Isnin, 30 April 2012
ISU SOSIAL : Pekerja abai etika kerja, tak amanah khianati aku janji
Oleh Wan Mohd Ruzlan Wan Omar
Sebahagian gaji haram jika salah guna hak syarikat
PELBAGAI acara dianjurkan untuk meraikan sambutan Hari Pekerja sebagai menghargai sumbangan serta jasa pekerja. Ia juga menzahirkan penghormatan terhadap pekerja di segenap peringkat yang selama ini banyak menyumbang ke arah kelangsungan pembangunan negara.
Bekerja demi mencari nafkah diri dan ahli keluarga termasuk dalam amal ibadat dianjurkan agama. Malah orang yang bekerja dipandang mulia di sisi Allah, tetapi untuk memperoleh janji Allah bagi keberkatan rezeki atau ganjaran pahala, kita perlu menepati piawai kualiti kerja digariskan agama.
Setiap pekerjaan perlu bermula dengan niat yang ikhlas kerana Allah seperti sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada rupa dan harta kamu, tetapi Allah hanya memandang kepada niat hati dan amalan kamu.” (Hadis riwayat Muslim)
Baginda seterusnya berpesan lagi yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah tidak menerima sesuatu amalan itu melainkan ia dilakukan dengan ikhlas (jujur) semata-mata kerana-Nya saja.” (Hadis riwayat An-Nasa’i)
Daripada dua peringatan Rasulullah SAW, jelas kepada kita bahawa memulakan gerakan sesuatu pekerjaan mesti dititik mulakan dengan niat ikhlas kepada Allah. Sesungguhnya niat yang bersih suci kerana Allah akan memancarkan daya usaha yang bersungguh-sungguh serta komited.
Ciri kedua harus dimiliki setiap pekerja ialah nilai integriti yang akan menerbitkan sikap amanah menjalankan sesuatu kerja. Sikap ini jika dipelihara dan diterjemahkan dalam pekerjaan akan membawa kejayaan serta kepercayaan.
Agama meletakkan amanah pada kedudukan tertinggi apabila melakukan sesuatu tanggungjawab seperti firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menunaikan amanah kepada yang berhak menerimanya dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di kalangan kamu hendaklah menetapkannya dengan adil dan saksama. Sesungguhnya Allah memberikan peringatan yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.” (Surah an-Nisa’, ayat 58)
Rasulullah SAW berpesan supaya tidak mengkhianati akujanji atau amanah yang diberikan kerana apabila seseorang lupa amanah yang terpikul di bahunya, maka mereka mudah terpesong daripada landasan etika kerja sepatutnya.
Maka terjadilah pecah amanah ketika melaksanakan tugas dan berlaku perkara yang bersalahan kehendak agama. Banyak kes seperti rasuah, ponteng kerja, menyalahgunakan kemudahan kerja untuk tujuan peribadi berpunca daripada lunturnya nilai amanah dalam diri.
Rasulullah SAW dengan tegas menyatakan: “Tunaikanlah amanah kepada orang yang memberi amanah kepada kamu dan janganlah kamu mengkhianati orang yang mengkhianati kamu.” (Hadis riwayat Abu Daud dan at-Tirmidzi)
Tidak konsisten menjalankan sesuatu tugas juga dikira sebagai tidak amanah dan menyalahi etika kerja Islam. Dalam Fatawa Lil Mawazhzafin wal ‘Umat yang ditulis Syeikh Ibnu Baz menyatakan, status gaji pekerja yang tidak konsisten dan tidak melaksanakan tugas secara sempurna dikira sebagai syubhah.
Katanya lagi, seharusnya seseorang itu takut kepada Allah dan bersungguh-sungguh ketika menjalankan tugasnya sehingga gajinya tidak mengandungi syubhah.
Wajib melaksanakan tugas yang dipertanggungjawabkan dengan sempurna supaya gaji diterima halal. Jika tidak, maka status sebahagian gajinya haram. Justeru, hendaklah seseorang itu sentiasa berwaspada dan bertakwa kepada Allah.
Komited terhadap tugas adalah satu perintah agama dan kita tidak boleh memandang remeh isu sebegini kerana ia membabitkan urusan gaji sama ada halal atau haram yang kita terima setiap akhir bulan.
Bagaimana halnya jika ada yang terbabit dengan penyalahgunaan kenderaan atau kemudahan syarikat ketika bekerja? Dalam merungkai permasalahan ini ada baiknya kita teliti apa yang terkandung dalam Fatawa Lil Muwazhzhafin wal ‘Ummah, ditulis Syeikh Ibnu Jibrin.
Katanya, pekerja yang bekerja dengan kerajaan atau syarikat adalah pekerja yang diupah. Dia diberikan amanah untuk memegang tugas diserahkan kepadanya. Dia juga diamanahkan dengan pelbagai kemudahan untuk melaksanakan tugas, maka dia tidak boleh menggunakannya kecuali ketika bertugas atau untuk kepentingan kerja yang diserahkan kepadanya saja.
Justeru, seseorang pekerja tidak boleh menggunakan kenderaan syarikat atau kerajaan untuk keperluan urusan peribadinya. Demikian juga segala peralatan di pejabat dilarang sama sekali digunakan untuk urusan peribadi yang di luar bidang tugas.
Demikian juga dalam isu menggunakan tenaga pekerja untuk melakukan urusan peribadi seperti mengarahkan pemandu syarikat membawa dan menguruskan keperluan sendiri yang tiada kaitan dengan tugas.
Syeikh al-Fauzan dalam Kitab ad-Da’wah berkata, seseorang itu tidak boleh menggunakan pekerja, pemandu milik syarikat atau pejabat kerajaan untuk keperluan peribadi, kerana menyuruh melakukan sesuatu di luar bidang tugasan mereka adalah unsur kezaliman.
Sebagai seorang pekerja kita wajib pada setiap masa menekankan aspek niat yang ikhlas kerana Allah, beramanah, sentiasa bekerja kuat dan penuh komited dalam menjalankan tugas diberikan.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
ISU SOSIAL : Islah diri dulu sebelum masyarakat
OLEH : FATHUL BARI
Islah bererti pembaikan. Suatu ketika dahulu, islah hanya dijalankan oleh pendakwah, guru-guru agama dan ustaz-ustaz yang mengajar mengaji al-Quran. Tetapi tidak lagi pada hari ini, ruang untuk menyampaikan mesej islah diluaskan, sesiapa sahaja boleh masuk ke dalamnya.
Tidak kira siapa, apa dan bagaimana. Dari islah bab agama sehinggalah kepada bab pemerintahan, telah ramai yang turut serta. Namun, apa yang ditakuti adalah ancaman daripada Nabi SAW tentang manusia yang berbicara mengenai sesuatu bukan bidangnya.
“Akan datang kepada manusia tahun-tahun penuh dengan penipuan. Ketika itu pendusta dibenarkan sedangkan orang jujur didustakan, pengkhianat dipercayai sedangkan orang amanah dianggap pengkhianat. Pada saat itu ruwaibidhah berbicara.” Ada yang bertanya, “Apakah dimaksudkan dengan ruwaibidhah?”. Beliau menjawab, “Orang bodoh yang turut campur dalam urusan masyarakat luas.” (HR Ibnu Majah)
Saya yakin, semua orang cinta akan kebaikan, tetapi serahkan perkara ini kepada ahlinya. Tambahan pula, ketika ini kita semua berada dalam zaman yang sangat berhajat kepada pembaikan. Aqidah, moral dan pemikiran umat Islam telah dicemari anasir-anasir luar yang bercita-cita meruntuhkan Islam melalui tangan-tangan umat Islam sendiri.
Berikutan itu, kita lihat pada hari ini, umat yang paling senang bergaduh, tidak lain dan tidak bukan adalah umat Islam. Puncanya adalah kita sendiri kerana tidak mahu berpegang kepada agama. Seandainya kita memahami agama, sudah tentu kita kenal siapa ruwaibidhah dan menjauhinya.
Si ruwaibidhah tidak amanah dan berdusta ketika memberi fatwa, inilah sebenarnya pangkal runtuhnya agama.Gerakan islah dalam Islam bermula ketika Nabi Muhammad SAW diutus. Baginda merupakan imam dalam gerakan ini yang mengemudi bahtera islah bersama para sahabatnya.
Betapa hebatnya ahli bahtera tersebut sehinggakan belum pernah ada manusia yang dijamin syurga seperti mana mereka. ALLAH memberikan mereka label ‘semoga ALLAH meredainya’ dan didoakan daripada generasi ke generasi sehingga hari kiamat. Pujian ALLAH terhadap mereka sangatlah banyak dalam al-Quran.
“Orang-orang yang terdahulu lagi yang pertama-tama (masuk Islam) daripada golongan Muhajirin dan Anshar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, ALLAH reda kepada mereka dan mereka pun reda kepada ALLAH dan ALLAH menyediakan bagi mereka syurga-syurga mengalir sungai-sungai di dalamnya selama-lamanya. Mereka kekal di dalamnya. Itulah kemenangan yang besar.” (Surah at-Taubah ayat 100)
Kita semua sedia maklum Rasulullah dan para sahabatnya telah berjaya dari segenap aspek kehidupan. Baik jasmani dan rohani, semuanya cemerlang. Setelah ditarbiahkan selama 13 tahun dengan pentarbiahan aqidah yang sahih, gerakan islah berhijrah ke Madinah untuk memelihara aqidah dan menjalankan syariat Islam.
Mengajak kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran dilaksanakan, siapa dan bagaimana semuanya mengikut petunjuk Nabi SAW. Hanya ahli sahaja yang berbicara kerana apabila si jahil memberi fatwa, bukan lagi islah yang diundang, tetapi parah dan kehancuran.
Sumbernya hanya satu iaitu wahyu, al-Quran dan as-Sunnah. Barang siapa yang bercita-cita untuk memperbaiki masyarakat dan negaranya, ambillah wahyu sebagai resipinya. Dengan syarat, islahkan diri anda dahulu. Belum pernah ada seorang kaki botol melarang orang lain minum arak dan seorang pencuri menangkap perompak lain!
Seseorang yang memiliki kebaikan akan membentuk sebuah keluarga. Dari keluarga akan berkembang kepada masyarakat dan akhirnya kebaikan tersebar ke seluruh negara. Inilah resipi daripada wahyu untuk proses islah.
Namun, kita pada akhir zaman terancam dengan fatwa-fatwa palsu daripada orang yang dijulang sebagai ulama. Baginda SAW mengisyaratkan ia 1,400 tahun yang lalu,
“Sesungguhnya ALLAH tidak akan mengangkat ilmu dengan sekali gus daripada para hamba. Namun ALLAH akan mengangkat ilmu dengan mewafatkan para ulama. Hingga bila tidak tersisa seorang pun ulama, manusia mengangkat pemimpin daripada kalangan orang-orang yang bodoh. Mereka ditanya lalu berfatwa tanpa ilmu. Mereka pun sesat dan menyesatkan.” (Riwayat Imam al-Bukhari)
Jadi, perkara pertama perlu diislah adalah diri kita sendiri daripada sumber ilmu yang ternoda dengan fatwa palsu. Supaya ilmu itu yang ada pada kita hari ini sama seperti apa yang Nabi dan para sahabatnya berada di atasnya. Wallahua’lam.
Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/
ISU PENDIDIKAN : Guru mesti terlebih dulu kuasai BI
Oleh Magendran Rajagopal
magendran@bharian.com.my
Semangat Maktab Kirkby dapat lonjak penguasaan bahasa Inggeris
CYBERJAYA: Tiada kaedah pengajaran yang lebih berkesan melainkan guru menguasai bahasa Inggeris terlebih dulu sebelum berdepan dengan pelajar bagi mengajar bahasa itu, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Timbalan Perdana Menteri berkata, kaedah diguna pakai pada 1950-an yang mana guru dihantar ke Maktab Kirkby, England untuk belajar daripada tenaga pengajar yang juga penutur jati bahasa Inggeris ternyata dapat melahirkan guru yang menguasai bahasa itu dengan cemerlang.
Katanya, guru pelatih di Maktab Kirkby ketika itu berpeluang berkomunikasi dalam bahasa Inggeris selama dua tahun dengan penutur jati, selain mempelajari budaya mereka yang menjadi asas kepada pembentukan budaya berbahasa Inggeris.
“Pendekatan sama boleh bantu kita mengatasi salah satu rungutan utama sektor profesional di sini iaitu mengenai tahap penguasaan bahasa Inggeris di kalangan graduan universiti tidak memuaskan, sekali gus membawa implikasi besar terhadap daya saing dan pembangunan negara.
