Khamis, 10 Januari 2013

ISU AGAMA : Istimewa Melayu Malaysia kerana Islam



Oleh : Ahmad Baei Jaafar
        
Pelik juga kalau ada orang Melayu yang dilahirkan sebagai Melayu tetapi tidak berasa bangga dengan kemelayuannya. Namun tidaklah sampai tidak mahu mengaku Melayu. Di mana salahnya Melayu? Lainlah kalau Melayu ini asal usulnya penjenayah, pemberontak dan seumpamanya dan kekal sehingga ke hari ini, tidak mahu saya mengaku Melayu. Malu saya menjadi Melayu.

Rasanya Melayu tidak begitu, tidak tahulah kalau begitu pada zaman purbanya. Sekarang Melayu sudah bertamadun, sudah berada dalam negara merdeka. Jadi, apakah salahnya kalau kita dilahirkan sebagai Melayu. Kalau kita tidak gembira dengan Melayu kita, tentu secara tidak langsung kita telah menyalahkan ibu bapa yang melahirkan kita. Silap-silap pula kita salahkan Allah yang melahirkan kita sebagai orang Melayu.

Sesungguhnya Melayu dan orang Melayu tidak salah apa-apa kerana Melayu hanyalah salah satu bangsa yang diwujudkan Allah bagi tujuan memberi peluang kepada manusia berkenalan antara mereka.

Firman Allah yang bermaksud:

“Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu daripada lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Namun, semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu).” (Surah al-Hujurat : 13)

Allah takdirkan kita lahir sebagai orang Melayu tentu ada hikmah kebaikannya. Kita boleh berkenalan dengan bangsa lain dan berbaik-baik dengan bangsa lain secara harmoni. Malah lebih patut kita berasa bangga kerana dilahirkan di Malaysia yang secara automatiknya orang Melayu adalah orang Islam. Orang Melayu di sini ditakrifkan dalam Perlembagaan Persekutuan sebagai orang Islam. Maknanya orang Melayu dan Islam tidak boleh dipisahkan. Jadi, dari segi undang-undang orang Melayu mustahil boleh menjadi murtad. Kenapa?

Yalah, bangsa seseorang tidak boleh bertukar sejak daripada lahirnya sehingga ke tarikh matinya. Katalah orang Melayu berkahwin dengan orang India, maka bangsanya tetap Melayu. Begitu juga orang India itu, dia tetap India walaupun berkahwin dengan orang Cina. Keadaan yang sama akan berlaku kepada bangsa lain seperti Cina atau orang Afrika dan lain-lain. Mereka tetap dikira bangsa itu walaupun sudah bertahun-tahun tinggal di Malaysia. Jadi, orang Melayu selagi berbangsa Melayu dia tetap dikira orang Islam.

Sebenarnya Rasulullah sendiri bangga yang dirinya orang Quraisy dengan katanya, ana (saya) Quraisy. Baginda juga menyebut tentang kepimpinan kota Makkah khususnya Kaabah mestilah dalam kalangan Quraisy. Namun bukanlah Quraisy segala-galanya. Ada juga keburukan pada orang Quraisy di sudut kepimpinan seperti sabdanya yang bermaksud:

“Daripada Nabi SAW sabdanya, sebaik-baik manusia ialah sebaik-baik Quraisy, sejahat-jahat Quraisy ialah sejahat-jahat manusia, sebaik-baik kepimpinan Quraisy adalah sebaik-baik kepimpinan manusia, dan sejahat-jahat kepimpinan mereka adalah sejahat-jahat kepimpinan manusia dan sebaik-baik manusia adalah yang mengikut kebaikan mereka dan sebaliknya seburuk-buruk manusia ialah yang mengikut keburukan mereka.” (Riwayat al-Tabrani)

Jelasnya, setiap bangsa manusia ada baik dan ada jahatnya. Yang penting pada kita ialah mana yang baik kena ikut dan mana yang jahat perlu dijauhi. Oleh sebab itu dalam hal ini baginda mengingatkan umatnya agar tidak taksub kepada bangsa apatah lagi pemimpin. Taksub tersebut Rasulullah sebut sebagai asabiah seperti sabda Rasulullah SAW yang bermaksud;

“Daripada Wasilah bin al-Asqa’; aku bertanya akan Rasulullah SAW. Maka aku berkata, wahai Rasulullah, adakah sebahagian daripada asabiah itu seseorang lelaki mencintai (menyukai) akan kaumnya (bangsanya)? Jawab Baginda: “tidak, tetapi sebahagian daripada asabiah itu, seseorang itu menolong kaumnya atas kerja-kerja kezaliman.” (Riwayat Ahmad)

Dengan hadis ini kita boleh mengesan siapa yang banyak mengamalkan asabiah. Kita boleh menilai sendiri sejauh mana kita menyokong bangsa kita dalam melakukan kezaliman. Kita boleh menilai sejauh mana pemimpin negara ini yang menyokong bangsanya dalam melakukan kezaliman. Kalau semua itu ada pada diri kita atau pemimpin kita, itulah tandanya kita terlibat dalam asabiah. Maka atas kesedaran itu jauhilah perkara itu.

Melayu Malaysia

Isu Melayu ini perlu dijelaskan di sini berdasarkan Perlembagaan Persekutuan yang mentakrifkan orang Melayu sebagai orang yang lazimnya bercakap dalam bahasa Melayu dan mengamalkan adat istiadat Melayu. Untuk lebih jelas kita rujuk Perkara 160. 

