecuali kepada keruntuhan peribadi dan rohani, perpecahan dan kegawatan antara kita. Semoga kita tidak gelap mata dalam memilih dan memperjuangkan kebebasan.
Penulis ialah Profesor Madya di Kulliyyah Undang-Undang Ahmad Ibrahim, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
ISU SOSIAL : Kebijaksanaan harungi umur yang panjang
Oleh ROHAMI SHAFIE
SETIAP kali keputusan peperiksaan peringkat negara diumumkan, suasana kegembiraan dipaparkan di dada-dada akhbar bagi para pelajar yang memperoleh keputusan cemerlang.
Minggu lalu, sekali lagi seperti biasa ramai pelajar yang memperoleh keputusan cemerlang dalam Peperiksaan Menengah Rendah (PMR). Sejumlah 34,271 calon PMR 2011 mendapat gred A semua mata pelajaran. Tidak sebagaimana 20 tahun lalu, tidak ramai memperoleh keputusan cemerlang. Persaingan sesama pelajar semakin sengit. Tidak semua yang cemerlang akan diterima sebagai pelajar Sekolah Berasrama Penuh (SBP) dan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM). Bagi yang tidak berjaya memasuki sekolah-sekolah cemerlang ini, tidak perlu kecewa. Ramai sahaja bekas-bekas pelajar sekolah harian biasa yang mampu berjaya dalam kehidupan masing-masing.
Lagipun, berilah peluang kepada pelajar yang benar-benar kurang mampu dan miskin memasuki SBP dan MRSM. Yang kaya, usahlah mengambil tempat mereka yang benar-benar cemerlang dalam erti kata sebenar. Bukan senang memperoleh semua A dalam keadaan yang miskin dan daif berbanding yang kaya segala-galanya mudah terutamanya sentiasa dihantar ke pusat-pusat tuisyen terkemuka untuk "berjaya" memperoleh semua A.
Sekali imbas keputusan peperiksaan peringkat negara menggambarkan kualiti pendidikan rakyat Malaysia semakin meningkat. Sebenarnya, kualiti kehidupan rakyat negara ini jauh lebih baik berbanding ketika kita mula mencapai kemerdekaan. Baik pendidikan mahupun kesihatan, rakyat Malaysia menikmati kualiti kehidupan yang lebih baik berbanding generasi terdahulu.
Ini terbukti apabila purata jangka hayat rakyat Malaysia semakin meningkat. Purata jangka hayat untuk lelaki meningkat daripada 70 tahun pada tahun 2000 kepada 71.9 tahun pada 2010. Peningkatan jangka hayat wanita lebih tinggi berbanding lelaki dengan hanya 74.7 tahun pada tahun 2000 meningkat kepada 77 tahun pada 2010.
Apa erti semua ini? Dari satu sudut, sememangnya ini tanda-tanda bahawa Malaysia sedang menuju negara maju berpaksikan kualiti kehidupan yang lebih baik. Namun, dari satu sudut lain, ia bermaksud, negara memerlukan lebih ramai rakyat yang bijaksana dan bukan sekadar cerdik dan pandai. Dengan kata lain, keputusan peperiksaan yang cemerlang semata-mata tidak menjanjikan masa depan yang baik. Faktor utama kejayaan masa depan ialah kebijaksanaan seseorang. Takrifan bijaksana amat menarik sekali iaitu "bijak laksana" dan "bijak di sana (akhirat)".
Sebab itulah seseorang yang berjaya adalah seseorang yang bijak melaksanakan apa sahaja perkara dalam mengemudi kehidupan seharian. Sebagai contoh, dalam mengharungi kehidupan serba mencabar dan pada masa sama berkemungkinan jangka hayat seseorang semakin panjang (mengikut perkiraan purata jangka hayat rakyat Malaysia), seseorang tidak boleh lari menyediakan dana yang mencukupi.
Alpa menyediakan dana yang mencukupi akan memudaratkan diri sendiri tatkala mengharungi hari tua nanti. Maka, tidak menghairankanlah, ramai yang terpaksa bekerja meskipun sudah melepasi umur pencen dan kudrat semakin tidak bertenaga. Walhal, ketika kudrat cukup bertenaga, wang dihabiskan dengan berbelanja bukan-bukan. Sikap boros ketika muda menunjukkan seseorang tidak menjadikan dirinya bijak melaksanakan pengumpulan dana mencukupi untuk hari-hari tuanya.
Mungkin ada yang bertanya bagaimana mungkin mereka ini boleh mengumpul wang mencukupi jika sekiranya pendapatan sedia ada pun tidak cukup untuk kehidupan seharian. Bagi penulis, seseorang yang bijaksana akan sentiasa berusaha meningkatkan kualiti kehidupannya. Umpamanya, meningkatkan ilmu pengetahuan yang lebih luas yang menjadikan seseorang lebih baik daripada sebelumnya. Rakyat Malaysia majoritinya berpendapatan sederhana ke bawah, maka mahu tidak mahu usaha meningkatkan pendapatan adalah satu kewajipan bagi mengumpul dana yang mencukupi di hari tua.
