Khamis, 16 Julai 2009

DIDIK ANAK MENJIWAI ILMU

DALAM sistem pendidikan negara, anak-anak telah mula mempunyai chemistry atau hubungan dengan institusi pendidikan seawal usia empat tahun. Lazimnya, mereka dihantar ke taman asuhan seterusnya ke sekolah. Lengkap dengan buku dan alat tulis serta pakaian seragam serta mengikuti sesi persekolahan selama enam atau tujuh jam sehari.

Itu belum termasuk jadual pendidikan sampingan anak-anak, seperti kelas tuisyen, kelas agama dan mengaji al-Quran atau kegiatan kokurikulum.

Kehidupan seharian anak-anak yang diprogramkan sebegini rupa menunjukkan kepentingan budaya menimba ilmu. Ia penting dalam membentuk manusia yang seimbang nilai rohani, jasmani, emosi dan intelektualnya. Namun, ada anak-anak yang tidak melihatnya sebagai sesuatu yang memberikan makna yang besar, sekadar suatu rutin yang disusun atur oleh ibu bapa.

Pergi ke sekolah dan menuntut ilmu sepatutnya bukan sekadar rutin kepada persepsi anak-anak. Ia perlu dilihat sebagai kewajipan ke atas orang Islam. Ia bertepatan dengan sabda Rasulullah SAW iaitu "menuntut ilmu itu wajib bagi setiap Muslim."

Anak-anak perlu difahamkan bahawa menuntut ilmu juga diandaikan seperti berjihad ke jalan Allah seperti hadis: "Barang siapa keluar untuk mencari ilmu maka ia berada di jalan Allah sampailah ia kembali" (riwayat al-Tirmizi).

Sebagai ibu bapa pasti ada antara kita yang pernah diajukan persoalan oleh anak-anak seperti: "Ayah, kenapa saya perlu ke sekolah setiap hari?" atau "Ibu, apa perlunya saya belajar bersungguh-sungguh?"

Apa pula agaknya jawapan yang sesuai untuk diberikan? Adakah mencukupi atau tepat dengan mengatakan kepada anak-anak bahawa: "Kamu mesti belajar untuk lulus peperiksaan dengan cemerlang" atau "Kalau nak jadi orang yang ada kerja yang elok dan banyak duit, kenalah pergi ke sekolah dan belajar rajin-rajin."

Jawapan seperti ini ditafsir sesetengah orang sebagai kurang tepat. Ia menzahirkan trend dalam kalangan ibu bapa yang nampaknya bersungguh-sungguh mendidik anak-anak melangkahkan kakinya ke sekolah dengan hanya bermatlamatkan kecemerlangan dalam peperiksaan atau sebagai batu loncatan untuk mendapat kerja.

Bila anak-anak disemai dengan budaya terlalu mengejar kedudukan nombor satu dalam kelas atau deretan 'A' semaksimum mungkin, ia menjadikan mereka mengejar tanda aras (bench mark) tersebut dan tidak berfikir untuk meraih lebih jauh daripada itu.

Banyak impak negatif jika usaha mencari ilmu itu tidak diiringi dengan amalan. Antaranya, anak-anak akan terfokus untuk mengejar objektif yang ditetapkan oleh ibu bapa dan tertekan apabila ia tidak menjadi kenyataan.

Rasa takut dan rendah diri akan wujud jika nombor dalam kelas atau keputusan peperiksaan yang diidamkan oleh ibu bapa tidak dicapai. Akan wujud jugalah situasi di mana sesetengah anak yang "kurang berjaya daripada segi akademik" disisih dan dipandang rendah oleh ibu bapa, keluarga dan masyarakat.

Mereka kemudiannya mencari jalan singkat dalam memujuk diri yang dicap 'kurang bijak' dengan terbabit dalam gejala-gejala negatif seperti merokok, melepak, vandalisme, menagih dadah bahkan membunuh diri.

