Isnin, 23 Mei 2011

ISU PENDIDIKAN : Pendidikan Alam Sekitar penting

Saya tertarik dengan kenyataan Menteri Kerja Raya, Datuk Shaziman Abu Mansor yang menyatakan rasa kesal kerana tragedi tanah runtuh melibatkan Rumah Anak-Anak Yatim dan Anak-Anak Kebajikan Madrasah Al-Taqwa Felcra Semungkis, Batu 14 Hulu Langat sebenarnya boleh dielakkan.

Ini kerana, pihak berkenaan mengesan pergerakan tanah di kawasan itu sebelum ini tetapi tidak melaporkan kepada pihak bertanggungjawab.

Berdasarkan kenyataan tersebut, jelas sekali rakyat Malaysia kurang berpengetahuan tentang elemen alam sekitar yang perlu diberi perhatian untuk mengelakkan berlakunya tragedi.

Peristiwa tanah runtuh di Madrasah At-Taqwa bukanlah kali pertama di negara kita. Malah sudah berulang kali.

Namun kejadian sebelum ini seolah-olah tidak pernah menjadi pengajaran kepada sesiapapun. Pembinaan struktur bangunan di kawasan lereng bukit masih lagi berleluasa.

Ilmu pengetahuan diiringi dengan kesedaran yang akan membentuk amalan yang baik terhadap alam sekitar amat penting diterapkan dalam kalangan rakyat Malaysia.

Bukan tidak ada usaha ke arah menerapkan pendidikan alam sekitar, namun keupayaan untuk melaksanakan secara sempuna adalah terbatas.

Pelbagai kempen alam sekitar dilaksanakan tetapi usaha ini masih lagi tidak memberi kesedaran sepenuhnya kepada rakyat Malaysia. Dalam Kurikulum Pendidikan Negara, Pendidikan Alam Sekitar adalah satu bentuk nilai yang merentas kurikulum.

Pendidikan Alam Sekitar perlu diterapkan dalam semua mata pelajaran yang diajar bermula peringkat prasekolah lagi. Malah Jabatan Alam Sekitar sendiri menyediakan Modul Pendidikan Alam Sekitar khas untuk pelajar prasekolah.

Guru perlu melaksanakan penerapan Pendidikan Alam Sekitar ini secara langsung dan tidak langsung. Justeru, dengan sedikit nilai yang diterapkan kemungkinan generasi yang masih kecil pun pasti sedar tentang kepincangan pengurusan alam sekitar yang banyak berlaku hari ini.

Namun, apa yang sangat mengecewakan hari ini ialah peminggiran subjek yang menjurus kepada alam sekitar seperti mata pelajaran Geografi.

Apabila pelajar belajar Geografi, pengetahuan tentang gejala alam sekitar seperti tanah runtuh ini dapat didedahkan dalam topik tertentu.

Dalam kurikulum hari ini Geografi ditekankan hanya sedikit dalam Kajian Tempatan.

Geografi hanya menjadi mata pelajaran wajib bagi Tingkatan Satu hingga Tiga sahaja.

Semasa di Tingkatan Empat dan Lima, Geografi menjadi subjek elektif dan tidak banyak pula sekolah yang memilih subjek ini sebagai mata pelajaran elektif yang ditawarkan.

Justeru, semakin jauhlah pengetahuan alam sekitar yang diketahui oleh rakyat Malaysia.

Di peringkat Institut Pendidikan Guru, subjek Pendidikan Alam Sekitar hanya diberikan kepada pelajar KPLI dan KDPM sahaja. Di peringkat ijazah tidak diberikan kecuali guru pelatih yang mengambil major Pengajian Sosial.

Namun, lebih memburukkan lagi di peringkat Institut Pendidikan Guru mata pelajaran Geografi dalam kurikulum Peringkat Persediaan dan Ijazah akan dihapuskan sama sekali bagi bakal guru yang mengambil major Pengajian Sosial.

Kursus Pengajian Sosial yang asalnya terkandung bahagian Geografi diganti sepenuhnya dengan Sejarah yang pada dasarnya untuk menangani masalah patriotisme dalam kalangan remaja yang semakin berkurangan.

Untuk pengetahuan semua, kesedaran alam sekitar juga adalah salah satu daripada nilai patriotisme yang mesti diterapkan.

Justeru, sebagai satu usaha untuk meningkatkan pengetahuan alam sekitar dalam kalangan rakyat Malaysia, tekankanlah Pendidikan Alam Sekitar dan mata pelajaran berkait alam sekitar seperti Geografi.

Tindakan ini mungkin boleh dijadikan sebahagian usaha untuk menyelesaikan isu alam kitar di negara kita.