Tafsiran: "Orang Melayu" ertinya seseorang yang menganuti agama Islam, lazim bercakap bahasa Melayu, menurut adat Melayu dan ;

(a) yang lahir sebelum Hari Merdeka di Persekutuan atau Singapura atau yang lahir sebelum Hari Merdeka dan ibu atau bapanya telah lahir di Persekutuan atau di Singapura, atau yang pada Hari Merdeka berdomisil di Persekutuan atau di Singapura; atau

(b) ialah zuriat seseorang yang sedemikian.

Sebenarnya berdasarkan perkara ini, orang Cina atau India yang memeluk Islam sebelum Merdeka dan dia fasih berbahasa Melayu dan mengamalkan adat Melayu, maka boleh dikira sebagai Melayu. Tetapi jika Islam selepas Merdeka walaupun fasih berbahasa Melayu dan mahu mengamalkan adat Melayu tidak boleh dikategorikan sebagai orang Melayu. Namun kalau dia berkahwin dengan orang Melayu, maka anaknya boleh dikategorikan sebagai orang Melayu menurut perenggan (a).

Berdasarkan perkara ini juga mana-mana orang Indonesia yang menetap di Malaysia selepas Merdeka dan kemudiannya mereka berkahwin dengan pasangan Indonesia juga, maka anak yang dilahirkan itu tidak boleh dikategorikan sebagai Melayu. Walaupun mereka selama ini orang Melayu (Indonesia), tetapi di sudut undang-undang mereka bukan Melayu. Oleh sebab itu mereka tidak layak mendapat hak keistimewaan Melayu di Malaysia.

Berbeza pula kalau mereka itu berkahwin dengan orang Melayu Malaysia, maka anaknya adalah dikira sebagai orang Melayu. Maka atas dasar itu mereka juga boleh mendapat segala keistimewaan orang Melayu seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan.

Malangnya, orang Melayu sendiri tidak faham kedudukan mereka dan status mereka di negara sendiri. Atas ketidakfahaman itulah, banyak hak keistimewaan mereka terlepas begitu sahaja. Sebaliknya, orang bukan Melayu termasuk orang Indonesia boleh dengan senang hati mengambil hak kita. Dan kita sendiri tidak mampu menghalangnya kerana kita tidak tahu hak itu. Barangkali nasib ini padan dengan sikap orang Melayu yang tidak mahu faham apatah lagi yang malas.

Selalunya orang Melayu suka bising apabila telah hilang hak mereka, kita akan bising dan riuh sekampung bila didapati rumah banglow di pinggir kota diduduki oleh orang Indonesia, padahal dia selalu nampak pembinaan itu dibuat oleh orang Indonesia. Kita tidak peka lalu membiarkan aktiviti itu. Baru-baru ini kita bising bila mendapati pemilik gerai ikan dan buah di Pasar Chow Kit itu adalah orang Indonesia dan Bangla.

Yalah, semua itu berlaku kerana kita tidak faham peruntukan perlembagaan itu, tetapi bagaimana dengan pihak berkuasa kerajaan, pemimpin negeri dan pusat, adakah mereka juga tidak tahu dan tidak faham. Inilah masalah yang patut kita sedar kalau kita benar-benar mahu membela orang Melayu. Apakah ertinya kita mendapat keistimewaan itu sedangkan rakyat yang berbangsa Melayu tidak mendapat keistimewaan itu.

Islam Agama Negara

Selain hak orang Melayu kita juga harus bersyukur kerana agama Islam diletakkan sebagai agama persekutuan di dalam Perlembagaan Persekutuan. Maka dengan peruntukan itu bukan sahaja setiap orang Islam boleh mengamalkan ajaran Islam dengan bebas malah segala yang berjalan dalam negara ini seharusnya mengikut kehendak Islam. Namun realitinya, peruntukan perlembagaan itu tidak dimanfaatkan sepenuhnya oleh pihak berkuasa apatah lagi rakyat jelata.

Cuba kita teliti peruntukan Perlembagaan Persekutuan berikut:

Perkara 3. Agama bagi Persekutuan.

(1) Islam ialah agama bagi Persekutuan; tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana Bahagian Persekutuan.

Apabila perlembagaan menyebut agama bagi Persekutuan bermakna seluruh negara mesti berasaskan Islam. Segala aktiviti di mana-mana bahagian negara mesti berpaksikan Islam. Tetapi persoalannya, apakah peruntukan ini telah dimanfaatkan? Adakah Islam hanya sekadar nama sehingga sesetengah pihak boleh menganggap Islam hanya untuk urusan rasmi negara sahaja?

Saya percaya, anggapan mereka itu adalah berdasarkan realiti pada masa itu. Apa tidaknya, apabila hendak mulakan program, baca al-Quran dan baca doa dan penutupnya dengan doa lagi. Tetapi di tengah-tengahnya apatah lagi kemuncaknya banyak acara maksiat. Keadaan yang sama berlaku dalam program radio dan televisyen.

Melihat realiti itu, saya tidak katakan mereka tersalah faham, tetapi kemungkinan besar mereka sengaja hendak menyindir pihak berkuasa kerajaan. Sepatutnya pihak pemerintah peka dengan peruntukan ini dengan meletakkan Islam dalam segala program. Maka, mana-mana acara yang berlawanan dengan Islam perlu dihentikan. Maknanya setiap orang Islam sama ada pemerintah atau rakyat perlu amalkan Islam dalam kehidupannya.

Apa buktinya? Bacalah perkara 3(1) sehingga habis, bukankah secara jelas disebut; “tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana Bahagian Persekutuan”. Maknanya apa? Kalau orang bukan Islam dibenarkan mengamalkan agama mereka dengan aman dan damai di negara ini, tentulah orang Islam lebih berhak lagi untuk mengamalkannya. Kitalah yang sepatutnya mengambil peluang mengamalkan Islam di mana-mana tanpa had.