“Saya yakin semangat Maktab Kirkby dapat memainkan peranan dalam melonjakkan penguasaan bahasa Inggeris di kalangan guru pelatih dan masyarakat umum di sini,” katanya ketika berucap merasmikan Kolej Antarabangsa Kirkby Cyberjaya (KIC), di sini semalam.
Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran turut melancarkan buku bertajuk Warisan Maktab Kirkby sempena majlis itu. Hadir sama, Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Seri Abd Ghafar Mahmud; Pengerusi Lembaga Pengarah KIC, Tan Sri Dr Yahya Ibrahim dan Presiden KIC, Bismillah Khatoon.
Bangunan KIC yang dibina dengan kos RM54 juta itu menempatkan 1,030 pelajar termasuk kira-kira 1,000 pelajar lepasan diploma yang kini mengikuti Program Pensiswazahan Guru, selain 126 pelajar lepasan sekolah menengah yang kini mengikuti Program Latihan Perguruan Peringkat Ijazah Pertama.
Muhyiddin berkata, tokoh guru seperti Yahya, yang juga Alumni Maktab Kirkby, wajar memanfaatkan kelulusan dan pengalaman luas beliau serta rakan seangkatannya untuk memantapkan penguasaan bahasa Inggeris di kalangan tenaga pengajar di sini.
Sehubungan itu, beliau mengesyorkan Persatuan Alumni Maktab Kirkby Malaysia (PAMKM) turut menyumbang cadangan dan pemikiran dalam Dialog Kebangsaan Kajian Semula Pendidikan yang beliau lancarkan kelmarin, menjurus kepada aspek khusus memperkasakan penguasaan bahasa Inggeris.
Katanya, walaupun bahasa Inggeris diletakkan di tempat kedua selepas bahasa Melayu, kerajaan tetap mengiktiraf kepentingan usaha memastikan rakyat menguasai bahasa antarabangsa itu.
ISU PEKERJA : Gaji Bulanan Minimum Sektor Swasta RM900
Oleh ZUHRIN AZAM AHMAD dan JOSEPH SIPALAN
PUTRAJAYA: Gaji bulanan minimum bagi pekerja sektor swasta di Semenanjung ditetapkan pada RM900 dan RM800 bagi Sarawak, Sabah dan Labuan, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada Isnin.
Ia meliputi pekerja dalam semua sektor ekonomi kecuali mereka yang berkhidmat dalam sektor perkhidmatan domestik, seperti pembantu rumah dan tukang kebun.
Ia berfungsi kepada RM4.33 sejam bagi para pekerja di Semenanjung manakala pekerja di Sarawak, Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan akan dibayar minimum RM3.85 sejam.
Akhirnya, terdapat hanya satu gaji minimum bagi negara ini, katanya, sambil menambah bahawa gaji minimum akan dikaji semula dari semasa ke semasa selaras dengan produktiviti negara, kemampuan dan daya saing.
Gaji minimum yang dijangkakan banyak pihak telah diumumkan oleh Najib pada perhimpunan khas dengan ribuan pekerja sektor swasta di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini, malam Isnin.
“Ini merupakan hadiah khas daripada Kerajaan Persekutuan kepada pekerja seluruh negara yang dicintai," katanya.
Kadar gaji minimum itu akan berkuat kuasa enam bulan dari tarikh Perintah Gaji Minima diwartakan.
Bagaimanapun, katanya, tarikh efektif bagi syarikat kecil atau perusahaan mikro dilanjutkan selama enam bulan lagi bagi memberi mereka ruang dan peluang untuk membuat persediaan supaya perniagaan mereka tidak akan terjejas.
Najib berkata, tempoh 12 bulan tidak meliputi firma profesional seperti klinik pergigian dan perubatan, perundangan, arkitek dan perunding.
Beliau berkata, walaupun mereka mempunyai lima orang pekerja atau kurang, mereka dikehendaki melaksanakan gaji minimum dalam tempoh enam bulan selepas Perintah itu diwartakan.
Beliau menambah, tempoh yang diberikan itu adalah mencukupi untuk majikan semula struktur gaji dan operasi perniagaan mereka.
"Kerajaan menyediakan satu mekanisme pelaksanaan yang fleksibel supaya mereka yang benar-benar tidak dapat melaksanakan gaji minimum boleh merayu untuk ditangguhkan.
"Kami juga menyediakan satu mekanisme di mana beberapa elaun atau bayaran tunai tetap dibenarkan untuk diserap dalam pengiraan bagi gaji minimum.
"Ini adalah untuk memastikan bahawa pelaksanaannya tidak membebankan majikan dan tidak akan kehilangan pekerja," katanya.
Sementara itu, Najib berkata, Kerajaan menyedari pekerja menuntut gaji minimum antara RM1,200 dan RM1,500, namun ia tidak dapat dilaksanakan.
Berdasarkan syor Majlis Perundingan Gaji Kebangsaan dan kajian Bank Dunia, gaji minimum tidak boleh ditetapkan terlalu tinggi.
"Jika ia melepasi paras RM900 (gaji pokok), ia akan menjejaskan ekonomi, pasaran buruh dan kemasukan pekerja asing.
"Jika ia berlaku, industri tidak boleh beroperasi dengan sewajarnya dan ramai akan kehilangan kerja mereka dan Kerajaan tidak mahu membiarkan perkara ini berlaku kerana ia akan menjejaskan kebajikan pekerja dan kepentingan negara," katanya.
Selepas beberapa siri perbincangan, satu keputusan telah dicapai oleh Majlis itu bahawa gaji minimum akan ditetapkan berdasarkan keperluan asas keluarga pekerja, keupayaan majikan untuk membayar gaji, produktiviti, peningkatan dalam kos sara hidup dan keadaan pasaran buruh.
Beliau berkata, Majlis mengemukakan syornya dan Kerajaan bersetuju dengan pelarasan.
Najib juga menjelaskan perbezaan kadar gaji minimum antara Semenanjung dan Sarawak, Sabah dan Labuan adalah disebabkan perubahan dalam struktur gaji dan kos yang ketara di kawasan itu.
Bagaimanapun, Kerajaan berharap dalam tempoh dua hingga tiga tahun akan datang, gaji minimum untuk Sabah, Sarawak dan Labuan boleh diselaraskan dengan Semenanjung.
Sumber : http : //www.mstar.com.my/
ISU BAHASA : Melengkapi warga Melayu global
OLEH : TAN SRI ABDULLAH AHMAD
Minggu lepas, saya bagi sekian kali, membicarakan betapa pentingnya orang Melayu/Pribumi menguasai minimum tiga bahasa - Melayu, Inggeris, Mandarin atau Arab. Kalau minda mampu dan ekonomi mencukupi empat, pilihan antara Sepanyol, Perancis, Jepun dan Jerman.
Secara kebetulan pula Perdana Menteri Najib Tun Razak pada hujung minggu yang sama ketika berkempen di Sandakan, Sabah menggalakkan rakyat Malaysia khasnya Pribumi menjadi orang trilingual - petah secara lisan dan menulis dalam Bahasa Melayu (BM), Inggeris (BI), Mandarin atau Arab. Kalau anda ragu menerima nasihat saya yang diulangi tegas Speaking, “ad nauseam” atau direpetisikan tanpa jemu dengarlah pesanan Najib kerana dia seorang pemimpin yang berwibawa, berkaliber; tujuannya baik.
Anda tidak akan rugi dan menyesal menerima petua yang baik daripada apa sumber dan siapa pun. Saya ulangi kata Najib, “Sekarang Mandarin menjadi bahasa pertuturan antarabangsa. Jika anda menguasai BM, BI dan Mandarin, ia menjadikan anda hebat untuk bersaing pada peringkat antarabangsa. Dua anak saya - sebagai contoh - seorang mempelajari Mandarin dan seorang lagi bahasa Arab selain BM dan BI.” (Berita Minggu, 22 April 2012).
Kedua bahasa Mandarin dan Arab bukan sahaja antara enam bahasa rasmi Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) tetapi diguna dalam pertuturan kalangan komuniti antarabangsa malah memudahkan (kalau benar-benar mahir dalam bahasa itu) persaingan mendapat pekerjaan, menceburi perniagaan.
Puluhan ribu, kata orang lebih 100,000 murid Melayu dan bilangannya sedang meningkat belajar di sekolah Cina kerana sekolah tersebut dipercayai memberi disiplin, etika kerja dan gurunya lebih bertenaga, bersungguh dan tinggi komitmen dalam mendidik. Pembelajaran Matematik dan Sains di sekolah Cina juga dilihat lebih bermutu dan berjaya berbanding sekolah kebangsaan. Di sekolah Cina, mengikut legenda ataupun pada realiti - bergantung dengan siapa anda bercakap - murid sekali gus mempelajari tiga bahasa - BM, BI dan Mandarin.
Beratus-ratus pula anak pembesar dan elit Melayu daripada prasekolah lagi dihantar ke sekolah swasta antarabangsa yang bahasa pengantarnya BI kerana destinasi anak ini universiti berjenama di luar negara. Lazimnya anak ini apabila lulus kelak mendahului pelajar lain ketika memasuki alam pekerjaan dan kerjaya.
Majoriti mereka juga tidak akan memasuki perkhidmatan awam kerana BM mereka lemah, kadangkala tidak ada langsung. Maka jadilah perkhidmatan awam satu kerjaya yang didominasi graduan lokal. Dunia ekonomi, industri, kewangan, teknologi canggih, inovasi terbaru, syarikat multinasional pula didominasi graduan seberang laut. Suka duka itu sudah pun berlaku sekarang dan akan lebih ketara dan satu kenyataan masa depan.
Ibu bapa mengejar bahasa kerana nilai ekonominya tinggi, darjat, harkat, sosialnya agung. Sebab itulah menteri, timbalan menteri, pegawai tinggi kerajaan, orang korporat hatta orang biasa yang bervisi mendidik anak mereka di sekolah yang bahasa pengantarnya BI. Tetapi ramai lagi sebenarnya terpaksa menghantar anak mereka ke sekolah kebangsaan yang tidak semuanya menggunakan BM yang indah, bahasa yang mempunyai nilai kesusasteraan tinggi. BI dianggap oleh majoriti manusia sebagai bahasa politik, kultural, ekonomi, high finance dan penyelidikan.
Terlintas di kepala: Mana Usman Awang, Adibah Amin, Munsyi Abdullah, Tun Seri Lanang dan Zaaba baru sekarang? Dalam bidang perfileman, nyanyian dan muzik, mana P Ramlee, Saloma dan Sudirman baru?
Bahasa kacukan dan pidgin makin menjadi-jadi. Sepatutnya RTM, TV3, NTV7, TV9, Astro Awani dan radio menggunakan bahasa baku seperti BBC menggunakan Queen’s English atau hampir dengannya; CCTV bahasa Mandarin sebutan Beijing, CNN BI pelat Amerika. Saya tidak menentang penggunaan bahasa daerah atau loghat. Ini bisa dalam program tertentu tetapi tidaklah pada program perdana dan berita perdana. Sekarang kita memasuki zaman bahasa SMS, bahasa telegram; lebih teruk bahasa Tarzan!
Di Kelantan saya menggunakan loghat Kelantan. Sudah lama saya tidak melihat wayang kulit, makyong, menora - ketiga-tiga ini menggunakan loghat, pelat dan bahasa tersendiri. Sudah lama saya tidak mendengar bahasa hantu (bahasa jampi) iaitu bahasa yang ditutur khas oleh bomoh, pawang dan tok puteri.
Hingga kini BI terus dianggap dan diletakkan pada tahap tertinggi dalam semua bidang kehidupan di negara kita walaupun BM bahasa rasmi tunggal, bahasa nasional dan lingua franca rakyat. Kadangkala contoh yang terang seperti gambar di atas: Bahasa Mandarin di atas, bahasa kebangsaan di bawah! Kadangkala BI dan bahasa Mandarin sahaja! Perkara begini tidak akan berlaku di negara yang bermaruah tinggi seperti Indonesia, Thailand, Jepun dan Mesir. BM terus dilihat orang Melayu sendiri dan kerajaan pun sebagai bahasa vernakular!
Selagi BM tidak diberi nilai ekonomi dan sosial yang tinggi di buminya sendiri, selagi itulah ia tidak akan dimuliakan! Saya bisa, kalau perlu mengguna bahasa Istana/Keraton atau bahasa beradat. Saya amat kecewa dengan kerajaan kerana tidak tegas dalam melaksanakan BM dan meletakkannya di tempat tertinggi.