Hakikatnya, gagal dalam peperiksaan bukanlah bererti mereka sudah tewas dan tidak akan mampu mengharungi cabaran kehidupan di masa mendatang.

Bagi sesetengah anak yang berjaya pula, ilmu yang ditimba itu tidak diamalkan sebaiknya bahkan ia begitu rapuh hilang daripada ingatan selepas berakhirnya peperiksaan atau pengajian. Semudah hilangnya nota-nota atau buku-buku rujukan dari pandangan mata.

Mungkin juga gejala-gejala seperti merasuah dan pecah amanah berlaku disebabkan kedangkalan ilmu atau hanya kelihatan pandai tetapi tidak beramal dengan ilmunya.

Inilah antara senario yang biasa berlaku dalam masyarakat kita. Roh ilmu itu tidak benar-benar meresap di dalam diri sejak kecil, kerana ilmu pengetahuan dicari bersandarkan matlamat-matlamat yang orientasinya kurang tepat - tetapi tidak salah.

Ilmu itu sebenarnya perlu dicari, dipelajari dan dihayati secara istiqamah. Bak kata pujangga, "gersang bumi tanpa hujan, gersang minda tanpa ilmu, gersang jiwa tanpa amal, gersang hati tanpa iman".

Sejak kecil lagi, anak-anak perlu dididik bahawa ilmu pengetahuan bukan hanya untuk dicari dan dipelajari, bahkan ia diamal dan diniatkan kerana Allah SWT. Menurut perspektif Islam, dengan cara itu dapat meningkatkan darjat hidup manusia di dunia dan akhirat.

Ibu bapa sebagai role model yang paling rapat dengan anak-anak wajar memberikan misalan terbaik dalam mendasari kaedah mengamalkan ilmu.

Cara paling mudah adalah untuk menunjukkan minat dan sokongan padu terhadap anak-anak. Contohnya, mengambil berat keperluan dan perkembangan pelajaran mereka dengan meluangkan masa membantu atau bertanyakan kerja rumah yang diberikan guru. Selain itu, mereka juga boleh dinasihati agar memelihara kemurnian ilmu untuk kebaikan di dunia dan akhirat.

Dalam hal beramal misalnya, ibu bapa boleh mengajak anak-anak mengerjakan solat pada awal waktu, tidak culas melaksanakan puasa sunat serta bertadarus bersama-sama. Ini merupakan contoh kaedah pengamalan ilmu yang diperoleh secara hands-on atau praktis secara langsung. Barulah ilmu itu tepat dengan sasaran "dari mata turun ke hati, lalu kekal tersemat di dalam jiwa dan pemikiran."

Dalam hal moral dan tatasusila, ibu bapa wajar menunjukkan contoh pekerti mulia seperti tidak merokok, menjaga percakapan daripada mengumpat atau menutur kata-kata kesat, menjaga adab-adab berjiran, dan sebagainya.

Dengan cara ini, anak-anak akan lebih jelas bahawa ibu bapanya tidak menunjukkan tindak-tanduk yang kontra dengan apa yang dipelajari di sekolah.

Kaedah-kaedah yang dicadangkan sebenarnya tidak sesukar mana dan memerlukan komitmen yang berterusan daripada ibu bapa.

Pokok pangkalnya, sekelumit contoh yang diberikan penulis di atas adalah diyakini mampu menjadi pencetus yang signifikan dalam menceritakan kepentingan mengamalkan ilmu kepada anak-anak.

Ia mampu menjadi pencetus terbaik bagi mereka menjiwai bidang-bidang ilmu yang akan diterokainya kelak bahkan memberikan pulangan lebih lumayan dan terkesan dalam membangunkan martabat anak-anak, ibu bapa, masyarakat, agama dan negara.

PENULIS ialah Pensyarah di Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, Universiti Sains Islam Malaysia

Sumber : http://www.utusan.com.my/

Malaysia juara Remaja Asia

Oleh Lukman Salleh
lukmsal@bharian.com.my


PASUKAN remaja negara meraikan kejayaan mereka selepas menewaskan China di Stadium Juara Bukit Kiara, petang semalam.

