Isnin, 14 Februari 2011

ISU SASTERA : Sepuluh penulis terkaya dunia

Oleh Hafizah Iszahanid hafiza@bharian.com.my

Karya mereka diterjemahkan ke bahasa asing, difilemkan KERJA menulis sebenarnya memberi pulangan lumayan jika kena pada caranya dan apatah lagi jika novel seseorang pengarang itu berjaya menduduki carta jualan laris di pasaran sehingga difilemkan pula.

Walaupun mungkin ada sebahagian penulis menyifatkan karya seni bukanlah berbumbukan wang atau ‘aku menulis bukan kerana nama’, namun pulangan yang lumayan menjadikan ramai penulis terutama di luar negara meletak jawatan dan memilih untuk menjadi penulis sepenuh masa.
Meskipun ketika ini versi buku dalam talian (e-book) menjadi pilihan sesetengah pembaca, namun buku yang dipasarkan dalam bentuk kulit keras atau paper-back tetap menjadi pilihan, apatah lagi jika buku terbabit diadaptasi ke filem. Buku dalam kategori sedemikian bukan saja menambah publisiti kepada penulisnya, tetapi juga tambahan imbuhan dan penulis yang termasuk dalam senarai terbabit terkaya mendapat perhatian daripada majalah Forbes seperti berikut.

1. James Patterson

MEMILIKI 51 buku tersenarai dalam carta laris di pasaran dan penulis ini dianggarkan memiliki simpanan berjumlah RM210 juta, sebenarnya berkerja keras untuk kedudukan itu dengan memastikan dua novel lahir setahun bagi memastikan pembaca kekal bersamanya. Uniknya, Patterson fobia komputer dan menyiapkan novelnya dengan tulisan tangan sehingga mengagumkan dunia kesusasteraan dengan keupayaannya menghasilkan pelbagai genre dari komedi, romantik, thriller selain karya bukan fiksyen. Suatu lagi hakikat yang boleh menyebabkan ramai pengarang untuk berasa iri hati atau ‘bunuh diri’ ialah 17 karyanya kebelakangan ini membolehkan Patterson meraih RM300 juta.

2. Stephenie Meyer

TAHUN lalu, Meyer berjaya memperoleh RM120 juta walaupun dia tidak menghasilkan apa-apa buku kerana sejak 2005 apabila kisah cinta pontianaknya Twilight difilemkan, novel asalnya terjual lebih 100 juta naskhah di seluruh dunia dan diterjemahkan ke 37 bahasa. Sebelum Siri Twilight, Meyer banyak menulis cerpen dan kemasyhuran pengarang ini disumbangkan oleh filem dalam Siri Twilight yang menjadi kegilaan di seluruh dunia sehingga penulis ternama, Stephen King pernah berkata, ‘dia tidak boleh menulis, tetapi dia berada di tangga kedua,’

3. Stephen King

‘GODFATHER’ untuk genre seram kontemporari Amerika dan sains fiksyen, King menduduki tangga ketiga dengan pendapatan RM102 juta, walaupun bertarung dengan ketagihan alkohol yang teruk selain ketagihan dadah dan ubat-ubatan yang dipreskripsi, masih kekal sebagai penulis disegani. Dengan lebih 80 buku yang diadaptasi ke layar perak, King menerima pengiktirafan dunia atas kerja seninya, selain kerap menulis artikel di pelbagai jurnal dan majalah. Pada 2003, King dianugerahkan Pingat Sumbangan Terbilang Kepada Dunia Persuratan Amerika sebagai tanda mengiktiraf jerih payah pengarang terbabit dalam membangunkan dunia cereka negara itu,

4. Danielle Steel

PENGARANG yang terkenal sebagai ratu untuk genre romantis mempunyai lapan novel menduduki carta laris di pasaran jualan terlaris dan tahun lalu saja, jualan keseluruhan karyanya mencapai RM96 juta. Novelnya menduduki carta laris di pasaran di New York selama 390 minggu berturut-turut, manakala 20 lagi novelnya diadaptasi ke layar perak. Walaupun dikritik kerana kebanyakan novelnya mengulang formula kisah cinta klise, kebanyakan pembaca masih setia dengan Steel kerana keupayaannya menulis pelbagai topik dan Steel baru-baru ini mengumumkan novel ke-71nya akan diterbitkan dalam format e-book.