Apa pun ‘semangat bahasa jiwa bangsa’ semakin lemah. Di mana Syed Nasir, Ungku Aziz, Aminuddin Baki baru? Ke mana sudah pergi Persatuan Guru-guru Melayu Semenanjung, Persatuan Penulis Nasional (Pena), Gapena, persatuan Bahasa Melayu di universiti-universiti dan media Melayu? Sedih, sungguh masyghul; sungguh mendukacitakan. Pejuang bahasa tulen dan yang jujur hanya wujud ketika Dewan Bahasa dan Pustaka tiada bangunan pencakar langit.
Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/
ISU BAHASA : Malangnya bahasa Melayu
Oleh ZAINAL ABDUL KADIR
TULISAN Prof Sohaimi Abdul Aziz, Berbudikah Melayu kepada bahasa? (Mingguan Malaysia, 8 April 2012), sewajarnya dijadikan iktibar dan peringatan kepada bangsa Melayu khususnya dan rakyat Malaysia amnya. Apakah kita mahu suatu hari nanti bahasa rasminya bukan lagi bahasa Melayu?
Kebimbangan Sohaimi amat jelas pada ayat berikut: Bangsa yang lupa diri adalah bangsa yang lupa kepada bahasanya. Jadi, Melayu yang lupa diri dan keperibadiannya akan lupa kepada kehebatan dan kehalusan bahasanya.
Siapakah yang ingin dipersalahkan dalam perkara ini? Menuding jari bukanlah caranya mencari jalan penyelesaian sebaliknya akan saling tuduh menuduh dan akhirnya bahasa Melayu yang menjadi mangsa terkulai layu.
Apakah benar orang Melayu tidak mencintai dan menghormati bahasa sendiri? Mungkin kenyataan ini ada benarnya. Namun begitu, jika kita mengambil Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) sebagai contoh, bahasa Melayu masih terpelihara dan dihormati. Setiap tulisan yang dipaparkan di KLIA jelas mengangkat martabat bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara.
Tulisan bahasa Melayu lebih besar saiznya daripada bahasa asing dan tulisan bahasa Melayu diletakkan di sebelah atas tulisan bahasa asing yang secara tidak langsung menggambarkan bahasa Melayu itu didahulukan dan dihormati di negara sendiri. Justeru, di pintu masuk utama negara, awal-awal sudah diberitahu kepada warga asing bahawa bahasa rasmi negara ini ialah bahasa Melayu.
Begitu juga dengan Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu Piala Perdana Menteri (PABM) yang telah memasuki edisi keenam. Kesungguhan Perdana Menteri menganjurkan setiap tahun, jelas beliau ingin memartabatkan bahasa Melayu menjadi bahasa antarabangsa. Pada tahun ini sebanyak 69 peserta dari 64 negara menyertai PABM. Penyertaan ini menunjukkan bahawa bahasa Melayu telah dipelajari dan dituturkan dari seluruh pelosok dunia. Malah penuturnya adalah terdiri daripada generasi muda yang begitu bersungguh-sungguh ingin menguasai bahasa Melayu dengan fasih. Hal ini begitu ketara pada setiap aksi peserta yang menunjukkan kebolehan masing-masing.
Namun begitu, kegusaran Sohaimi terhadap masa depan bahasa Melayu seolah-olah begitu tenat. Beliau menyalahkan bangsa Melayu yang telah tersasar jauh kerana mengabaikan bahasa Melayu tetapi sebaliknya mengendong bahasa asing. Malah Sohaimi merayu dengan kenyataan berikut:
Bangsa Melayu, kembalilah ke pangkal jalan untuk mencintai dan menghormati bahasa sendiri. Jika kita tidak menghormati bahasa sendiri, siapa lagi akan menghormatinya. Bahasa Melayu mempunyai sejarah yang panjang dan penutur yang cukup ramai.
Memang benar bahasa Melayu mempunyai sejarah yang panjang dan penutur yang cukup ramai. Ini diakui pada zaman kegemilangan Melaka, setiap pedagang yang datang ke Melaka, akan menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa komunikasi ketika menguruskan perniagaan.
Bahasa ilmu
Ini bermakna pedagang tersebut awal-awal telah mempelajari bahasa Melayu sebelum datang ke Melaka kerana ingin menjalankan perniagaan. Keinginan untuk mempelajari bahasa Melayu jelas menunjukkan mereka menghormati bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu yang digunakan dalam urusan perniagaan.
Sebagai contoh yang lain, Frank Swettenham merupakan Residen British yang pertama di negeri Selangor dalam tahun 1882. Ketika beliau tiba di Singapura pada tahun 1871, Frank telah mempelajari bahasa Melayu dengan seorang Munshi bernama Mohammed Said dan lima belas bulan kemudian, beliau lulus peperiksaan akhir dan juga mendapat kelayakan sebagai Jurubahasa Mahkamah.
Kesungguhan Frank Swettenham mempelajari bahasa Melayu menunjukkan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu yang mesti dipelajari kerana bahasa Melayu telah membantu beliau mentadbir Tanah Melayu khususnya membangunkan Kuala Lumpur sebagai pusat pentadbirannya. Malah Swettenham telah menulis lebih daripada 12 buah buku berkenaan Malaya, termasuk kamus Melayu-Inggeris-Melayu yang mula-mula diterbitkan pada tahun 1881.
Yang lebih menarik, bahasa Melayu juga telah lama diiktiraf sebagai bahasa diplomasi di rantau ini dengan bukti UNESCO mengiktiraf surat-surat Sultan Kedah dalam bahasa Melayu bertulisan jawi pada abad ke-19 kepada kerajaan Inggeris suatu ketika dahulu sebagai salah satu warisan dunia. Justeru, bahasa Melayu mampu menjadi bahasa pengantara antara dua benua.
Sehubungan itu, rayuan Sohaimi mesti diambil serius oleh setiap orang yang berbangsa Melayu khususnya.
Apakah beban tersebut perlu dipikul kesemuanya oleh pejuang-pejuang bahasa? Sedangkan rakyat Malaysia tidak ikut serta memperjuangkannya? Rakyat Malaysia lebih rela mengendong bahasa asing dan mengorbankan bahasa sendiri semata-mata itulah kehendak global. Malah kejayaan bahasa asing menguasai di setiap sudut sama ada ekonomi, pendidikan, hiburan, media dan sebagainya adalah satu kejayaan penjajah menjajah minda rakyat supaya mengikut telunjuk mereka.
Sebagai contoh, sering kali ditemui iklan-iklan yang menggunakan bahasa asing. Tanpa rasa simpati, bahasa Melayu tidak digunakan langsung di papan-papan iklan tersebut. Malah mereka dengan rasa bangga meletakkan tulisan bahasa asing itu dengan saiz tulisan yang sebesar-besarnya seolah-olah itulah bahasa yang mesti didaulatkan dan dimartabatkan.
Dan saat melihat dan membaca tulisan tersebut, seolah-olah dirasakan sedang berada dan melancong di negara asing. Apakah gejala ini akan berterusan sehingga bangsa Melayu bahasa rasminya bukan lagi bahasa Melayu suatu hari nanti?
Kegelisahan Sohaimi dalam tulisannya perlu dihayati oleh rakyat Malaysia yang menerima Perlembagaan bahawa bahasa Melayu adalah bahasa rasmi negara ini. Jadi, kegusaran Sohaimi ada kewajarannya sebagai seorang ahli akademik kerana beliau sudah tentu tidak mahu bahasa Melayu 'hidup segan mati tak mahu' malah akan terpinggir selama-lamanya.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
ISU PEKERJA : Gaji minimum diumum malam ini
Oleh : G MANIMARAN
SHAH ALAM - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak akan mengumumkan gaji minimum, yang dinanti-nantikan oleh hampir lima juta pekerja sejak lebih setahun lalu, malam ini dengan kadarnya dianggarkan antara RM800 hingga RM1,000.
Pengumuman itu, yang difahamkan lebih tinggi berbanding syor Majlis Perundingan Gaji Negara, akan dibuat di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya sempena sambutan Hari Pekerja yang jatuh esok.
Kedua-dua Persekutuan Majikan-majikan Malaysia (MEF) dan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) meletakkan harapan masing-masing dengan kadar "bersejarah" itu, yang dijangka akan memberi kesan besar ke kadar upah tenaga kerja di negara ini dalam jangka panjang.
MTUC berharap kadar yang akan diumumkan malam ini akan mendatangkan manfaat menyeluruh dengan dikuatkuasakan di seluruh negara serentak dalam waktu yang singkat manakala MEF pula berharap pengumuman gaji mininum tidak mencetuskan tekanan ke atas harga barang.
Awal bulan ini, Najib berkata, beliau akan mengumumkan keputusan kerajaan tentang dasar gaji minimum pada akhir April.
Pengumuman mengenai kadar gaji minimum telah dinanti lebih setahun. Tahun lalu kerajaan membentuk Majlis Perundingan Gaji Negara, yang diberi tanggungjawab untuk tampil dengan syor berkenaan satu kadar yang sesuai.
Berdasarkan syor itu, Kabinet meluluskan satu kadar yang munasabah bagi pekerja-pekerja di Semenanjung, Sabah dan Sarawak.
"Kami berharap gaji minimum ini akan dikuatkuasakan di seluruh negara dalam tempoh enam bulan. Kalau ada majikan yang hendak melaksanakan pada bulan depan, OK. Tetapi kami mahu kerajaan memastikan ia dilaksanakan di seluruh negara dalam satu tempoh, katakan enam bulan, tidak mahu lebih lama daripada tempoh enam bulan," kata Setiausaha Agung MTUC, Abdul Halim Mansor kepada Sinar Harian Online.
Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/
ISU PENDIDIKAN : Ilmu asas pembangunan Islam
Oleh Mohd Hariri Mohamad Daud
Ulama jadikan penulisan medium dakwah utama
IMAM Syafie pernah mengatakan ilmu itu (umpama) binatang buruan, tulisan itu (laksana) ikatan, ikatlah binatang buruan itu dengan kuat (supaya tidak dapat lari).
Kata-kata Imam Syafie ini memberi gambaran kuatnya ikatan antara buku dan ilmu, penulis dan pembaca, pendakwah dan sasaran dakwah. Maka tidak hairanlah jika ulama terdahulu menulis buku dan menghasilkan buku hingga akhir hayat mereka.
Tidak kurang juga yang menulis walau di dalam penjara kerana bagi mereka menyampaikan dakwah Islam, usaha itu tidak akan terhenti walaupun di tirai besi.
Contohnya, tafsir Fi Zilalil Quran ditulis oleh Syed Qutub ketika di dalam penjara dan Profesor Hamka menulis Tafsir Al-Azhar di balik tirai besi. Iltizam dan semangat ulama terdahulu untuk mewariskan ilmu kepada ummah wajar dicontohi.
Dunia Islam kaya dengan warisan ilmu hinggakan bandar jajahan Islam dikenali sebagai kota ilmu. Buktinya jelas seperti terbinanya Baitul Hikmah, perpustakaan ulung umat Islam.
Jika diimbau kembali, ulama dulu menjadikan penulisan sebagai medium dakwah utama mereka. Selain menyampaikan ceramah, kuliah, syarahan, mereka juga kaya dengan buku tulisan masing-masing yang menjadi rujukan hingga ke hari ini.
Islam meletakkan ilmu sebagai asas dalam pembangunan diri manusia dan mengangkat darjat orang yang berilmu. Bahkan tuntutan menuntut ilmu dalam Islam adalah suatu tuntutan fardu ain bagi setiap manusia.
Sabda Rasulullah SAW daripada Anas bin Malik maksudnya: “Menuntut ilmu adalah fardu atas setiap orang Islam dan penuntut ilmu akan didoakan keampunan oleh semua makhluk termasuk ikan-ikan di lautan.” (Hadis riwayat Ibn Abd Al-Bar)
Ini telah diperkukuhkan dengan turunnya wahyu pertama yang diterima olah Rasulullah yang maksudnya: “(Wahai Muhammad bacalah) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), Dia menciptakan manusia dari sebuku darah beku, bacalah dan Tuhanmu yang Maha Pemurah, yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.” (Surah al-‘Alaq, ayat 1-5)
Ulama membahagikan ilmu kepada beberapa pecahan iaitu ilmu teras agama yang wajib dikuasai, ilmu al-quran dan tafsirnya, ilmu hadis dan kitabnya, sirah nabawiyyah, ilmu tauhid, ilmu fiqh dan tasauf Islam.