NOR RUL AZLIFAH ZULKAFALI

IPG Kampus Bahasa Melayu,

Kuala Lumpur

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Risiko pelajar "berbulan madu"

Berikan anak sedikit kelonggaran

Oleh Mohd Rifaat Abd Hamid
rencana@hmetro.com.my

USAI menduduki peperiksaan utama, pelajar bagai terlepas menanggung bebanan berat dengan rasa lega menguasai diri.

Lantas, pelbagai perancangan direncanakan bagi mengisi masa terluang dengan sebahagian besar pasti memasang angan-angan menjadikan tahun persekolahan berikutnya tahun berbulan madu terutama pelajar yang baru saja menduduki Penilaian Menengah Rendah (PMR) atau Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR).

Mereka beranggapan sudah merdeka walaupun masih ada tanggungjawab belum selesai dan perjalanan masih jauh.

Namun, inilah budaya wajib sebahagian besar pelajar hari ini yang baru bebas daripada sengsara peperiksaan.

Kata mereka, apa salahnya berehat seketika selepas penat belajar. Tahun berikutnya boleh bertungkus-lumus semula.


Sekilas pandang, memang tidak salah, namun persoalannya adakah alam bulan madu itu boleh menjanjikan pelajar mampu memperoleh keputusan cemerlang dan tidak melupakan tanggungjawab belajar? Atau adakah ia hanya mengundang padah?

Kaunselor Jabatan Hal Ehwal Pelajar, Kolej Universiti Insaniah (Kuin), Alor Setar, Kedah, Yahya Ismail berkata, tidak salah jika pelajar ingin menikmati kebebasan selepas menghadapi peperiksaan, namun perlu diselarikan dengan pemahaman dan kesedaran mengenai tanggungjawab belajar yang masih belum selesai.

Beliau berkata, mereka juga memerlukan kerehatan minda serta fizikal seperti orang lain dan tidak salah sekiranya diberi kelonggaran berehat sebentar untuk melakukan perkara yang terpaksa dikorbankan sebelum peperiksaan.

“Kita tidak boleh mengharapkan mereka terus belajar dan belajar kerana ia bakal mewujudkan impak negatif yang mungkin lebih memudaratkan.

“Namun, kebebasan itu biarlah berteraskan panduan betul supaya tidak alpa atau leka dengan keseronokan. Masalahnya, ramai bersikap begitu hingga terlupa pada tanggungjawab belajar,” katanya.

Menurutnya, ‘berbulan madu’ sewaktu di tingkatan empat atau selepas menamatkan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) memang budaya sebahagian besar pelajar di negara ini.

Meskipun tidak salah, masyarakat termasuk ibu bapa melihat senario itu mengganggu tumpuan pelajar terhadap proses pembelajaran atau terjebak dengan pelbagai gejala sosial.

Yahya berkata, kebimbangan itu berasas namun tidak bermakna boleh menyekat kebebasan anak dengan melontarkan pelbagai andaian rambang hingga menjadikan mereka mangsa keadaan.

Katanya, pelajar adalah golongan sukar diramal, namun jika dididik dengan budaya persekitaran ilmu dan nasihat, tidak mustahil tahu menjaga diri.

“Masyarakat ada hak untuk menzahirkan pendapat atau kebimbangan itu, namun tidak bermakna boleh menghalang kebebasan pelajar.

“Kebanyakan ibu bapa mengharapkan anak mereka sentiasa belajar hingga ada kalanya melupakan kehendak asas pelajar sebagai manusia juga remaja.

“Ada pendekatan sesuai boleh digunakan. Saya yakin jika ibu bapa memberi perhatian, memahami, tidak mendesak, memberi kepercayaan serta menjadikan anak sebagai teman, mereka tidak mudah tersasar,” katanya.

Beliau mengakui cabaran ibu bapa hari ini sangat sukar dalam menghadapi kerenah dan kehendak anak, malah ada yang pandai berlakon mengambil kesempatan.

“Pelajar hari ini mempunyai pelbagai ‘kemahiran’ dan alasan serta watak untuk memanipulasi ibu bapa, guru dan masyarakat. Sekiranya tidak ditangani dengan bijak, mereka mudah diperkudakan.

“Masalah seperti ini perlu ditangani dengan bijak dan berhemah manakala pelajar juga membuktikan mereka tidak menyalahgunakan kepercayaan serta kebebasan diberikan,” katanya.

Budaya bulan madu itu, katanya, boleh memberi kesan positif jika pelajar tidak melupakan tujuan sebenar serta hala tuju masa depan mereka.