Bagaimana pula bagi yang sememangnya memperoleh pendapatan tinggi? Tidak semua yang berpendapatan tinggi dikategorikan sebagai golongan bijaksana. Begitu juga tidak semua berpendapatan rendah dikatakan kurang bijaksana. Terdapat kes individu berpendapatan tinggi dengan gaji lima angka, jatuh muflis dek kerana kurang bijaksana mengurus kewangan peribadi.
Kesimpulannya, bagi mengharungi jangka hayat yang semakin meningkat, kebijaksanaan amat dituntut. Justeru, bagi yang tidak memperoleh keputusan cemerlang dalam peperiksaan, janganlah gundah kerana "kejayaan" peperiksaan belum cukup menjanjikan kehidupan cemerlang di masa depan. Bagi yang cemerlang, usahakan diri menjadi seseorang yang bijaksana dan bukan sekadar pandai menjawab soalan peperiksaan. Kebijaksanaan perlu diterapkan seawal usia muda, bak kata pepatah melentur buluh biarlah daripada rebungnya.
Penulis ialah Pensyarah Kanan Perakaunan dan Kewangan, Kolej Perniagaan (COB), Universiti Utara Malaysia, Sintok, Kedah.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
ISU PENDIDIKAN : Menangani Kes Salah Laku Pelajar Melalui Sentuhan Kerohanian
1 HUKUMAN selalu sahaja dilihat sebagai bahagian paling penting dalam pelaksanaan sesuatu peraturan atau disiplin di sekolah. Apabila sesuatu peraturan atau undang-undang gagal mengurangkan atau membasmi gejala salah laku, orang ramai selalu sahaja menyalahkan hukuman yang dikenakan kepada pesalah. Konon-kononnya hukuman yang dikenakan tidak memadai, tidak setimpal atau pun kurang berkesan. Jarang-jarang cuba melihat kepada aspek lain seperti penguatkuasaan peraturan itu sendiri. Atau bagaimana sesuatu hukuman itu dilaksanakan?
2 Sesuatu itu dikatakan hukuman hanya apabila mengandungi tiga elemen penting berikut. Pertama ia bersifat memberi balasan kepada sesuatu kesalahan. Kedua dijalankan oleh orang yang berkuasa. Dalam konteks sekolah kuasa itu hanya diberikan kepada Pengetua atau guru besar.
3 Apabila pengetua menamakan seseorang untuk melaksanakan sesuatu hukuman bagi pihaknya, ia sewajarnya memperturunkan kuasa menjalankan hukuman itu kepada orang yang mewakilinya. Biasanya orang yang memang ada kaitan dengan masalah disiplin pelajar seperti Penolong Kanan HEM atau guru disiplin. Diperturunkan kuasa bukan bererti kuasa itu bertukar tangan daripada seorang pengetua atau guru besar kepada orang berkenaan. Kuasa tetap ada pada pengetua itu. Ketiga, hukuman itu bersifat positif yang menyakitkan atau menafikan sesuatu yang disukai.
4 Terdapat sekurang-kurangnya empat nilai sesuatu hukuman itu, iaitu memberi kesan mencegah, memberi kesan mengawal, menimbangkan pemulihan dan untuk mengelakkan “damage control”.
5 Hukuman yang dilaksanakan di sekolah-sekolah boleh berupa daripada seringan-ringannya seperti amaran, denda, penahanan (detention) dan hukuman dera (corporal punishment) sehinggalah kepada seberat-beratnya seperti penggantungan dan pembuangan seseorang pelajar itu.
6 Setiap satu peringkat hukuman itu pula ada tahap-tahapnya. Sebagai contoh jika amaran diguna pakai sebagai jenis hukuman, ia bermula daripada amaran pertama, amaran kedua dan begitulah seterusnya. Begitu juga dengan rotan. Seseorang pelajar itu boleh dikenakan satu atau dua rotan. Itu bergantung kepada jenis kesalahan yang dilakukan.
7 Tentunya apabila sesuatu hukuman itu dilaksanakan ia melibatkan beberapa proses. Apakah wajar sesorang pelajar yang tidak datang ke sekolah tiba-tiba sahaja menerima surat penggantungan sedangkan proses sebelumnya tidak dilalui seperti diberi surat amaran atau ditegur.
8 Jika surat itu dikeluarkan pun adalah wajar dipastikan ianya sampai atau diterima oleh ibu bapa atau penjaga pelajar berkenaan. Maksudnya adakah setiap tahap pelaksanaan sesuatu proses hukuman itu telah dilalui dan jika dilalui adakah ia dilakukan dengan cara-cara yang sewajarnya. Atau lebih tepat dikatakan sebagai cara-cara yang memang legal dan sah mengikut perundangan.