Ilmu berkaitan sejarah dan sirah supaya memahami inti pati dan belajar daripada sejarah, ilmu berkaitan bahasa yang menjadi kuasa baru dunia, ilmu pembinaan modal insan dan sains sosial seperti psikologi serta kaunseling. Begitu juga ilmu berkaitan kehidupan manusia hari ini.
Menyusuri sejarah hidup ulama silam, mereka bersungguh dan rajin mencari ilmu. Imam al-Syafie mengembara meninggalkan kampung halaman ke Iraq, Parsi, Palestin dan Yaman untuk menuntut ilmu.
Ketika umur 10 tahun, Imam Syafie telah menghafaz Kitab al-Muwattak karangan Imam Malik. Berdasarkan kefaqihan beliau dalam bidang agama, Imam Syafie dilantik menjadi pakar rujuk di Masjid Al-Haram dan mengeluarkan fatwa menyelesaikan permasalahan umat Islam di usia 15 tahun.
Antara kata-kata Imam Syafie yang masyhur ialah: “Saudaraku, kamu tidak akan mendapat ilmu kecuali dengan enam perkara. Aku akan beritahu kepadamu penjelasannya. Kepintaran, keinginan, kesungguhan dan zuhud, serta melazimi guru dan tempoh masa yang lama.”
Rasulullah SAW juga bersabda daripada Abu Hurairah: “Sesiapa yang berjalan untuk mencari ilmu, nescaya Allah akan mempermudahkan untuknya jalan ke syurga.” (Hadis riwayat Ahmad)
Kita sering cemburu dengan budaya masyarakat di negara bukan Islam yang cintakan ilmu dan buku. Senario di stesen bas, dalam kereta api, tempat awam, sehingga di tandas pun kita akan lihat budaya membaca dihidupkan.
Oleh itu, usaha utama yang perlu dilakukan ialah dengan mengubah sikap masyarakat yang malas membaca kepada cintakan ilmu pengetahuan dan minat membaca.
Penyuburan sikap suka membaca perlu dipupuk dalam kalangan anak-anak sejak mereka kecil lagi. Ibu bapa memainkan peranan penting. Sebelum kanak-kanak boleh membaca, seharusnya mereka sudah dibiasakan dengan buku sama ada memegang, melihat atau menikmati buku secara bercerita.
Disamping itu, alangkah baiknya jika setiap rumah mempunyai perpustakaan mini dan ibu bapa juga memperuntukkan perbelanjaan keluarga dengan membeli buku ilmiah.
Salah satu cara menghidupkan budaya ilmu dalam masyarakat ialah dengan memperbanyakkan buku ilmiah untuk bacaan dan rujukan ummah. Perkembangan penulisan buku di Malaysia juga begitu memberangsangkan sama ada ditulis tokoh agama atau anak murid yang menulis kembali syarahan gurunya di kuliah mahupun kelas pengajian.
Seperkara lagi yang menarik perhatian ialah masjid sudah mula memberi nafas baru kepada kuliah dengan program bicara buku tokoh agama. Kuliah Maghrib, Subuh atau kuliah mingguan menjadi interaktif apabila penulis sendiri datang menerangkan isi kandungan buku sambil diteliti jemaah.
Oleh yang demikian, ulama, cendekiawan dan ilmuwan perlu memainkan peranan menghasilkan buku ilmiah bermutu dan menterjemahkan buku dari bahasa Arab, bahasa Inggeris dan lain-lain bahasa ke dalam bahasa ibunda untuk rujukan masyarakat.
Rasulullah bersabda daripada Abu Bakar As-Siddiq yang bermaksud: “Jadilah kamu orang yang berilmu, yang mempelajari ilmu, yang mendengar dalam majlis ilmu atau yang cintakan ilmu. Jangan kamu menjadi orang yang kelima nescaya kamu akan binasa.” (Hadis riwayat Tabrani).
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Ahad, 29 April 2012
ISU PENDIDIKAN : Rakyat dipelawa sertai dialog Nasional Pendidikan Negara 2012
PUTRAJAYA: Kerajaan mempelawa semua lapisan masyarakat untuk menyampaikan pandangan dan suara hati melalui siri Dialog Nasional Pendidikan Negara 2012 bagi memartabatkan sistem pendidikan negara, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Timbalan Perdana Menteri berkata, selain sesi dialog, rakyat juga boleh menyalurkan pandangan mereka melalui twitter, facebook dan laman sesawang kajian semula pendidikan bermula hari ini sehingga pertengahan Julai nanti. "Siri dialog ini adalah satu inisiatif yang bersejarah kerana buat pertama kali kerajaan mempelawa pandangan masyarakat umum dalam skala yang besar untuk bersama-sama merangka pelan pembangunan pendidikan negara ketika kita sedang melangkah memasuki fasa baru transformasi," katanya.
Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata demikian ketika melancarkan Dialog Nasional Pendidikan Negara 2012, di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), hari ini. Turut hadir, Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi; Ketua Setiausaha, Datuk Dr Rosli Mohamed; Ketua Pengarah, Datuk Seri Abd Ghafar Mahmud dan Pengerusi Panel Penilaian Bebas Kajian Semula Pendidikan, Tan Sri Dr Dzulkifli Abdul Razak. Muhyiddin berkata, satu laporan awal disediakan selepas kajian itu dilakukan dan rakyat sekali lagi dipelawa untuk memberikan pandangan mereka sebelum dokumen Pelan Hala Tuju Pendidikan Negara dimuktamadkan.
Bagaimanapun, beliau menegaskan bahawa siri dialog tersebut bukan medan untuk mengutarakan tuntutan melampau yang bercanggah dengan perkara-perkara asas yang termaktub dalam perlembagaan, undang-undang dan Rukun Negara.
Jelasnya, siri dialog itu bertujuan untuk meningkatkan kualiti semua sekolah termasuk sekolah kebangsaan, jenis kebangsaan Cina/Tamil, mubaligh dan sekolah agama bantuan kerajaan.
"Jangan ada pihak yang merasakan hanya sekolah-sekolah tertentu sahaja yang akan menerima manfaat daripada kajian semula pendidikan ini, manakala sekolah-sekolah yang lain pula terabai," katanya.
Menurutnya, kerajaan menetapkan sembilan bidang utama kajian semula pendidikan iaitu: memartabatkan profesion keguruan; meningkatkan kualiti kepimpinan sekolah; meningkatkan kualiti sekolah yang merupakan elemen penting dalam usaha meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran; memantapkan kualiti dan pentaksiran untuk menyediakan modal insan abad ke-21.
Seterusnya, meningkatkan penguasaan pelbagai bahasa di kalangan murid; penglibatan ibu bapa, sektor swasta dan masyarakat sebagai rakan kongsi dalam pendidikan; meningkatkan kesediaan murid untuk merebut peluang dalam pendidikan tinggi dan pasaran kerja; memperbaiki kecekapan dan keberkesanan pengurusan sumber dan membina kemampuan serta keupayaan sistem penyampaian pendidikan.
Katanya, transformasi pendidikan penting bagi melahirkan generasi yang berdaya saing di peringkat antarabangsa melalui pendidikan bertaraf dunia.
"Kita mensasarkan dalam tempoh 15 tahun akan datang, Malaysia bakal meraih kejayaan seperti Korea, Finland, New Zealand dan Singapura yang berada pada kedudukan teratas dalam pencapaian pentaksiran di peringkat antarabangsa," katanya.
Jelasnya melalui usaha berterusan kerajaan, sektor pendidikan terus mengalami perubahan sejak penggubalan Penyata Razak 1956, Laporan Rahman Talib 1960, Akta Pelajaran 1961, Laporan Jawatankuasa Kabinet 1974 dan 1979 serta Falsafah Pendidikan Kebangsaan 1988.
"Jika kita menoleh ke belakang, pada 1970 hanya 75 peratus rakyat Malaysia boleh membaca dan menulis. Namun hari ini kadar literasi di negara kita telah meningkat kepada lebih 90 peratus. Demikian juga halnya dengan taraf sosio-ekonomi rakyat," katanya.
Pada majlis itu, Muhyiddin turut menyampaikan watikah pelantikan kepada ahli panel dialog nasional pendidikan negara iaitu Pengerusinya, Tan Sri Dr Wan Mohd Zahid Wan Mohd Noordin yang juga Pengerusi Universiti Teknologi MARA.
Ahli panel lain termasuk Pengarah Institut Kajian Etnik UKM, Prof Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin; Pengerusi Yayasan Guru Malaysia Bhd, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom; Pengerusi Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA), Tan Sri Sulaiman Mahbob, dua bekas timbalan ketua pengarah Kementerian Pelajaran, Datuk Asariah Mior Shaharudin dan Dr Zahri Aziz.
Mereka juga termasuk Pengerusi Biro Perkhidmatan Pendidikan Majlis Islam Sarawak, Dr Zulwali Kifli Merawi; Pensyarah Kuliyyah Pendidikan UIA Malaysia, Prof Datuk Dr Sidek Baba; Pengerusi Kolej Yayasan Sabah, Datuk Kamal D E Quadra; Timbalan Dekan Sekolah Sains Sosial USM, Prof Madya Dr Sivamurugan Pandian; Timbalan Pengarah Institut Alam & Tamadun Melayu UKM, Prof Dr Teo Kok Seong dan pengurus besar Policy Initiative Telentcorp Malaysia, Agnes Maria San.
Pada sidang media kemudian, Muhyiddin berkata, panel khusus itu akan mengadakan perjumpaan dengan semua pihak yang berkepentingan dan masyarakat di seluruh negara untuk mengumpul pandangan sebelum ia dijadikan sebagai pelan tindakan pada Ogos nanti dan menyiapkan laporan lengkap sebelum akhir tahun ini. - BERNAMA
ISU BAHASA : Ada pihak di seberang tolak konsep rumpun Melayu
Oleh : Zin Mahmud
TIDAK lama dahulu, akhbar Kompas, Indonesia menyiarkan laporan ini:
"Anggapan yang salah jika dikatakan Indonesia merupakan bangsa serumpun dengan Malaysia. Indonesia lebih hebat dan lebih beragam dibandingkan Malaysia.
"Kalau disebut bangsa serumpun, identik dengan Melayu saja, sedangkan suku bangsa, bahasa, dan budaya suku lain dinihilkan (ditiadakan).
"Serumpun apanya? Dalam bidang suku dan budaya, Malaysia tidak ada kaitannya sama sekali dengan budaya Papua, Flores, maupun budaya lainnya yang ada di Indonesia. Indonesia lebih luas, hebat, dan beragam!" kata sejarawan Dr Anhar Gonggong dalam Seminar "Cross Cultural Fertilization: Sebuah Strategi Kebudayaan" yang berlangsung di Universitas Paramadina Jakarta,."
Saya tertarik dengan laporan ini kerana ia menunjukkan bahawa gagasan rumpun Melayu antara Malaysia dan Indonesia rupanya ditolak oleh pihak-pihak tertentu di Indonesia.
Sedangkan di Malaysia, sekurang-kurangnya konsep rumpun Melayu yang meliputi Malaysia dan Indonesia itu adalah suatu yang diterima sebagai fakta sejak negara ini belum merdeka lagi.
Ia seolah-olah hanya pihak Malaysia, atau lebih tepat lagi orang Melayu di negara ini yang terhegeh mahu menjadi saudara serumpun kepada Indonesia, sedangkan di sebelah seberang sana, ada antara mereka tidak dapat menerimanya.
Tetapi saya berasakan penolakan mereka terhadap gagasan rumpun Melayu itu adalah kerana konsep bangsa Melayu yang ditafsirkan secara berbeza oleh kedua-dua negara.
Bagi orang Malaysia, apabila disebut rumpun Melayu, ia meliputi keseluruhan peribumi yang mendiami seluruh gugusan kepulauan Melayu, dari segi sempadan politiknya kini meliputi Malaysia dan Indonesia.
Melayu itu hanyalah nama suatu bangsa keluarga besar bagi keseluruhan bumiputera kepulauan Melayu. Ia merujuk bukan saja Melayu di Semenanjung Malaysia dan Sumatera tetapi semua suku kaum, besar dan kecil, termasuk Jawa, Aceh, Batak, Iban, Kadazan, Bugis, Banjar hinggalah ke Maluku, Flores malah Papua. Maknanya keseluruhan peribumi di kepulauan Malaysia dan Indonesia.
Justeru apabila ada pihak yang menyebut bahawa Malaysia tidak ada kaitan dengan Flores dan Papua, maka justeru negara ini dan Indonesia tidak boleh dianggap serumpun, maka itu tidak tepat.
