Jumaat, 30 November 2012

ISU SOSIAL : Budaya hedonisme remaja Melayu membimbangkan


KUALA LUMPUR - Penularan budaya hedonisme yang menjadikan kesenangan dan kenikmatan sebagai tujuan hidup terutamanya dalam kalangan generasi muda hari ini sekiranya tidak ditangani boleh merapuhkan semangat jati diri dan pegangan agama, kata seorang penulis buku biografi.
  
Budaya ini, kata Datin Seri Fatini Yaacob, sekali gus membantutkan kesinambungan kepemimpinan negara berkualiti.
  
Beliau menyifatkan trend yang mementingkan keseronokan hidup sebagai membimbangkan kerana mereka yang mengamalkan budaya ini terlalu fleksibel terhadap semua perkara sehingga boleh melunturkan perasaan kasih kepada bangsa dan negara.
  
Fatini telahpun menghasilkan buku biografi beberapa tokoh negara termasuk Tun Daim Zainuddin (Daim Yang Diam) dan Naib Canselor Pertama Universiti Teknologi Malaysia Tan Sri Ainuddin Abdul Wahid (Ainuddin Pejuang 'Degil' Melayu) serta buku riwayat hidup Natrah (Natrah Cinta. Rusuhan. Air Mata).
  
Fatini berkata apabila budaya hedonisme ini mula menjalar ke dalam masyarakat Melayu terutamanya golongan remaja melalui hiburan, sukan dan cara hidup, secara tidak langsung ia menghakis sifat malu dalam diri mereka.


"Masyarakat yang tidak malu ini membawa kepada gejala sosial yang serius, seperti melakukan maksiat di tempat awam. Ini secara tidak langsung akan menjatuhkan nilai sesebuah masyarakat," katanya kepada Bernama di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini.
  
Beliau berkata kesan globalissasi dunia tanpa sempadan menjadi punca kepada 'cedukan' budaya keterlaluan hedonisme sehingga ada yang menghalalkan cara hidup barat yang sekali gus bertentangan dengan resam negara ini.
  
Justeru elemen 'kesederhanaan' perlu ada dalam diri setiap anak muda Melayu bagi menghalang hedonisme sebelum menjadi 'wabak'.
  
"Apabila pegangan agama golongan muda Melayu tidak 'teguh, mereka tidak akan dapat 'makanan jiwa' dan inilah menyebabkan mereka mudah berpaut pada nilai hedonisme ini," jelas beliau.
  
Selain itu, beliau turut menegur gaya pembacaan golongan muda ketika ini yang cenderung kepada pemilihan bahan bacaan berbentuk santai berbanding penulisan ilmiah bermutu tinggi seperti sejarah dan biografi.
 
Katanya kualiti bahan bacaan juga penting dan perlu dititikberatkan sebagai pencambahan minda, pengetahuan selain dijadikan perisai daripada penjalaran budaya hedonisme.
  
"Biarpun budaya membaca sudah semakin meningkat, tetapi bahan bacaan juga perlu diambil perhatian. Ia akan meningkatkan semangat jati diri dan nilai kasih kepada bangsa dan negara, selain menjadi benteng daripada suntikan budaya hedonisme," katanya.
  
Beliau berkata ibu bapa juga perlu meluangkan lebih masa bersama anak-anak bukannya hanya berpaksikan kehidupan materialistik.  - Bernama

ISU PENDIDIKAN : Pendidikan aliran Cina halang perpaduan


Oleh : Teo Kok Seong
 
Pendidikan aliran Cina di Malaysia, yang menjadi sebahagian daripada sistem pendidikan kebangsaan, mempunyai warisan cemerlang yang sudah berusia dua abad. Ia sering dipuji kerana mutu pendidikannya yang tinggi. Ini hasil daripada pengurusan yang cekap serta pembabitan komuniti yang aktif. Kini terdapat 1,280 buah sekolah jenis kebangsaan Cina dan 60 buah sekolah persendirian Cina di seluruh negara.

Walau bagaimanapun, ia selalu dipersepikan sebagai antinasional pada julat yang paling ekstrem dan sebagai isu perkauman saja pada julat yang kurang ekstrem. Hal ini disebabkan, antaranya oleh perjuangan dan tuntutan sesetengah persatuan Cina. Antaranya adalah Dong Zong, iaitu Persatuan Pengurus Sekolah Cina Malaysia dan Jiao Zong, iaitu Gabungan Persatuan Guru Sekolah Cina Malaysia. Perjuangan dan tuntutan dua persatuan ini sering didapati keterlaluan. Ini kerana mereka tidak mahu mengambil kira Malaysia sebagai masyarakat majmuk, dengan kaum Melayu selaku penduduk asal dan dominan. Sehubungan ini, dalam banyak tindakan mereka, resam di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung, sengaja dikesampingkan.

Usaha parti politik Cina, seperti MCA dan GERAKAN untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh sekolah Cina, seperti kesesakan pelajar dan kekurangan guru, bukan saja diperlekeh. Malah, ia ditolak sebagai tidak sesuai untuk pelestarian pendidikan aliran Cina di Malaysia oleh dua persatuan ini.

Persepsi umum masyarakat Malaysia, khususnya daripada kaum Melayu dan juga sebilangan orang Cina sendiri, mengenai pendidikan aliran Cina adalah penghalang kepada perpaduan yang cuba dipupuk, melalui sistem pendidikan kebangsaan. Hal ini didapati benar apabila diteliti beberapa tuntutan dan syarat yang pernah dan sedang dihantar sebagai memorandum oleh dua persatuan ini kepada kerajaan.

Pertama ialah keengganan untuk menerima bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar untuk Malaysia Negaraku, mata pelajaran kerakyatan yang sepatutnya mula diajar pada 2011 melalui Kurikulum Standard Sekolah Rendah. Ia yang hanya mengambil masa 30 minit seminggu dan ingin disampaikan dalam bahasa Melayu, sebagai lambang negara, untuk membentuk jati diri kebangsaan dalam kalangan golongan muda kita, ditolak atas pelbagai alasan yang tidak munasabah.

Kedua ialah syarat penempatan guru. Semua guru yang berkhidmat di sekolah jenis kebangsaan Cina, dikehendaki memiliki kepujian dalam bahasa Mandarin pada tahap Sijil Pelajaran Malaysia, walaupun sesetengahnya tidak pun mengajar mata pelajaran yang menggunakan bahasa itu. Dengan pelaksanaan syarat ini, boleh dikatakan semua guru di sekolah Cina, akan terdiri daripada kaum Cina saja. Peraturan begini sudah tentu boleh menjejaskan pemupukan perpaduan di sekolah.

Guru hanya kaum Cina

Ketiga ialah keengganan menambah masa pendidikan bahasa Melayu untuk kedua-dua tahap satu dan dua, serta menyelaraskan sukatan pelajaran bahasa Melayu untuk tahap dua agar sama dengan yang digunakan di sekolah kebangsaan. Tujuannya adalah untuk mempertingkat pengetahuan dan penguasaan pelajar Cina agar menjadi lebih baik lagi.

Sesungguhnya tiga tindakan ini boleh ditafsirkan sebagai perbuatan keterlaluan untuk melindungi bahasa Mandarin selaku bahasa etnik Cina. Malang sekali, ia dilakukan dengan mengetepikan bahasa Melayu, yakni bahasa negara yang diberi peranan untuk menyatukan rakyat dan membentuk jati diri dalam kalangan generasi muda.

Akibat keadaan yang tidak mesra kepada bahasa Melayu ini, lepasan sekolah Cina rata-ratanya didapati bukan saja tidak cekap berbahasa Melayu. Tetapi lebih malang lagi mereka tidak mempunyai sikap integratif terhadap bahasa Melayu dan juga orang Melayu selaku penutur jatinya. Sehubungan ini, mereka didapati tidak mampu mempamerkan jati diri kebangsaan, khususnya dalam konteks kecekapan berbahasa Melayu.

Oleh sebab keengganan kaum Cina untuk ikut membantu memupuk perpaduan dan membentuk jati diri, melalui bahasa Melayu, tujuan murni kerajaan untuk membina negara bangsa yang bersatu padu dan rakyat yang berjaya mempamerkan jati diri kebangsaan dengan menggunakan lambang dan proses sosiobudaya Melayu, tidak kesampaian.