9 Perkara di atas penting kerana dari sinilah masalah akan timbul, iaitu apabila sesuatu hukuman hendak dikenakan ke atas pelajar. Malahan di sinilah “perangkap” yang selalu diguna kembali oleh mahkamah apabila sesuatu prosiding dijalankan. Sebagai contoh, kegagalan guru Tingkatan mematuhi setiap tahap dalam memberi amaran sebelumnya boleh sahaja digunakan oleh mahkamah untuk membuktikan bahawa defendan sebenarnya tidak bersalah. Ia seolah-olah mahu membuktikan bahawa defendan tidak mendapat hak yang sewajarnya sebelum sesuatu hukuman itu dikenakan ke atasnya oleh pihak sekolah. Maksudnya apabila prosedur awal tidak diikuti, bagaimana mungkin ia melompat kepada tahap berikutnya.
10 Saya kira jelas bahawa jenis hukuman yang sedia ada sudah memadai dan meliputi. Jika ia dikuatkuasakan sepenuhnya dan dijalankan mengikut prosedur yang ditetapkan ia memang mampu mengurangkan kes salah laku walaupun untuk menyatakan membasmi agak keterlaluan.
11 Tetapi persoalannya mengapa berlakunya peningkatan kes salah laku di kalangan pelajar. Adakah hukuman sedia ada perlu ditambah seperti memalukan pelajar di khalayak ramai. Atau dihukum seratus rotan seperti kesalahan berzina sebagaimana yang terkandung dalam hukuman hudud. Atau disebat dengan penyapu, ditendang atau diterajang atau dicucuk benda tajam atau bentuk-bentuk hukuman sadis yang lain.
12 Atau tok ketampi dua puluh kali. Atau dicubit perut mereka. Atau ditarik telinga mereka. Atau dimaki hamun sahaja mereka ini. Saya memberikan contoh-contoh ini kerana memang jenis-jenis “hukuman tambahan” seperti ini kerap digunakan oleh seseorang guru semasa saya bersekolah dahulu dan semasa saya menjadi guru pun. “Hukuman tambahan” ini menjadi semakin biasa bagi sesetengah guru. Adakah wujudnya hukuman-hukuman di balik tabir atau the hidden punishment ini yang menyebabkan pelajar semakin marah kepada guru-guru atau pihak sekolah yang akhirnya menyebabkan berlaku salah laku? Adakah ini sebagai akibat daripada rasa ketidakpuasan hati mereka terhadap hukuman-hukuman tambahan ini?
13 Tentu ada yang tidak kena. Bagi saya, saya tetap mempertahankan jenis-jenis hukuman yang sedia ada sebagaimana yang ditetapkan oleh kementerian pendidikan. Bagi saya jenis hukuman itu memadai dan meliputi bagi seseorang pelajar. Adalah tidak wajar pelajar yang sedang belajar apabila melakukan kesalahan disamakan dengan orang salah di luar. Pelajar tidak wajar dilayan sebagai orang salah seperti kita melayan banduan yang dilokap atau disel oleh pihak polis. Guru tidak akan menjadi polis sampai bila-bila. Guru adalah guru dan ia tidak boleh dibenarkan menjadi polis walau sesaat pun. Apabila guru menangani sesuatu kes salah laku, ketika ia menangani kes itu ia tetap seorang guru.
14 Malahan apabila Pengetua atau orang yang diturunkan kuasa menghukum seseorang pelajar hukuman itu dijatuhkan atau dilaksanakan oleh seorang pengetua bukan seorang polis. Di sinilah sakralnya pendidikan. Di sinilah bezanya pendidikan.
15 Pendidikan melihat pelajar ada peluang untuk melakukan kesalahan sebagaimana mereka jada peluang untuk berbuat baik. Dan apabila mereka membuat kesalahan ia wajar dikenakan hukuman yang boleh menyedarkan dirinya bahawa perbuatan yang dilakukannya itu salah dan boleh memudaratkan bukan sahaja dirinya, tetapi juga orang lain. Maknanya setiap hukuman yang dijalankan di peringkat sekolah, ia dijalankan dengan pendidikan dan pengajaran sebagai terasnya, bukan semata-mata hukuman per se. Ini dilakukan dengan harapan bahawa tempoh pendidikan yang dilaluinya selama di sekolah akan menjadikannya orang yang baik suatu hari nanti.
16 Cara mengenakan hukuman mungkin menjadi salah satu sebab mengapa kes salah laku bertambah. Katakan seseorang pelajar itu akan dirotan. Itulah satu-satunya hukuman yang patut diterima oleh pelajar berkenaan bukan yang lain-lain. Tetapi apa yang berlaku pelajar telah dihukum beberapa kali sebelum hukuman sebenar atau merotan itu dilaksanakan. Malahan pelajar itu nanti akan dihukum lagi dan lagi dan lagi selepas hukuman merotan dijalankan.
