Ahad, 4 Mei 2014

Isu Kemalangan Kenderaan Awam: Pengurusan Risiko Proaktif Membantu Pendekatan Reaktif


Oleh : Mohamad A'sim bin Ismail.

Kemalangan kenderaan awam khasnya bas ekspres mendapat liputan besar dalam media massa negara kita.  Ini kerana impak daripada kemalangan yang berlaku sudah tentu melibatkan masyarakat awam dalam bilangan yang ramai sama ada kematian atau kecederaan.

Baru-baru ini kita digemparkan lagi dengan kemalangan bas ekspres di kilometer 116, Jalan Kuantan-Kuala Lumpur di Lebuhraya Pantai Timur (LPT) berdekatan Plaza Tol Temerloh.  Sebanyak 16 orang penumpang cedera termasuk tiga orang yang parah setelah bas terbabas, terbalik ke dalam longkang. Bas berkenaan membawa 27 orang penumpang. Seminggu sebelumnya, juga sebuah bas ekspres terlibat dalam kemalangan di kilometer 11, Jalan Bentong - Raub.  Kemalangan ini mengorbankan tiga nyawa termasuk sepasang suami isteri.

Apabila kemalangan maut berlaku apatah lagi melibatkan kenderaan awam dan nyawa orang ramai, maka tindakan pencegahan drastik biasanya akan diambil oleh pihak-pihak berwajib berdasarkan pelbagai bentuk punca kemalangan.  Sebagai contoh apabila dalam siasatan kes kemalangan mendapati pemandu bas mengambil dadah, maka tindakan pencegahan untuk menjalankan ujian air kencing di kalangan pemandu terus dibuat di perhentian bas.  Ia dibuat secara komprehensif pada waktu-waktu puncak siang dan malam berdasarkan waktu perjalanan bas.

Apapun, biasanya tindakan positif ini tidak berpanjangan.  Apabila isu kemalangan ini agak reda di kalangan masyarakat, maka tindakan pencegahan drastik seumpama ini akan menjadi lemah longlai semula.  Tunggulah pula pada musim perayaan atau berlaku kemalangan baharu.  Jadi masyarakat sentiasa tertanya-tanya motif tindakan pencegahan drastik ini dilakukan.  Adakah ia hanya melepas batuk di tangga atau meredakan kegusaran masyarakat terhadap punca dan sebab kemalangan yang baru berlaku?

Tindakan pencegahan secara drastik yang dilakukan oleh pihak berkenaan adalah bersifat reaktif.  Ia biasanya tindakan sebagai jawapan kepada punca kemalangan yang berlaku.  Apabila pemandu bas yang terlibat dalam kemalangan didapati mengambil dadah, maka aspek pencegahan itu yang dititikberatkan sedangkan aspek dan punca kemalangan lain tidak diberi perhatian yang sama komprehensifnya dan drastiknya.

Tindakan reaktif memberi erti tindakan balas yang diambil kepada masalah yang berlaku.  Dalam tindakan seumpama ini, memang tidak dinafikan wujud unsur positif tetapi keberkesanannya akan wujud ruang-ruang terbolos.  Mengikut laporan akhbar, saringan air kencing yang dilakukan ke atas pemandu pada hari pertama ujian dilakukan mendapati semua pemandu didapati negatif.  Alhamdulillah tetapi adakah itu memberi gambaran dan hakikat sebenar yang berlaku.

Kemungkinan mereka yang diperiksa mengambil kesempatan untuk mengelak saringan berkenaan dengan menukar shif kerja, atau pun tidak mengambil dadah dalam tempoh tertentu dan pelbagai alasan lain yang dapat dibuat.  Di samping itu, saringan juga akan mengambil masa pemandu yang mempunyai rekod bersih. 

Tindakan reaktif akan mengambil sikap tunggu, lihat dan apabila sesuatu musibah berlaku barulah tindakan berkaitan termasuk pencegahan diambil.  Ia sedikit sebanyak memberi kelopongan dalam usaha mengatasi musibah termasuk kemalangan daripada berlaku. Apa yang boleh dicadangkan ialah sebagai contoh jika pemeriksaan saringan dadah perlu dilakukan maka ia perlu dilakukan secara berkala dan berterusan termasuk kaedah secara rambang di kalangan pemandu dan juga masa yang berbeza-beza.  Saringan ini bukan sahaja tertumpu kepada pemandu bas bahkan setiap mereka yang menggunakan kenderaan termasuk pemandu lori dan kenderaan berat.  Ini akan memberi satu pengawasan yang berterusan daripada pihak berwajib.

Dalam Islam pun ada menganjurkan bahawa kerja buat yang berterusan walaupun sedikit adalah mulia dan memberi kesan yang baik kepada hasil kerja dan matlamat yang ingin dicapai.  Seperti dalam hadis riwayat Saidatina Aisyah r.a. yang berkata, maksudnya, “Ditanya Nabi SAW tentang amalan-amalan yang disukai oleh Allah SWT. Baginda bersabda: “Amalan yang berterusan walaupun sedikit”. (Hadis riwayat Bukhari)

Saringan dadah dan pengawasan berbentuk lain dalam usaha mengurangkan kadar kemalangan secara berterusan termasuk dalam kategori inisiatif yang bersifat proaktif.  Risiko-risiko kemalangan yang boleh berlaku di kalangan pengguna jalanraya khasnya pemandu bas dan kenderaan berat yang boleh membahayakan keselamatan orang ramai perlu kepada plan proaktif.  Secara asasnya proaktif membawa maksud melihat kehadapan dalam sesuatu perkara dan jangkaan perkara-perkara yang akan berlaku.

Melalui inisiatif yang proaktif dan dibantu dengan plan reaktif, kemalangan boleh dielakkan atau dikurangkan risikonya jika sistem dan peraturan yang sedia ada dapat diikuti, dibuat penambahbaikan, dilakukan kajian tentang keberkesanannya.

Sistem dan peraturan sedia ada untuk mengelakkan kemalangan perlu didedahkan kepada masyarakat dan pihak-pihak penguatkuasa bukan sahaja di peringkat pengurusan bahkan kepada pegawai yang turun ke lapangan. Ini menjadikan pihak-pihak berkepentingan dapat merujuk sistem yang terbaik sebagai panduan. Pihak pelaksana dan penguatkuasa akhirnya dapat memantau dan melaksanakan perjalanan sistem dan kepatuhan yang baik tanpa ada sebarang kompromi yang boleh membahayakan nyawa manusia.

Kod amalan keselamatan, kesihatan dan persekitaran untuk sektor pengangkutan seperti yang telah dihasilkan dengan kerjasama beberapa kementerian berkepentingan termasuk Kementerian Pengangkutan perlu dicernakan ke dalam tindakan penguatkuasaan sebagai langkah pelaksanaan plan proaktif yang boleh memberi impak positif dalam mengekang kejadian kemalangan pada masa hadapan.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/