Kejutkan China 3-1 di final

MALAYSIA muncul juara Kejohanan Badminton Remaja Asia � untuk mengulangi kejayaan pada 2007 - selepas menumbangkan pilihan pertama China 3-1 dalam perlawanan akhir di Stadium Juara, Bukit Kiara, semalam.

Selepas tunduk perlawanan pertama beregu campuran untuk ketinggalan 1-0 kepada China, Malaysia bangkit melalui perseorangan lelaki, Iskandar Zulkarnain Zainuddin (gambar kecil), disusuli mata kedua oleh perseorangan wanita, Tee Jing Yi, sebelum kombinasi Goh Jian Hao-Pang Zheng Lin memberi mata kemenangan kepada skuad pimpinan Sun Chen Hua.

"Saya gembira dapat mengembalikan keyakinan kepada pasukan negara dengan menyamakan kedudukan selepas kita kalah beregu campuran," kata Iskandar, 18, pemain kelahiran Kuala Lumpur.

Malaysia memulakan pertarungan menentang China dengan langkah kiri apabila gandingan campuran Ow Yao Han-Lai Pei Jing tunduk mudah 17-21, 10-21 kepada kombinasi China, Lu Kai-Bao Yixin.

Bagaimanapun, Iskandar menceriakan kem negara apabila menampilkan permainan terbaiknya untuk menundukkan Tian Houwei 21-17, 21-16 dalam 45 minit untuk menyamakan kedudukan 1-1.



Dengan semangat kembali disuntik, perseorangan wanita Jing Yi, memberikan aksi penuh bertenaga untuk mengejutkan Chen Xiaojia dalam pertarungan tiga set 21-19, 12-21, 21-17 hampir sejam.

"Saya memang bertekad memberi satu mata kepada negara," kata Jing Yi. "Selepas persembahan buruk semalam (kelmarin) ketika menentang Jepun, saya berjanji menebus kegagalan itu dan berjaya walaupun saya kalah dalam set kedua," katanya.

Mendahului 2-1, tiba giliran gandingan Jian Hao-Zheng Lin untuk memberikan mata kemenangan menentang Liu Peixuan-Guo Junjie dan mereka tidak mengecewakan.

Menang selesa set pertama 21-16, anak didik Yap Kim Hock itu bagaimanapun menampilkan aksi buruk set kedua apabila ketinggalan 1-8 sebelum merapatkan jurang 14-16 tetapi ketinggalan lagi dan di ambang kekalahan apabila gandingan China itu memegang mata akhir 20-14.

Pada ketika itulah Jian Hao-Zheng Lin melakukan kebangkitan menakjubkan apabila mengunci kedudukan China untuk memungut enam mata berturut-turut buat menyamakan kedudukan 20-20 sebelum meraih dua mata akhir bagi kemenangan 22-20 dan gelaran juara remaja Asia kepada Malaysia. "Pada kedudukan 14-20, kami menukar strategi menghantar bola ke belakang dan membiarkan mereka melakukan kesilapan. Sedikit demi sedikit, kami merapatkan diri dan menang perlawanan. Kami sendiri sukar mempercayainya," kata Zheng Lin.

Sumber : http://www.bharian.com.my/

ISU BUDAYA KERJA PERKHIDMATAN AWAM

Penjawat awam mesti komited, bertanggungjawab

SEKTOR perkhidmatan awam sering kali dijadikan petunjuk kepada keberkesanan penyampaian kerajaan kepada masyarakat akar umbi.

Gagasan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak: "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan" pastinya akan menjadikan rakyat terus menilai sejauh mana kualiti dan budaya kerja sektor perkhidmatan awam.

Harus diakui kerajaan telah, sedang dan akan dari semasa ke semasa memenuhi keperluan kakitangan awam daripada pelbagai aspek antaranya skim gaji, kenaikan pangkat, hal-hal berkaitan kebajikan hinggalah keselesaan bekerja dengan prasarana pejabat yang canggih.