Malangnya, perkara ini kita tidak ambil kisah. Kita lihat pada hari ini, orang bukan Islam amat serius mengamalkan ajaran mereka termasuk agama Hindu, setiap malam Jumaat dan Ahad sanggup memenuhi kuil. Sedangkan orang Islam, boleh dikira berapa ramai yang boleh pergi masjid dan surau. Malah pada waktu solat Jumaat pun ada yang sanggup ponteng solat. Sedih.

Kita tidak boleh halang orang lain melakukan ibadat mereka kerana Perlembagaan membenarkannya. Tetapi kita seharusnya rasa cemburu dengan mereka kalau kita tidak lebih hebat daripada mereka dalam beribadah. Marilah kita bersaing dalam menuju kebenaran Ilahi kerana peluang itu sudah dibuka luas dalam  Perkara 11. Kebebasan beragama.

(1) Tiap-tiap orang berhak menganuti dan mengamalkan agamanya dan, tertakluk kepada Fasal (4), mengembangkannya.

Jelas peruntukan ini memberi kebebasan kepada semua orang untuk mengamalkan agama yang dianutinya. Maknanya orang Islam boleh amalkan semua ajaran Islam sepenuhnya. Kita boleh solat, puasa, mengeluarkan zakat, menunaikan haji, kita juga boleh buat yang sunat semahu kita. Pendek kata, apa-apa yang ada dalam ajaran Islam boleh diamalkan tanpa ragu. Kerajaan tidak ada hak untuk melarangnya kecuali kalau ajaran itu hendak dikembangkan kepada orang lain. Maka dalam keadaan ini kita tertakluk kepada Fasal (4) iaitu; “Undang-undang Negeri dan berkenaan dengan Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, undang-undang persekutuan boleh mengawal atau menyekat pengembangan apa-apa doktrin atau kepercayaan agama di kalangan orang yang menganuti agama Islam”.

Maknanya kerajaan negeri dan Wilayah Persekutuan boleh mengawal dan menyekat ajaran sesat atau songsang termasuk ajaran agama lain terhadap orang Islam. Atas sebab itulah mengapa semua guru agama atau pendakwah yang penyebar Islam diwajibkan mendapat tauliah. Bayangkan kalau orang Islam pun tidak boleh sewenang-wenangnya menyebarkan Islam kepada orang Islam, tentulah lebih patut orang bukan Islam tidak boleh menyebarkan agama mereka kepada orang Islam.

Sungguhpun begitu, peruntukan ini tidak disambut secara serius oleh beberapa kerajaan negeri, lalu mereka tidak segera mengubal enakmen bagi mengawal dan menyekat ajaran agama lain kepada orang Islam. Kita mengenal pasti hanya negeri Kelantan, Kedah, Melaka dan Selangor telah meluluskan enakmen untuk tujuan itu.

Walau bagaimanapun seperti yang dijelaskan di atas, negeri lain  masih boleh mengawal dan menyekat agama lain berdasarkan peruntukan fasal (4) itu, cuma kekuatannya belum terjamin. Hal ini kerana kerajaan melalui pihak berkuasa agama boleh bertindak terhadap mereka tetapi tiada bentuk hukuman yang boleh diambil terhadap mereka.

Tetapi, apakah pihak berkuasa negeri telah lakukan sehingga setakat ini. Kita tidak berani bertindak. Kalaupun ada pihak yang bertindak, orang Islam sendiri yang cuba menghalang. Kita sepatutnya malu kepada Allah kerana kelemahan kita bertindak sehingga menyebabkan agama lain sanggup mencabar kewibawaan kita.

Kita mengaku beragama Islam dan berbangga berada dalam negara Islam, tetapi kita tidak banyak melakukan amalan atau ajaran Islam baik dalam diri mahupun negara. Kalau beginilah keadaan kita, pasti Allah tidak mahu memihak kepada kita.

Semarakkan Amalan Islam

Sebenarnya berdasarkan peruntukan Perlembagaan Persekutuan dan Enakmen Undang-undang Islam negeri-negeri, kita sudah boleh menyemarakkan ajaran dan amalan Islam tanpa had. Semua umat Islam boleh melaksanakan semua ajaran Islam tanpa boleh disekat oleh mana-mana pihak apatah lagi orang bukan Islam. Malah kita boleh menyebarkan Islam kepada semua orang termasuk kepada orang Kristian tanpa sebarang sekatan.

Sebagai pemimpin, mereka boleh amalkan ajaran Islam di peringkat kepimpinannya. Setiap program yang dibuat dipastikan menepati ajaran Islam. Mereka amat amanah dan adil kepada rakyat. Dan sebagai rakyat mereka boleh amalkan ajaran Islam tanpa rasa malu kepada pihak lain. Sebagai pelajar pula mereka boleh amalkan ajaran Islam di mana-mana sahaja mereka berada.

Perlu ditegaskan di sini, amalan Islam terdapat dua kategori; fardu ain dan fardu kifayah. Fardu ain yang melibatkan persoalan akidah, syariah dan tasauf menjadi tanggungjawab setiap orang. Maka ketiga-tiga itu boleh kita laksanakan dalam kehidupan ini tanpa dihalang oleh sesiapa pun. Manakala fardu kifayah yang melibatkan aktiviti umum dan kerja profesional tidak melibatkan semua orang. Maka sesiapa yang berkemampuan melaksanakannya lakukanlah, asalkan perkara itu boleh memberi manfaat kepada orang ramai.

Sehingga ke setakat ini, cuba kita bertanya kepada diri sendiri, sudahkah kita lakukan semua itu? Kalau sudah lakukannya apakah selama ini terdapat halangan? Saya pasti tidak ada pihak yang menghalang kecuali nafsu dan syaitan. Kerajaan tidak mungkin akan bertindak menghalang aktiviti kita kecuali kalau amalan kita itu bercanggah dengan peraturan dan ajaran Islam.