Sesungguhnya, bahasa Melayu mampu menyatupadukan rakyat kita yang berbilang kaum, serta mampu membentuk jati diri kebangsaan yang utuh dalam kalangan kita semua. Hanya kita sendiri yang menghalangnya atas kejahilan bahawa pengetahuan dan penguasaan bahasa Melayu yang lebih baik itu, boleh menggugat etnisiti tertentu.

Penulis Profesor Linguistik di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU KENEGARAAN : Ciri Pimpinan Unggul


KEHIDUPAN dunia yang sementara ini ada kesudahannya. Kita akan dimatikan dan lalu dihidupkan semula untuk dihimpunkan di Padang Mahsyar kelak.

Inilah Aqidah Islamiah yang diajarkan oleh Nabi SAW, bahawa selepas kehidupan dunia ada kehidupan Akhirat. Ketika itu, seluruh umat manusia dihimpunkan di hadapan Allah Rabbul Jalil untuk dihitung amalan, termasuklah kita semua yang berada dalam rumah Allah ini.

Inilah yang dijanjikan oleh Allah SWT melalui FirmanNya, menerusi surah al-Kahf ayat 48-49 yang bermaksud:

“Dan mereka dihadapkan kepada Tuhanmu dengan berbaris dan dikatakan kepada mereka: Bahawa kamu datang kepada Kami sebagaimana Kami jadikanmu pada mulanya; bahkan kamu dahulu menyangka, bahawa Kami tidak akan menjadikan bagi kamu masa yang tertentu. Dan Kitab-kitab Amal dibentangkan, maka engkau akan melihat orang yang berdosa itu merasa takutakan apa yang tersurat di dalamnya; dan mereka berkata: Aduhai celakanya kami, mengapa kitab ini demikian keadaannya? Ia tidak meninggalkan yang kecil atau besar, melainkan semua dihitungnya. Dan mereka dapati segala yang mereka kerjakan itu ada tertulis di dalamnya dan ingatlah Tuhanmu tidak berlaku zalim kepada seseorang pun.”

Kepimpinan dalam Islam, adalah suatu tanggungjawab yang dibebankan ke atas setiap mereka yang dilantik dan diberi kuasa sebagai ketua sama ada untuk keluarga, masyarakat, negara dan dunia amnya. Ia adalah amanah yang wajib dilaksanakan bagi memastikan kesinambungan risalah dakwah Islamiah.

Ini ditegaskan oleh Allah menerusi firmanNya dalam Surah al-Anbiya’ ayat 73 yang bermaksud :

“Dan Kami jadikan mereka ketua-ketua ikutan, yang memimpin(manusia ke jalan yang benar) dengan perintah Kami dan Kami wahyukan kepada mereka mengerjakan kebaikan dan mendirikan solat, serta memberi zakat dan mereka pula sentiasa beribadat kepada Kami”.

Peranan pemimpin bermula daripada  keluarga. Ia merupakan asas sesebuah masyarakat bagi melahirkan generasi yang bertaqwa dan beramal soleh.

Peranan ketua keluarga adalah memastikan keluarganya dalam keadaan aman sejahtera dan sentiasa diberkati Allah.

Antara ciri ketua keluarga yang baik ialah:

Pertama: Sentiasa mengutamakan dan peka tentang pendidikan agama, penghayatan al-Quran dan al-Sunnah kepada diri dan keluarganya. Ia adalah asas terpenting kepada mereka dalam menghadapi cabaran semasa, dan memberi panduan sepanjang hayat mereka untuk kembali ke jalan yang benar jika mereka tersesat jauh dari landasan kebenaran.

Ketua keluarga juga perlu menunjukkan qudwah hasanah (teladan yang baik) kepada ahli keluarganya seperti yang telah disarankan oleh Nabi SAW sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ibn Majah RH daripada Anas bin Malik RA:

“Muliakanlah anak-anakmu dan tunjukkanlah kepada mereka adab-adab yang baik”.

Kedua: Ibu bapa perlu memastikan rezeki yang diperolehi adalah dari sumber yang halal lagi baik. Ia akan memberi kesan kepada kehidupan sama ada menjadi insan soleh atau sebaliknya.

Ketiga: Ibu bapa perlu memperuntukkan masa yang berkualiti bersama ahli keluarga. Isikanlah masa dengan aktiviti yang bermanfaat antaranya solat berjemaah, talaqi al-Quran dan al-Hadith bersama ahli keluarga, hadir majlis ilmu dan sebagainya yang dapat menerapkan nilai-nilai Islam dalam pembinaanjati diri ahli keluarga bagi menghadapi persekitaran yang sangat mencabar dan boleh mengelakkan mereka dari terjebak dengan gejala sosial yang menghantui anak-anak kita hari ini.

Mimbar ingin mengajak para jemaah sekalian merenung sejenak akan realiti yang berlaku dalam kalangan para bapa hari ini. Ramai dalam  kalangan kita mengabaikan tugas sebagai ketua keluarga dalam membimbing, memimpin, menegur atau memperbetulkan kesalahan isteri dan anak-anak, terutama dalam perkara melaksanakan tuntutan agama dengan sempurna.

Contohnya pelaksanaan  solat  fardhu, zakat, puasa dan lain-lain. Berapa ramai dalam kalangan kita hari ini yang sanggup merotan anak-anak yang mengabaikan solat apabila mencapai umur 10 tahun?

Berapa ramai dalam kalangan kita yang bertegas melarang isteri dan anak-anak perempuan daripada mendedahkan aurat ketika keluar rumah? Tepuklah dada tanyalah iman.

Justeru, mimbar ingin mengajak kaum muslimin yang bergelar suami atau bapa yang memikul amanah sebagai pemimpin, marilah sama-sama kita bermuhasabah apakah kita telah memimpin bahtera rumahtangga sebagaimana yang dikehendaki Islam?

Renungilah dan insafilah, semoga kita beroleh pengajaran.

Islam telah meletakkan syarat-syarat kepimpinan untuk menjamin kejayaan sesebuah keluarga, masyarakat dan negara sekali gus menjadikan Islam sebagai model terbaik dalam kepimpinan dan pemerintahan.

Antara ciri Pemimpin Unggul di dalam Islam ialah:

Pertama: Berjiwa Islam dan patuh pada perintah Allah SWT, bertanggungjawab terhadap keluarga, masyarakat dan negara.Contohilah Rasulullah SAW walau di kedudukan mana kita berada. Baginda adalah seorang pendakwah, guru, imam, ketua negara, panglima perang dan berbagai lagi tugas, namun ia tidak menghalang baginda dari membantu isteri-isterinya dalam menguruskan rumahtangga. Begitu juga, pangkat dan kedudukan baginda sebagai ketua umat Islam dan ketua negara tidak menyebabkan baginda rasa malu untuk membuat kerja-kerja rumah walaupun kepenatan menjalankan urusan agama, umat dan negara.

Kedua: Adil dan saksama. Anak-anak adalah amanah Allah kepada ibu bapa, ibu bapa wajib menafkahkan mereka, memberi tempat perlindungan, menjaga keselamatan dan yang lebih penting lagi mendidik mereka dengan didikan agar mereka mengenali Allah dan menjadi anak-anak yang mentaatiNya. Rasulullah SAW pernah bersabda sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Imam at-Tirmizi RH daripada Aisyah RA:

“Sebaik-baik kamu ialah yang baik terhadap kaum keluarganya dan aku adalah yang paling baik di antara kamu terhadap keluargaku.”

Ketiga: Berilmu, berkuasa dan berkemampuan. Dalam pengurusan keluarga contohnya, ilmu dan kemahiran keibubapaan adalah kunci bagi menyelesaikan sebarang masalah yang melibatkan ahli keluarga. Di samping itu, kebijaksanaan menegur dan memperbetulkan kesilapan dan kemampuan mengurus rumahtangga adalah penentu kejayaan dan kegagalan dalam mencorakkan kehidupan.

Keempat: Berakhlak dengan akhlak Islam. Dari aspek pengurusan keluarga, susurilah sirah Rasulullah SAW yangmerupakan seorang yang bertanggungjawab, sentiasa memberi kasih sayang, berlemah lembut dan bertolak ansur terhadap semua ahli keluarganya. Manakala dari aspek hubungan dengan rakyatnya, Rasulullah SAW sebagai ketua juga selalu berbincang dengan para sahabat dan menghargai pandangan yang diberikan oleh mereka.