17 Sebelum pelajar itu dihukum ia sudah dinista oleh sebahagian guru. Berbagai-bagai kata kesat dituju kepada pelajar berkenaan sama ada secara langsung atau tidak. Kesannya hukuman yang dijalankan tadi sedikit pun tidak memberi kesan atau sakit ke atas pelajar tadi. Ia tidak berupaya lagi menumbuhkan rasa keinsafan daripada hati kecilnya serentak dengan rotan yang hinggap di punggungnya atau di telapak tangannya kerana di dalam hatinya sudah terlalu sakit mendengar kata-kata hina gurunya itu. Baginya kata-kata kesat guru yang menghukum dan bagaimana guru menangani kesnya adalah hukuman yang tidak dapat ia terima. Maka timbullah rasa marah, dendam, benci dan memberontak dalam diri pelajar itu.
18 Selain itu, hubungan kejiwaan antara guru-guru dengan pelajar-pelajar harus dijaga sepanjang masa seperti juga hubungan kejiwaan yang terjalin antara anak yang baik dengan ibu bapa yang soleh. Ia adalah perlindungan semulajadi bagi seseorang pelajar yang dikurniakan oleh Tuhan.
19 Setiap guru harus berupaya mendidik hatinya agar ada rasa belas kasihan, dan husnu dzan kepada setiap pelajarnya termasuklah pada saat-saat hukuman hendak dilaksanakan. Ia tetap Pengetua semasa ia marah atau tidak. Hak-hak untuk didengar, membela diri dan mengetahui tentang kesalahan dan sebab-sebab ia dihukum. Kasihanilah mereka sebagai insan-insan kerdil yang mengharapkan belaian kasih sayang, perhatian dan bimbingan daripada kita.
20 Janganlah ada terdetik di hati kecil kita perasaan benci kepada mereka semasa kita melaksanakan hukuman kerana takut-takut ia menjadi doa untuk mereka. Takut-takut kita juga akan menerima kiriman yang menyakitkan daripada hati mereka yang tergores itu. Apabila kita mengirimkan perasaan benci kepada murid-murid kita, kita seolah-olah sedang memindahkan gelombang-gelombang negatif kepada diri pelajar tadi.
21 Jika minda terancang pelajar tadi tidak berupaya menghalang kemasukan gelombang negatif ke dalam minda terpendam, dikhuatiri ia akan menerima semua gelombang itu tanpa tapisan lagi memandangkan minda terpendam itu buta sifatnya. Maka jika ini berlaku dikhuatiri pelajar tadi akan akur dengan gelombang tadi lalu menerima hakikat yang dirinya memang seperti itu-jahat dan tak berguna. Seluruh mood dan sikapnya akan berubah, termasuk pandangannya kepada guru tadi.
22 Dalam erti kata lain ia juga akan memindahkan perasaan bencinya juga kepada guru yang membencinya. Inilah kuasa mental fax dan spritual linking yang tidak boleh dianalisis secara saintifik yang dianugerahi Tuhan kepada setiap insan, terutama mereka yang mempunyai pertalian rapat antara satu sama lain, seperti antara suami isteri, anak dengan ibu bapa, antara adik beradik dan antara guru-guru dengan pelajarnya.
23 Kita sebagai guru hanya memberikan yang terbaik kepada anak murid kita. Pastinya yang terbaik itu kita berikan dengan cara yang terbaik juga. Seperti halnya dengan kiriman dan pemberian, kita sewajarnya mengirimkan yang terbaik sahaja untuk anak murid kita. Sebab itu tindakan guru, termasuk ibu bapa dahulu boleh diterima oleh kita walaupun tindakan mereka dikatakan sangat keras berbanding dengan ibu bapa dan guru sekarang. Mereka merotan kita tetapi kita boleh menerimanya. Ketika mereka menghayun rotan itu mereka ingin menjadikan kita manusia berguna. Ketika mereka menghayunkan rotan ke arah kita mulut mereka berkata kepada kita anak bertuah atau murid bertuah.
24 Akhirnya kita pun menjadi manusia berguna. Inilah tuah yang dimaksudkan. Inilah juga barakah daripada sesuatu hukuman yang dikenakan oleh tangan-tangan bersih yang lahir daripada hati-hati yang bersih.
25 Inilah kuasa sentuhan hati, tetapi kuasa inilah yang jarang-jarang digunakan kerana apabila rotan dihayunkan hati penuh dengan kemarahan dan “membengkak” sambil mulut memaki hamun ikut suka hati. Mata pula memandang dengan cara yang cukup sinis dan penuh kebencian.Lebih tepat lagi kita menghukum mereka ketika kita marah. Akibatnya, apabila rotan hinggap di punggung ia langsung tidak memberikan bekas dan membawa apa-apa makna kepada diri pelajar itu selain kemarahan, kebencian dan dendam.
26 Marilah kita gunakan balik kaedah guru-guru kita dahulu dalam melaksanakan sesuatu hukuman. Marilah kita menggunakan pendekatan minda fax dan kerohanian setelah cara yang kita gunakan selama ini gagal membentuk insan seimbang yang diharapkan. Apa salahnya sebelum seseorang pengetua dan guru yang diperturunkan kuasa merotan atau menjalankan sesuatu hukuman mengambil wuduk, beristighfar banyak-banyak atau solat sunat dua rakaat memohon petunjuk daripada Allah.