Persoalannya, adakah pegawai dan kakitangan kerajaan benar-benar menghargai kemudahan yang diberikan itu dengan melaksanakan amanah dengan penuh tanggungjawab?

Memang bukan semua penjawat awam bermasalah. Hanya segelintir sahaja. Namun, ibarat kerbau membawa lumpur, habis semua terpalit. Begitulah kenyataan yang berlaku hari ini. Masih ramai yang terpaksa berdepan dengan sikap dan cara kerja kakitangan awam yang bertugas secara sambil lewa dan ada kalanya biadap pula.

Banyak mekanisme yang dilakukan oleh kerajaan dalam menilai keberkesanan kerja penjawat awam seperti peperiksaan dan kursus. Bagaimanapun ia akan menjadi sia-sia sahaja jika sikap negatif kakitangan awam tidak berubah.

Oleh itu, semua penjawat awam harus memperbaiki dan meningkatkan kualiti diri. Sikap banyak berbual kosong ketika waktu kerja, cenderung mencari kesilapan rakan sekerja serta memperbesar-besarkan cerita dan tidak membantu mewujudkan suasana kerja yang kondusif.

Penjawat awam seharusnya menghayati etika kerja jabatan masing-masing dan diterjemahkan dalam kerja mereka. Paling tidak patut dibuat ialah terjebak dalam penyelewengan kuasa termasuklah penyalahgunaan Internet di pejabat walaupun isu ini dianggap remeh.

Tidak kurang pentingnya juga kemahiran komunikasi yang bukan sekadar berputar pada soal penguasaan bahasa Inggeris semata-mata.

Perkara paling dasar dalam komunikasi iaitu ketertiban, beradab dan menghormati antara sesama rakan sekerja serta paling penting, pelanggan. Ia perlu sentiasa dipupuk dan diberi penekanan.

Dalam masa yang sama, penjawat awam juga wajar menjadikan membaca sebagai amalan sekurang-kurangnya membaca akhbar-akhbar harian serta sebuah buku sebulan.

Apa pun, penjawat awam harus bersyukur kerana ditakdirkan Tuhan terlibat dalam perkhidmatan awam. Ramai yang di luar sana mengidamkan 'kerusi' penjawat awam tetapi tidak kesampaian meskipun ada sebahagiannya yang lebih layak.

Oleh itu, amatlah keterlaluan jika rezeki yang dianugerahkan-Nya itu tidak dihargai dengan sikap dan amalan kerja sambil lewa, bongkak dan tidak komited terhadap kerja yang diamanahkan.

Perlu ditegaskan perkhidmatan awam sama sekali tidak memerlukan modal insan yang seperti itu kerana ia akan merosakkan imej kerajaan.

Mereka ini harus keluar daripada perkhidmatan awam untuk merasai sepak terajang, cabaran atau pahit-maung dalam sektor swasta atau bekerja sendiri.

Penjawat awam yang menyedari peranannya akan komited dengan tugas. Ini penting agar apa sahaja dasar kerajaan dapat dilaksanakan dengan baik dan berkesan demi manfaat dan kesejahteraan hidup rakyat Malaysia.

Sumber : http://www.utusan.com.my/

MELAYU BERMIMIPI DALAM KEPOMPONG BUDI BAHASA

BUAT ke sekian kalinya, Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah bertitah lagi tentang orang Melayu. Ternyata baginda amat prihatin dengan perkembangan bangsa Melayu kini.

Dalam titah di majlis perasmian Muzakarah Cendekiawan Islam 2009, baginda sekali lagi mengingatkan umat Melayu supaya berpijak pada kenyataan dan berpandu pada akal fikiran.

Dengan kedaulatan baginda yang berasal daripada keturunan raja-raja Melayu Melaka, dan ditambah dengan keintelektualannya, orang Melayu mesti serius dalam memahami gejala kehancuran yang sedang melanda.