Hayatilah sirah Nabi SAW sebagai pemimpin unggul sebagaimana dirakamkan oleh Allah menerusinya firmanNya dalam surah al-Ahzab ayat 21 yang maksudnya:

“Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang). ”

Pemimpin yang baik ialah mereka yang turut sama merasai denyut nadi rakyat bawahannya. Teladanilah Rasulullah SAW ketika berlakunya peristiwa Perang Ahzab di mana baginda sendiri bersama dengan para sahabat menggali parit  sebagai benteng dari ancaman musuh daripada  menyerang Kota Madinah.

Insan agung utusan Allah ini adalah contoh terbaik bagi kita sepanjang zaman. Mencontohi baginda sebagai pemimpin agung umat Islam adalah nilai manusia yang bertamadun, mereka mengasihi Allah dan RasulNya dan Allah akan mengasihi kita.

Sidang Jemaah Yang Dirahmati Allah, antara Intipati Khutbah yang dapat diambil pengajaran bersama ialah:

Pertama: Contohilah Rasulullah sebagai pemimpin yang baik dan turut sama merasai denyut nadi rakyat bawahannya.

Kedua: Peranan pemimpin bermula dari keluarga kerana ianya institusi yang merupakan asas sesebuah masyarakat bagi melahirkan generasi yang bertaqwa dan beramal soleh.

Ketiga: Kepimpinan adalah amanah yang wajib dilaksanakan bagi memastikan risalah dakwah Islamiah dan untuk menegakkan syiar dan syariat Islam.

Renungilah Firman Allah SWT menerusi Surah al-Nisa’ ayat 58 yang bermaksud:

“Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya) dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamumenghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhan-Nya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat.”

Sumber : http : //www.mstar.com.my/

ISU KEMALANGAN JALAN RAYA : Sikap pemandu kenderaan berat punca kemalangan


PETALING JAYA - Kajian PLUS Expressways Berhad (PLUS) mendapati 87 peratus kemalangan yang melibatkan kenderaan berat seperti bas dan lori berpunca daripada pemandu.

Pengarah Urusan PLUS, Datuk Noorizah Abd. Hamid berkata, memandu melebihi had laju, mengantuk, keletihan dan tidak menyelenggara kenderaan dengan baik demi mengejar perjalanan adalah antara faktor yang menyebabkan kemalangan berlaku.

"Lori menyumbang 18.1 peratus dan bas menyumbang 2.3 peratus daripada 54,380 kemalangan di lebuh raya PLUS sejak 2007 hingga Oktober lepas," katanya selepas merasmikan Seminar Keselamatan Hormati Had Anda di sini semalam.

Seminar itu menekankan kepentingan menghormati had fizikal, kemampuan pemandu dan kemampuan kenderaan dipandu seseorang pemandu.

Seminar  tersebut disertai oleh pemandu kenderaan berat serta anggota Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan pekerja Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat.

Sementara itu, Pegawai Perhubungan Awam JPJ Selangor, Ahmad Awang berkata, seminar itu dapat meningkatkan kesedaran selain platform terbaik kepada operator kenderaan untuk memberikan latihan kepada pekerjanya.

Sumber : http : //www.kosmo.com.my/

ISU BAHASA : Sasterawan Negara bukan Melayu?


Oleh : ZAINAL ABDUL KADIR

SASTERA Melayu bukan sahaja ditulis dan dibaca oleh orang Melayu tetapi turut ditulis dan dibaca oleh kaum lain di negara ini. Penglibatan penulis bukan Melayu dapat dikesan seawal tahun 1960-an dengan Amir Tan dalam bidang cerpen dan novel, Goh Thean Chye dalam bidang puisi dan terjemahan dan Joseph Selvam. Ini diikuti tahun 70-an dan 80-an muncul nama-nama penulis bukan Melayu yang kebanyakan karya mereka diakui bermutu dan menerima pelbagai hadiah dan anugerah di peringkat kebangsaan dan antarabangsa.

Sehubungan itu, sastera Melayu merupakan wadah warganegara Malaysia menjayakan gagasan 1Malaysia iaitu menuntut bahawa rakyat daripada pelbagai kaum dan agama perlu berfikir melepasi sempadan kaum masing-masing. Justeru, jika dilihat pencapaian penulis bukan Melayu dalam bidang kesusasteraan, apakah tidak wajar Sasterawan Negara dikurniakan kepada mereka?

Jika dilihat senarai penerima Anugerah SEA Write Award sejak 1979-2012 (34 orang), ada dua nama penulis bukan Melayu iaitu Lim Swee Tin (2000) dan Jong Chiang Lai (2006) yang turut diperakui dalam bidang sastera Melayu. Malah, jika dilihat senarai penerima Hadiah Nobel dalam Kesusasteraan di peringkat antarabangsa, penerima adalah mewakili dari pelbagai negara termasuk seorang penerima tanpa kewarganegaraan.

Justeru, tanpa wujud prasangka, sebagai rakyat Malaysia, pencapaian penulis bukan Melayu dalam sastera Melayu tidak perlu dipertikaikan lagi. Tokoh penulis bukan Melayu yang dimaksudkan ialah Lim Swee Tin. Ketika artikel ini ditulis, saya mendapat tahu bahawa Lim Swee Tin baru sahaja meraikan usianya yang ke-60 tahun, dan 40 tahun menceburi bidang penulisan kreatif. Kedua-duanya sangat menarik kerana ia dikaitkan dengan kematangan; kematangan usia dan kematangan dalam berkarya.

Lim Swee Tin mula menceburi bidang penulisan kreatif seawal tahun 1971 secara rasminya apabila sebuah cerpen beliau termuat dalam majalah hiburan yang popular ketika itu, Mesra. Tetapi disebabkan tarikan minat yang besar, beliau cenderung kepada puisi, dan pada tahun 1973, 14 Oktober puisi pertamanya terbit dalam Mingguan Malaysia. Dengan mengambil tarikh itu, Lim merayakan tahun ke-40-nya cergas dalam lapangan ini.

Bertolak dari situlah, Lim Swee Tin mengembang di dunia puisi Melayu. Kerap menyatakan, "Sastera Melayu sastera saya," Lim tidak boleh membaca dan menulis dalam bahasa Cina. Mempelajari bahasa itu pun terasa pelik kerana dia bermula dengan 'learn a word a day', malahan banyak mengambil tahu tentang kesusasteraan klasik China hatta perkembangan dan kemajuan kesusasteraan Cina moden pun melalui medium bahasa Inggeris atau Indonesia, hal yang sama dilakukannya tatkala mendalami kesusasteraan asing yang lain, terutama prosa Jepun moden yang sangat diminatinya.

Mempunyai kekuatan bahasa dan kreativiti seawal menyertai pelbagai aktiviti semasa di Pulau Pinang dan kemudian di Kelantan, Lim merupakan antara pengikut Sasterawan Negara Usman Awang, A. Samad Said dan beberapa yang lain yang tekun dan tekal. Maka, dengan hal yang demikian karyanya berkembang pantas. Lim memenangi Anugerah Puisiputra II pada tahun 1983 melalui kumpulan puisi Akrab yang kemudian meletakkan dirinya antara pengarang generasi baharu yang perlu diberikan perhatian.

Dengan memenangi sejumlah besar hadiah kesusasteraan, terutama Hadiah Sastera Perdana Malaysia melalui kategori puisi eceran dan hadiah utama kumpulan puisi remaja, selain Hadiah Sastera Utusan Public Bank (kemudiannya ExonMobil), Lim memperkukuhkan dirinya melalui sejumlah puisi terjemahan. Pengalaman pentingnya diundang ke South Bank, United Kingdom, ke Amerika Syarikat, Indonesia, Brunei Darussalam, Taiwan, Singapura dan Thailand banyak memberinya pendedahan ke pentas antarabangsa.

Penobatan Lim Swee Tin sebagai penerima S. E. A. Write Award pada tahun 2000 membuktikan hasil usaha, penat lelah dan kegigihan beliau berkreatif mendapat perhatian. Sekretariat anugerah di peringkat Malaysia yang berpusat di Dewan Bahasa dan Pustaka tidak ragu-ragu menamakan beliau sebagai calon kategori puisi tahun tersebut kepada sekretariat S.E.A. Write Award di Bangkok, Thailand membuktikan kesusasteraan Melayu di Malaysia adalah milik semua. Dan, Lim Swee Tin merupakan penerima pertama anugerah ini daripada kalangan pengarang yang bukan Melayu.