Kalau begitu, jangan salahkan orang lain kalau kita belum mampu melakukan segala ajaran atau amalan Islam. Untuk itu, perlu ada satu pihak yang boleh turun padang bagi mengingatkan umat Islam yang masih tidur untuk melaksanakan ajaran Islam. Percayalah kalau semua umat Islam boleh laksanakan Islam dengan serius, orang bukan Islam tentu takut untuk menggugat keimanan umat Islam.

Selain itu kita juga perlu tahu membezakan antara tanggungjawab kita sebagai rakyat dengan tanggungjawab kerajaan dalam mengamalkan Islam. Jadi, mana-mana tanggungjawab kita lakukan sepenuhnya, tetapi mana-mana tanggungjawab kerajaan biar pemimpin yang memikirkannya. Ketahuilah, kita tidak berdosa atas kesalahan pemimpin. Namun sebagai rakyat kita ada saham jika menyokong kepimpinan yang enggan melakukan tanggungjawab tersebut.

Jadi, kalau anda mengaku orang Melayu marilah kita menyemarakkan amalan Islam di negara ini dengan serius. Dengan sebab itu kita boleh berbangga bahawa kita berada dalam negara Islam.

Sumber : http://baei.blogspot.com/

ISU BAHASA : Golongan Anglofil kemaruk budaya Inggeris


Oleh : Teo Kok Seong
 
Sanggup lakukan apa saja demi penuhi keinginan diri

Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2015 sudah pun diperbaiki dengan mengambil kira sebanyak mungkin maklum balas daripada pelbagai pihak. Antaranya ialah kurikulum yang dapat mempertingkat literasi bahasa Inggeris.

Namun golongan Anglofil, yakni mereka yang bukan berketurunan Inggeris tetapi amat kemaruk dan taksub dengan budaya Inggeris, tidak akan berpuas hati selagi tuntutan mereka tidak ditunaikan sepenuhnya. Ia berkenaan pengembalian Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) sebagai langkah pertama, di sebilangan sekolah.

Langkah seterusnya ialah mereka mahu sekolah berkenaan dijadikan sekolah aliran Inggeris. Selain itu, mereka juga mahu Maktab Rendah Sains MARA dan Sekolah Menengah Sains serta sekolah elit di seluruh negara, bertukar menjadi sekolah aliran Inggeris.

Golongan ini, melalui pemimpin mereka daripada kalangan Melayu, mengugut akan mengundi pihak yang boleh memenuhi tuntutan mereka, sekiranya semua tuntutan ini tidak terkandung dalam PPPM yang akan diluluskan oleh Kabinet.

Ugutan ini disertai pula dengan amaran bahawa gabungan politik yang sanggup melakukan pertukaran bahasa ini adalah kerajaan progresif yang akan disokong oleh rakyat dalam Pilihan Raya Umum 2013 nanti. Malang sekali bidang pendidikan negara kini cuba dicampuradukkan dengan politik oleh golongan ini.

Kaitan tak masuk akal

Malah, mereka juga mengingatkan bahawa kemenangan besar Barisan Nasional dalam Pilihan Raya Umum 2004 adalah kerana sokongan terhadap PPSMI yang diperkenal pada 2003. Sampai begitu sekali hubung kait semberono yang cuba dibuat. Ia bukan saja tidak masuk akal, tetapi tidak betul sama sekali. Namun, inilah cara mereka yang terdesak, yakni terhimpit sehingga terpaksa menggunakan cara gertak sebegini.

Sesungguhnya cara yang dilakukan oleh mereka ini boleh dianggap subversif, yakni cuba menghancurkan kerajaan yang memerintah dengan pelbagai tohmahan selain ugutan. Antaranya ialah kerajaan tidak banyak berusaha untuk mempertingkat literasi bahasa Inggeris sehingga kita berada di kedudukan corot untuk mata pelajaran sains dan matematik dalam satu penilaian antarabangsa.

Sebenarnya golongan ini juga cuba meraih sokongan daripada pihak pembangkang agar mereka menangguk di air keruh. Namun, dengan wujudnya kematangan politik, khasnya dalam menangani persoalan pendidikan negara, pihak pembangkang, khususnya parti teras Melayu ikut bersetuju dengan pemansuhan PPSMI dan penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu utama.

Sebenarnya kurikulum literasi bahasa Inggeris diberi penekanan luar biasa dalam PPPM, sama ada dalam laporan awal mahupun naskhah akhir nanti. Malah sesetengah pihak mendakwa penekanan itu memberi terlalu banyak keutamaan kepada usaha peningkatan kecekapan berbahasa Inggeris, walhal kurikulum literasi bahasa Melayu juga perlu dipertingkat. Ini kerana pelajar kita juga tidak cekap berbahasa Melayu yang baik dan betul.

Masih waras

Walaupun bahasa Inggeris itu dikaitkan dengan peluang kemajuan yang banyak, pemimpin Melayu yang bukan Anglofil, masih waras untuk menyedari bahawa terdapat lebih banyak hal dalam bahasa Melayu sebagai bahasa warisan negara daripada mengejar keuntungan kebendaan semata-mata melalui bahasa Inggeris.

Sehubungan ini, bahasa Melayu yang di dalamnya tersemat pelbagai akal bangsa Melayu dan sudah bertahan untuk ribuan tahun lamanya, bukan saja perlu dipertahan, malah dilestarikan sepanjang zaman. Bahasa Melayu sebetulnya adalah khazanah berharga yang mengandungi pelbagai penawar kepada penyelesaian masalah sosial dan budaya orang Melayu. Bahasa Melayu disarati pandangan hidup orang Melayu daripada segala macam perspektif unik mengenai dunia. Hal ini sudah tentu tidak terdapat pada bahasa lain.