Dalam Malaysia pun, kalau dikira daripada suku kaum, Melayu tidak ada kaitan dengan Iban dan Kadazan di Sarawak dan Sabah.Tetapi kalau dikira sebagai serumpun, maka sudah tentu Melayu, Iban, Kadazan dan lain-lain Bumiputera adalah serumpun. Dari segi suku kaum, sudah tentu Iban di Sarawak dan Kalimantan adalah berkaitan walaupun mereka berada di negara berbeza.
Dikirakan
Dalam Indonesia, kalau dikirakan suku kaum, tentunya Melayu di Sumatera berbeza daripada peribumi Flores. Begitu juga dengan Jawa.
Tetapi kini kesemuanya dianggap sebagai satu bukan kerana masing-masing berada dalam negara yang sama iaitu Indonesia tetapi dari segi leluhur adalah menduduki suatu kawasan besar yang berkaitan dan berhubungan.
Maka Melayu yang disebut sebagai rumpun hanyalah satu istilah. Nama lain boleh digunakan, umpamanya rumpun Nusantara bagi merujuk pada keseluruhan bangsa peribumi Malaysia dan Indonesia.
Tetapi perkataan Melayu dipilih kerana kedua-dua negara Malaysia dan Indonesia menggunakan bahasa Melayu. Maka adalah wajar rumpun bangsa di Malaysia dan Indonesia ini disebut sebagai Melayu walaupun dari segi darah keturunan atau budaya adalah berbeza.
Hakikatnya pemisahan antara Malaysia dan Indonesia adalah hasil daripada proses sejarah dengan kehadiran penjajah di rantau ini. Indonesia mewarisi tanah jajahan Belanda, dan Malaysia tanah jajahan Britain. Tetapi dari segi rumpun, kedua negara memiliki hubungan yang wajar dicarinya persamaan, dan bukannya perbezaan.
Persamaan utama adalah kedua-duanya menggunakan bahasa Melayu yang menjadi Bahasa Indonesia dan Bahasa Malaysia. Tetapi ia tetap dikenali sebagai bahasa Melayu di Brunei, Singapura dan Thailand Selatan.
Orang Malaysia mengakui kehebatan keluasan dan kepelbagaian Indonesia, jauh lebih daripada Malaysia. Tetapi itu tidak bermakna apabila orang Malaysia mendokong gagasan rumpun Melayu, ia bertujuan untuk memperkecilkan kedudukan bangsa Indonesia, atau "menihilkan" peribumi bukan Melayu.
Ini kerana dalam laporan Kompas itu, Anhar menyatakan bahawa, bangsa Indonesia jangan mau direndahkan oleh bangsa mana pun dengan iming-iming sahabat dekat, bangsa serumpun, dan sebagainya, tetapi di belakang merendahkan bangsa Indonesia dengan sebutan Indon dan sebagainya.
"Ingat, Indonesia dalam sejarahnya saat masih dalam kekuasaan Kerajaan Sriwijaya dan Majapahit, wilayahnya sangat luas serta mencakup beberapa negara tetangga sehingga disebut Nusantara," kata Anhar.
Sebutan Indonesia, kata Anhar, merupakan buah fikiran jenius para pendiri bangsa yang bervisi jauh ke depan untuk menyatukan suku-suku bangsa, bahasa, dan kebudayaan yang sangat beragam.
Cendekiawan Harry Tjan Silalahi mengatakan, jika Indonesia dan Malaysia dianggap serumpun maka keberadaan suku dan budaya lain di luar Melayu dianggap tak ada. "Pandangan ini sesat dan berbahaya," ujarnya.
Sungguh keras mereka menolak gagasan rumpun Melayu itu. Tetapi hakikat sejarahnya, Sri Wijaya, Majapahit dan Melaka adalah serumpun jua. Mereka berbahasa Melayu.Justeru mereka memiliki memori kolektif serupa berasaskan sastera serumpun. Air dicincang tidak akan putus.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Sabtu, 28 April 2012
ISU PENDIDIKAN : Cikgu Yusry, Lisa dan Teach for Malaysia
Oleh : Tan Sri Alimuddin Mohd Dom
HAMPIR semua akhbar arus perdana pada 17 April lalu memuatkan gambar dan berita dua artis terkenal tanah air Yusry KRU dan isterinya, Lisa Surihani sedang mengajar di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Pandamaran Jaya, Pelabuhan Klang, Selangor sempena program Teach For Malaysian Week.
Yusry Abdul Halim yang merupakan pengarah filem dan komposer muzik mengajar Bahasa Inggeris. Pelakon filem dan drama, Lisa yang berkelulusan undang-undang dari Universiti Aberystwyth United Kingdom mengajar Geografi Tingkatan Satu. Kehadiran mereka diberitakan mendapat sambutan yang sangat baik daripada pelajar dan guru sekolah berkenaan.
Lisa berkata, pengalamannya mengajar di sekolah itu membuatkan beliau lebih menghormati profesion guru.
''Pengalaman saya hari ini memang jelas membuktikan bahawa bukan senang untuk jadi seorang guru. Cabarannya bertambah mengikut peredaran masa terutamanya dari aspek menarik perhatian dan tumpuan pelajar,'' katanya.
Lisa dan Yusry masing-masing meluangkan masa selama sejam mengajar di dua buah kelas tingkatan satu di sekolah berkenaan. Kehadiran mereka menggambarkan sokongan kepada program Teach For Malaysia (TFM) yang dilancarkan baru-baru ini.
TFM adalah sebuah badan bebas bukan mencari keuntungan yang menyenaraikan bakal pemimpin masa depan Malaysia paling menyerlah dalam misinya untuk menghapuskan keadaan tidak saksama dalam bidang pendidikan. Mereka yang mengambil bahagian dalam program anjuran TFM adalah mewakili sektor perniagaan, kewangan, perkhidmatan awam, pendidikan dan hiburan.
Pemilihan felo ini melalui tapisan yang ketat iaitu mereka yang mempunyai kelulusan yang cemerlang di peringkat ijazah daripada universiti yang ternama dalam dan luar negara.
Mereka yang terpilih dijadualkan mengajar di sekolah kawasan Kuala Langat, Klang, Kuala Selangor, Petaling Jaya dan Hulu Langat di Selangor. Sentul dan Keramat di Kuala Lumpur dan Tampin, Jelebu serta Kuala Pilah di Negeri Sembilan.
Sebagai permulaan sejak Januari 2012, kohort pertamanya yang terdiri daripada 50 felo menjadi pengajar di sekolah terpilih yang berkeperluan tinggi di Kuala Lumpur, Selangor dan Negeri Sembilan. TFM sedang mencari 70 lagi felo untuk mengikuti kohort barunya bagi 2013.
Matlamat utama mereka ditempatkan di sekolah adalah untuk membantu pelaksanaan transformasi pendidikan bagi menghasilkan pencapaian akademik yang baik, aspirasi yang tinggi dan membentuk sahsiah yang positif di kalangan pelajar. Bagi mencapai hasrat tersebut felo berkenaan akan diberi latihan intensif dari segi pedagogi pengajaran dan pendekatan penyelesaian masalah secara profesional.
Sesungguhnya selain ditugaskan untuk memberi perkhidmatan terbaik kepada pelajar, mereka juga akan mendapat pengalaman yang berharga bagi diri sendiri dan peluang melaksanakan sesuatu aktiviti secara profesional sepanjang berkhidmat di sekolah berkenaan.
Bagi menjayakan program tersebut mereka akan diberikan latihan dikendalikan oleh pakar-pakar dalam pelbagai bidang yang membolehkan mereka menjadi guru berkesan dan mempunyai daya kepimpinan yang tinggi. Latihan akan mengambil masa selama lapan minggu di Institut TFM.
Kurikulum dan metodologi latihan adalah mengikut piawaian antarabangsa yang membolehkan mereka menjadi guru yang berkesan di dalam dan luar bilik darjah. Bagi memastikan latihan yang diberikan berkualiti maka penilaian dan akreditasi akan dilakukan oleh Kementerian Pelajaran.
Sudah semestinya program ini mempunyai impak yang besar bukan sahaja kepada pelajar dan sekolah tetapi juga felo yang mengikuti TFM ini. Apa yang menarik mereka akan merasai sendiri keseronokan, kesukaran dan mengharungi pelbagai masalah yang dihadapi oleh pelajar.
Ini memberi peluang kepada mereka untuk merancang, memberi sokongan dan mencari jalan bagaimana untuk menyelesaikan sesuatu isu dan keadaan tidak saksama yang berlaku.
Program ini berbentuk sepenuh masa dan mereka dibayar elaun secara bulanan.
TFM merupakan model pembangunan kepimpinan disesuaikan melalui program 'Teach For America' yang mendapat kejayaan besar di Amerika Syarikat. Selepas menamatkan program selama dua tahun mereka berpeluang menganggotai Teach For Malaysia Ambassador yang merupakan platform yang berpengaruh di peringkat kebangsaan dan global untuk membolehkan mereka menjadi pemimpin di sektor awam atau swasta di masa akan datang.
Sesungguhnya TFM merupakan suatu program dalam transformasi pendidikan yang berbentuk serampang dua mata. Sekolah yang ditempatkan guru-guru ini sudah tentu mendapat manfaat dari segi tenaga sumber yang boleh dibanggakan. Mereka bukan sahaja mempunyai kelayakan yang tinggi dalam berbagai bidang profesional malah pernah belajar di universiti yang ternama.
Selain itu pengalaman bergaul dengan pelajar dan guru serta peranan yang dimainkan untuk menyelesaikan sesuatu isu dan masalah akan menjadikan diri mereka lebih berpengalaman dan berdaya saing. Pengalaman ini sangat berharga dan boleh digunakan pula dalam usaha pembinaan dan pembentukkan diri sebagai pemimpin.
Secara tidak langsung program TFM akan menjadikan felo tersebut sebagai ikon kepada pelajar. Apa tidaknya misalnya Cikgu A lulusan undang-undang daripada Harvard Law School, Cikgu B telah mengikuti bidang pengurusan di Princeton University Woodrow Wilson School of Public Affairs atau Cikgu C lulusan kajian perniagaan daripada Stanford University Graduate School of Business.
Kesemua mereka mendapat 9A dalam peperiksaan SPM dan 4A di peringkat A Level. Terpilih menerima biasiswa daripada Bank Negara, Petronas atau Shell. Sebagai orang muda yang masih segar dan bertenaga serta baru graduat maka mereka boleh mempengaruhi cara berfikir dan gerak laku pelajar-pelajar di sekolah.
Moga-moga Cikgu Yusry dan Cikgu Lisa tidak jemu dan akan terus melawat ke sekolah. Kehadiranmu tetap dinanti-nantikan oleh pelajar.
Penulis ialah Pengerusi Yayasan Guru Malaysia Berhad.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Jumaat, 27 April 2012
ISU KESIHATAN : Tangani tekanan berlandaskan kualiti syariah, manfaat
Oleh Sharifah Haayati
bhagama@bharian.com.my
Islam mengajar umat selesai masalah dengan baik selagi tidak bercanggah hukum syarak
TEKANAN boleh datang dan pergi, ibarat angin yang bertiup, ibarat roda yang berpusing. Walaupun, tekanan boleh berlaku bila-bila masa, di mana saja dan mudah pula menjejaskan emosi, ia perlu difahami dari perspektif yang betul supaya kita tidak menyalahkan takdir dan mengambil tindakan silap.
Allah berfirman yang bermaksud: “Dan Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan (yang sebenarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan.” (Surah al-Anbiya, ayat 35)
Sebagai ujian daripada Allah, tekanan mampu memberikan sekurang-kurangnya tiga nikmat kebaikan iaitu kebaikan sebagai penebus dosa, pengukur kesabaran dan batu loncatan untuk mencapai kejayaan lebih tinggi.
Ketiga-tiga nikmat ini jika dihayati akan menyuburkan sifat sabar, reda dan syukur yang menjadi baja menuburkan daya tahan dalaman diri. Dengan itu, kita perlu sentiasa berfikiran positif dan menghadapinya dengan penuh kekuatan serta kebijaksanaan.
Tekanan di pejabat antaranya berpunca daripada bebanan kerja yang banyak, waktu tidak menentu, hubungan kurang baik dengan majikan atau staf, tuntutan dan kerenah pihak pelanggan serta masalah infrastruktur di pejabat.
Malah, kajian menunjukkan semakin tinggi jawatan seseorang pegawai, semakin tinggi juga kadar tekanannya berbanding mereka yang dalam kumpulan sokongan. Ada kala, masalah di tempat kerja dibawa ke rumah atau masalah di rumah dibawa ke tempat kerja menyebabkan tahap tekanan meningkatkan dan ‘menjangkiti’ orang lain.