5. Ken Follett

PENULIS British ini memperoleh pendapatan RM60 juta tahun lalu hasil jualan novelnya dan citranya sebagai penulis genre historikal dan thriller, membolehkan novelnya terjual lebih 100 juta naskhah di seluruh dunia, dengan empat daripadanya menduduki carta jualan laris di pasaran New York. Follett muncul buat kali pertama pada 1978 menerusi novel Eye of the Needle yang mengisahkan mengenai percubaan perisik Jerman melarikan lari dari Britain, tetapi terkandas dengan sepasang suami isteri dan novel ini difilemkan pada 1981. Kebanyakan latar tempat dalam novel Follet dekat dengan dirinya, misalnya Salisbury London, selain Antigua dan Afrika Selatan, di samping ada sesetengah lokasi dalam karyanya itu sangat penting baginya dan isteri, bekas ahli Parlimen, Barbara Follet.

6. Dean Koontz

SETIAP tahun Koontz memperoleh RM54 juta dan Koontz memiliki 44 novel dalam carta jualan laris di pasaran terlaris serta menulis pelbagai genre, sains fiksyen, seram, tetapi Koontz lebih dianggap sebagai penulis genre thriller yang berjaya. Sebelum menggunakan nama sebenar, Koontz menulis dengan menggunakan nama samaran dan antaranya Trixy Koontz, selain hanya menggunakan nama sebenar apabila menghasilkan novel ke-35. Dengan 16 buku yang diadaptasi ke filem dan menerbitkan buku setiap tahun, Koontz dijangka kekal berada dalam carta laris di pasaran.

7. Janet Evanovich

WALAUPUN berjaya menjual lebih 20 juta naskhah setiap tahun, Evanovich memperoleh RM48 juta tahun lalu, sebenarnya mula menulis pada usia 40 tahun dengan 16 novel Evanovich berada dalam carta jualan laris di pasaran. Rutin penulisan Evanovich sangat ketat iaitu menulis lapan jam sehari dan 12 jam pada hujung minggu, memilih menulis dalam genre romantis, di samping khabarnya novelnya, Stephanie Plum bakal diadaptasi ke filem hujung tahun ini dengan Reece Witherspoon dan Katherine Heigl dikatakan antara calon watak utama.

8. John Grisham

BEKAS peguam ini tidak lari jauh daripada latar akademiknya dan dengan novel genre thriller kepeguaman, dia memperoleh RM45 juta tahun lalu. Novel karya Grisham mula memikat pembaca sejak 1989 dan hingga kini 16 filem sudah dihasilkan berdasarkan drama mahkamah tulisan Grisham. Ketika menulis A Time To Kill, Grisham memulakan rutin penulisannya bermula jam 5 pagi, namun usaha itu tidak memikat penerbit apabila naskhah awalnya ditolak, tetapi peristiwa itu tidak menyebabkan dirinya berputus asa. Grisham kemudiannya meninggalkan kerjaya sebagai peguam dengan menjadi penulis sepenuh masa dan sehingga kini 250 juta novelnya terjual di seluruh dunia.

9. Nicholas Sparks

SPARKS adalah muka baru dalam carta laris di pasaran dan tahun lalu beliau memperoleh RM42 juta dengan dua bukunya akan difilemkan tahun ini mungkin melonjakkan kedudukannya pada tahun depan, selain enam novelnya sudah difilemkan termasuk The Notebook. Pengarang ini memulakan kerjaya penulisan sejak 1985 ketika masih bersekolah, namun, waktu itu beliau gagal menarik perhatian penerbit. Sparks pernah memasuki sekolah perundangan, tetapi hanya separuh jalan sebelum bekerja sebagai ejen hartanah dan menjual peralatan perubatan melalui telefon, selain The Notebook yang muncul pada 1996 benar-benar mengubah kehidupannya.