27 Apalah salahnya sekiranya kita berkunjung ke rumah pelajar yang pernah kita hukum itu, belanja dia makan atau mengajaknya tidur di rumah kita. Tidak adilkah kita apabila melayan pelajar yang pernah bersalah dengan layanan yang baik serupa dengan pelajar yang lain juga. Atau membiarkan mereka dihukum untuk selama-lamanya disebabkan satu kesalahan yang mereka lakukan. Apakah wajar dengan hanya satu kesalahan mereka diletakkan dalam kandang orang salah untuk selama-lamanya.
28 Sebagai pendidik, tidak kiralah siapa kita – pengetua, guru disiplin, kaunselor atau guru biasa, marilah kita memuhasabah diri kita tentang apa yang telah kita lakukan kepada pelajar-pelajar kita selama ini. Berapa banyak pujian dan kata-kata baik yang kita ungkapkan kepada murid-murid kita sepanjang hari ini berbanding kata-kata kesat dan keji. Berapa kali kita memandang pelajar dengan pandangan sinis, benci, berbanding dengan pandangan yang jernih, penuh harapan dan kasihan. Berapa kali terdetik di hati kita perasaan benci, berbanding perasaan empati dan husnu dzan. Berapa banyak perkataan terima kasih yang kita gunakan kepada pelajar-pelajar kita sebagaimana yang kita selalu harapkan mereka melakukannya. Berapa senyuman yang kita ukirkan berbanding dengan wajah yang mencuka, murung dan tidak ceria.
29 Berapa kerap sentuhan yang kita lakukan ke atas pelajar kita dengan penuh rasa kasih sayang dan insaf dalam suatu hari, berbanding dengan tindakan-tindakan agresif dan keterlaluan yang kita hadapkan kepada mereka. Berapa kali dalam sehari kita berbual tentang anak murid kita yang konon-kononnya bodoh, lemah dan tidak ada harapan berbanding kesungguhan kita untuk membantu mereka untuk menjadi manusia berjaya dan berguna. Pernahkah kita mendoakan kesejahteraan anak murid kita sebagaimana mereka mendoakan kesejahteraan kita. Jika pernah berapa kali kita lakukannya dalam sehari.
30 Mengapa kita tidak menggunakan alat-alat ini dalam mendidik pelajar-pelajar kita sedangkan alat-alat inilah yang digunakan oleh para nabi, para wali, datuk nenek dan guru-guru kita suatu ketika dahulu. Generasi terdahulu telah telah berjaya mendidik kita menjadi manusia yang berguna.
31 Tegasnya sebanyak mana pun hukuman yang dikenakan ke atas seseorang pelajar itu, ia tidak akan menimbulkan keinsafan ke atas diri pelajar berkenaan jika hukuman itu dilaksanakan daripada tangan yang kotor dan hati yang tidak bersih. Hati para pengetua dan guru-guru wajar dibersihkan. Ini bukan dilakukan dengan mandi taubat atau minum air jampi atau melalui aktiviti pembersihan (yaqazah), tetapi melalui bimbingan rohani dan jiwa yang mendalam dalam bidang tasauf, satu bidang yang bukan lagi menjadi pilihan, tetapi keutamaan kepada pentadbir sekolah.
32 Kitab-kitab tasauf yang muktabar seperti ihya’ ulumuddin, dan kitab-kitab pendidikan hati yang lain patut dibaca oleh setiap pengetua. Para ulama’ seperti ustaz Amran Kasimin dan ustaz Abu Hassan Din al-Hafiz lebih mendesak untuk digunakan perkhidmatan mereka berbanding seorang peguam atau pegawai polis. Pakar motivasi seperti Dato’ Dr Fadzilah Kamsah, Dr. Shukri Abdullah dan lain-lain wajar. Nama-nama besar seperti Tun Dr. Mahathir dan pemikirannya wajar disebut berkali-kali dan dijadikan contoh pada setiap masa.
33 Jika ada program atau kursus dalam perkhidmatan dan kursus peningkatan profesionalisme yang dijalankan, subjek atau topik yang berkaitan dengan bidang tasauf atau pendidikan hati ini wajar dimasukkan. Pengetua bukan sahaja patut menghafal pekeliling yang berkaitan dengan pelaksanaan disiplin, tetapi mereka patut berupaya membacakan ayat-ayat Quran dan doa-doa tertentu kepada pelajar-pelajar ini. Selain itu ia juga berupaya memetik kata-kata suci Budha, Tao dan Lao.
34 Kesimpulan daripada perbincangan saya tadi jelas membuktikan metode kebendaan dan nafsu yang digunakan selama ini dalam menangani masalah disiplin tidak akan berjaya jika sentuhan yang dilakukan ke atasnya tidak disertai dengan “tangan-tangan Tuhan”. Marilah kita hadirkan Tuhan semasa kita melaksanakan hukuman tadi kerana yang terbaik itu hanyalah daripada Tuhan, sedangkan kita masih lemah dalam banyak perkara. Kita hendaklah sedar untuk selamanya bahawa kita tidak boleh mengambil alih kerja Tuhan walau bagaimana baiknya kita dan sehebat manapun usaha yang kita lakukan. Oleh itu janganlah kita tinggalkan Tuhan kita dalam aspek yang penting ini.