Senario ini amat membimbangkan kerana ia boleh menjejaskan diri individu, hubungan keluarga, masyarakat dan yang paling utama ibadat kepada Allah SWT. Dalam menangani tekanan secara sihat, pelbagai daya tindak boleh dilakukan berasaskan amalan Rasulullah dan orang soleh.
Ada yang mengurangkan tekanan dengan cara beriadah, bersiar-siar di hujung minggu, balik kampung, mendapatkan tidur yang cukup, menonton televisyen, memasak masakan kegemaran, menghias rumah, berkebun dan menghadiri aktiviti sosial.
Semua cara ini sebenarnya boleh dilakukan untuk mengurangkan tekanan asalkan kita tidak lupa menjaga dua standard kualitinya iaitu syariah dan manfaat.
Mematuhi kualiti syariah bererti apa saja cara yang kita pilih untuk mengurangi atau menangani tekanan hendaklah tidak bercanggah dengan hukum syarak seperti menghilangkan tekanan dengan amalan pemujaan kepada kuasa ghaib atau sihir. Tujuannya mententeramkan jiwa, membalas dendam terhadap individu yang menyakiti dan menjatuhkan orang lain. Perbuatan menghilangkan tekanan dengan cara berunsur syirik bukan saja menyalahi syarak malah terjerumus dalam dosa besar.
Kesan tekanan sebeginilah yang perlu kita bimbang merebak dalam kehidupan masyarakat. Allah SWT mengajar Lukman al-Hakim untuk berkata kepada anaknya: “Sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar suatu kezaliman yang besar.” (Surah Luqman, ayat 13)
Malah Allah SWT memberikan peringatan jelas mengenai usaha manusia dan supaya meletakkan keyakinan jitu terhadap kuasa Allah SWT yang Maha Berkuasa memberikan kebaikan dan kemudaratan kepada hamba-Nya.
Firman Allah yang bermaksud: “Jika Allah menimpakan sesuatu kemudaratan kepadamu, maka tidak ada yang dapat menghilangkannya kecuali Dia. Dan jika Allah menghendaki kebaikan bagi kamu, maka tidak ada yang dapat menolak kurnia-Nya. Dia memberikan kebaikan itu kepada sesiapa yang dikehendakinya.” (Surah Yunus, ayat 107)
Ada juga yang menghilangkan tekanan dengan melakukan perbuatan menyalahi syariat; seperti berjudi, mencuri, menipu atau menjalankan kerja tidak halal seperti pelacuran, perniagaan dan pelaburan mengandungi unsur riba. Tujuannya untuk menyelesaikan masalah kewangan dan mendapat keuntungan yang banyak dengan mudah. Malah, cara lain yang masih berlaku adalah cubaan mencederakan dan membunuh diri akibat kekecewaan.
Mematuhi kualiti manfaat bererti apa juga cara yang dilakukan hendaklah tidak membawa mudarat; seperti mengambil dan mengedar dadah, pil khayal, minuman keras dan berfoya-foya.
Firman Allah yang bermaksud: “(Mereka bertanya kepadamu Muhammad) mengenai arak dan judi. Katakanlah pada keduanya ada dosa besar dan ada pula beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya.” (Surah al-Baqarah, ayat 219)
Begitu juga jika caranya baik tetapi dilakukan dengan berlebih-lebihan sehingga membawa mudarat, ia bertentangan dengan standard piawaian bertindak Islam; seperti menghilangkan tekanan hingga melalaikan tanggungjawab sesama manusia.
Justeru, perhatikan kedua-dua piawaian kualiti bertindak ini dan berwaspadalah dalam setiap cara kita menangani tekanan supaya ia dapat ditukar menjadi suatu kekuatan dan kehidupan kita mendapat kurniaan serta rahmat Allah.
Penulis ialah pensyarah di Jabatan Siasah Syariyyah, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya (UM).
ISU GLOBAL : KFC diarah bayar keluarga mangsa RM25 juta
SYDNEY - Rangkaian makanan segera, KFC cawangan Sydney diarah membayar pampasan RM25.2 juta (£5.1 juta) kepada sebuah keluarga kanak-kanak perempuan Australia, yang mengalami kerosakan otak yang teruk selepas makan produk ayam beracun tujuh tahun lalu.
Monika Samaan, ketika itu berusia tujuh tahun, sakit selepas makan 'Twister' yang dicemari racun salmonella di sebuah restoran KFC di Villawood, Sydney pada 2005.
Makanan itu menyebabkan dia kini hidup dengan bergantung pada kerusi beroda dan tidak boleh bercakap.
KFC, menurut laporan BBC, ia sangat kecewa dengan keputusan itu dan akan mengemukakan rayuan.
Hakim Mahkamah Agung New South Wales menganugerakan ganti rugi itu, yang bersamaan dengan A$8 juta, selepas memutuskan bahawa KFC telah melanggar tanggungjawabnya mengambil berat tentang keadaan kanak-kanak itu.
Peguam keluarga itu, George Vlahakis berkata, mereka gembira dengan keputusan mahkamah.
"Pampasan ini sangat-sangat diharapkan," kata kenyataan keluarga itu dipetik heraldsun.com.
KFC, yang dimiliki oleh Yum! Brands, terkejut dengan keputusan itu sambil menegaskan, tiada bukti menunjukan makanan disediakan syarikatnya menyebabkan masalah kesihatan Monika.
Mahkamah diberitahu bahawa Monika berada dalam koma selama enam bulan apabila dia, ibu bapa dan abangnya jatuh sakit dan muntah-muntah selepas berkongsi Twister, lapor AAP, yang dipetik BBC.
Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/
ISU PENDIDIKAN : Graduan Pendidikan IPTA Akan Diserap Di Sekolah Mulai Mei Ini
KUALA LUMPUR: Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata Kementerian Pelajaran telah membuat beberapa ketetapan dan penyelarasan bagi memastikan graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan di Institusi Pengajian Tinggi Awam yang belum ditempatkan dapat diserap di sekolah-sekolah mulai Mei ini.
Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran, berkata seramai 29 daripada 4,859 graduan pendidikan yang berjaya dalam temuduga berfasa yang diadakan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP) telah diberi penempatan di Pusat Anak Permata Negara sejak 8 April lepas.
"Baki seramai 4,830 graduan pula akan diberi penempatan secara berfasa dengan penempatan Fasa Satu akan dilaksanakan pada 23 Mei ini dengan melibatkan 4,671 graduan. "Daripada jumlah itu, seramai 4,116 graduan akan ditempatkan di Sekolah Menengah, 439 akan ditempatkan di Sekolah Kebangsaan, 98 di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan 18 di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT)," katanya dalam satu kenyataan di sini, Jumaat.
Muhyiddin berkata baki 159 orang graduan pula akan ditempatkan di Sekolah Menengah dalam Penempatan Fasa Dua pada Julai ini. Muhyiddin berkata kesemua graduan yang berjaya itu merupakan antara 5,510 graduan IPTA yang mendapat panggilan temuduga daripada SPP mulai Januari lepas. Daripada jumlah itu, SPP terpaksa menolak 32 graduan kerana gagal mengemukakan dokumen lengkap, sementara 557 calon dianggap menolak tawaran temuduga apabila tidak hadir temuduga, katanya.
Beliau berkata kesemua mereka merupakan graduan daripada Universiti Utara Malaysia (90 orang), Universiti Sains Malaysia (368), Universiti Teknologi Malaysia (185), Universiti Perguruan Sultan Idris (3,017).
Universiti Putra Malaysia (482), Universiti Malaya (308), Universiti Sains Islam Malaysia (54), Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (105), Universiti Kebangsaan Malaysia (330), Universiti Teknologi Mara (132), Universiti Islam Antarabangsa (53) dan Universiti Malaysia Sabah (214).
Muhyiddin juga berkata kementerian telah melantik seramai 2,397 graduan IPTA daripada 5,510 graduan tersebut sebagai guru interim bagi memenuhi keperluan guru di Sekolah Menengah.
"Berikutan penempatan ini, perkhidmatan guru interim tersebut akan ditamatkan.
Walau bagaimanapun, guru interim yang berjaya temuduga akan ditempatkan dan dilantik sebagai Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS)pada 23 Mei ini berdasarkan keperluan pengisian mengikut opsyen pengajaran di Sekolah Menengah, Sekolah Kebangsaan, SJKC dan SJKT," katanya.
Muhyiddin berkata bagi 2,484 graduan J-QAF Institut Pendidikan Guru yang akan menamatkan pengajian pada Jun ini, mereka akan melalui temuduga pelantikan sebagai PPPS oleh SPP terlebih dahulu sebelum penempatan diuruskan.
Timbalan Perdana Menteri berkata urusan temuduga dan pengambilan graduan dari institusi pengajian tinggi swasta tidak dapat dijalankan pada masa ini kerana kementerian memberi keutamaan kepada graduan IPTA yang mana pengambilan mereka mengikuti bidang pendidikan yang telah dianjurkan oleh kementerian itu lebih awal kepada Kementerian Pengajian Tinggi.
"Graduan IPG pula diberi keutamaan disebabkan latihan mereka dalam bidang pendidikan adalah tajaan Kementerian Pelajaran," katanya.
Para graduan boleh melayari laman web www.spp.gov.my bagi mengetahui sama ada mereka berjaya atau tidak. Keputusan penempatan akan diumumkan kementerian sedikit masa lagi. -BERNAMA
ISU SOSIAL : Gilaplah jantung jangan biarkan ia kelam
MARWAN BUKHARI A HAMID
DALAM kehidupan ini, mendapat nikmat jantung hati (spiritual heart/qalb) yang suci dan teguh dengan keimanan sudah tentu menjadi idaman sekalian orang beriman. Malah itulah pertimbangan utama ALLAH SWT di dunia dan akhirat. Apalah guna mendapat pujian dan sangkaan baik manusia namun dalam masa sama memiliki jantung hati yang melantik hawa nafsu dan syahwat sebagai raja.
Kita selaku seorang Muslim dididik supaya sentiasa menyimpan malu apabila mendapat pujian lantaran kita lebih mengetahui siapa diri yang sebenarnya, terutama apabila sedang berjauhan daripada mata semua manusia.
Sememangnya banyak pesanan daripada al-Quran dan hadis berkaitan qalb, salah satu ayat yang menggugah nurani kita ialah ayat ke-14 daripada Surah al-Muthaffifin. Firman ALLAH: “Sekali-kali jangan! (ayat-ayat kami tidak ada cacatnya) bahkan jantung hati mereka telah diselaputi kekotoran (dosa). Dengan sebab perbuatan kufur dan maksiat yang mereka kerjakan.”
Selaput kekotoran yang terdapat dalam ayat tersebut telah menarik perhatian saya untuk membaca ulasan ulama demi memahami apakah selaput dan bagaimanakah ia menutupi jantung hati kita.
Kalimah raan telah digunakan oleh ALLAH dalam ayat tersebut bagi merujuk kepada kekotoran qulub (jamak {plural} kepada perkataan qalb) yang berada dalam diri manusia akibat daripada keingkaran manusia dalam mentaati ALLAH.
Merujuk kepada al-Mu’jam al-Wasit (lihat halaman 410), perkataan raan membawa beberapa maksud; antaranya ialah tadannasa iaitu 'menjadikan sesuatu kotor', sebagai contoh raan al-nafs bermaksud 'jiwa menjadi kotor'.
Ia juga bermaksud 'menutupi' (ghattho) dan 'mengalahkan' (ghalaba). Pengarang kamus itu memberikan contoh raana ‘ala qalbihi al-dzanb yang bermaksud 'dosa telah menutupi hatinya'.
Imam Ibn Kathir rahimahullah (lihat Tafsir al-Quran al-‘Azhim, jilid keempat, halaman ke-470) menyebut bahawa al-rayn (kata terbitan {masdar} kepada raan) menimpa kepada jantung hati orang-orang kafir, sementara Imam Muhammad Toher Ibn ‘Ashoor dalam kitab beliau bertajuk at-Tahrir wa at-Tanwir (jilid ke-12, halaman 199) pula menyatakan al-rayn menurut bahasa Arab ialah karat/hakisan yang menutupi besi di pedang dan (karat) cermin. Pandangan Ibn ‘Ashoor tersebut turut disebut dalam al-Mu’jam al-Wasit semasa menyebut maksud al-rayn.