10. JK Rowling

TERKENAL dengan siri ahli sihir muda, Harry Potter, Rowling cukup mengagumkan dan pengiktirafan seluruh dunia terhadap karyanya itu memungkinkan 400 juta naskhahnya itu dijual dengan mudah. Huruf JK pada hadapan nama Rowling sebenarnya adalah idea penerbit yang bimbang dengan kedudukan Rowling sebagai penulis wanita yang lazimnya gagal menembusi pasaran buku remaja yang dikuasai remaja lelaki. Bagaimanapun, buku ini bukan saja memikat remaja lelaki, tetapi juga perempuan sehingga difilemkan dan menambah kekayaan Rowling, selain publisiti untuk novelnya membolehkan Rowling disifatkan sebagai seorang daripada selebriti terkaya lagi berpengaruh di Britain.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU AGAMA : Memperingati kelahiran Rasulullah

PEMBACAAN kitab Syamail al-Nabiy dilakukan oleh barisan pelajar pusat tahfiz Darul Quran Wal Hadis.

SESUNGGUHNYA tiada nikmat di alam maya pada masa ini yang lebih besar daripada nikmat dikurniakan seorang Nabi pembawa rahmat bagi sekalian alam iaitu Junjungan Besar Rasulullah S.A.W.

Tanpa Baginda S.A.W dan pengorbanannya sudah pasti hari ini kita tidak akan mampu mengenal erti Islam, iman dan ihsan. Justeru, sebagai umatnya adalah tidak adil jika kita melupakan insan pembawa dan pejuang Islam yang sejati, Nabi Muhammad S.A.W.

Sedangkan Rasulullah S.A.W sendiri tidak pernah melupakan umatnya hatta tatkala nyawa berada di hujung tanduk, mulut Baginda S.A.W tidak henti-henti menyebut kalimah ‘ummati, ummati, ummati’ yang menunjukkan cinta dan kasihnya Rasulullah S.A.W terhadap kita.

Namun, apakah yang mampu umatnya berikan bagi membalas dan menghargai segala pengorbanan manusia agung tersebut? Adakah kita pada hari ini lebih mengasihi Baginda S.A.W lebih daripada diri dan keluarga sendiri? Adakah kita dapat mengenali Nabi Muhammad S.A.W sedangkan kita langsung tidak mempunyai pengetahuan terhadapnya? Persoalan ini perlu kita renungi dan jawab dengan sejujurnya bagi mengetahui sejauh mana kecintaan kita terhadap Rasulullah S.A.W.

Menyedari hakikat itu, sempena bulan yang penuh dengan wangian, Rabiulawal iaitu bulan kelahiran Nabi S.A.W, jawatankuasa Masjid Darul Ehsan di Taman Tun Abdul Razak, Ampang, Selangor dengan kerjasama Yayasan Sofa dan Darul Quran wal Hadis (Daqwah) tidak ketinggalan meraikan sambutan Maulidur Rasul bagi tahun 1432 Hijrah.

BACAAN QASIDAH

Sejak 12 malam yang lalu, alunan merdu bacaan qasidah dan selawat yang mengandungi puji-pujian ke atas Rasulullah S.A.W menjadi sebutan di bibir para jemaah yang hadir untuk membesarkan Baginda S.A.W pada majlis penuh barakah itu.

Bait-bait syair yang dilagukan daripada kitab Mukhtasar fi Sirah al-Nabawiyyah (Ringkasan Sirah Nabawiyah) karangan al-Imam al-Hafiz Abdur Rahman ibn al-Daiba’ al-Syaibani, seorang ulama besar Sudan yang dilahirkan pada tahun 866 Hijrah begitu menusuk jiwa.

Di samping itu, para jemaah juga berpeluang mengikuti pembacaan kitab karangan al-Hafiz Muhammad ibn Isa Saurah al-Tarmizi r.a bertajuk Syamail al-Nabiy (Kesempurnaan Rasulullah SAW) yang berjaya dikhatamkan sepanjang 12 hari program berlangsung.

