Khamis, 14 Februari 2013

ISU KEPENGGUNAAN : Menentukan makanan halal



Penguat kuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Selangor menyerbu sebuah pusat penyembelihan ayam yang mencurigakan.

Pusat penyembelihan itu didapati menggunakan kejutan elektrik yang tinggi terhadap ayam yang hendak disembelih. Kejutan elektrik menyebabkan ayam berkenaan mati sebelum disembelih.

Begitu juga pendedahan mengenai ayam yang diimport dari China yang didapati meragukan dari segi halalnya. Pembungkus ayam yang dipotong kecil itu tidak mempunyai tanda halal.

Justeru, bagaimana pengguna mahu menentukan sama ada sesuatu makanan itu halal atau tidak?


Makanan halal boleh diertikan seperti berikut:

Tidak mengandungi sebarang bahagian atau benda daripada binatang yang dilarang kepada orang Islam memakannya atau tidak disembelih mengikut hukum syarak.

Tidak mengandungi najis mengikut hukum syarak.

Tidak disedia, diproses atau dikilang menggunakan peralatan yang tidak bebas daripada najis.

Semasa dalam penyediaan, pemprosesan dan penyimpanannya, benda terbabit tidak bersentuhan atau berdekatan dengan sebarang makanan yang haram atau dihukumkan sebagai najis mengikut hukum syarak.

Isu makanan halal amat sensitif bagi umat Islam.


Terdapat beberapa bentuk penipuan yang berkaitan dengan isu halal ini iaitu:

Meletakkan tanda halal atau ditanggung halal sewenang-wenangnya di kedai makan oleh pengusaha bukan Islam.

Mendaftarkan syarikat perniagaan dengan nama atau lambang yang menggambarkan keislaman seperti masjid atau bulan.

Syarikat bukan Islam menggunakan nama syarikat pengedar kepunyaan orang Islam pada label pembungkusan, sehingga menunjukkan seolah-olah ia adalah pengeluar barangan terbabit.

Syarikat mengambil lang­kah mudah dengan menciplak logo yang diiktiraf halal dan diletakkan pada premis dan produk.


Terdapat beberapa aspek yang perlu diberikan pertimbangan dalam menentukan halalnya sesuatu produk iaitu:

Penyembelihan

Sembelihan hendaklah dilakukan orang Islam dan memenuhi syarat ditetapkan.

Haiwan yang disembelih mestilah jenis halal dimakan.

Haiwan itu masih hidup ketika disembelih.

Memutuskan halkum (saluran penafasan) dan urat marih (saluran makanan, minuman dan pendarahan) haiwan.

Alat penyembelihan mestilah tajam dan tidak terdiri daripada tulang, kuku atau gigi.


Hidangan dan penyembelihan

Semua bahan halal hendaklah disimpan, dipamer dan dihidang secara berasingan dalam setiap keadaan dengan bahan tidak halal.


Pemprosesan makanan dan masakan

Tidak mengandungi bahagian atau benda daripada haiwan yang dilarang orang Islam memakannya atau tidak disembelih mengikut hukum syarak.

Tidak mengandungi apa-apa benda yang dianggap najis mengikut hukum syarak seperti minyak babi, lemak daripada bangkai dan arak.

Tidak disediakan, diproses atau dikilang menggunakan sebarang peralatan yang mengandungi benda najis seperti tempat pemotong, kuali, sudu dan periuk.

Semasa penyediaan, pemprosesan dan penyimpanan makanan tidak bersentuhan atau berdekatan dengan sebarang makanan yang dianggap najis.


Kebersihan

Premis pembuatan, penyediaan dan penjualan makanan dan minuman hendaklah bersih serta bebas daripada gejala yang memudaratkan seperti lalat, tikus, lipas dan cicak.

Peralatan yang digunakan hendaklah dibasuh dan dicuci dengan bersih.

Tandas dan bilik air mestilah dibersihkan dari semasa ke semasa.

Sumber : http : //www.hmetro.com.my/

ISU SOSIAL : BERUK DAN BUNGA


Hari Kekasih, hari eksploitasi dan manupulasi rasa cinta untuk menderhaka kepada Pencipta Cinta (Allah).

Atas dorongan untuk meraikan cinta kononnya, batas akidah, syariat dan akhlak dilanggar semahu-mahunya. Cinta yang dicipta indah oleh Allah yang Maha Indah, menjadi punah. Dikotori oleh pemujanya seperti kera yang merosakkan bunga.

Cinta yang suci untuk tujuan yang suci telah dicemari. Cinta yang berfokuskan seks – yakni cinta yang diilhamkan oleh Tuhan kepada haiwan itulah yang dipuja oleh manusia yang bertamadun!