Sementara itu, seorang ilmuwan terkenal era moden khasnya berkaitan terjemahan dan tafsiran al-Quran edisi Inggeris iaitu almarhum Muhammad Asad dalam magnum opus beliau bertajuk The Message of The Quran telah menafsirkan raan sebagai berikut:
Lit., “that which they were earning has covered their hearts with rust”: implying that their; persistence in wrongdoing has gradually deprived them of all consciousness of moral responsibility and, hence, of the ability to visualize the fact of God’s ultimate judgment."
Terjemahan: “Pengertian literal, “apa yang mereka lakukan telah menjadi karat yang menutup hati mereka”: menunjukkan bahawa amalan buruk yang mereka lakukan terus-menerus lama kelamaan telah menghapus kesedaran mereka akan tanggungjawab moral dan, kemampuan untuk melihat kebenaran tentang keputusan Tuhan.”
Demikian sebahagian pandangan dan makna perkataan raan yang disebut oleh ALLAH dalam ayat ke-14 tersebut. Secara umumnya kita bisa memahami bahawa raan ialah karat, kotoran dan penutup kepada jantung hati disebabkan dosa-dosa yang telah dilakukan.
Ibn ‘Ashoor dan Ibn Kathir masing-masing turut mendatangkan sebuah hadis riwayat Imam at-Tirmizi daripada Abu Hurairah di mana Baginda bersabda yang bermaksud:
“Sesungguhnya seseorang hamba itu apabila melakukan sesuatu kesalahan (dosa), muncul titik hitam pada jantung hatinya. Apabila dia menanggalkannya, memohon ampun kepada ALLAH dan bertaubat, maka bergilap hatinya, sekiranya dia kembali (melakukan dosa) ditambah titik hitam pada jantung hatinya sehingga (titik hitam itu) mengatasi jantung hatinya, itulah al-raan yang ALLAH telah menyebutnya dalam kitab-Nya; “Sekali-kali jangan! (Ayat-ayat kami tidak ada cacatnya) bahkan jantung hati mereka telah diselaputi kekotoran (dosa). Dengan sebab perbuatan kufur dan maksiat yang mereka kerjakan.” (at-Tirmizi menyatakan hadis ini hasan sahih)
Sabda Baginda itu secara jelas menceritakan kepada kita betapa jantung hati kita tidak pernah sunyi daripada dikotori dan ditimpa karat, gara-gara kita ialah manusia yang sentiasa terjerumus dalam kesalahan dan dosa. Benarlah sebahagian manusia mengibaratkan jantung hati persis tandas yang sentiasa ditimpa najis sekalipun dicuci selepas digunakan.
Ibnu ‘Ashoor menyatakan bahawa perkataan yaksibun yang datang menerusi sighah al-mudhari’ menunjukkan bahawa pengulangan yang berterusan dan banyaknya dosa yang dilakukan oleh mereka yang diisyaratkan dalam ayat tersebut. Adapun kalimah kaanu yang mendahului perkataan yaksibun pula mengisyaratkan perbuatan syirik yang dilakukan mereka sebelum kedatangan Islam.
Namun begitu, sekalipun ayat tersebut membidas orang kafir yang angkuh menolak hujah kepada Islam, namun penjelasan oleh hadis Riwayat at-Tirmizi berkenaan jelas menunjukkan sekalian manusia ditimpa karat dan kekotoran pada jantung hati mereka seandainya tidak dicuci dengan istighfar, penyesalan dan taubat. Alangkah tebalnya selaput kekotoran itu jika kita terus membiarkan hari-hari yang berlalu tanpa taubat kepada ALLAH.
Selain itu, seorang tabi’in terkenal iaitu Imam Hasan al-Basri tatkala merujuk kepada ayat tersebut, beliau menyatakan: “(al-raan) itu ialah dosa di atas dosa sehingga hati menjadi buta, kemudiannya mati”. (Ibnu Kathir, halaman 471)
ALLAH berfirman: “Sekali-kali jangan, sesungguhnya, mereka pada Hari itu akan terdinding daripada [rahmat] Tuhan mereka.” (Surah al-Muthaffifin Ayat 15)
Selain rahmat, para ulama menyebutkan bahawa mereka yang sudah diselaputi kekotoran sebagaimana terdapat dalam ayat ke-14 terdinding daripada melihat ALLAH pada hari akhirat kelak, berbanding nikmat orang beriman yang dapat melihat wajah Tuhan mereka. (Ibnu Kathir, halaman 471)
Demikianlah antara sifat jantung hati yang bisa mati sekalipun jasad pemiliknya masih tangkas di atas dunia. Hati yang sentiasa resah dan merindui maksiat pasti akan buta daripada melihat Tuhan-Nya di akhirat kelak, sebagaimana mereka buta dari petunjuk ALLAH di dunia.
Mengakhiri renungan terhadap kalam Tuhan di atas, saya memetik pesan Rasulullah berkenaan jantung hati yang termaktub dalam sebuah hadis yang telah dikeluarkan oleh Imam al-Bukhari (hadis ke-52) dan Muslim (hadis ke-1,599) bahawasanya Baginda bersabda:
“Ketahuilah sesungguhnya dalam jasad manusia itu ada segumpal darah, apabila ia baik, maka baiklah seluruh jasad sementara apabila ia rosak maka rosaklah seluruh jasad, ketahuilah itulah jantung hati.”
Tiadalah dinamakan al-qalb melainkan sifatnya yang taqallub (berbolak-balik), maka berhati-hatilah kita daripada memiliki jantung hati yang berbolak-balik ke arah maksiat dan dosa. Wahai Tuhan yang membolak-balikkan jantung hati, tetapkanlah jantung hati kami terhadap agamamu! (salah satu doa yang diajarkan oleh Rasulullah (dikeluarkan oleh at-Tirmizi, hadis ke-2140, 3522), hadis hasan menurut at-Tirmizi).
SUMBER: Persatuan Ulama Malaysia (PUM)
ISU BAHASA : Jawi, khat lambang identiti Melayu
SYAHIDATUL AKMAL DUNYA
APAKAH perasaan anda sebaik memegang pen khat buat pertama kali? Tanya pada diri adakah mampu menyiapkan sebuah karya tulisan khat yang cantik dan kemas menepati ciri-ciri diperlukan?
Khat atau kaligrafi sangat sinonim dengan masyarakat Arab Muslim, ternyata kedatangan lima ayat al-Quran surah al-Falaq yang diturunkan melalui Malaikat Jibrail kepada Nabi Muhammad SAW menjadikan penulisan khat mempunyai kepentingan dan masih utuh sehingga kini. Rehal menyingkap seni halus penulisan yang menjadi lambang keagungan masyarakat Islam ini.
Khat boleh dibahagikan kepada tujuh jenis antara yang mendapat perhatian ramai adalah khat riqiah, thulukh, khufi, diwani dan nasakh. Setiap daripada jenis khat mempunyai cara tulisan berbeza yang pastinya unik dan memukau pandangan si peminat.
Setiausaha Akademi Jawi dan Kaligrafi Yayasan Restu, Muhammad Fadli Ismail, 42, berkata, sejarah membuktikan bahawa masyarakat Melayu di Nusantara setelah kedatangan Islam, telah menggunakan huruf abjad Arab dan seni khat dalam penulisan dokumentasi, komunikasi dan ilmu. Tulisan itu akhirnya dikenali sebagai tulisan jawi, terus menyelusur arus tamadunnya dengan kelahiran ramai ulama, cendekiawan, penyalin mashaf dan ahli kaligrafi Melayu yang hebat. Perhatikan sahaja barang-barang tinggalan sejarah semuanya dicoret dengan tulisan jawi seperti surat, makalah, kitab-kitab dan bahan bacaan, malahan pada duit syiling sekalipun.
“Sebelum kedatangan penjajah British dahulu, kebanyakan tulisan ditulis dalam jawi bahkan raja dan sultan turut menggunakannya. Tulisan jawi adalah satu identiti masyarakat Melayu. Andai anak-anak kita tidak mempunyai kemahiran dalam tulisan ini maka ia pasti akan hilang ditelan zaman.
“Tulisan jawi berasal daripada tulisan abjad Arab yang terkandung dalam al-Quran. Individu yang mahir membaca jawi pastinya fasih dan mampu membaca al-Quran, namun kini kebanyakan orang yang tidak boleh membaca jawi dilihat agak susah membaca ayat suci ini,” katanya.
Menurutnya, jawi itu dilihat penting kerana ia adalah satu budaya dan identiti, ada perkaitannya dengan agama Islam, kemudian diolah beberapa huruf yang tidak ada bagi menjadi tulisan.
Identiti Masyarakat Melayu
Apabila kita menyebut pembudayaan ia perlu digunakan secara meluas, maknanya kita ingin mendaulatkan sesuatu tulisan atau bahasa itu sendiri, tetapi persoalan kini kenapa bahasa Inggeris dengan mudah diterima pakai oleh orang kita?
“Sedangkan apabila kita lihat di negara-negara lain contohnya Jepun dan Perancis, rakyatnya menggunakan bahasa ibunda sebagai bahasa rasmi, di sana bahasa Inggeris hanyalah sandaran, ada juga rakyat mereka yang tidak tahu bercakap dalam bahasa penjajah ini.
“Tapi kenapa negara itu tetap membangun? Ia satu persepsi sebenarnya orang mengukurnya sebagai satu aspek sedangkan realitinya lain. Alasannya mudah, faktor penting adalah mereka membudayakan ilmu dan menterjemahkan ilmu yang mereka dapat daripada bahasa lain kepada bahasa mereka serta menggunakannya sebagai ilmu,” katanya.
Muhammad Fadli berkata, masalah rakyat Malaysia pula adalah kerana sikap dan tidak ada inisiatif dalam diri untuk mengubahnya menjadi satu keperluan utama. Ada persatuan yang bangkit memperjuangkan tulisan jawi dan khat itu pun hanya beberapa kelompok.
“Kita tidak menjadikan tulisan itu sebagai satu orientasi yang semua orang perlu pelajari. Berdasarkan pengalaman sendiri, kebanyakan tulisan saya termasuk nota dan minit mesyuarat ditulis dalam tulisan jawi.
“Kebiasaan itu penting. Jika tidak ada dorongan untuk menggunakannya maka ia akan berkubur dan kalau hanya satu pihak ia tidak akan mendatangkan apa-apa kesan,” katanya.
Menurut Muhammad Fadli, di rumah ibu bapa sepatutnya membantu anak-anak mendalami penulisan jawi seperti menyediakan buku-buku tulisan, memperkenalkan huruf-huruf jawi dan sebagainya. Ya, tidak dinafikan tulisan khat dilihat agak susah bagi kanak-kanak memandangkan ia memerlukan tumpuan dan tahapnya terlalu tinggi. Tetapi paling elok jika ia bertindak selari.
Perkongsian dengan masyarakat
Sementara itu, penulis kaligrafi, Abdul Baki Abu Bakar, 38, berkata dahulunya beliau menjadikan tulisan khat sebagai hobi tetapi kini mampu memiliki sebuah galeri.
“Saya mahu berkongsi dengan masyarakat yang berminat dengan seni khat, sepanjang pembabitan saya dalam bidang ini, ramai bertanyakan bagaimana cara untuk mempelajarinya.
“Dari situ timbul idea menubuhkan galeri ini. Pada saya masyarakat perlu ditunjuk dengan karya-karya khat supaya mereka dapat mengenali secara mendalam mengenai seni yang terdapat dalam Islam,” kata Pengarah Urusan Diwani Kraf yang terletak di Taman Kemuning Utama, Shah Alam, Selangor ini.
Menurutnya galeri berkenaan lengkap dengan kelas dan ruang untuk pameran. Kelas yang dikendalikan sepenuhnya oleh Abdul Baki setiap malam Khamis bermula jam 8 hingga 11 malam turut dihadiri golongan profesional seperti pensyarah daripada institut pengajian tinggi awam dari serata tempat.
Abdul Baki berkata, setiap karya tidak sama, ada yang memakan masa hingga dua atau tiga hari, namun ada juga sehari sudah siap, tetapi karya yang memerlukan 100 peratus kerja tangan mengambil tempoh agak lama.
“Sejak zaman kerajaan Uthmaniyah hingga kepada kita, saya melihat persembahannya sama sahaja, daripada situ saya terfikir untuk mencipta kelainan tanpa menghilangkan jati diri khat ini.
“Jika diperhatikan kebanyakan motif yang saya gunakan semuanya adalah berkaitan alam sekeliling seperti bunga, bangunan, kereta, rumah dan banyak lagi,” katanya yang mempunyai hampir 100 karya seni tulisan khat terpamer di galerinya.