Karya Lim Swee Tin mendapat sorotan banyak pembicara terkemuka. Antaranya, Budi Dharma di Indonesia, Naowarat Pongpaiboon di Thailand, Ulrich Kratz di United Kingdom, dan banyak lagi. Ia tidak terkecuali dijadikan teks rujukan di Rusia bahkan di Australia juga. Ketika di Taiwan pada Taipei International Poetry Reading tahun 2001, puisi-puisi Lim berkumandang melalui medium bahasa Melayu (dengan terjemahan bahasa Cina), demikian di South Bank dalam acara Four Leading Poets from the South East Asia (dengan terjemahan bahasa Inggeris), dan Bangkok, pada acara World Peace Poetry Festival from Bangkok, Thailand (dengan terjemahan bahasa Thai). Kecenderungan beliau menyampaikan deklamasi dalam bahasa asal merupakan kesungguhannya memperkenalkan bahasa Melayu kepada khalayak dunia.

Ketika menyambut 40 tahun berkarya, Lim Swee Tin sudah mengumpulkan sejumlah 62 buah buku yang dihasilkan secara persendirian, manakala lebih 120 lagi adalah dalam bentuk antologi. Sebahagian puisi Lim turut dimuatkan dalam buku terpenting di tanah air seumpama Puisi Melayu Baharu, Malaysia dalam Puisi, The Puppeteer Wayang, Emas Tempawan/Burnished Gold, dalam teks untuk kegunaan pelajar Kesusasteraan Melayu di sekolah menengah. Terkini, dua kumpulan puisi beliau (dwi-bahasa) Bond atau Akrab, (2009) dan The Moon amidst the Cogongrass / Bulan antara Lalang (2011) diterbitkan Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM) dan kumpulan esei Pemikiran Kesusasteraan: Wajah dan Wadah Kebudayaan Kebangsaan, dan Bahasa di jajaran Masa: Isu dan Tanggapan (2011) diterbitkan Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN).

Karya-karya Lim untuk tatapan segenap lapisan masyarakat. Tidak membataskan temanya kepada sesuatu kelompok tertentu sahaja, Lim menyelinap masuk ke sukma warga petani dan nelayan, ke redup dan gundah manusia kecil seperti pengemis dan orang gelandangan, keharmonian kampung dan negerinya, pancaroba permasalahan kehidupan semasa sehinggalah soal-soal politik juga. Lim mengangkat tema persahabatan dan persaudaraan yang tulus lagi tulen, perpaduan dan integrasi masyarakat serta bangsa, sehinggalah ke isu perang dan kekejaman di luar sana. Sebuah kumpulan 50 puisi seluruhnya bertemakan patriotisme Cakerawala Kemerdekaan (2007) barangkali satu-satu yang serupa itu pernah diterbitkan di negara kita, Malaysia. Karya beliau banyak yang telah diterjemahkan ke bahasa Inggeris, Cina, Thai, Jerman, Portugis, dan beberapa lagi bahasa dunia yang lain.

Kesimpulannya, tidaklah keterlaluan bahawa idealisme sebagaimana didendangkannya melalui sajak Seorang Anak Kecil lebih 40 tahun yang lalu masih digenggamnya sehingga kini, meletakkan Lim sebaris dan setaraf dengan penulis Melayu yang membolehkan dan mewajarkan Lim dipertimbangkan dan dianugerahkan sesuatu yang paling bermakna dalam jagat kesusasteraan Melayu.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Khamis, 29 November 2012

ISU SOSIAL : IIM bentuk bangsa berintegriti


Institut Integriti Malaysia (IIM) ditubuhkan sebagai sebuah badan autonomi yang didaftarkan di bawah Akta Syarikat 1965 pada 4 Mac 2004

Sebagai agensi penyelaras dan pemantau pelaksanaan Pelan Integriti Nasional (PIN), IIM diharap dapat membangunkan sebuah bangsa yang berintegriti, berdaya tahan dan menghayati nilai-nilai murni sejagat.

Dalam isu memerangi rasuah, IIM memainkan peranannya yang tersendiri. Walaupun tidak semua secara terus, IIM memikul tanggungjawab besar dalam membentuk dan melahirkan bangsa berintegriti.

Ikuti temubual khas, Presiden IIM, Datuk Dr Mohd Tap Salleh bersama Editor Sinar Harian, Lailatun Khalilah Nasir dan wartawan, Nurul Riduan Nor Ashaha serta jurugambar, MIZAN MAT TAMIN mengenai pembentukan masyarakat berintegriti, khususnya bagi mencegah penularan gejala rasuah.


Secara ringkas peranan utama IIM sejak ditubuhkan dan bagaimana ia boleh membantu mengurangkan jenayah rasuah?

Peranan utama IIM adalah sebagai pelaksana terhadap lima perkara yang termaktub di dalam PIN.

IIM bukan hanya memfokuskan kepada rasuah semata-mata tetapi berusaha melahirkan bangsa yang penuh integriti.

Jika integriti itu dapat diserapkan di dalam diri setiap masyarakat, aktiviti rasuah secara langsung dapat dikurangkan. Kesan daripada penghapusan rasuah sangat besar. Perolehan awam dapat dilaksanakan dengan kadar terbaik tanpa melibatkan aktiviti rasuah serta menidakkan hak pengguna.

Begitu juga dengan unit korporat dan politik. Mereka dapat mempertingkatkan tadbir urus dengan cemerlang tanpa sebarang penipuan.


IIM tidak ada kuasa sebagaimana Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, jadi sejauh mana kuasa dan bidang tugas IIM ini dalam usaha pencegahan rasuah?

Jika kita mahu menjadi negara maju, bukan hanya pada duit atau kemajuan fizikal semata-mata, tetapi kematangan dan integrasi masyarakat juga perlu maju.

IIM memang tidak ada kuasa dalam menangkap atau menyiasat pesalah rasuah, tetapi IIM sebagai pelaksana kepada usaha ke arah mengurangkan gejala rasuah itu. Sudah tentu pelaksana itu membawa maksud untuk memastikan misi PIN tercapai.

Sebagai contoh, jika rasuah di kalangan badan penguatkuasa meningkat, kita akan bantu mereka.

Bagaimana caranya?

Kita dekati mereka untuk pertingkatkan lagi nilai-nilai prosedur kerja supaya proses dan perkhidmatan yang diberikan sentiasa adil, tidak menyalahi undangundang dan tidak menidakkan hak pengguna.

Contohnya, pada 6 November lalu, kita mengadakan Konvensyen Integriti Nasional melalui kerjasama Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasa (SIAP) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Ia melibatkan 19 agensi penguatkuasa.

Di situ kita berbincang bagaimana cara untuk menyediakan perkhidmatan terbaik untuk penguatkuasa, terutamanya cara mengurangkan salah guna kuasa.

Akhirnya, satu resolusi ditetapkan dan akan diserahkan kepada Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasa.

Di situ kita dapat lihat peranan IIM. Tidak mempunyai kuasa penguatkuasaan tetapi berperanan dalam memastikan penguatkuasaan itu dilaksanakan oleh agensi penguatkuasa dengan penuh berhemah dan berintegriti.


Jika bercakap tentang membentuk masyarakat berintegriti, ia perlu bermula dari rumah. Apa usaha IIM dalam hal ini?

Melahirkan masyarakat yang berintegriti perlu bermula dari rumah. Ibu bapa berperanan besar menerapkan nilai-nilai murni dalam kehidupan anak-anak.

Melalui kajian, institusi kekeluargaan dilihat semakin rapuh. Dalam kehidupan seharian, ibu bapa yang berkerjaya kurang meluangkan masa bersama anak-anak. Walhal mereka berperanan untuk membentuk jati diri generasi Y.

Anak-anak sentiasa diabaikan dan nilai murni dalam diri mereka tidak mantap. Itu dapat menjadi punca mereka boleh terjebak dalam aktiviti menyalahi undang-undang.

Pucuk pangkalnya, anak-anak perlu dididik. Ibu bapa perlu menunjukkan tauladan yang baik. Mereka ‘role model’ di dalam rumah.

Contohnya, jika bergaduh, jangan di depan anak-anak.

Kanak-kanak merupakan generasi Y yang akan memimpin  negara pada masa hadapan. Kita tidak mahu tumbesaran mereka dicemari oleh budaya tidak sihat yang dilihat oleh mata mereka.