Bahasa sebenarnya mempunyai kuasa. Justeru, penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu utama, bukan saja boleh membentuk pemikiran, malah menjurus kehidupan kita, untuk antaranya menyedari asal usul dan jati diri, selain kepada perasaan bangga terhadap sejarah, budaya dan negara kita.

Sebenarnya kejayaan sesuatu negara bangsa terletak pada usaha pelestarian nilai dan tradisi warisan bangsa oleh anak watannya. Ia tidak sekali-kali terletak pada pengamalan budaya asing tanpa sebarang peringatan, untuk kemajuan kebendaan semata-mata.

Penulis ialah Profesor Linguistik di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU BAHASA : 'Pelancongan sastera' perlu digalakkan


Oleh :  Johan Jaaffar
    
Saya membayangkan sekurang-kurangnya pelancong dalam negeri akan singgah di Banggol Derdap, di daerah Sik, Kedah. Apakah istimewanya kampung itu? Sasterawan Negara Shahnon Ahmad mengabadikan tempat kelahirannya dalam novel Ranjau Sepanjang Jalan. Ratusan ribu pelajar telah membaca novel itu sebagai buku teks selain ratusan ribu lagi pembaca umum dan peminat sastera. Novel yang ditulis pada tahun 1966 itu mengisahkan kehidupan keluarga Lahuma dan isterinya Jeha serta tujuh orang anak-anak perempuan mereka.

Ranjau Sepanjang Jalan merupakan salah sebuah novel yang paling popular yang berlatar belakangkan negara ini. Banyak lagi novel, cerpen, drama dan sajak yang menggunakan pelbagai bandar dan desa di negara ini sebagai latar belakangnya. Karya-karya ini mencerminkan kehidupan setempat dengan nilai dan keunikannya. Novel-novel awal dalam Bahasa Melayu seperti Iakah Salmah (Ahmad Rashid Talu) dan Hikayat Percintaan Kasih Kemudaan (Ahmad Kotot) jelas menggambarkan masyarakat Melayu abad ke-20.

Entah ribuan lagi novel, cerpen, drama dan sajak nukilan Usman Awang, A. Samad Said, Latiff Mohidin, T. Alias Taib, Kemala, Muhammad Haji Salleh, Baharuddin Zainal, Suhami Haji Muhammad, Adibah Amin, Azizi Haji Abdullah, Ismail Abas, Kalam Hamidi, Bidin Subari, Hatta Azad Khan, Dinsman, Zaen Kasturi, Faisal Tehrani yang mempunyai latar cerita dan sejarah di belakangnya. Di manakah karya-karya ini terhasil, siapakah di belakang mereka dan apakah inspirasi di sebaliknya?

Berlatarbelakangkan sastera

Istilah literary tours atau pelancongan sastera merupakan industri besar di banyak negara. United Kingdom (UK) memanfaatkan sepenuhnya pelancongan cara ini. Menggunakan kemasyhuran karyawan mereka daripada Shakespeare hingga J.K. Rowling (novelis siri Harry Potter), tempat-tempat di mana lahirnya karya tersebut atau tempat bersejarah yang membabitkan karyawan itu sendiri telah dipopularkan. Stratford-upon-Avon, tempat lahir, kematian dan bermulanya karier Shakespeare kini menarik jutaan pelancong. Bandar kecil itu mendapat manfaat daripada kunjungan ini. Pelancongan Shakespeare dipercayai merupakan industri beratus juta ringgit setahun.

Banyak lagi penulis Inggeris yang dijadikan bahan untuk menarik pelancong. Tempat-tempat yang ada kaitannya dengan novelis Jane Austen (karyanya antara lain Pride and Prejudice, Emma dan Persuasion) kini amat dikenal. Demikian juga tempat-tempat yang membabitkan karyawan Charles Dickens, D.H. Lawrence, Thomas Hardy, Agatha Christie, George Orwell, Lord Byron dan ramai lagi.

Filem The French Lieutenants Women arahan Karel Reisz muncul pada tahun 1981, berdasarkan novel John Fowles. Filem ini menggunakan sebuah bandar pelabuhan kecil yang indah bernama Lyme Regis di Dorset, England. Hari ini tempat tersorok yang mempunyai kira-kira 4,000 penduduk ini menjadikan salah satu tarikan pelancongan. Keindahan Lyme Regis telah menjadi inspirasi dan latar belakang oleh karyawan lain seperti Jane Austin, Thomas Hardy dan ramai lagi.

Kita seharusnya menggalakkan industri pelancongan domestik yang berlatar belakangkan sastera. Sekurang-kurangnya ia memberikan pemahaman tentang dunia kreatif tanah air. Sastera adalah cerminan sebenar masyarakat. Ia juga merakamkan nilai dan pandangan dunia manusia yang tercatat di dalamnya. Tidak ada bahan yang lebih tepat menggambarkan psyche dan budaya masyarakat selain karya kreatif yang terhasil.

'Wacana kolonialis'

Pelancongan sastera sama sekali belum berkembang di Asia Tenggara. Sayang sekali, kerana wilayah ini mempunyai demikian banyak karyawan terkenal yang telah mencorakkan landskap seni, budaya dan sastera. Novel Di Bawah Lindungan Kabah karya Hamka terkenal sejak sekian lama. Kisah cinta yang malang itu baru sahaja difilemkan oleh Hanny R. Saputra. Demikian juga novel-novel Indonesia lain yang terkenal seperti Salah Asuhan (Marah Rusli), Layar Terkembang (Sutan Takdir Alisjahbana), Keluarga Gerilya dan Nyanyi Sunyi Seorang Bisu (kedua-duanya karya Pramoedya Ananta Toer) yang mempunyai sejarah unik penulisannya. Banyak penyair terbilang Indonesia dari Amir Hamzah, W.S. Rendra hingga Goenawan Mohamad yang karya mereka lahir dalam suasana yang unik. Singapura tempat lahirnya novel A. Samad Said yang awal seperti Salina dan Sungai Mengalir Lesu, juga novel-novel A. Samad Ismail dan banyak cerpen-cerpennya.