Menurutnya, disebabkan kurang buku-buku dalam bidang khat dan kebanyakan daripada bahan ilmiah juga disediakan dalam bahasa Arab, beliau turut menghasilkan buku Kaedah khat thulukh dan buku terjemahan bagi menarik perhatian ramai menceburi bidang ini secara serius.
Bakat Abdul Baki membolehkan beliau dijadikan penulis khat watikah pertabalan Yang di-Pertuan Agong sejak 2002 lagi walaupun dalam usia yang cukup muda.
Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/
Khamis, 26 April 2012
ISU PENGAJIAN TINGGI : Mahasiswa usah terlalu sensitif
Oleh Ruhaiza Rusmin dan Ihsan Noorzali
rencana@hmetro.com.my
MEMANG tidak habis-habis isu Akta Universiti Kolej Universiti (AUKU), lepas satu timbul pula desakan mahasiswa yang mahu akta itu dimansuhkan sepenuhnya dengan alasan sudah tidak relevan pada alaf baru.
Mereka mendakwa pindaan yang dicadangkan kerajaan itu hanya ‘gimik’ pihak tertentu menawan hati mahasiswa, namun ia masih mengekang pemikiran dan hak mereka bersuara dan berpolitik.
Justeru, mereka mahu AUKU dimansuhkan kerana ia lebih praktikal bagi melonjakkan kemampuan dan sensitiviti sistem pendidikan moden.
Pindaan pula dianggap ‘hadiah’ kepada warga institusi pengajian tinggi kerana keprihatinan itu bakal memberi peluang kepada mereka meneroka alam pendidikan berlandaskan peraturan dan kawalan tertentu.
Sama ada pindaan atau pemansuhan, hakikatnya, AUKU terutama seksyen 15C ( 3) memang mencetuskan provokasi tersendiri dalam kehidupan warga kampus kerana ia melarang mahasiswa menyatakan sokongan, simpati atau bangkangan terhadap mana-mana parti politik atau kesatuan sekerja.
ersoalannya, sama ada pindaan atau permansuhan, adakah AUKU masih relevan dalam era pendidikan moden hari ini?
Timbalan Dekan (Akademik dan Pembangunan Pelajar) Fakulti Sains Kemanusiaan Universiti Pendidikan Sultan Idris, Dr Ahmad Zainudin Husin berkata, mahasiswa perlu melihat secara waras mengenai AUKU tanpa mengaitkan dengan sentimen tertentu.
Beliau berkata, penting bagi mereka memahami bahawa akta itu bukan hanya menekankan seksyen tertentu semata-mata, malah mencakupi aspek luas yang menyentuh pelbagai peranan serta fungsi.
“Desakan mahasiswa supaya AUKU dimansuhkan tidak akan menyelesaikan masalah. Ia tidak boleh diselesaikan hanya dengan ‘berteriak’ atau berdemonstrasi.
“Ia lebih kompleks. Bukan mudah menghapuskan akta yang sudah sah melalui proses perundangan, memperoleh kebenaran rasmi serta termaktub dalam undang-undang negara. Ia tidak boleh dipinda atau dimansuhkan sesuka hati.
“Pihak yang lantang bersuara perlu memahami situasi ini. Ia tidak boleh diubah sekelip mata kerana ada proses panjang dan rumit perlu dilalui,” katanya.
AUKU memang tidak pernah sunyi dengan polemik dan kontroversi sejak kewujudannya pada 1971.
Sudah mengalami beberapa pindaan, akta itu bagi segelintir pihak menjadi batu penghalang dan mimpi ngeri jika mahasiswa ingin bebas bersuara dan berpolitik.
Kemelut demi kemelut menjadikan AUKU isu panas dan sensitif bagi mahasiswa hingga menyebabkan akta ini diberi janji untuk dipinda lagi.
Bagaimanapun, pindaan itu tidak menarik hati segelintir mahasiswa, sebaliknya mahukan kebebasan penuh iaitu dimansuhkan.
Mereka menuntut universiti diberi kuasa autonomi untuk menggubal undang-undang sendiri selari undang-undang perlembagaan tanpa campur tangan birokrasi pihak luar.
Beliau yang juga pensyarah Jabatan Sejarah UPSI berkata, tindakan itu akan memakan diri sendiri kerana jika universiti menggubal undang undang baru, mereka juga memerlukan rujukan akta tertentu sebagai panduan.
“Dalam konteks ini, universiti tidak boleh sesuka hati mewujudkan undang-undang kerana selama ini mereka tertakluk pada peraturan sedia ada.
“Biarpun diberi kuasa autonomi, saya percaya mewujudkan undang-undang baru dengan kepemimpinan sendiri tidak mudah. Ini perkara besar yang membabitkan prosedur yang panjang.
“Ia tidak boleh dilakukan sewenang-wenangnya. Jadi di manakah relevannya permintaan itu?” soalnya.
Beliau berpendapat, jalan terbaik untuk mengembalikan semula keharmonian ialah dengan mengkaji akta berkenaan lebih mendalam bersesuaian kehendak semasa, mahasiswa juga global.
“Ini lebih baik daripada semua pihak ‘bermusuhan’. Dalam menangani AUKU, kepentingan semua perlu diambil kira bagi menjamin hak dan meneruskan kelangsungan sistem pendidikan negara dengan harmoni.
“Janganlah kerana mengikut hati yang panas atau terpengaruh desakan pihak lain, sistem pendidikan tinggi kita korbankan. Ini tidak betul dan boleh menjejaskan masa depan generasi mahasiswa lain,” katanya.
Malah, untuk bertindak lebih adil, beliau menyarankan agar diwujudkan suruhanjaya untuk mengkaji aspek pelengkap AUKU.
Melalui suruhanjaya ini, katanya, semua pihak diberi akses bebas untuk menyuarakan pandangan sebelum keputusan dibuat.
“Cara ini lebih praktikal kerana kepentingan semua pihak diambil kira dan tidak membelakangkan hak sesiapa pun. Beri kebebasan mereka untuk melahirkan pandangan masing-masing selain disertakan fakta kukuh.
“Kata putus serta persetujuan diambil itu mampu menjernihkan kembali ketegangan sedia ada. Ini menunjukkan mahasiswa golongan intelektual dan bermaruah.
“Demonstrasi jalanan atau tindakan membuta tuli hanya akan meletakkan mereka di tahap paling rendah. Saya nasihatkan, jangan terlalu terburu-buru mengikut kata hati, kelak menyesal,” katanya.
Mantan Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia, Ahmad Syukri Ab Razab pula tetap menegaskan, pemansuhan AUKU perlu dilaksanakan kerana mengganggu pembentukan jati diri sejati mahasiswa untuk mengikuti modul pendidikan sebenar.
Menurutnya, tiada sesiapa berhak menghakimi tindakan mahasiswa yang mahukan AUKU dimansuhkan kerana ia kehendak naluri sendiri yang mahukan keadilan telus tanpa kerenah birokrasi.
“Malangnya, apabila mahasiswa bersuara mengenai AUKU, semua pihak pasti mengaitkannya sebagai propaganda pihak tertentu. Tidakkah mereka lihat itu naluri mahasiswa yang sudah bosan dilayan bagaikan budak kecil dan sering diperkotak-katikkan?
“Cukup dan usah mengaitkan mahasiswa dengan mengatakan mereka diperkudakan pihak tertentu. Apa dilakukan ini adalah kehendak sendiri kerana sudah lama tertindas dengan peraturan berat sebelah.
“Sebagai generasi muda, mereka inginkan pembaharuan lebih praktikal.
Pemansuhan ini bakal menjadi lembaran baru dalam dunia pendidikan moden hari ini, sekali gus melahirkan wajah mahasiswa baru,” katanya.
Menafikan pemansuhan itu juga, katanya, menyebabkan mahasiswa bertindak lebih ‘kurang ajar’, sebaliknya apabila universiti diberi kuasa autonomi menggubalkan undang-undang sendiri, kehidupan mahasiswa lebih proaktif.
“Apabila mahasiswa merasakan apa dilakukan universiti salah, mereka ada hak bersuara dan universiti pasti mengambil tindakan segera bagi mengatasinya tanpa perlu merujuk atau mengikut telunjuk pihak tertentu.
“Tidak perlu lagi kami menunggu bagai buah tidak gugur apakah keputusannya.
Justeru, tidak timbul isu mahasiswa bertindak lebih kuah dari sudu kerana semua peraturan selari dengan undang-undang negara melainkan dilaksanakan sepenuhnya oleh universiti.
“Kami tidak perlu berdepan kerenah birokrasi peringkat tertinggi kerana universiti sendiri boleh menentukan tindakan bakal diambil. Itu lebih telus, adil dan menyenangkan hati kerana universiti pasti kenal hati budi mahasiswanya sendiri,” katanya mengakui AUKU menjadikan mahasiswa naif merancang pembangunan jati diri.
“Bayangkan sejak mula menjejakkan kaki di universiti sudah disogokkan dengan ‘kekebalan’ AUKU. Mereka tidak bebas melahirkan pendapat, tidak berjiwa kental serta perlu mengikut ‘telunjuk’.
“Sedangkan dunia memerlukan pelapis yang berfikiran kritis, berani melahirkan pandangan serta menyahut cabaran. AUKU sudah tidak relevan dipraktikkan kerana senario mahasiswa kini sudah berubah,” katanya.
Akuinya, biarpun daripada 1.2 juta mahasiswa hanya tujuh peratus lantang bersuara, tidak bermakna peratus selebihnya tidak peka.
“Yang membezakan ialah tujuh peratus itu aktif dalam memperjuangkan hak mahasiswa manakala selebihnya tunggu dan lihat sebelum membuat keputusan.
“Paling penting, mereka nampak dan tahu apa perlu dilakukan bagi memastikan tindakan atau hak tidak dicabuli, sekali gus membantu merangka pemikiran luar kotak. Inilah generasi mahasiswa alaf baru yang sebenarnya perlu dilahirkan.
“Bukan penakut atau mudah dipersendakan sesuka hati,” katanya.
Sumber : http : //www.hmetro.com.my/
ISU KENEGARAAN : Melayu jumlah tertinggi pengundi baru
KUALA LUMPUR 25 April - Seramai 2,270,002 pengundi baru telah didaftarkan dari 2008 hingga 2011 dengan orang Melayu mencatatkan jumlah tertinggi, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Liew Vui Keong (gambar).
Menurut beliau, daripada jumlah itu, 155,420 orang berdaftar pada 2008 manakala 279,270 pemilih (2009); 826,462 pemilih (2010) dan 1,008,850 pemilih pada tahun lalu.
Beliau berkata, bagi keempat-empat tahun berkenaan orang Melayu mencatatkan pendaftaran tertinggi, diikuti kaum Cina, India dan lain-lain kaum.
Untuk tahun 2008, seramai 82,309 pengundi Melayu atau 53 peratus mendaftar diikuti Cina (29.4 peratus) dan India (8.1 peratus).
Bagi 2009, jelasnya, seramai 187,828 pemilih atau 67.3 peratus ialah Melayu diikuti Cina (19.8 peratus) dan bumiputera Sarawak (4.8 peratus) manakala pada 2010, seramai 466,137 pemilih (56.4 peratus) adalah orang Melayu diikuti Cina (27 peratus) dan India (6.6 peratus).
‘‘Pada tahun lalu pula, seramai 611,498 pemilih atau 60.6 peratus terdiri daripada orang Melayu diikuti Cina (22 peratus) dan India (6.7 peratus)," katanya di Dewan Negara hari ini.
Beliau menjawab soalan asal Senator Datuk Ng Fook Heng yang ingin tahu jumlah pengundi baru yang telah didaftarkan sejak 2008 mengikut kaum.
Vui Keong berkata, hak untuk mendaftar sebagai pengundi adalah hak warganegara seperti yang dijamin di bawah Perkara 119 Perlembagaan Persekutuan.
Dalam hal itu, kata beliau, pengundi tersebut mesti seorang warganegara Malaysia yang telah mencapai umur 21 tahun.
‘‘Sehubungan itu, adalah wajar jika kita melihat daripada perspektif yang lebih besar bagi keseluruhan rakyat dan bukan hanya menjurus kepada kaum semata-mata," katanya.
Sementara itu, menjawab soalan tambahan Fook Heng mengenai dakwaan sesetengah pihak terhadap tindakan memindahkan pengundi dari satu kawasan ke kawasan lain, beliau berkata, ia tidak dihalang dan terpulang kepada sesiapa untuk menukar pusat mengundi masing-masing.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Langgan:
Catatan (Atom)