Kita ada usaha untuk melahirkan generasi Y yang cemerlang dan itu merupakan tumpuan kita.

Caranya, kita dekati mereka di sekolah. Melalui kerjasama Kementerian Pelajaran, kita menerbitkan tiga buku, Nilai Dalam Membina Integriti, untuk tahap satu (darjah satu hingga tiga), tahap dua (darjah empat hingga enam) dan tahap sekolah menengah rendah.

Kita menggunakan ilustrasi berwarna yang mudah difahami. 1,000 naskah sudah diedarkan dan boleh didapati di pusat sumber sekolah.

Dari sini kita harapkan nilai integriti itu dapat disematkan sejak dari kecil dan apabila besar, mereka mampu mengatakan tidak kepada perkara yang tidak betul contohnya dalam isu rasuah tadi.


Apakah harapan IIM dalam mencapai matlamat PIN?

Bukan IIM tetapi kita sendiri. Kita perlu ada tahap nilai dan etika yang tinggi.

Integriti perlu ada dalam diri kita semua bagi menjamin masa depan yang berjaya. Bukan hanya pada diri sendiri tetapi buat bangsa dan negara.

Tanpa integriti, negara boleh musnah dalam sekelip mata. Jika kita tidak mahu lihat semua itu berlaku, kita perlu persiapkan diri bagi melahirkan generasi yang lebih berkualiti dan salah satunya adalah masyarakat yang bebas rasuah.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

DOA MOHON KESEMBUHAN DARIPADA PENYAKIT (khusus buat Cikgu Razali Bidin)




Perkhabaran yang diterima malam tadi, Sahabat saya Cikgu Razali Bidin, Guru Bahasa Melayu  merangkap Jurulatih Pantun SMKA Pahang Muadzam Shah, yang baru pulang dari Makkah Al-Mukarramah,  kini terlantar di hospital kerana jangkitan kuman. Beliau kini ditempatkan di Katil No 20, Wad 8B, Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan.

Kepada sahabat-sahabat yang mengenali beliau, doa kalian dipohon ... Moga Allah S.W.T. mengurniakan kesembuhan kepada beliau....AMEEN.

ISU PENGAJIAN TINGGI : Universiti kena ubah tradisi jika mahu relevan


Oleh : Dr Ibrahim Komoo
 
Program kesarjanaan perlu diperluas untuk pembangunan komuniti

Dialog antara Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin dengan semua Naib Canselor IPTA di Langkawi baru-baru ini mempunyai pengertian besar untuk masa depan institusi universiti awam di Malaysia. Keprihatinan beliau terserlah apabila beliau menekankan pentingnya universiti keluar daripada perangkap menara gading untuk menjadi institusi yang relevan dengan arus pembangunan negara.

Banyak perkara yang dibangkitkan untuk memacu transformasi universiti ke arah kecemerlangan. Antaranya yang menarik perhatian ialah Mohamed Khaled menegaskan, selain menjalankan peranan mendidik anak bangsa dan menjalankan penyelidikan di ufuk ilmu, universiti perlu memainkan peranan sebagai penggerak Polisi Awam.

Beliau menegaskan, universiti perlu menerajui gagasan polisi atau dasar awam berkaitan dengan pendidikan sepanjang hayat, pendidikan untuk kesejahteraan masyarakat, pemimpin intelek awam dan hubungan universiti dengan pembangunan komuniti.

Pendidikan untuk semua

Pendidikan untuk semua atau sepanjang hayat bererti universiti perlu juga memberikan ruang kepada rakyat Malaysia yang tidak mempunyai kelayakan secukupnya untuk turut belajar atau menimba ilmu di universiti.

Dalam konteks ini, di samping menjalankan program formal sedia ada, setiap universiti awam perlu mewujudkan program dan aktiviti pendidikan untuk pelbagai golongan masyarakat yang ingin memajukan kecemerlangan diri. Setiap rakyat, khususnya komuniti tempatan mempunyai peluang menjejakkan kaki di universiti untuk terus belajar dan meningkatkan ilmu serta kemahiran.

Pendidikan untuk kesejahteraan masyarakat pula tertumpu kepada pelbagai bentuk pendedahan yang membolehkan masyarakat mendapat idea, kemahiran dan peluang untuk memajukan sosioekonomi mereka. Dapatan penyelidikan dan pembangunan teknologi seharusnya boleh disalurkan terus kepada masyarakat dan mereka berpeluang untuk menggunakannya bagi memajukan kerjaya serta meningkatkan kesejahteraan masyarakat.

Setiap ahli akademik adalah pakar dalam bidang masing-masing. Inilah pemikiran dan pengetahuan terkehadapan dalam sesebuah negara yang perlu dimanfaatkan oleh bukan saja pelajar ketika memberi kuliah, tetapi untuk semua masyarakat awam. Ahli akademik seharusnya menjadi ‘intelek awam’ yang sentiasa menjadi pemimpin ilmu untuk memperkukuhkan hala tuju pembangunan negara sama ada dalam konteks suara pengasas, suara penegas atau suara teguran. Bagaimanapun, semuanya perlu dilaksanakan secara berhemah dan bijaksana.

Wujud hubungan rapat

Universiti juga perlu mewujudkan hubungan rapat dengan pelbagai pihak berkepentingan di sekelilingnya bagi menjayakan usaha pembangunan komuniti. Hubungan universiti dan komuniti tempatan tidak boleh dilihat sebagai satu tanggungjawab sosial saja, sebaliknya perlu ditegaskan sebagai salah satu peranan penting kehadiran sebuah universiti di sesuatu kawasan.

Apakah semua ini belum dilakukan oleh universiti awam? Sememangnya ia telah bermula lama secara kecilan dan berasaskan inisiatif individu atau kelompok kecil yang prihatin saja. Dalam konteks gagasan peranan pengajian tinggi, usaha begini dikenali sebagai ‘Peranan Ke-3 Universiti’, di mana peranan pertama ialah pengajaran dan pembelajaran, sementara peranan kedua menjalankan penyelidikan.

Bagaimanapun, peranan ke-3 ini kurang mendapat sambutan dan masih berhadapan dengan pelbagai halangan dasar dan struktur yang perlu diperkemaskan lagi.

Universiti awam pada abad 21 tidak boleh selesa dengan peranan tradisi iaitu pengajaran, penyelidikan dan penerbitan. Kepemimpinan dan ahli akademik perlu melalui transformasi minda menjadikan universiti relevan dengan pembangunan komuniti dan negara. Ilmu, teknologi dan kemahiran perlu disalurkan terus kepada pelbagai pihak berkepentingan.

Memperkasa polisi awam tidak bererti tugas tradisi - pengajaran, penyelidikan dan penerbitan perlu dipinggirkan. Bakat akademik perlu terus diasah, dipelbagaikan dan kecemerlangan terus dipertahankan. Jika sebelum ini tumpuan diberikan kepada pembangunan pelajar dan berkongsi ilmu sesama rakan kesepakaran. Kini, komuniti tempatan dan masyarakat awam turut menjadi sasaran kesarjanaan.

Saranan Mohamed Khaled pada asasnya adalah dasar baru yang perlu diterapkan dalam perancangan strategik pembangunan sesebuah universiti awam. Kini menjadi tanggungjawab kepemimpinan agensi pengajian tinggi dan universiti untuk menterjemahkan dasar ini kepada pelan tindakan. Soalnya apakah telah wujud kepercayaan dan iltizam yang tinggi dalam kalangan ahli akademik untuk menjayakan hasrat murni ini.

Penulis ialah Naib Canselor Universiti Malaysia Terengganu dan Ketua Kluster, Majlis Profesor Negara

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Cabaran Profesion Keguruan


Oleh : Rizuan Kamis

Profesion keguruan cukup mencabar jika dilihat dari segi tanggungjawab guru terhadap agama, bangsa dan negara. Hal ini demikian kerana merekalah yang bertanggungjawab memastikan Falsafah Pendidikan Negara dan Falsafah Pendidikan Guru dicapai dengan jayanya.

Pendidik memainkan peranan yang dominan dalam merealisasikan aspirasi negara untuk mewujudkan perpaduan kaum. Guru juga membuktikan bahawa mereka mampu mengimbangkan kewujudan integrasi nasional yang menjamin keamanan dan kesejahteraan negara.