Sumber : http://gurubashid.com/blog/
ISU PENDIDIKAN : MENGAPA SESEBUAH SEKOLAH MENJADI PILIHAN IBU BAPA
Ibu bapa atau penjaga murid mungkin ada banyak sebab mengapa mereka menghantar anak mereka ke sesebuah sekolah. Ada yang memberikan sebab yang mudah seperti sudah ada abang atau kakaknya yang belajar di sekolah yang sama.
Ada juga yang mempertimbangkan faktor jarak sekolah yang dekat dengan rumah dan memudahkan anak dihantar ke sekolah.
Ada juga ibu bapa yang lebih cenderung menjadikan faktor pencapaian sekolah dalam kokurikulum seperti mempunyai pasukan bola sepak yang berjaya dan menang di peringkat daerah atau negeri sambil menaruh harapan besar agar anaknya akan turut dipilih sebagai pemain sekolah.
Tetapi kebanyakan ibu bapa lebih suka mengukur pencapaian kurikulum sekolah terutama dalam kalangan mereka yang memberi tumpuan kepada pencapaian akademik anak-anak mereka.
Mereka jenis ini akan memberi pertimbangan lebih halus ke atas faktor kemampuan guru dan pengetua sebagai pemimpin instruksional dalam membantu menunaikan impian besar mereka untuk melihat anak mereka berjaya dalam pelajaran.
Bagi mereka yang berorientasikan begini, itulah sebab utama wujudnya sekolah dan atas sebab itulah mereka berhempas pulas memastikan anak-anak mereka datang ke sekolah serta mengikuti dengan penuh tekun pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
Sebahagian besar ibu bapa dalam kategori ini hampir-hampir tidak kisah tentang kejayaan yang dicapai oleh pihak sekolah dalam bidang kokurikulum. Mereka ini berasa sudah memadai jika anak mereka terlibat pada kadar biasa dalam aktiviti kokurikulum di sekolah, tanpa mengharapkan anak mereka turut serta dalam aktiviti di peringkat daerah, negeri mahupun negara. Jika ada pun yang mereka banggakan ialah kejayaan yang ada hubungannya dengan pencapaian akademik di sekolah seperti dalam kegiatan bercorak koakademik.
Begitulah juga halnya dengan ibu bapa yang berasa yakin dengan tahap keselamatan anak-anak mereka natijah daripada mutu disiplin murid yang semakin meningkat dan kuatnya tahap kawalan keselamatan oleh pengawal keselamatannya serta sistem keselamatan yang wujud yang menjadi satu lagi faktor pendorong yang kuat mengapa ibu bapa memilih sekolah A dan bukannya sekolah B.
Ada yang mungkin melihat faktor kantin sekolah yang menyediakan pelbagai menu harian yang banyak, mencukupi dan mengenyangkan khususnya bagi mereka yang ada anak yang mempunyai selera makan yang besar. Atau bagi ibu bapa yang sentiasa sibuk sehingga urusan makan dan minum anak-anak mereka pun diharapkan kepada kantin sekolah.
Tidak juga dinafikan ada ibu bapa yang menggunakan alasan yang agak peribadi seperti telah mengenali guru-guru di sekolah yang dipilih, wujud di sekolah tersebut guru Matematiknya yang mahir dan berpengalaman, atau Guru Bimbingan dan Kaunselingnya yang baik, boleh dipercayai dan sentiasa ingin membantu atau mungkin juga kerana guru itu jiran mereka, atau sahabat mereka.
Pendek kata ibu bapa mempunyai alasan yang tersendiri mengapa mereka memilih sesebuah sekolah bagi tujuan penempatan anak mereka.Banyak sebab dan alasan yang diberikan, bukan terhad kepada satu atau dua sebab sahaja. Tetapi semua itu diikat oleh satu keadaan bahawa apapun sebabnya, sebab itu bukan guru yang menentukannya, tetapi ibu bapa sendiri yang menentukannya.
SEBAB PALING DOMINAN
Namun yang paling tinggi nilainya ialah apabila sebab yang diberikan itu bersangkutan dengan kepercayaan ibu bapa bahawa pihak sekolah dapat memenuhi impian mereka dan anak mereka, sekaligus mengharapkan anak-anak mereka tidak dipersia-siakan dan dijaga dengan baik akan kebajikan dan keselamatan mereka.
Rekod-rekod sekolah berupa pencapaian terbaiknya dalam pelbagai bidang seperti kurikulum, kokurikulum, sahsiah dan lain-lain cukup membantu dan menjadi indikator yang paling jelas dalam menarik minat seseorang ibu bapa atau penjaga menghantar anak mereka ke sesebuah sekolah.