PEMBACAAN KITAB

Kitab yang diterjemah dan dikupas oleh Sheikh Muhammad Fuad Kamaludin al-Maliki itu mengajak kita untuk mengenali keperibadian mulia Nabi Muhammad S.A.W dalam pelbagai aspek kehidupan yang dilaluinya.

Antaranya seperti cara Rasulullah S.A.W duduk, bersandar, makan, berbicara, berpakaian, memakai wangian, bergurau-senda, syair yang didendangkan, tidur, solat dan sebagainya.

Malah, kandungan kitab tersebut turut memperincikan tentang bentuk fizikal Baginda S.A.W termasuk sosok tubuhnya, bentuk khatam nubuwwah yang terdapat di antara kedua bahunya, potongan rambut dan uban yang tumbuh.

Menurut Sheikh Muhammad Fuad, pembacaan kitab itu bertujuan untuk mendekatkan umat Islam kepada Allah melalui pendekatan dan pencernaan benih-benih cinta dan kasih terhadap kekasihNya, Rasulullah S.A.W.

“Meraikan hari keputeraan Baginda S.A.W tidak lain tidak bukan adalah untuk membesarkan keagungan Allah SWT dan melahirkan kegembiraan serta kesyukuran di atas kurniaan yang tiada taranya ini.

“Sehubungan itu, saya berharap melalui usaha kecil ini ia mampu memberi impak yang besar terhadap masyarakat untuk mengenali Rasulullah S.A.W dengan lebih mendalam seterusnya mendorong kita agar lebih bersemangat mencernakan akhlak Baginda S.A.W dalam kehidupan dan menjadi insan Muhammadi yang hakiki,” kata beliau yang merupakan Nazir di masjid tersebut kepada Kosmo!.

SAMBUTAN SELURUH NEGARA

Bagi umat Islam di Malaysia, sambutan Maulidur Rasul senantiasa diadakan di seluruh pelosok negara. Sama ada sambutan di peringkat kebangsaan, negeri atau daerah sehinggalah jawatankuasa masjid atau surau di sesebuah kariah, semuanya memainkan peranan dalam membesarkan majlis tersebut.

Hakikatnya, penganjuran majlis mengingati hari kelahiran Rasulullah S.A.W bermatlamat untuk memberi peringatan dan mengambil pengajaran dari sirah Baginda S.A.W. Ia juga termasuk dalam majlis ilmu yang menjadi satu bentuk dakwah bagi mengajak manusia mencintai Allah dan Rasul-Nya.

Perkara ini diakui oleh Yang Dipertua Yayasan Sofa, sebuah badan dakwah yang aktif menganjurkan pelbagai sambutan pada hari-hari kebesaran Islam termasuk Maulidur Rasul, Dr. Yusri Mohamad.

Tegas beliau, majlis sambutan Maulidur Rasul merupakan usaha mentarbiah ahli-ahli dan masyarakat tentang kepentingan mengasihi Nabi S.A.W sebagai salah satu asas agama dan juga asas bagi kekuatan ummah.

“Di dalam al-Quran juga ada menyatakan bahawa sesiapa yang membesarkan syiar-syiar Allah, itu adalah sebahagian daripada ketakwaan yang ada di dalam hati.

“Maka sudah tentu Nabi Muhammad S.A.W itu sendiri adalah sumber atau pintu kepada segala syiar Islam yang ada. Lantaran itu, sebagai mentaati perintah Allah dalam hal tersebut, majlis membesarkan Rasulullah S.A.W adalah contoh kasih kita kepada Baginda,” jelas Dr. Yusri yang merupakan Pensyarah Kuliyah Undang-Undang Ahmad Ibrahim di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

Sementara itu, Imam I Masjid Darul Ehsan, Mohamad Khairi Hussein memberitahu, terdapat tiga komponen utama yang dilaksanakan jawatankuasa masjid sempena majlis sambutan Maulidur Rasul tahun ini iaitu komponen ilmu, amali dan kemasyarakatan.

“Dalam aspek komponen ilmu, ia diperoleh melalui pengkhataman kitab Syamail al-Nabiy yang di dalamnya terdapat pembacaan hadis-hadis berkaitan Rasulullah S.A.W dan sunnahnya.