Mengulas tentang saranan Raja Nazrin supaya orang Melayu menggunakan akal fikiran, saya ingin mengaitkan dengan serangkap pantun Melayu: "Yang kurik kundi, yang merah saga; yang baik budi, yang indah bahasa."

Dalam satu kajian, saya terjumpa baris ketiga pembayang dan baris keenam maksud pantun itu yang saya fikir sengaja dihilangkan. Baris ketiga pembayang ialah: "yang keras itu takal" manakala baris keenam maksud pula berbunyi: "yang pantas itu akal".

Kehilangan kedua-dua baris keramat itu saya jangka adalah sebahagian usaha orientalis dan penjajah British yang mahu memisahkan orang Melayu daripada dunia keintelektualan.

Hal ini samalah dengan momokan British yang kononnya sebahagian besar naskhah persuratan Melayu yang sarat dengan pemikiran dan unsur-unsur keintelektualan telah tenggelam bersama-sama kapal Raffles tatkala dibawa belayar ke Eropah.

Dengan demikian, walaupun setelah lebih separuh abad orang Melayu merdeka daripada penjajahan Barat, ternyata aspek kemerdekaan minda masih belum berlaku. Orang Melayu masih gagal membuat pertimbangan tanpa pengaruh emosi, assabiyah dan dendam kesumat.

Orang Melayu masih terlalu hebat berbudi bahasa sehinggakan apabila sekali termakan budi, kita rela menggadai maruah dan menghambakan diri tanpa memikirkan masa depan bangsa sendiri. Kita rela berbantah-bantahan dengan saudara kita sendiri demi menyokong dan menegakkan orang lain.

Walaupun istilah Melayu itu bersinonim dengan Islam, tetapi nampaknya orang Melayu masih belum benar-benar mukmin.

Namun jangan sekali-kali diperlekeh keislaman mereka walaupun mereka tidak solat, tidak puasa, atau melakukan perbuatan-perbuatan yang tidak Islamik.

Islam menuntut kita supaya bersatu padu tetapi kita tidak mahu. Islam menyuruh kita berfikir, tetapi kita lebih suka mengikut emosi dan nafsu.

Ternyata setelah dijajah selama 446 tahun, orang Melayu berjaya dipisahkan daripada akal mereka dan hanya hidup berpandukan budi bahasa semata-mata. Dalam kepompong budi bahasa itulah sebahagian orang Melayu leka dengan mimpi yang indah-indah tetapi bercanggah dengan realiti semasa.

Walaupun telah banyak kali diperingatkan dan diuji, sikap sebahagian orang Melayu masih tidak berubah menjadi manusia yang dinamik dan pragmatik. Keselesaan mereka dalam dimensi fatamorgana benar-benar berjaya meletakkan diri mereka dalam arus pemikiran bawah sedar. Mereka terpisah daripada rasional dan hanya bersifat pengikut yang taksub.

Siapa tidak tahu bahawa orang Melayu sangat suka berhasad dengki sehinggakan apabila ada orang Melayu yang naik tinggi, akan diusahakan supaya dijatuhkan. Apabila mengatur majlis, orang Melayu terkenal dengan "waktu Melayu". Apabila dipujuk rayu misalnya oleh Pak-pak Arab, Mat-mat Indonesia, anak-anak Melayu mudah terlentuk dan hanyut.

Tidak lama dahulu banyak kes anak-anak Melayu yang terbabit dengan sindiket pengedaran dadah antarabangsa apabila dijanjikan kemewahan hidup. Nampaknya dunia telah tahu bahawa orang Melayu sangat mudah 'digula-gulai' kerana bangsa ini seolah-olah tidak berakal!

Setelah Raja Muda bertitah demikian, apakah pemimpin dan rakyat Melayu masih belum faham-faham lagi?

Yang kurik kundi,

yang merah saga,

yang keras takal;

yang baik budi,

yang indah bahasa,

yang pantas akal.

DR. SHARIFUDIN LUBIS

Universiti Putra Malaysia

Sumber : http://www.utusan.com.my/