Sebab itu mengusahakan kemenangan dan kejayaan dalam pelbagai bidang bukan menjadi angan-angan lagi tetapi adalah suatu tuntutan yang perlu direalisasikan oleh setiap individu di sekolah yang diketuai oleh Pengetuanya.
Justeru, kejayaan kecil yang diraih oleh mana-mana ahli kepada sebuah keluarga besar sekolah tidak boleh diremehkan atau dipandang sebagai tidak penting dalam keghairahan para peneraju memburu kejayaan besar kerana kejayaan besar biasanya bermula daripada kejayaan kecil ini.
Sekolah yang terpaksa berhempas pulas untuk mengejar kejayaan dalam bidang akademik dan melalui pengalaman getir untuk memburu walaupun satu dua kejayaan boleh bergantung kepada satu dua kejayaan kecil ini sebelum kejayaan lebih besar menjadi kenyataan.
SEKOLAH PERLU DIPASARKAN
Malahan kemenangan dan kejayaan yang diperoleh oleh sekolah merupakan alat pemasaran sekolah yang paling ampuh bagi menarik minat ibu bapa dan penjaga murid untuk menghantar anak mereka ke sekolah kita.
Cerita-cerita baik yang cepat membiak dari mulut ke mulut akan menjadi bentuk pemasaan pelbagai tingkat yang paling ampuh yang akan menjenamakan nama sekolah ke suatu tahap tertentu di mana apabila disebut sahaja nama sekolah A orang ramai sudah mengetahui bahawa sekolah itu terkenal dengan ragbinya, sekolah B pula terkenal dengan pidatonya dan banyak lagi.
Jelas sekali kejayaan dan kemenangan yang kita harapkan bukan lagi setakat terkekang dalam kepompong angan-angan, sebaliknya benar-benar terjelma lalu menyemarak dan menyubur dalam kalangan warga sekolah atau lebih tepat lagi menjadi budaya sekolah.Percayalah, apabila hal ini menjadi kenyataan apa pun yang kita lakukan selepas ini akan menjadi lebih mudah daripada sebelumnya.
Natijah akhirnya keyakinan masyakarat terhadap sekolah semakin meningkat seiring dengan meningkatnya pencapaian sekolah. Itulah yang sepatutnya berlaku kepada sesebuah sekolah.
Apa yang sepatutnya berlaku ialah semakin lama sekolah itu wujud, semakin menokoklah kejayaan yang diperolehnya dan rentetan daripada itu semakin baiklah disiplin murid-muridnya yang diakhiri dengan semakin baiklah imej sekolah itu.
SUMBER : http://gurubashid.com/blog/
ISU PENDIDIKAN : Kecemerlangan bukan sekadar akademik
Tan Sri Allimuddin Mohd Dom
TAHNIAH kepada 34,271 pelajar yang mendapat keputusan cemerlang iaitu A dalam semua mata pelajaran. Demikian juga kepada pelajar lain yang mendapat sekurang- kurangnya beberapa A dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) yang diumumkan baru-baru ini.
Kepada mereka yang tidak cemerlang atau tidak mendapat satu A pun janganlah kecewa dan berputus asa kerana dunia masih belum lagi berakhir.
Ada banyak lagi perkara yang perlu anda fikirkan dalam hidup ini dan kejayaan masa depan bukan semata-mata bergantung kepada kecemerlangan akademik tetapi melibatkan beberapa kriteria lain.
Kepada ibu bapa janganlah menunjukkan sikap marah atau mengeluarkan perkataan yang menyakitkan hati anak sekiranya mereka tidak mendapat keputusan cemerlang. Elakkan suka berleter atau menyindir kerana ia boleh mengecilkan hati anak.
Ada juga ibu bapa yang sengaja membandingkan dengan anak jiran atau sanak saudara lain yang mendapat keputusan lebih baik.
Pada ketika ini apa yang perlu dilakukan ialah memberi mereka kekuatan semangat atau kata-kata galakkan supaya membuat penilaian atau muhasabah diri dan berusaha lebih keras agar mendapat keputusan lebih baik dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang akan ditempuhi dua tahun lagi.
Tidak dapat dinafikan fenomena dalam setiap kali peperiksaan sama ada di peringkat rendah atau menengah ibu bapalah yang paling sibuk jika dibandingkan dengan anak yang mengambil peperiksaan.Sebelum tarikh peperiksaan bermula pergerakan anak sentiasa dikawal.
Ada di antara ibu bapa yang tidak membenarkan anak mengikuti aktiviti kokurikulum dan permainan di sekolah kerana dikatakan akan mengganggu rentak mereka membuat persediaan bagi menghadapi peperiksaan.
Kelas-kelas tuisyen sudah menjadi kemestian, tidak cukup di sebelah petang maka waktu malampun terpaksa menghadiri kelas tersebut.
Bagi yang lebih prihatin akan mengambil cuti khas untuk membolehkan mereka menghantar dan mengambil anak ke sekolah sepanjang masa peperiksaan.