Rantau ini juga dijadikan bahan latar belakang banyak penulis novel Barat seperti Joseph Conrad, Anthony Burgess dan W. Somerset Maugham. Salah sebuah novel Conrad kini diadaptasikan oleh Uwei Haji Shaari sebagai Hanyut. Wacana kolonialis (colonialist discourse) merupakan satu cabang ilmu yang mengkaji perspektif penulis orientalis mengenai orang tempatan.

Banggol Derdap tentulah sudah jauh berbeza daripada desa yang dijadikan latar belakang novel Shahnon pada tahun 50-an itu. Besar kemungkinan kemiskinan tegar yang dihadapi oleh keluarga Lahuma sudah tidak wujud lagi di situ. Sik sebagai daerah sudah membangun. Tetapi Banggol Derdap dalam novel Ranjau Sepanjang Jalan tetap merupakan sejarah bermakna sebuah kehidupan pada era pembangunan sebuah negara bangsa yang baru merdeka. Itu sahaja menjadi alasan yang baik untuk mengenal Banggol Derdap dari dekat.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Perkenalkan program libatkan pelajar SK, SJKC/T


Oleh : TAN SRI LEE LAM THYE

GENERASI muda Malaysia yang berbilang kaum perlu meningkatkan usaha integrasi kaum dan perpaduan selaras dengan konsep Gagasan 1Malaysia.

Dengan hari-hari yang berlalu, saya semakin percaya bahawa rakyat Malaysia perlu mengetepikan perbezaan kaum dan menghulurkan tangan persahabatan kepada kaum lain.

Perpaduan hendaklah dijadikan prinsip panduan kepada semua sekolah dalam menjalankan aktiviti sukan hinggalah kepada aktiviti kokurikulum yang bertujuan untuk memupuk pemahaman yang lebih tinggi antara kaum.

Pelbagai program juga perlu diperkenalkan dan dimulakan untuk menemukan para pelajar daripada sekolah yang berlainan seperti sekolah kebangsaan, Cina dan Tamil untuk membolehkan mereka berinteraksi dan berkenalan berdasarkan kepentingan utama untuk membina negara.

Di bahu merekalah terpikulnya tanggungjawab membina sebuah negara Malaysia yang bersatu dengan perkongsian masa depan dan matlamat yang serupa.

Perpaduan dan keharmonian mesti ditanamkan di dalam budaya kita dan lebih banyak peluang wajib diwujudkan untuk anak-anak dan para remaja daripada pelbagai kaum bertemu bagi menjalinkan persahabatan lebih erat dan membina pemahaman demi masa hadapan negara dan 1Malaysia.

Ibu bapa memainkan peranan sangat penting dalam memupuk semangat 1Malaysia dengan menggalakkan anak-anak mereka bercampur gaul dan mempunyai kenalan berbilang kaum.

Sungguhpun kerajaan memainkan peranan utama memenuhi matlamat perpaduan melalui pembentukan polisi yang sesuai dan pelaksanaannya, anak-anak muda juga perlu dididik tentang perpaduan melalui penglibatan dan penyertaan ibu bapa.

Kanak-kanak adalah kanak-kanak. Mereka adalah ikhlas dan jujur dan pemikiran mereka tidak dicemari oleh isu-isu perkauman. Mereka mampu bercampur gaul dan bermain antara satu sama lain tanpa mengira bangsa.

Anak muda terutamanya murid atau pelajar sepatutnya tidak menyedari langsung akan kenyataan bahawa sesiapa sahaja di sebelah mereka adalah daripada bangsa dan agama yang berbeza. Mereka perlu sedar hanya satu perkara, iaitu orang itu adalah rakannya.

Ibu bapa yang dibesarkan dalam suasana kepelbagaian kaum dan bersahabat dengan mereka sewajarnya menggalakkan anak-anak mereka bercampur gaul, anak-anak akan sedar betapa pentingnya keharmonian antara kaum, dan antara agama.

Anak-anak dan para remaja daripada pelbagai kaum hendaklah dididik untuk menghormati satu sama lain berteraskan semangat 1Malaysia.

Usaha yang berterusan perlu dilakukan untuk merapatkan hubungan kaum, terutamanya daripada kalangan pelajar pelbagai kaum untuk menangani masalah polarisasi kaum di kalangan mereka.

Dalam hal ini pengenalan Program Latihan Khidmat Negara adalah satu cara untuk menangani masalah polarisasi ini. Ibu bapa perlu memberi galakan kepada anak mereka untuk menyertai program Khidmat Negara kerana ia akan menerapkan semangat patriotisme, perpaduan dan kepercayaan dalam kalangan golongan muda pelbagai kaum.

Pelajar hari ini adalah pemimpin kita di masa depan. Di bahu mereka terletak tanggungjawab untuk membangunkan Malaysia yang bersatu padu dengan masa hadapan yang dikongsi bersama.

Peningkatan tahap interaksi dalam kalangan pelajar pelbagai kaum daripada sekolah kebangsaan dan vernakular adalah amat penting untuk memastikan mereka membesar sebagai rakyat Malaysia yang sebenar dari segi penampilan, pemikiran dan perlakuannya.