“Meskipun budaya ini bukan isu besar, ia akan jadi sebaliknya jika pelajar tidak pandai menggunakan peluang itu dengan betul.

“Pelajar boleh berehat tapi jangan lupa mengulang kaji kerana proses pembelajaran adalah berterusan,” katanya.


INFO

Antara faktor kemerosotan prestasi pelajar:

■ Mengambil mudah dan sentiasa menganggap diri pandai.
■ Pengaruh persekitaran terutama rakan sebaya.
■ Kegagalan ibu bapa memantau perkembangan sosial anak.
■ Sekolah dan guru.
■ Tekanan psikologi.

Bagaimana mencipta kecemerlangan:

■ Membuat nota yang baik.
■ Pembahagian masa yang bijak.
■ Mendalami teknik belajar yang berkesan.
■ Penumpuan penuh di kelas.

Sumber : http : //www.hmetro.com.my/

ISU SOSIAL : Pesanan untuk anak-anak muda

oleh RAHMAN SHAARI

Anak-anak muda ialah ‘rebung’ yang arahnya masih dapat ditentukan. Oleh itu, perhatikanlah pembawaan baik untuk dijadikan contoh.

Pertama, perlu dicatatkan, pada masa ini akibat ketidaktenteraman masyarakat, anak-anak muda berada dalam suasana tidak tentu arah berkaitan hal agama dan budaya. Keadaan ini tidak disedari anak-anak muda, kerana segala-gala di sekeliling mereka seolah-olah merestui keadaan kacau ini. Mereka yang menconteng tembok, melontar batu ke kereta api, menyimbah asid ke arah perempuan, dan pelaku-pelaku kekejaman yang pelbagai, adalah hasil ketidaktenteraman yang demikian. Jika mereka sedar, mereka pasti akan berhenti berbuat demikian.

Kedua, anak-anak muda yang masih belajar hendaklah tahu, bahawa zaman belajar secara rasmi adalah terhad. Masa untuk belajar di sekolah, maktab, universiti dan lain-lain tidak boleh disia-siakan. Jika anak-anak muda (pelajar) membuang masa untuk berbual-bual kosong, berjalan-jalan (dan melepak) tanpa maksud tertentu, dan melayani khayalan tidak berhujung, maka akhirnya anda tidak akan menemukan kejayaan di tahap tinggi. Anak-anak muda yang belajar dengan rajin dan penuh perhatian akan berjaya dengan cemerlang dalam kehidupan.

Ketiga, bagi anak muda bekerja, ada perkara amat perlu difahami. Selalunya pekerja muda mengingini keselesaan. Jika mereka bekerja dengan kerajaan, selalunya beban kerja dapat diramalkan sejak awal. Tidak pernah kita dengar pegawai di pejabat tanah, guru, kerani dan lain-lain, merasakan pekerjaan mereka terlalu dihimpit kesibukan yang tidak terbayangkan sebelumnya. Tidak dinafikan, memang ada kerja bertimbun, tetapi itu selalunya dialami oleh penjawat yang telah lama bekerja dengan kerajaan.

Anak muda bekerja dengan syarikat (swasta) amat berkemungkinan berhadapan masalah longgokan tugas sejak awal-awal lagi. Tumpuan syarikat, termasuk sekolah atau universiti swasta juga, adalah perjalanan perniagaan. Jadi, anak-anak muda yang bekerja di situ hendaklah faham, bahawa ketaatan mereka pada tugas diberikan ialah sumber rasa sayang oleh majikan kepada mereka. Pekerja curi tulang, lembab dan suka merungut tidak akan dikasihi majikan.

Keempat, bagi anak muda ingin maju dalam bidang maklumat, satu pesanan saya - rajin-rajinlah membaca akhbar, mendengar berita radio, menonton berita televisyen atau mendapatkan berita daripada sumber lain. Kekayaan maklumat akan menentukan kemajuan dalam satu sudut kehidupan. Sekurang-kurangnya anak muda tidak tersenyum kosong (atau tersenyum bodoh) apabila orang bercakap tentang peristiwa penting dalam negara dan dunia. Kelima, sambungan pada pencinta maklumat ialah pencinta ilmu. Perbezaan antara maklumat dengan ilmu, ialah bahawa ilmu sentiasa berteraskan teori. Anak muda yang ingin memperdalam ilmu hendaklah membaca buku-buku penulis berwibawa.

Keenam, jika anak muda memutuskan akan berniaga, baik apa saja jenis perniagaan, yang utama ialah persediaan cukup. Berniaga sendiri dengan makan gaji amat berbeza. Peniaga hendaklah ada modal dan kesungguhan dengan disiplin diri menggunakan wang, tabah dalam menghadapi konflik yang tidak diduga, dan ada banyak lagi yang tidak terbayangkan semasa memulakan perniagaan.