Mengapa terjadi demikian? Ini kerana masih ramai manusia yang sedang mengalami kekosongan jiwa (emptines). Hidup hanya untuk memenuhi kehendak nafsu yang inginkan kepuasan material dan fizikal, urat, daging dan tulang. Apabila persoalan paling ‘basic’ (asas) dalam hidup tidak terjawab dengan tuntas… Itulah akibatnya.

Apakah persoalan itu? Ya, mengapa kita dihidupkan? Orang Islam yakin bahawa Allah tidak mencipta manusia sia-sia. Manusia punya tugasan dan peranan yang sangat besar. Al Quran menegaskan Allah ciptakan manusia dengan tujuan menjadi hamba-Nya dan khalifah di muka bumi.

Selagi kita berpegang kepada tujuan hidup ini dan melaksanakannya, hidup kita akan dipenuhi ketenangan. Kekosongan jiwa, minda dan masa kita akan terisi dengan sepenuhnya. Kita boleh melaksanakan apa jua aktiviti yang tidak terkeluar daripada kerangka tujuan hidup yang telah ditentukan Allah itu. Selagi manusia bertindak selaras dengan tujuan penciptaannya, maka selagi itulah ia akan tenang, selamat dan bahagia.

Sebaliknya jika tujuan hidup ini diabaikan, maka kekosongan jiwa pun berlaku. Pada waktu itu jiwa meronta-ronta bagaikan ikan tanpa air. Akibatnya, manusia terus mencari. Pencarian ini bukan menambah ketenangan, tetapi tambah mengusutkan.  Apabila panduan Islam diabaikan, maka jalan atau kaedah yang salah telah dipilih.

Pada waktu inilah budaya hidup Barat mencelah. Remaja menyangka budaya Barat itu penawar yang akan memberi hiburan dan ketenangan. Padahal ia adalah racun yang sangat bisa. Bukan sahaja masalah yang sedia ada tidak akan selesai, malah masalah yang sedia ada pun akan semakin membesar. Itulah bahana budaya Barat yang menawarkan kepada remaja kita produk yang bernama “Hari Valentine”.

Malangnya, produk itulah yang sentiasa dipromosikan dan diiklankan sehingga menjadi budaya secara langsung ataupun tidak. Apabila sudah menjadi budaya, yang palsu nampak benar, yang salah nampak indah dan hebat. Remaja, yang masih membina kematangan akan terpengaruh untuk menerima. Dirasanyakan yang datang dari Barat itu semuanya baik, hebat dan agung belaka. Apatah lagi yang menjadi figur mempromosikan budaya buruk ini adalah artis atau selebriti yang menjadi pujaan para remaja itu selama ini. Maka mudah mereka terikut.

Lagipun ada sesetengah berpandangan tidak ada implikasi agama dalam soal ini. Apa salahnya, cuma hiburan, cuma suka-suka… Sedangkan mereka tidak sedar semua ini ada kesan dari segi mempengaruhi fikiran, hati, perasaan dan sikap seseorang.  Sesuatu yang dilarang oleh Islam, pasti ada kesan buruk pada hati, jiwa dan perasaan samada disedari atau tidak, sama ada jangka panjang atau jangka pendek.

Kesan yang paling cepat ialah remaja kita akan ikut menyerupai mereka dari segi cara berfikir, emosi dan jiwa. Akhirnya, ini akan mempengaruhi tingkah laku dan kelakuan. Rasulullah  SAW bersabda: “ Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum ia akan menjadi kaum itu.”

Sebenarnya, perayaan Hari kekasih bukan semata-mata perayaan luaran sahaja. Ia datang dalam bentuk pakej yang yang ‘menyerang’ remaja secara multi dimensi.  Ia datang dengan idea kebebasan tanpa batas seperti pendedahan aurat, pergaulan lelaki-wanita  secara bebas, tarian, lagu dan unsur-unsur hedonisme yang cukup membahayakan. Perayaan itu bukan setakat pemberian hadiah, kad atau bertukar-tukar ucapan, tetapi diiringi pertemuan, sentuhan dan lain-lain yang jika tidak diawasi dan dibatasi syariat pasti mencecah batas-batas ‘menghampiri zina’.

Apabila hari kekasih diuar-uarkan dengan segala bentuk dan elemennya, dan ia diterima sebagai satu budaya yang biasa… Para remaja akan menerima itu sebagai satu isyarat  ‘menghalalkan’ sesuatu yang dilarang oleh Islam sebelum ini.  Tanpa disedari, remaja yang terpengaruh dengan sambutan Hari kekasih ini akhirnya, menjadi lali dan akhirnya ketagih dengan apa sahaja yang datang dari barat, yang kononnya agung dan canggih. Pada ketika itu generasi kita sebenarnya sudah dijajah kembali dari segi minda dan akan terus menjadi bangsa pengguna (konsumer) bukan pencipta dalam arus globalisasi kini.