Penerapan nilai dan harapan murni yang menjadi sandaran kepada perpaduan perlu bermula daripada sekolah rendah supaya kita dapat melahirkan generasi masa hadapan Malaysia yang menyedari tanggungjawab mereka untuk membangunkan negara.

Penulis ialah Pemegang Amanah Yayasan 1Malaysia.

Sumber : http : //www.utusan,com.my/

ISU EKONOMI : Pengiktirafan ekonomi hasil gandingan rakyat-kerajaan


Oleh : Rohami Shafie

Setiap kali tahun baharu, aspek yang paling menjadi tumpuan bagi sesebuah negara adalah berkaitan ekonomi. Tanpa ekonomi yang baik dan mapan, rakyat akan menjalani kehidupan dalam keadaan kurang selesa. Meskipun banyak lagi pengukuran kebahagiaan rakyat sesebuah negara tetapi aspek ekonomi dan kewangan tidak boleh sesekali diabaikan sebagai antara teras utama kebahagiaan rakyat.

Sering kali kita lihat, jika aspek ekonomi dipinggirkan, rakyat akan menderita. Maklumlah, ekonomi dan kewangan yang mapan akan membolehkan seseorang menjalani kehidupan dengan lebih baik. Melaluinya, kita bukan sahaja akan menyara kehidupan diri sendiri tetapi juga menyara kehidupan keluarga.

Di kala banyak ekonomi negara di dunia merudum dengan rakyatnya tidak cukup makan, protes dan demonstrasi yang berleluasa saban hari, ekonomi Malaysia pada tahun lalu berada dalam keadaan yang meyakinkan.

Sebagai contoh, Indeks Keyakinan Pelaburan Langsung Asing (FDI) AT Kearney meletakkan Malaysia pada kedudukan ke-10 berbanding hanya berada pada kedudukan ke-16.

Tidak cukup dengan itu, Bank Dunia pada tahun 2012 meletakkan Malaysia di kedudukan ke-18 berbanding ke-26 dari segi menjalankan perniagaan dengan mudah, satu kedudukan yang mana boleh menarik pelabur-pelabur luar dan dalam negara untuk memperbanyakkan pelaburan di negara kita.

Tidak ketinggalan, dari segi daya saing, Malaysia berada di kedudukan ke-14 pada tahun lalu dalam kalangan negara di dunia berbanding hanya berada di tempat ke-19 pada 2008.

Paling menarik, menurut Institut Ekonomi dan Keamanan, Malaysia berada di kedudukan ke-20 Indeks Keamanan Global pada tahun lepas, berbanding hanya berada di tempat ke-37 pada 2007.

Malaysia juga diiktiraf sebagai peneraju terpenting kewangan Islam dunia. Pengiktirafan-pengiktirafan yang diberikan oleh pelbagai badan dan pertubuhan antarabangsa menandakan program transformasi yang dilaksanakan oleh kerajaan mula menampakkan hasil.

Meskipun begitu, bukanlah pengiktirafan yang ingin dikejar, jauh sekali untuk mendabik dada atau riak dengan pengiktirafan yang diberikan oleh mereka, pengiktirafan ini sewajarnya menjadi perangsang atau motivasi untuk kita bergerak lebih pantas lagi.

Banyak lagi yang perlu dilakukan untuk memajukan ekonomi negara seterusnya memberi limpahan ekonomi ke atas rakyat Malaysia. Antaranya, rakyat Malaysia pada era ini dan akan datang perlu mengambil peluang sedia ada mata untuk memajukan diri.

Kita tidak boleh sekadar berpeluk tubuh melihat keadaan ekonomi negara. Untuk memacu ekonomi negara ke peringkat lebih baik adalah lebih mudah berbanding untuk mempertahankan keadaannya apabila sudah berada pada tahap terbaik.

Sebagai contoh, ekonomi negara pernah dikejutkan dengan krisis ekonomi pada tahun 1986 dan 1997. Kedua-dua krisis ini meskipun berlainan puncanya memberi iktibar penting bahawa ekonomi sesebuah negara tidak mudah untuk dipertahankan.

Banyak faktor yang boleh meranapkan ekonomi sesebuah negara. Siapa pernah sangka Malaysia yang pernah mencatatkan pertumbuhan yang amat tinggi dari tahun 1991-1996 mengalami kemelesetan yang amat teruk pada penghujung 1997. Puncanya adalah faktor luaran yang tidak dapat dijangka sama sekali.

Akibat kelemahan asas ekonomi kita pada tahun tersebut, ruang ini diambil oleh golongan opportunis kapitalis antarabangsa. Namun demikian, kerajaan telah melaksanakan pelbagai tindakan dan akhirnya ekonomi negara kita telah berjaya diselamatkan.

Selain itu, rakyat pada ketika itu telah melaksanakan tugas dengan baik. Kerjasama rapat di antara kerajaan dan rakyat telah menjadikan ekonomi negara bangkit semula.

Asas ekonomi negara kita semakin teguh, ini dibuktikan ketika krisis ekonomi yang melanda Amerika Syarikat (AS) pada 2008 dan krisis hutang Eropah bermula pada 2010 sehingga kini, ekonomi negara kita tidaklah begitu terjejas berbanding negara jiran kita, Singapura.

Pelaksanakan dasar-dasar ekonomi baru melalui Program Transformasi Ekonomi (GTP) dan Model Baru Ekonomi (MBE) telah memberi arah baru untuk memandu ekonomi negara bagi mencapai ekonomi negara berpendapatan tinggi.

Ekonomi negara tidak boleh sesekali terperangkap dalam ekonomi berpendapatan sederhana. Jika ini berlaku, kedudukan ekonomi rakyat juga akan terperangkap dalam ekonomi berpendapatan sederhana sedangkan saban hari inflasi akan meningkatkan kos sara hidup rakyat.