“Ini diikuti dengan komponen amali menerusi bacaan zikir, selawat dan qasidah yang dapat menyuburkan lagi kasih sayang kita kepada Junjungan Besar, Nabi Muhammad S.A.W. Alhamdulillah, tahun ini kami berjaya menyempurnakan bacaan sejuta selawat yang dihadiahkan kepada Baginda.

“Komponen ketiga pula melibatkan kemasyarakatan iaitu dengan penganjuran majlis ini secara berjemaah dan melibatkan penyertaan segenap lapisan masyarakat tanpa mengira perbezaan darjat dan usia semata-mata bagi menautkan ukhwah di kalangan ummah,” ungkap Mohamad Khairi yang telah memegang jawatan tersebut sejak dua dekad lalu.

Dalam pada itu, Pengerusi Jawatankuasa Wanita masjid berkenaan, Datin Halimah Nor Ismail tidak putus-putus melahirkan rasa syukur yang tidak terhingga di atas kejayaan program yang dianjurkan.

“Sebelum ini, kami hanya meraikan Maulidur Rasul pada tarikh 12 Rabiulawal sahaja. Tetapi, sejak Sheikh Muhammad Fuad dilantik sebagai Nazir, pelbagai majlis ilmu secara besar-besaran telah berjaya diadakan.

“Alhamdulillah, sepanjang 12 hari program ini berlangsung banyak manfaat yang kita peroleh dan diharap perkara baik sebegini akan berterusan pada masa akan datang,” tutur beliau yang mengakui kepenatan sewaktu menganjurkan majlis tidak langsung dirasai lantaran perasaan mahabbah yang terlalu mendalam diperoleh terhadap Rasulullah S.A.W.

Sumber : http : //www.kosmo.com.my/

ISU AGAMA : Hukuman hina sunnah perlu penambahbaikan

Oleh Samrahayu A Aziz

Akhlak, kepemimpinan Nabi Muhammad perlu dicontohi


SELAMAT menyambut hari kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Hari kegembiraan kepada umat Islam yang mengetahui dan menghayati kedatangan utusan Allah SWT yang terakhir, utusan yang membawa umat manusia ke arah agama sempurna, akhlak mulia dan terpuji serta sistem kehidupan yang tersusun rapi,

Walaupun hari ini bukanlah satu-satunya hari kita mengingati Rasulullah SAW, ia adalah antara hari yang kita perlu tingkatkan ingatan kita kepada Baginda serta mengambil pengajaran berkaitan keperibadiannya.

Kita semestinya bernasib baik kerana berada di negara yang mengambil berat mengenai kepercayaan Islam dan mengagungkan kedudukan Rasulullah SAW. Mungkin ada antara kita yang terleka daripada mengingati tarikh 12 Rabiulawal ini kerana terbiasa dengan hitungan hari mengikut kalendar masihi, bukan kalendar hijrah. Namun kita beruntung untuk menyedari kehadiran hari kelahiran Rasulullah SAW kerana negara mengisytiharkan hari ini sebagai cuti umum.

Dari sudut kepercayaan dan keimanan Islam kedudukan Rasulullah SAW dan segala sunnah Baginda adalah wajib dihormati dan dipercayai. Sunnah Rasulullah dari sudut undang-undang adalah sumber kedua terpenting selepas al-Quran. Oleh itu, sudah tentu kedudukan sunnah ini hendaklah sentiasa dipelihara.

Undang-undang yang kita ada berkaitan kedudukan sunnah di Malaysia agak memadai setakat ini. Kita mempunyai undang-undang yang menghukum sebarang penghinaan terhadap sunnah Rasulullah. Semua negeri di Malaysia mempunyai undang-undang berkaitan. Peruntukan itu membawa hukuman maksimum RM5,000 atau hukuman penjara selama tiga tahun.

Walaupun begitu, kita perlu penambahbaikan mengenai hukuman dan pelaksanaan undang-undang terbabit. Sementara itu, undang-undang berkaitan penghinaan terhadap diri Rasulullah sendiri (selain daripada sunnah Baginda) perlu juga diambil perhatian.