Guru ialah ejen keberkesanan pendidikan. Kejayaan dan keberhasilan guru terhadap tanggungjawab, kelengkapan, keilmuan dan keluhuran peribadi disifatkan sebagai cabaran yang harus didepani dengan profesional.

Seperti profesion lain, bidang keguruan yang juga terkandung dalam Dasar Pelajaran Kebangsaan tidak terkecuali mendepani cabaran yang cukup besar. Perkembangan bidang sains dan teknologi turut menjadikan bidang pendidikan semakin mencabar.

Dunia pendidikan berubah dengan penekanan diberikan terhadap penggunaan teknologi maklumat yang selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara. Keadaan ini seterusnya menyebabkan pengurusan di sekolah menjadi semakin kompleks.

David Ryans dalam bukunya Characteristics Of Teachers—Their Description, Comparison, And Appraisal berpendapat bahawa guru yang berkesan dalam menangani cabaran ialah guru yang mempunyai sifat adil, demokratik, responsif, bertimbang rasa, baik hati, jujur, cergas, menarik, bertanggungjawab, stabil, tenang dan berkeyakinan.

Guru dalam konteks pendidikan sebenarnya berperanan sebagai ejen penyalur budaya dan ilmu. Selain itu, guru berperanan sebagai institusi kedua selepas keluarga. Dalam cakupan ini, guru memainkan peranan sebagai ejen pewarisan budaya yang penting bagi membentuk sesebuah masyarakat.

Proses pembelajaran mungkin berlaku secara spontan dan personaliti berubah secara tidak disedari. Guru harus mendepani cabaran secara profesional dan sedar tentang hakikat bahawa guru ialah pembimbing dan pendidik dalam masyarakat yang berbudaya. Banyak persepsi yang melingkari profesion keguruan, antaranya tanggapan yang menyatakan bahawa profesion keguruan sebagai mudah dan tidak memeningkan kepala, namun menjanjikan gaji yang memuaskan.

Sebenarnya profesion keguruan mempunyai cabarannya sendiri dan memerlukan persediaan yang secukupnya dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek. Profesion keguruan menjurus cabaran yang dihadapi di kawasan sekolah amnya dan cabaran dalam pengajarannya khususnya.

Mantan Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Dr. Haji Ahamad Sipon, berkata, dalam abad ke-21, bidang pendidikan menghadapi pelbagai cabaran akibat kesan globalisasi dan liberalisasi. Setiap pendidik di institusi pendidikan pasti menghadapi cabaran sebagai seorang pendidik.

Persepsi yang menyatakan bahawa guru ibarat “ibu bapa kedua” secara tidak langsung menggambarkan tanggungjawab yang besar kepada golongan pendidik. Hal ini dikatakan demikian kerana kebanyakan ibu bapa meletakkan sepenuh kepercayaan dan tanggungjawab kepada guru untuk mengajar anak mereka supaya cemerlang dalam bidang akademik.

Oleh sebab itu, kesan globalisasi dan liberalisasi menuntut guru yang berilmu agar celik dan mahir dalam penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (TMK). Dalam suasana alaf baharu yang berorientasi TMK, teknologi memainkan peranan yang besar dalam pendidikan.

Guru yang aktif dan bersikap terbuka akan sentiasa melihat teknologi baharu sebagai perkara yang positif dan berusaha mencari alternatif yang terbaik bagi menguasainya. Pengaplikasian teknologi dalam pengajaran akan menghasilkan generasi berteknologi yang mampu mengharungi era globalisasi, sekali gus merealisasikan impian negara agar menjadi negara maju pada 2020.

Rencana ini dipetik daripada Dewan Masyarakat Mei 2012.

ISU BAHASA : UMS-SIL Malaysia meterai MoU pelihara bahasa ibunda Sabah



KOTA KINABALU 27 Nov. - Menyedari bahaya ancaman kepupusan bahasa ibunda di Sabah, Universiti Malaysia Sabah (UMS) menjalinkan kerjasama dengan Summer Institute of Linguistics (SIL) Malaysia iaitu sebuah organisasi yang mempunyai kepakaran dalam pembangunan mapan bidang linguistik.

Perjanjian tersebut dimeterai dalam majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) di Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa UMS di sini baru-baru ini.

Dalam majlis itu, UMS diwakili oleh Naib Canselor, Prof. Datuk Dr. Mohd. Harun Abdullah manakala SIL Malaysia diwakili oleh Pemangku Pengarahnya, Cynthia M. Spoelman.

Terdahulu dalam ucapannya, Mohd. Harun berkata, MoU itu mampu merangsang pembangunan penyelidikan dan pengajaran bahasa ibunda di Sabah.

Katanya, generasi muda zaman sekarang kurang cenderung untuk mempelajari dan menggunakan bahasa ibunda, sekali gus memberi impak negatif yang akan membawa kepada kepupusan bahasa kebudayaan masing-masing pada masa hadapan.

''Diharapkan, melalui kerjasama ini ramai pakar bahasa akan mengambil cabaran untuk melakukan sesuatu bagi memastikan bahasa-bahasa ibunda yang terdapat di Sabah tidak hilang ditelan zaman," katanya.

Mohd. Harun berkata, melalui kerjasama tersebut, para penyelidik UMS boleh menggunakan pangkalan data yang dikumpul SIL mengenai bahasa tempatan di negeri ini yang telah dikumpul sejak SIL menjalinkan kerjasama dengan kerajaan negeri pada 1978.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU BAHASA : Mencarut - YB kita catat rekod


Oleh : ABD JALIL ALI

KITA mencatat satu lagi rekod dunia. Seperti yang ditegaskan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz, tiga hari lalu: “Kita akan menjadi satu-satunya negara mempunyai peraturan ini.” Boleh masuk dalam Guinness Book of World Records!

"Peraturan itu ialah pindaan Parlimen terhadap Peraturan Mesyuarat 36 (4) yang sebelum ini berbunyi: “Adalah menjadi kesalahan bagi Ahli-Ahli Dewan menggunakan bahasa kurang sopan (biadab).” Setelah dipinda ayatnya berbunyi: “Adalah menjadi kesalahan bagi Ahli-Ahli Dewan menggunakan bahasa kurang sopan (biadab) atau membuat pernyataan yang seksis.”

Jika disebut dalam bahasa mudah, para YB kita – termasuk juga YAB! – tidak dibenarkan lagi menyebut istilah lucah @ mencarut semasa sidang Dewan yang mulia itu. Ertinya kita negara pertama di dunia ada peraturan tidak boleh mencarut.

Dengan pindaan tersebut mengesahkan bahawa ada dalam kalangan Ahli-Ahli Yang Berhormat kita memang suka mencarut, sehingga terpaksa dibuat peraturan untuk melarang mereka mengeluarkan perkataan tidak senonoh.

Tidak dapat dipastikan sama ada rekod yang satu ini patut dibanggakan. Apa yang pasti mungkin dapat meredakan kekecewaan setelah sehari sebelum kenyataan Nazri kita menyaksikan Harimau Malaya dibaham teruk 0-3 di kandang sendiri oleh Singa dari seberang Tambak Johor. Alahai, kalau tidak dapat rekod AFF, dapat rekod mencarut pun kira okey.

Secara peribadi, saya menyokong seratus peratus pindaan yang dibuat terhadap Peraturan 36 (4). Dengan pindaan itu diharapkan sidang Parlimen kita tidak menjadi medan pertukaran kata-kata tidak sopan @ kurang ajar.

Seperti yang diketahui umum memang sesetengah YB – tidak kira pihak kerajaan atau pembangkang – berperangai tidak waras ketika berbahas di Dewan tersebut. Ada yang menggunakan bahasa isyarat yang amat tidak sopan, betul-betul macam mat rempit.

Ada yang mengeluarkan kata-kata kesat sambil menjerit, macam puntianak sundal malam. Ada pula yang berani – malah megah – menumbuk dan mengetuk meja, betul-betul macam ah long minta hutang. Macam mana orang berperangai seperti ini boleh dipilih sebagai wakil rakyat!

Paling memalukan lagi meloyakan ialah apabila terlalu bersemangat berhujah ada YB tergamak mengeluarkan kata-kata lucah lagi seksis, tanpa sedikit pun menimbangkan perasaan dan sensitiviti  YB wanita. Tidak patut sekali semangat di gerai kopi tepi longkang terbawa-bawa hingga ke Dewan yang mulia.