Apabila Islam melarang sesuatu, pasti ada rasional di sebalik larangan itu. Cuma sebagai manusia, kita kekadang belum nampak apa rasionalnya pada peringkat awal. Ilmu manusia yang terbatas tidak akan dapat menjangkau ilmu Allah yang Maha luas. Inilah yang dikatakan suruh atau larang dalam Islam adalah berasaskan iman kepada Allah. Kita beriman kepada Allah dalam ertikata kita yakini Allah SWT Maha Bijaksana, Maha  Penyayang, Maha Belas Kasihan untuk tidak menganiayai hamba-hamba-Nya dalam apa jua perintah suruh dan larang-Nya.

Mengapa Hari Kekasih dilarang untuk disambut oleh orang Islam? Sebab sejarah sambutan hari itu sendiri sudah dikaitkan dengan sesuatu yang bertentangan dengan akidah. Apabila kita turut merayakannya, seolah-olah kita juga turut merelai atau meredhai kebenaran akidah mereka. Seperkara lagi, apakah Islam yang kita anuti, malah agama yang paling unggul di dunia, sudah ketandusan cara untuk menghargai rasa kasih sesama manusia?

Islam punya kaedah sendiri yang lebih benar dan tepat untuk meraikan rasa kasih dikalangan manusia. Namun Islam hanya membenarkan rasa kasih itu dijalinkan dalam bentuk ikatan yang sah agar rasa cinta dibina atas asas-asas yang kukuh, mulia dan terhormat.

Cinta dalam Islam mesti diasaskan kepada tanggungjawab, pembelaan, pendidikan, penjagaan dan perlindungan atas nama Allah. Cinta mertabat tinggi ini lebih sejati dan hakiki berbanding cinta di atas kad ucapan, kotak hadiah, lagu, pakaian, cincin dan elemen-elemen lain Hari kekasih. Hari pertunangan,  pernikahan, ulang tahun perkahwinan, hari mendapat cahaya mata… adalah hari-hari kekasih yang sepatutnya disambut meriah dengan erti dan makna yang lebih mendalam dan ikhlas. Bukan seperti Hari Valentine yang bersifat luaran, gimik dan penuh kepura-puraan yang acap kali untuk mewajarkan sahaja pelempiasan hawa nafsu seks atas nama cinta suci!

Ingatlah, tidak akan ada kebahagiaan yang sejati dengan melanggar hukum Allah. Ini sepatutnya diterima dengan hati yang terbuka, dengan penuh kesedaran bahawa Tuhan yang mencipta manusia maka Dialah yang paling arif menentukan apakah yang diperlukan oleh manusia untuk tenang dan bahagia. Jika kita mencintai Allah yang Maha Pengasih, kita akan mampu mengasihi sesama manusia pada setiap masa, keadaan dan ketika. Bagi orang Islam setiap hari adalah Hari Kekasih!

Sumber : http://genta-rasa.com/

ISU BAHASA : Jangan biarkan seni budaya berkubur


Oleh :  Johan Jaaffar
 
Seniman Negara Rahman B berhak berasa kecewa. Beliau ingin menghidupkan semula seni bangsawan. Tidak mudah sebenarnya untuk berbuat demikian. Sebagai tokoh terakhir seni persembahan itu, beliau sedar sekiranya sesuatu tidak dilakukan segera, seni itu akan pupus. Memang terdapat beberapa kumpulan yang cuba menghidupkan bangsawan. Malangnya banyak kumpulan ini tidak memahami seni itu. Bagi purist seperti beliau, usaha itu kadang kala lebih banyak merosakkan.

Rahman B sudah menjangkau usia 80-an. Beliau terkenal sebagai anak muda atau pelakon yang memainkan peranan wira dalam kumpulan bangsawan. Sewaktu kumpulan Bintang Timur Opera yang dimiliki oleh ayahnya Bakar M, Rahman B, adiknya Rahim B dan Rohani B serta isterinya Rohaya B adalah antara nama-nama besar di pentas bangsawan. Zaman kegemilangan bangsawan mulai berakhir dengan populariti filem Melayu. Banyak pelakon bangsawan yang terbabit dalam dunia filem di Singapura.