Kita masih belum ada undang-undang yang terperinci mengenai perkara ini, kecuali kemungkinan menggunakan peruntukan dalam Seksyen 295 Kanun Keseksaan dan undang-undang berkaitan ketenteraman awam.

Peruntukan Kanun Keseksaan boleh ditafsirkan sebagai menjaga kedudukan Rasulullah kerana ia menghukum sebarang penghinaan terhadap objek mulia di sisi sesuatu agama.

Mungkin kita pernah mendengar dan melihat cercaan atau penghinaan terhadap Rasulullah berlaku di negara lain. Ia sudah tentu membingitkan telinga kita kerana cinta kita kepada Rasulullah. Terbitan seperti The Satanic verses, karikatur Denmark dan kenyataan seorang ahli Parlimen Denmark mengenai Rasulullah SAW menjadi ilustrasi kepada penghinaan itu. Keadaan seumpama ini tidak harus berlaku di negara kita.

Antara perkara lain yang kita perlu ambil perhatian ketika mengingati Rasulullah di hari kelahirannya ialah akhlak Baginda. Rasulullah diutus Allah untuk menyempurnakan akhlak umat manusia, seperti mana sabdanya yang bermaksud, ‘sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia’. Aisyah RA pernah menyatakan bahawa akhlak Rasulullah adalah al-Quran.

Ini harus menjadi cabaran untuk kita menilai sejauh manakah akhlak kita menepati ajaran al-Quran dan mengikuti peribadi Rasulullah SAW dengan meletakkan al-Quran dan sunnah Rasulullah sebagai kayu ukur, di manakah akhlak kita?

Adakah kita masih mahu memperjuangkan hak asasi atau hak peribadi yang secara terang dan nyata bertentangan dengan akhlak al-Quran yang diamalkan Rasulullah? Adakah seseorang atau sekumpulan yang mengajak ke arah kebaikan berdasarkan al-Quran dan sunnah adalah kumpulan yang menyekat hak kebebasan? Jawapannya sangat jelas. Perlakuan itu amat jauh sekali daripada akhlak Rasulullah.

Pengertian sabda Baginda berkaitan menyempurnakan akhlak yang mulia ini sangat luas untuk kita jadikan panduan. Ia bersifat menyeluruh dan merangkumi sifat peribadi dan personaliti seseorang sebagai individu biasa atau individu yang mempunyai tanggungjawab tertentu sama ada sebagai pemimpin besar atau pemimpin kecil.

Dalam aspek kepemimpinan dan kenegaraan, akhlak Rasulullah bersinar jelas. Sunnah dan akhlaknya sudah digariskan, antara lain melalui Sahifah Madinah atau dikenali sebagai Perlembagaan Madinah. Dokumen ini adalah perlembagaan bertulis pertama di dunia seperti mana ditegaskan penulis terkenal Muhammad Hamidullah dalam tulisannya The First Written Constitution dan The Prophet Establishing A State.

Sahifah Madinah yang diperkenalkan beberapa bulan (ada sesetengah penulis menyatakan beberapa minggu) selepas hijrah Baginda ke Madinah meletakkan akhlak dalam kepemimpinan Rasulullah.

Antara dua perkara penting di dalam dokumen berkenaan ialah tanggungjawab pemerintah dan juga tanggungjawab rakyatnya serta dasar hubungan antara puak yang mendiami dan mengunjungi Madinah.

Dasar ini, pada hakikatnya ialah untuk menyedarkan pemimpin mengenai amanah yang dipegang dan mengingatkan rakyat mengenai tanggungjawab mereka, bukan saja hak mereka. Secara umumnya Sahifah Madinah ini menyediakan landasan keperibadian dan akhlak Rasulullah serta penduduk Madinah.

Dasar ini juga adalah untuk menangani masalah yang timbul di dalam kepelbagaian kaum, budaya dan agama antara pelbagai puak di Madinah pada masa itu yang keadaannya agak tenat. Mereka berperang antara satu sama lain dan amat sukar untuk bersepakat.

