Dalam masa yang sama, dentuman mercun, percikan bunga api di taman-taman perumahan, kawasan kejiranan dan kampung halaman makin jelas kelihatan.
Biar dilarang, biar begitu banyak undang-undang dikuatkuasakan, namun selagi ada permintaan selagi itulah bunga api, mercun menjadi bahan jualan yang paling menguntungkan.
Maka di saat umat Islam bakal menyambut Aidilfitri yang seharusnya dirayakan dengan penuh kegembiraan, keinsafan, dan kemuliaan, akan adalah segmen komuniti yang meratap hiba, menemani anak di hospital kerana melecur di muka, putus jari tangan.
Selain itu akan padatlah berita, di akhbar utama, mahupun siaran berita tv, cerita kemalangan yang bersilih ganti. Begitu murahnya nyawa rakyat, sedang warga negara lain mati akibat perang, jihad dan sebagainya, kita disajikan dengan pengorbanan dan terkorbannya jiwa di jalan raya.
Rutin ini berlaku setiap tahun, baik di musim perayaan apa sekalipun, statistik meningkat. Pelbagai langkah diambil, jutaan ringgit dihabiskan untuk kempen, operasi, penguatkuasaan bagi membendung dua gejala ini -- mercun dan kemalangan jalan raya.
Malangnya ia tidak pernah dapat dituntaskan, puncanya kerana sikap manusia dan pelakunya yang tidak mahu berubah. Binalah sistem perhubungan jalan raya yang selesa, dan canggih sekalipun, namun tabiat buruk pemandu Malaysia sukar dikikis, lantas bila berlaku natijah akibat kemalangan jalan raya jawapan mudah diucapkan “itu semua sudah suratan takdir”.
Walhal qada dan qadar Allah SWT boleh diubah dengan doa dan usaha, demikianlah kata Saidina Abu Bakar Al-Sidiq, r.a.
Perilaku buruk pemandu dan sebahagian komuniti yang masih mahu memanjakan anak-anak dengan membeli bunga api dan mercun bagi mainan anak-anak bukanlah satu langkah yang murni. Walhal budaya kemeriahan Aidilfitri tidak akan hilang serinya di kalangan anak-anak jika tanpa pun bunga api dan mercun.
Apa yang penting kepekaan ibu bapa, mengisi sambutan Aidilfitri di kalangan anak-anak melalui mekanisme lain yang lebih kreatif, hasil gabungan elemen tradisi dan unsur Islamisasi. Apa tidak bolehkah kita ajarkan anak-anak bertakbir, bertasbih, bertahmid secara beramai-ramai dan menyeru mereka agar dilaungkan kalimat murni itu menjelang dua atau tiga hari sebelum Hari Raya. Ini lebih harmoni, lebih menepati konsep Aidilfitri itu sendiri.
Demikian juga, usaha bertadarus al-Quran bersama anak-anak atau bergabung dengan anak-anak jiran yang lain. Bergotong-royong bersama anak-anak juga boleh dilakukan bagi mencari buluh dibuat lemang, ataupun memasang pelita di halaman rumah, mendidik anak-anak dan membawa mereka menginsafi penderitaan anak yatim dan fakir miskin.
Dengan kebersamaan aktiviti sebeginilah, barangkali mungkin keinginan untuk mencari kemeriahan Aidilfitri melalui medium mercun dan bunga api di kalangan anak-anak dapat dikurangkan. Sekali gus mampu mengurangkan bilangan anak-anak yang terpaksa dimasukkan ke dalam wad di hospital, akibat melecur muka, badan dan putus jari tangannya.
Begitu juga halnya dalam menangani isu kemalangan jalan raya yang sudah tentu meningkat menjelang seminggu sebelum dan selepas hari raya. Waktu puncak di mana keghairahan pulang beraya ke kampung halaman, dan beraya ke rumah sanak saudara menjadi satu kemestian.
Jika demikian sifatnya, apakah sebagai contoh tidak boleh diatur satu jadual perjalanan berkonvoi secara khusus melibatkan pengangkutan awam mahupun pengangkutan persendirian dari destinasi utama Kuala Lumpur ke negeri-negeri tertentu.
Kerjasama PDRM, JPJ, PLUS, syarikat pengangkutan bas ekspres dan pengguna boleh dijalinkan dalam konteks ini. Misalnya hasil analisis dikatakan pada 17 September yakni tiga hari menjelang hari raya, akan ada lebih 500 buah bas ekspres bergerak menuju ke utara dan selatan tanah air dan lebih 200,000 buah kenderaan akan bergerak keluar dari ibu kota.
Adakah tidak boleh masa perjalanan pulang kesemua kenderaan ini sebagai contohnya disatukan, dan pergerakan mereka diiringi oleh polis peronda, JPJ di hadapan dan di belakang, sehingga sampai ke destinasi stesen bas negeri yang dituju.
Kawalan sebegini bukan sahaja akan melancarkan perjalanan, malah mampu memberi jaminan keselamatan, kerana dua faktor:
Pertama, pemandu bas ekspres atau kenderaan persendirian sudah tentu tidak akan berani memandu laju. Kedua, aliran trafik melalui penggunaan lorong sebelah kiri lebuh raya akan diidentifikasikan dengan konvoi pulang beraya, biarlah sampai terlewat satu atau dua jam kerana momentum pergerakan tentulah tidak boleh dipacu mengikut kata hati lagi sebaliknya perlu ikut peraturan.
Apa yang penting statistik kemalangan dikurangkan, banyak nyawa dapat diselamatkan, dan akan lebih ramai kaum keluarga akan menunggu dengan tawa riang, kerana anak-anak, cucu, dan sanak saudara dapat sampai dengan selamat ke pangkuan keluarga di destinasi yang dituju.
Apa pun langkah diambil, diharap Ramadan dan Aidilfitri tahun ini tidak lagi disajikan dengan berita ngeri kesan tragedi jalan raya dan insiden pembakaran mercun dan bunga api yang bukan sahaja membazir dan tidak membawa sebarang faedah, malah lebih banyak mudaratnya.
Alor Setar, Kedah
Sumber : http : //www.utusan.com.my/