GTP yang diperkenalkan menjadi penggerak dan pemangkin meningkatkan kedudukan ekonomi rakyat selari dengan kemajuan ekonomi negara. Di samping itu, penetapan dasar inklusif dalam MBE berupaya membantu meningkatkan ekonomi penduduk bandar mahupun di luar bandar.

Satu perkara yang cukup menarik untuk diperhatikan pada awal tahun ini ialah kedudukan Bursa Malaysia yang berada di landasan yang betul dengan indeksnya menghampiri 1,700 mata yang tertinggi pernah dicatatkan dalam sejarah Bursa Malaysia.

Kedudukan ini tidak boleh dicapai sekiranya tiada keyakinan para pelabur terutamanya pelabur tempatan. Malahan, dijangkakan pada tahun ini, ekonomi negara sekali lagi dipacu oleh pelaburan dan perbelanjaan domestik yang juga akan menjadi teras utama ekonomi negara pada tahun-tahun akan datang.

Dengan perkataan lain, era ekonomi berpendapatan tinggi negara ini banyak bergantung kepada usaha rakyatnya sendiri dan pengiktirafan yang diberikan oleh badan luar mencerminkan gandingan kerja kuat antara rakyat dengan kerajaan selama ini.

Penulis ialah Pensyarah Kanan Perakaunan dan Kewangan, Pusat Pengajian Perakaunan dan Felo Penyelidik Institut Keusahawanan dan Koperasi, Universiti Utara Malaysia.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU BAHASA : Novelis Malaysia Antara Tersenarai Pendek Untuk Anugerah Berprestij Sastera Asia



HONG KONG: Novelis dari Malaysia, Tan Twan Eng dengan karyanya "The Garden of Evening Mists" telah disenarai pendekkan untuk anugerah sastera berprestij Asia bagi tahun 2012.

Man Asian Literary Prize yang menawarkan hadiah wang tunai sebanyak AS$30,000 telah menerima 108 penyertaan dari Turki sehingga ke Jepun dan daripada jumlah itu, 15 karya telah dipilih ke pusingan akhir.

Daripada 15 karya terakhir itu, lima karya termasuk "The Garden of Evening Mists" telah terpilih untuk disenarai pendekkan sebagai penerima Man Asian Literary Prize bagi tahun 2012.

Pengarah Eksekutif Anugerah Sastera Asia Profesor David Parker berkata, pemenang bagi tahun ini akan diumumkan pada 14 Mac nanti.

Menurut beliau, jumlah penyertaan tahun ini sungguh memberansangkan dan mendapat perhatian mendalam daripada penerbit dan juga pengarang novel di serata benua Asia.

Salah sebuah karya yang mendapat perhatian para juri ialah "Silent House", karya awal sasterawan terkemuka Turki, Orhan Pamuk yang pada 2006 menerima anugerah tertinggi kesusasteraan iaitu Hadiah Nobel.

Walaupun karya tersebut diterbitkan 30 tahun yang lalu tetapi ia layak dipertimbangkan untuk anugerah ini kerana versi bahasa Inggerisnya baru sahaja diterbitkan pada tahun 2012.

Lain-lain karya besar yang mendapat perhatian ialah "Narcopolis" karya Jeet Thayil.

Ia adalah novel pertama Jeet, yang mengisahkan tentang ketagihan candu dan kesan yang ditinggalkannya ke atas bandar lama Bombay dalam tempoh tiga dekad.

"The Garden of Evening Mists" oleh novelis Malaysia, Tan Twan Eng pula mengisahkan tentang perjalanan hidup seorang lulusan undang-undang yang dalam pengembaraannya telah menemui satu-satunya 'Taman Jepun' di bumi Malaya dan di dalam proses tersebut akhirnya turut menemui siapakah pemilik dan pencipta taman tersebut.

"The Briefcase" karya Hiromi Kawakami, adalah sebuah karya asal dalam bahasa Jepun yang diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris menceritakan tentang perhubungan di antara seorang wanita yang bekerja yang berusia 40 tahun dengan bekas guru sasteranya yang telah pencen.

"Between Clay and Dust" pula adalah hasil garapan pengarang Pakistan, Musharraf Ali Farooqi tentang kehidupan seorang ahli gusti yang berlatar belakangkan sebuah bandar di Pakistan selepas pemisahan dengan India.

Bagi karya yang dialih bahasakan, seandainya menang, penterjemahnya akan turut menerima hadiah wang tunai sebanyak $5,000.

The Man Asian Literary Prize bermula pada tahun 2007 dan dianugerahkan kepada karya novel terbaik oleh penulis-penulis dari benua Asia yang ditulis dalam bahasa Inggeris atau diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris.

Pemenang Man Asian Literary Prize bagi tahun 2011 ialah novelis dari Korea Selatan, Kyung-Sook Shin yang menghasilkan karya berjudul "Please Look After Mom", yang mengisahkan tentang bagaimana sebuah keluarga menanggung kesengsaraan jiwa kerana merasa bersalah selepas ibu mereka yang sudah tua menghilangkan diri.

Novel tersebut terjual di seluruh dunia sebanyak dua juta naskhah.

Berikut adalah lima karya yang disenarai pendekkan untuk anugerah The 2012 Man Asian Literary Prize:

1). "Between Clay and Dust" oleh Musharraf Ali Farooqi (Pakistan);

2). "The Briefcase" oleh Hiromi Kawakami (Jepun);

3). "Silent House" oleh Orhan Pamuk (Turki);

4). "The Garden of Evening Mists" oleh Tan Twan Eng (Malaysia);  dan

5). "Narcopolis" oleh Jeet Thayil (India).

Sumber : http : //www.mstar.com.my/