Namun, akhlak atau keperibadian di bawah pimpinan Rasulullah berjaya menjadikan Madinah sebagai pusat berkembangnya keamanan dan kegemilangan Islam.

Keperibadian al-Quran yang ditonjolkan Rasulullah bukanlah teori semata-mata. Baginda mengamal dan membuktikan kejayaannya di Madinah. Walaupun keperibadian kita tidak seumpama Rasulullah, tetapi kemahuan kita untuk berusaha mengamalkan akhlak Baginda adalah sudah cukup baik dalam menzahirkan cinta dan kasih kita kepada Baginda.

Penulis ialah Penolong Profesor di Kulliyah Undang-Undang Ahmad Ibrahim UIA.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU SUKAN : Sukan sekolah untuk semua murid

KEMENTERIAN Pelajaran akan menggerakkan usaha secara besar-besaran bagi menghidupkan semula aktiviti sukan di sekolah-sekolah yang selama ini kurang diberi perhatian". Itulah antara intipati ucapan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran ketika berucap pada satu majlis penyampaian hadiah dan derma sempena Kejohanan Tan Sri Muhyiddin (TSM) Patron's Cup di Mines Golf Resort dua tahun yang lalu.

Iltizam dan cita-cita beliau tersebut amat murni dan natijahnya pada hari ini kita melihat aktiviti sukan di sekolah-sekolah kembali subur dan kita lihat anak-anak kita begitu ceria dan gembira dengan pakaian sukan masing-masing.

Namun begitu, dalam kita ingin menjayakan aktiviti sukan ini ada perkara yang perlu kita renung agar matlamat sebenar aktiviti serta pendidikan sukan dapat dicapai.

Bagi mencapai matlamat dalam pendidikan sukan, para guru terutama guru-guru rumah sukan di setiap sekolah perlulah mempunyai jiwa yang besar. Sekiranya guru-guru terlibat masih mempunyai jiwa yang kerdil, maka mereka hanya melihat dari satu aspek sahaja iaitu menang, menang dan menang.

Mereka hanya akan melihat kepada jumlah pingat yang berjaya dipungut. Jika itulah matlamatnya maka matlamat asal sukan itu sendiri tidak akan berjaya dicapai.

Jika hanya jumlah pingat yang diburu maka kita akan melihat ada di kalangan murid yang mungkin menyertai hampir kesemua acara sukan yang dipertandingkan manakala mungkin ada di antara murid yang langsung tidak terpilih untuk mana-mana acara sekalipun kerana sifat fizikal tubuh badannya tidak memungkinkan mereka untuk memenangi apa-apa acara yang dipertandingkan.

Kita harus terima hakikat bahawa tidak semua kanak-kanak dilahirkan untuk menjadi atlet dan mempunyai susuk badan yang tegap. Kanak-kanak ini mungkin mempunyai susuk badan yang kecil, mungkin ada yang agak berisi atau ada yang terlampau kurus.

Namun begitu janganlah ketepikan mereka hanya kerana inginkan rumah sukan kita mencapai kemenangan. Falsafah pendidikan sukan tentulah lebih daripada itu. Ia adalah soal semangat setiakawan, semangat berpasukan, semangat ingin mencuba, semangat meraikan kemenangan rakan sepasukan, semangat bersedia untuk menerima kekalahan, memupuk perasaan yakin diri serta semangat juang yang tinggi selain untuk merangsang minda dan tubuh badan supaya sentiasa cerdas dan cergas.

Semua murid berhak untuk mendapat layanan yang adil dan perlu diberi peluang untuk mengembangkan potensi diri mereka dalam semua bidang termasuklah bidang sukan. Inilah cabaran dan amanah yang perlu dilaksanakan oleh para guru.

Sekiranya para guru hanya memilih pelajar yang mampu menang semata-mata, murid yang kurang berkemampuan dari segi fizikal akan terus menjadi penonton.

Sekalipun berpakaian sukan seperti murid-murid yang lain, mereka mungkin hanya mampu menjadi pemerhati di tepi-tepi padang atau di khemah rumah sukan masing-masing.

INSAN PRIHATIN

Terengganu

Sumber : http : //www.utusan.com.my/