Namanya ahli Yang Berhormat, sepatutnya gelaran hebat itu dipelihara menerusi perkataan dan perbuatan. Tentu sekali pengundi memilih mereka, semasa pilihan raya, untuk menyampaikan masalah rakyat dengan berhujah secara bermaruah dan berhemah tinggi, bukan dengan mencarut.

Dengan pindaan tersebut, Speaker mempunyai kuasa untuk menentukan sama ada kata-kata dan istilah yang digunakan oleh seseorang YB itu seksis atau tidak. Kebijaksanaan beliau akan menetapkan sama ada satu-satu istilah itu boleh digunakan atau sebaliknya.

Maka Speaker perlu mengetahui sekian banyak istilah. Bergantung pada cara penggunaan, satu istilah boleh dianggap seksis, tetapi istilah yang sama juga boleh jadi tidak seksis. Contoh, sekiranya menyebut “Bumbung Parlimen bocor”, itu tidak seksis.

Tetapi jika berkata “YB (wanita) pun setiap bulan bocor”, istilah ‘bocor’ itu tentu sekali seksis.

Seyogia diingat ada nama-nama tempat di negara kita yang bunyinya bernada seksis, ala-ala lucah. Contohnya, kawasan Batu Buruk di Kuala Terengganu. Jika disebut “YB dari Batu Buruk”, itu tidak seksis, sebab dia merujuk kepada wakil rakyat kawasan berkenaan.

Tetapi jika ada mana-mana YB, terutama YB wanita berkata “Pada hemat saya lelaki batu buruk tidak akan berupaya memainkan peranan sebagai suami yang baik” tentu sekali Speaker kena menghalang istilah ‘batu buruk’ itu dari terus digunakan.

Juga tidak lucah sekiranya dalam perbahasan Parlimen ada yang membuat kenyataan: “Tuan Speaker, saya ingin menarik perhatian mengenai potensi Batang Berjuntai sebagai kawasan pertanian moden.”

Tetapi Speaker kena memberi amaran sekiranya ada YB yang celupar dan mengeluarkan kenyataan: “Saya harap mana-mana lelaki batang berjuntai yang lepak di Dataran Merdeka perlu diambil tindakan tegas.”

Semoga lepas ini para YB kita lebih bersopan – buang semua sifat mat rempit, dan jangan berperangai seperti ah long atau puntianak.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Tiada pengambilan guru sandaran


Oleh NORIZAN ABDUL MUHID

KEMENTERIAN Pelajaran memaklumkan tidak ada pengambilan baharu bagi jawatan guru sandaran sepanjang tahun ini manakala pelantikan guru tetap pula hanya dibuat berdasarkan keperluan pengisian serta kekosongan jawatan.

Pengarah Bahagian Pendidikan Guru Kementerian Pelajaran, Datuk Mohd. Ghazali Ab. Rahman berkata, pihaknya perlu meneliti secara terperinci di peringkat proses temu duga calon guru sebelum diserapkan ke dalam profesion perguruan.

Menurutnya, selain mempunyai pencapaian akademik cemerlang, calon guru yang ditemu duga pada masa depan wajib memenuhi kriteria bersikap patriotik dan berperwatakan sesuai.

Misalnya, kita hanya memilih 30 graduan terbaik daripada 10,000 permohonan guru, itu pun setakat kita tawarkan temu duga dan bukannya tawaran kemasukan jawatan guru,’katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di pejabatnya dekat Putrajaya baru-baru ini.

Tegas Ghazali, langkah berhati-hati yang diambil itu bertujuan membetulkan persepsi masyarakat yang beranggapan profesion perguruan sebagai pilihan kerjaya terakhir setelah pelajar tamat pengajian.

Sepanjang proses temu duga ini berlangsung, kita akan mengambil langkah penambahbaikan pengambilan guru bagi memastikan keperluannya menepati matlamat guru cemerlang seperti dihasratkan oleh kerajaan.

Kita mahu menjadi seperti negara-negara maju lain yang mana pelajar mereka menjadikan profesion perguruan sebagai kerjaya utama mereka selain bidang kejuruteraan dan perubatan," ujarnya.

Beliau menambah, pengalaman pengambilan guru sebelum ini menjadi contoh terbaik kepada kementerian untuk melakukan proses penambahbaikan.

Hal ini demikian kerana, ujarnya, sebelum ini, sebahagian calon guru yang mempunyai kelayakan akademik yang cemerlang namun gagal memberikan jawapan terbaik apabila disoal mengenai keperluan profesional perguruan.

Sehubungan itu menurut Mohd. Ghazali, pihaknya perlu berhati-hati dan melakukan proses temu duga yang teliti semata-mata memastikan calon guru memenuhi piawaian dan keperluan pembelajaran dari semasa ke semasa.

Pada masa yang sama, katanya, kementerian akan memastikan pengambilan guru pada masa depan adalah mereka yang memiliki imej guru cemerlang dan mempunyai semangat patriotik tinggi, seterusnya menjadi ikon kepada pelajar.

Sementara itu, menurut kenyataan akhbar Unit Maklumat kementerian, tiada pengambilan pelantikan terbaharu Guru Sandaran Terlatih (GST) dan Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT).

Jelas kenyataan tersebut, prosedur pelantikan guru melalui kaedah pelantikan secara tetap selepas calon lulus urusan temu duga jawatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah Gred DG41 ditentukan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Pelajaran (SPP).

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU AGAMA : Makanan haram pengaruhi lakukan dosa


Oleh :  Lokman Ismail
 
Pemilihan makanan halal perlu diberi perhatian. Perkara ini penting kerana banyak makanan dihasilkan oleh pengusaha bukan Islam. Kemungkinan termakan makanan haram disebabkan bercampur kandungan haram seperti sumber daripada babi atau cara penyembelihan tidak mematuhi syariat, agak besar jika kita tidak berhati-hati.

Tidak haram makan makanan yang dihasilkan pengusaha bukan Islam jika dipastikan bahannya halal dan disediakan mengikut kehendak Islam. Namun, lebih baik jika umat Islam mengutamakan makanan disediakan orang Islam untuk mengelak keraguan. Memastikan yang halal wajib diusahakan.

Firman Allah bermaksud: “Oleh itu makanlah (wahai orang-orang yang beriman) semua yang telah dikurniakan Allah kepada kamu daripada benda-benda yang halal lagi baik, dan bersyukurlah akan nikmat Allah, jika benar kamu hanya menyambah-Nya semata-mata.” (Surah al-Baqarah, ayat 172)

Pengaruhi jiwa, minda

Makanan haram memberi kesan besar kepada kehidupan Muslim terutama dalam mempengaruhi jiwa dan minda. Jasad yang terbina daripada makanan haram akan mendorong seseorang melakukan perbuatan derhaka kepada Allah. Sifat buruk seperti tamak, hasad, malas melakukan ibadat dan cinta akan kehidupan dunia lebih cenderung dilakukan mereka yang hidupnya memakan makanan haram.

Seorang ulama, Sheikh Ali Syazali ada menyebut: "Sesiapa memakan benda yang halal, maka hatinya menjadi lunak, tipis dan bersinar, sedikit tidurnya dan tidak terhalang daripada berhadapan dengan Allah. Sebaliknya, sesiapa makan benda tidak halal, maka tergeraklah semua anggota badan melakukan maksiat."

Memakan makanan haram menyebabkan kemurkaan Allah. Jasad terdapat daging dan darah yang terhasil daripada sumber haram tidak diterima ibadatnya dan sukar dimakbulkan doanya. Di akhirat hidupnya adalah di dalam neraka. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Setiap daging yang tumbuh daripada sesuatu haram, maka apa neraka baginya adalah lebih utama." (Hadis riwayat Tirmizi).

Justeru, amat penting selidiki dan memastikan sumber makanan dan minuman dimakan serta diminum adalah halal. Ahli keluarga yang hidup daripada sumber makanan haram tidak akan menikmati kebahagiaan hidup biarpun dalam kemewahan dan kesenangan. Hati dan perasaan kosong dan sentiasa tidak bahagia.

Kita perlu makan untuk keperluan jasad membina kekuatan fizikal dan minda, bukan makan untuk kepuasan hidup. Fahaman ini mendorong perbuatan minum arak dan terpengaruh dengan teori karut untuk memuaskan nafsu dengan memakan haiwan eksotik.