Selain itu, terdapat anak muda yang meminati seni, sukan dan aneka aktiviti bersifat membina.

Semua itu eloklah diikuti dengan sederhana, berpadanan dengan masa lapang yang ada. Jika mempunyai bakat besar, baik dalam bidang maklumat, ilmu dan aktiviti, berkemungkinan bidang sedemikian itu pula akan menjadi lapangan mendatangkan pendapatan lumayan.

Ertinya, anak muda berbakat dalam penulisan novel, misalnya, akan menjadikan ia punca utama rezeki.

Apa-apa pun yang hendak dilakukan anak muda untuk kemajuan, yang penting ialah pemupukan minat dan bakat. Tanda minat ialah isi percakapan. Orang yang berminat bekerja di syarikat akan bercakap tentang cara-cara memajukan syarikat. Orang berminat berniaga akan banyak bercakap tentang perniagaan. Orang berminat mempertingkat ilmu, akan bercakap tentang buku yang baru dibacanya. Demikianlah seterusnya.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

ISU ALAM SEKITAR : Peringatan demi peringatan setelah kejadian tanah runtuh

DALAM sekelip mata 16 nyawa penghuni Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Kebajikan Madrasah Al-Taqwa, Felcra Semungkis, Batu 14 Hulu Langat, Selangor menyahut panggilan Ilahi.

Pemergian mereka amat menyentuh kalbu. Kesemua mereka meninggal dunia akibat tertimbus tanah setelah tebing sebuah bukit berdekatan runtuh dan menghempap khemah yang mereka duduki pada pukul 2.30 petang Sabtu lalu.

Kejadian tanah runtuh kali ini amat memilukan kerana menimpa kepada anak-anak yatim.

Kepada keluarga mangsa, kita hanya dapat mengucapkan rasa simpati dan minta mereka bersabar dengan dugaan ini.

Dalam kejadian itu, faktor hujan berterusan sejak kebelakangan ini dikatakan sebagai punca utama kejadian tanah runtuh yang menimbus rumah anak yatim itu. Tetapi janganlah kita asyik hendak menyalahkan hujan sahaja.

Kejadian di Hulu Langat sepatutnya membuka mata pihak berkuasa tempatan (PBT) di seluruh negara supaya membuat tinjauan di kawasan yang kerap mengalami kejadian tanah runtuh bagi memastikan keselamatan penduduk terjamin.

Kita sedia maklum penduduk yang tinggal di kawasan lereng-lereng bukit kerap terdedah kepada ancaman tanah runtuh.

Jadi, mereka yang tinggal di kawasan berbukit perlu berwaspada kerana kejadian tanah runtuh boleh berlaku di mana sahaja terutama apabila hujan berterusan.

Kejadian tanah runtuh di Malaysia boleh dielakkan jika golongan profesional, kontraktor pembinaan dan penjawat awam lebih bertanggungjawab menjalankan tugas mereka dengan tekun dan amanah.

Ingatlah bahawa kerajaan telah memutuskan untuk tidak meluluskan pembangunan di kawasan tanah tinggi selepas kejadian satu daripada tiga blok Highland Towers runtuh pada 1993 yang meragut 48 nyawa.

Semua PBT wajar berhati-hati dalam membangunkan tanah di lereng bukit. Mana-mana akta atau undang-undang yang longgar diperketatkan.

Jika semua pihak yang terbabit dalam pembangunan termasuk pihak berkuasa yang memberi kelulusan, para jurutera, arkitek, juru ukur dan kontraktor pembinaan mengambil serius tanggungjawab mereka, kejadian seperti itu tidak akan terus berlaku.

Tetapi, seperti biasa, kita rakyat yang mudah lupa dan jarang mahu mengambil iktibar daripada tragedi yang banyak kali menimpa kita. Ini kerana kita sentiasa mengharapkan ia tidak mungkin berulang lagi.

Pembinaan rumah, banglo, kondominium serta apartmen di lereng atau bawah bukit jelas menunjukkan sikap tidak peka terhadap keselamatan.

Seperti biasa, apabila berlaku tanah runtuh yang meragut nyawa, menteri pun akan minta laporan. Ini jawapan standard yang tak patut dinyatakan lagi.

Kenapa pihak kementerian berkenaan tidak minta laporan sebelum sesebuah bangunan itu diluluskan untuk pembinaan? Kalau dibina tanpa kelulusan, kenapa dibiarkan ia terus didirikan?

Kita percaya, kejadian di Hulu Langat ini bukan yang terakhir selagi kita masih bekerja mengikut cara lama.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/