Debaran ibu bapa kian memuncak apabila keputusan peperiksaan diumumkan. Di sesetengah sekolah bilangan ibu bapa yang hadir melebihi bilangan calon yang mengambil peperiksaan.
Bila keputusan diumumkan ibu bapa akan tersenyum lebar sekiranya anak mendapat keputusan cemerlang tetapi akan masam mencuka jika keputusan sebaliknya.
Ada juga yang tidak berpuas hati dengan keputusan lantas berjumpa pengetua untuk mengisi borang bagi menyemak semula keputusan peperiksaan yang baru diumumkan itu.
Turut terdapat kes yang keterlaluan iaitu dengan marah-marah dan menyalahkan guru atau pihak sekolah yang menyebabkan anaknya tidak mendapat keputusan baik.
Suasana meriah apabila keputusan peperiksaan UPSR, PMR, SPM atau STPM diumumkan turut dimainkan oleh media massa. Wartawan akhbar atau televisyen bukan sahaja membuat liputan semasa pengumuman keputusan peperiksaan di Kementerian Pelajaran tetapi turut menghantar wartawan ke sekolah-sekolah tertentu.
Suasana hiruk-piruk semasa penyerahan slip peperiksaan atau ketika pelajar bersorak riang diberikan fokus utama. Gambar pelajar dijulang atau sedang menangis kegembiraan turut diberi liputan. Menjadi kebiasaan temu bual dibuat dengan pelajar cemerlang dan ibu bapa. Ironinya jarang yang memberi pujian kepada jasa dan sumbangan guru atau pengetua.
Akibat terlalu banyak liputan dan publisiti oleh media massa terhadap pencapaian pelajar dalam peperiksaan maka ada yang bertanya adakah matlamat pendidikan seolah- olah terletak kepada keputusan peperiksaan?
Sekolah-sekolah yang cemerlang hanya dinilai terhadap berapa peratus keputusan cemerlang dalam setiap mata pelajaran atau berapa ramai pelajar yang mendapat A dalam peperiksaan tersebut.
Terlalu menekankan pencapaian dalam peperiksaan atau komponen intelek sahaja maka bidang jasmani, rohani dan emosi seolah-olah telah diabaikan. Sedangkan matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan menghendaki perkembangan seimbang dalam keempat komponen tersebut supaya dapat dilahirkan modal insan atau individu yang bersifat holistik dan berketerampilan sesuai dengan keperluan cabaran global dan tuntutan masa.
Jika ditanya kepada pengetua atau guru- guru mengapa mereka turut memberi penekanan kepada bidang akademik. Jawapannya telah dijangka bahawa inilah yang dikehendaki oleh ibu bapa iaitu ingin melihat anak- anak mereka mencapai kejayaan cemerlang dalam peperiksaan.
Tidak dapat dinafikan pencapaian itu pula ada kaitan dengan peluang untuk melanjutkan pelajaran di institusi pengajian tinggi dan bagi mendapat biasiswa atau bantuan pelajaran.
Ternyata bahawa peluang memasuki institusi pengajian tinggi awam yang ternama dan memilih bidang kajian yang diminati adalah banyak dipengaruhi kecemerlangan keputusan peperiksaan.
Sesungguhnya keadaan ini adalah di luar kawalan pihak sekolah dan norma itu telah lama wujud dalam masyarakat kita.
Apakah ukuran sebenar untuk menjadi seorang pelajar yang berjaya di masa hadapan? Tidak dapat dinafikan bahawa pencapaian cemerlang dalam peperiksaan adalah salah satu kriterianya.
Walau bagaimanapun ciri-ciri lain perlu ada iaitu mempunyai pemikiran yang kreatif, inovatif, kemahiran berkomunikasi, kebolehan membuat keputusan, sikap berani mencuba, tidak takut gagal, rajin, ada kesungguhan, proaktif dan mempunyai tubuh badan yang sihat.
Individu yang mempunyai ciri-ciri tersebut dikatakan mempunyai kelebihan, peluang dan kekuatan selepas meninggalkan bangku sekolah.
Mereka mampu berhadapan dengan pelbagai cabaran dan berkeupayaan bersaing dalam dunia yang kian mencabar.
Oleh itu kepada pelajar yang tidak mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan yang lepas jangan merasa kecewa atau berputus asa. Cuba bermuhasabah diri dan renungkan kembali apakah sebab atau punca yang yang menyebabkan keputusan tidak menyerlah.
Ambil langkah susulan dan tindakan segera bagi memperbetulkan keadaan tersebut. Walaupun peperiksaan SPM akan menjelang dua tahun lagi tetapi buatlah persediaan awal supaya pencapaian yang akan datang lebih cemerlang.
Kepada ibu bapa pula berikan dorongan dan bimbingan agar anak sentiasa merasa lebih dihargai dan yakin dengan kebolehan diri mereka sendiri.
Selamat berusaha.
PENULIS ialah Pengerusi Yayasan Guru Malaysia
Berhad
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Langgan:
Catatan (Atom)