Dilarang melampaui batas

Islam tidak melarang menikmati makanan dan minuman yang diingini selagi tidak melampaui batasan agama. Makan banyak dan tidak terkawal menjadi punca obesiti dan mendatangkan banyak masalah kesihatan.

Kita perlu bersyukur nikmat makanan dikurniakan Allah SWT. Bayangkan nasib mereka yang berdepan masalah kekurangan makanan.

Allah SWT menjadikan kelaparan sebagai satu ujian. Sesiapa yang bersabar dia beroleh kegembiraan.

Kelaparan yang dimaksudkan bukan saja tiada makanan, tetapi juga berpantang akibat penyakit. Justeru, langkah awal untuk mengelak penyakit ialah mengawal cara pemakanan.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Rabu, 28 November 2012

HARIMAU MALAYA BANGKIT TEWASKAN LAOS 4 -1


KUALA LUMPUR : Percaturan ketua jurulatih kebangsaan, Datuk K.Rajagobal untuk meraih kemenangan pertama pada aksi Piala AFF Suzuki akhirnya tercapai selepas menewaskan Laos 4-1 pada aksi Kumpulan B Piala AFF Suzuki yang berlangsung di Stadium Nasional Bukit Jalil, Rabu.

Tewas 3-0 pada aksi pertama menentang Singapura pada Ahad lalu, ternyata skuad Harimau Malaya tampil dengan corak permainan yang lebih bertenaga dengan menguasai permainan selain turut melakukan beberapa percubaan ke arah gol.

Peluang untuk mencipta gol pertama hadir menerusi penyerang utama, Safee Sali pada minit ke-10, tetapi gagal disempurnakan dengan tepat.

Namun lima minit selepas itu, kapten negara, Safiq Rahim berjaya menghasilkan jaringan sulung melalui sepakan percuma yang tepat ke arah gawang yang dikawal Sengphachan Bounthisanh.

Sementara itu, aksi hambar penjaga gol utama negara, Khairul Fahmi Che Mat pada aksi pertama sebelum ini menjadikannya sebagai pemanas bangku pada aksi malam Rabu dengan digantikan Farizal Marlias.

Kegembiraan mendahului 1-0 tidak berpanjangan apabila Khonesavanh Sivavong menyamakan kedudukan pada minit ke-38 menerusi tendangannya yang terkena kaki pertahanan negara, Mohamad Aidil Zafuan sebelum bola melambung ke arah gol.

Permainan separuh masa pertama kedua-dua pasukan terikat seri 1-1.

Bersambung ke babak kedua, Malaysia melakukan satu pertukaran dengan mengeluarkan Azmi Muslim digantikan Zubir Azmi.

Pasukan Laos yang dibimbing jurulatih dari Jepun, Kokichi Kimura dilihat bangkit melakukan permainan yang lebih pantas, namun benteng pertahanan Harimau Malaya gandingan Shakir Shaari, Fadhli Shaas serta Aidil Zafuan menyukarkan pemain-pemain Laos menembusi kawasan kotak penalti.

Selepas hampir tujuh kali gagal melakukan percubaan tepat, akhirnya Safee berjaya menambah jaringan kedua negara pada minit-66 melalui hantaran Wan Zack Haikal.

Permainan semakin rancak apabila Wan Zack menambah satu lagi jaringan Malaysia pada minit ke-75 selepas melakukan tandukan cantik di depan pintu gol.

Tidak cukup dengan tiga gol, skuad Harimau Malaya terus garang menambah jaringan menerusi Khyril Muhymeen yang menjaringkan gol keempat pada minit ke-79 selepas beberapa minit menggantikan Safee.

Kemenangan ini juga kembali menghidupkan harapan seluruh peminat bola sepak tanah air untuk melihat pasukan negara mara ke pusingan seterusnya sebelum bertemu pasukan Indonesia pada aksi terakhir peringkat kumpulan Sabtu ini.

Satu perlawanan peringkat kumpulan ini yang turut berlangsung petang Rabu, menyaksikan Singapura tewas 1-0 kepada Indonesia.

BARISAN PEMAIN:

MALAYSIA: Mohd Farizal Marlias, Mahalli Jasuli, Mohamad Aidil Zafuan Abdul Radzak, Mohamad Azmi Muslim, Mohamad Fadhli Mohd Shas, Safiq Rahim (kapten), S. Kunalan, Mohd Shakir Shaari, Wan Zack Haikal Wan Nor, Norshahrul Idlan Talaha (Baddrol Bakhtiar), Mohd Safee Mohd Sali (Mohd Khyrill Muhymeen Zambri).

LAOS: Sengphachan Bounthisanh, Ketsada Souksavanh, Soukaphone Vongchiengkham, Keoviengpheth Lithideth, Visay Phaphouvanin (kapten) (Daoneua Siviengxay), Kanlaya Sysomvang, Khonesavanh Sihavong, Phatthana Syvilay, Viengsavanh Sayyaboun, Kovanh Namthavixay, Khampeng Sayavutthi.

Sumber : http : //www.mstar.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Kaedah pendidikan sedia ada perlu perubahan



LANGKAH anjakan paradigma yang segera perlu diambil atas kaedah pendidikan sedia ada bukan sahaja di Malaysia malah di peringkat global seiring dengan keperluan semasa sistem pembelajaran.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Beaconhouse, Kasim Kasuri berkata, sistem pendidikan hari ini perlu perubahan khususnya dalam kaedah pembelajaran sepanjang hayat.

Kita perlu mencipta persekitaran yang mana pelajar menentukan sendiri bentuk pembelajaran yang mereka perlukan dan pada masa yang sama guru memainkan peranan mereka sebagai fasilitator.

Oleh itu, guru di negara ini perlu mengubah kaedah pengajaran dan pembelajaran (P&P) mereka ke arah yang lebih kreatif.

Guru harus melakukan eksplorasi dan mengkaji cara baharu dalam kaedah P&P termasuk mengenal pasti kaedah terbaik bagi pelan masa depan agar ia sesuai dipraktikkan dalam kelas masing-masing," katanya pada persidangan antarabangsa School of Tomorrow anjuran syarikat pendidikan antarabangsa itu di Petaling Jaya, Selangor baru-baru ini.

Persidangan yang masuk empat kali penganjurannya pada tahun ini dan yang pertama diadakan di Malaysia itu disempurnakan perasmian majlis penutupnya oleh Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim.

Peserta persidangan seramai 600 orang terdiri daripada pensyarah dan guru termasuk 20 pembentang kertas kerja dari United Kingdom dan Amerika Syarikat.

Rangkaian Beaconshouse School System meliputi lapan negara iaitu United Kingdom, Malaysia, Oman, Emiriyah Arab Bersatu, Pakistan, Bangladesh, Filipina dan Thailand.

Menurut Kasim, persidangan bertemakan Memperkasakan Pembelajaran Sepanjang Hayat itu turut memfokuskan model pembangunan profesional dan kesan pelaksanaan kaedah tersebut dalam bilik darjah serta peranan pihak pentadbiran sekolah dalam melaksanakan kaedah serta teknik pembelajaran itu di sekolah nanti.

Kita mahu mencabar dan menggoncang tahap pemikiran para pendidik hari ini termasuk mereka yang dalam kalangan pakar akademik serta profesor agar mengubah pemikiran mereka kepada kaedah masa depan.

Kita sasarkan matlamat mencari kaedah dan cara terbaik untuk mewujudkan usaha memperkasakan pembelajaran sepanjang hayat dan seterusnya keperluannya pada masa depan," katanya.

Sementara itu, Rais berkata, sistem pembelajaran di negara ini perlu mengekalkan nilai-nilai ketimuran sedia ada tanpa perlu menceduk sepenuhnya sistem dari negara Barat.

Menurutnya, kebudayaan masyarakat Asia perlu dipelihara dan dikekalkan hingga sepanjang hayat walaupun sistem sedia ada telah diserapkan dengan pendidikan Barat.

“Kita berharap kemahiran berfikir dan menganalisis sesuatu perkara turut ada dalam setiap pelajar, tidak hanya wujud untuk mengisi kotak dengan tanda pangkah atau betul.

Kita mesti mewujudkan kepandaian dan kepakaran di dunia sebelah sini, satu hari nanti mesti sama atau lagi hebat berbanding Universiti Harvard, Cambridge serta Oxford, kita tidak seharusnya menjadi ‘pak turut’ kepada sistem yang kononnya sampai bila-bila akan menentukan masa depan manusia," katanya.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/