KUALA LUMPUR : Bidang profesionalisme perguruan dan aspirasi
rakyat terhadap sistem pendidikan serta kemenjadian murid menjadi fokus utama
yang perlu diberi perhatian dalam usaha mentransformasi pendidikan negara, kata
Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran berkata ia merupakan
dapatan awal daripada lapan siri Dialog Nasional Pendidikan yang melibatkan
8,415 orang daripada pelbagai lapisan masyarakat dan latar belakang pendidikan
termasuk wakil daripada bidang keagamaan yang telah dilaksanakan sehingga kini.
Beliau berkata masih terdapat lima siri dialog akan
berlangsung sehingga pertengahan bulan ini yang bertujuan mendapatkan maklumat
dan pandangan masyarakat bagi menyediakan hala tuju pendidikan yang lebih baik
pada masa hadapan.
"Oleh itu, saya menyeru kepada semua pihak agar dapat
memanfaatkan peluang yang masih ada ini untuk bersama-sama memberi input dan
pandangan demi masa depan sistem pendidikan negara," katanya ketika
menjawab pertanyaan Teng Boon Soon (BN-Tebrau) pada persidangan Dewan Rakyat,
Isnin.
Teng meminta Menteri Pelajaran menyatakan hala tuju atau
arah baru Kementerian Pelajaran dalam usaha mentransformasi Dasar Pelajaran
Negara.
Muhyiddin berkata tujuh sesi perbincangan meja bulat
melibatkan kumpulan berfokus dan berkepentingan dalam sistem pendidikan telah dilaksana
mulai April lepas dan masih terdapat lapan sesi perbincangan untuk
diselesaikan.
Katanya isu yang dibangkitkan semasa sesi perbincangan
kebanyakannya menyentuh persoalan hampir sama seperti yang dibincang dalam siri
dialog nasional seperti kualiti guru, sistem pendidikan, kurikulum dan
pentaksiran, kualiti sekolah, kepimpinan sekolah, penekanan kepada nilai dan
disiplin murid, penglibatan ibu bapa serta pendidikan yang bebas daripada
campur tangan politik.
Beliau berkata perkara yang menjadi topik popular dalam
lapan siri dialog dan tujuh perbincangan meja bulat itu ialah 27 peratus responden
menyentuh aspek profesionalisme perguruan, kebajikan dan kemahiran pengajaran
guru.
Aspek lain, kata beliau adalah aspirasi sistem pendidikan
dan pembangunan modal insan yang lebih menyeluruh (14 peratus), kualiti sekolah
(12 peratus), kepimpinan sekolah (11 peratus), kurikulum dan pentaksiran (10
peratus), peranan ibu bapa, komuniti dan sektor swasta (sembilan peratus).
"Selain itu, kapasiti dan keupayaan sistem penyampaian
(tujuh peratus), kecekapan dan keberkesanan penggunaan sumber (lima peratus),
profesiensi pelbagai bahasa (tiga peratus) dan peluang lepasan menengah (satu
peratus)," katanya.
Muhyiddin turut melahirkan penghargaan kepada pertubuhan,
persatuan, kumpulan komuniti dan pertubuhan bukan kerajaan yang menghantar 22
memorandum mengandungi pandangan, resolusi dan cadangan dalam usaha ke arah
penambahbaikan sistem pendidikan negara.
Selepas semua maklumat dikumpul, dinilai dan dirumus,
laporan akhir akan disediakan dan menjadi input penting dalam menentukan hala
tuju pendidikan yang baru atau rangka tindakan pendidikan, katanya.
Beliau berkata rangka tindakan itu akan dibentang semula
kepada rakyat pada tempoh masa yang akan dimaklumkan kelak untuk mendapat
maklum balas akhir masyarakat yang kemudiannya akan dibentang kepada Kabinet untuk
diluluskan.
Muhyiddin berharap laporan hala tuju pendidikan yang
komprehensif dan bersepadu itu akan dapat merealisasikan satu sistem pendidikan
yang holistik serta memenuhi harapan dan aspirasi rakyat. - BERNAMA