Kekecewaan Rahman B memang dapat kita fahami. Banyak lagi tokoh lain dalam pelbagai bidang yang cuba menghidupkan seni warisan. Banyak faktor yang menyebabkan hal ini terjadi. Selain daripada kurangnya minat di kalangan generasi muda dan tarikan filem, drama TV dan muzik semasa, faktor sikap dan toleransi terhadap seni persembahan ini juga harus diambil kira. Apabila kerajaan Negeri Kelantan tidak membenarkan seni persembahan setempat seperti wayang kulit, dikir barat, menora dan makyung dipertontonkan kerana alasan agama, maka matilah seni itu di negeri tersebut. Kuda kepang, wayang wong dan ketoprak menghadapi masalahnya sendiri di Johor. Banyak lagi persembahan setempat yang kini hilang pengamalnya.

Wali Songo guna seni untuk dakwah

Seni persembahan merupakan sebahagian daripada cerminan masyarakat. Seni seperti ini mencorakkan minda, nilai dan psyche kumpulan yang melahirkannya. Seperti juga tradisi lisan atau oral yang kuat pada zaman sebelum radio, TV dan filem, seni persembahan ini menjadi sebahagian daripada proses sosiolisasi yang penting.

Kita sepatutnya belajar bagaimana Wali Songo, ulama dan mubaligh Islam tersohor di Indonesia menggunakan seni bagi menawan hati penganut agama Hindu di Pulau Jawa. Perihal mereka menggunakan kuda kepang dan wayang kulit untuk tujuan dakwah bukan rahsia lagi. Ini satu elemen pendakwahan yang selalunya dilupakan.

Dalam pertemuan saya dengan teman-teman pengamal seni budaya di Indonesia, mereka juga menyuarakan keresahan soal penolakan. Malah di sekitar kawasan yang dianggap nadi seni budaya Jawa di Jog-jakarta dan Solo (atau Surakarta) banyak seni persembahan setempat yang semakin menghilang. Namun demikian ada usaha yang sungguh-sungguh untuk menghidupkan semula muzik dan tarian asli Jawa serta seni persembahan seperti reog (di sini dikenal sebagai ketoprak) dan wayang wong atau wayang orang.

Seni budaya dinaungi istana

Seni budaya memang sejak sekian lama dinaungi oleh istana. Ini tradisi yang nampaknya berterusan di Istana Solo. Dokongan istana melahirkan Akademi Seni Mangkunagaran (ASGA) yang tujuannya menghidupkan seni muzik dan tarian Jawa. Pada setiap hari Rabu, mulai jam 11.00 pagi, di balai utama Istana Solo diadakan latihan tarian yang diiringi oleh kumpulan gamelan istana, Langenpraja Pura Mangkunagaran. Salah sebuah tarian yang dipersembahankan namanya srimpi pandhelori yang amat unik kerana lembut dan halusnya. Selalunya ASGA akan berkerjasama dengan Institut Seni Indonesia (ISI) cabang Solo.

Di Solo juga saya berkesempatan menyaksikan wayang wong berjudul Seta Kerma yang dipentaskan dengan dokongan Dinas Kebudayaan dan Pariwisata. Tempatnya di Kebun Raja. Saya hanya membayar R3,000 atau kurang dari RM1 untuk sebuah persembahan berkualiti tinggi. Wayang wong adalah salah satu daripada 100 jenis wayang dalam masyarakat Jawa di Indonesia. Wayang wong dipercayai bermula sejak pemerintahan Prabu Airlingga pada awal Tahun Masehi.

Wayang wong amat popular satu ketika dulu, malah pada tahun 1911 lagi sudah wujud kumpulan profesional yang dikenal sebagai Wayang Sriwedari. Kumpulan ini dihidupkan semula dan bertahan sehingga hari ini. Tiga kali seminggu, Sriwedari akan memilih sama ada Petruk Dadi Jenaka, Petruk Kembar, Pancasila Banjut, Begawan Trisula, Drona Kridha atau cerita lain untuk dipentaskan.

Seni budaya memerlukan naungan. Zapin bertahan di Johor kerana sokongan kerajaan negeri. Bangsawan akan pupus sekiranya Rahman B tidak dibantu. Demikian juga pelbagai jenis seni persembahan tempatan yang lain. Tanyalah bagaimana sukarnya penggiat kuda kepang yang bernama Wak Naim Marjani di Sungai Nibung, Batu Pahat mahu menghidupkan seni itu. Nasib beliau tidak jauh bezanya dengan Rahman B.

Jangan biarkan seni persembahan ini berkubur. Mungkin istana kita boleh mencontohi usaha yang dibuat oleh istana Solo dan Jokjakarta bagi menaungi seni budaya. Seni budaya warisan bangga bangsa kita.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/