Oleh : TOK PERAK
SIMPATI dan takziah saya untuk
keluarga dan sanak-saudara 37 orang yang maut dalam kemalangan bas di Genting
Highlands, Rabu lalu. Masih dalam suasana raya, tragedi ini tentu sekali paling
memilukan.
Melihat apa dipaparkan di akhbar,
juga pada skrin TV, kita dapat merasakan betapa kengerian dan penderitaan
dialami oleh mereka yang terlibat dalam nahas jalan raya terburuk itu.
Semoga keluarga dan orang-orang
terdekat menerima musibah ini dengan penuh kesabaran dan ketabahan. Marilah
kita sama-sama berdoa – dan membantu apa yang boleh – mudah-mudahan mereka yang
cedera segera pulih untuk meneruskan hidup.
Seperti biasa setiap kali
tercetus tragedi, kita akan menubuhkan jawatankuasa khas untuk menyiasat kes,
kali ini dianggotai oleh wakil-wakil dari Jabatan Keselamatan Jalan Raya
(JKJR), Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Institut Penyelidikan Keselamatan
Jalan Raya Malaysia (Miros), SPAD dan Polis Diraja Malaysia (PDRM).
Kata Pemangku Menteri Pengangkutan,
Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, siasatan adalah untuk mengenal pasti punca
kemalangan. “Jangan menuding jari atau membuat spekulasi, berilah ruang kepada
pihak berkuasa untuk menyiasat,” tegas beliau.
Hishamuddin yang juga Menteri
Pertahanan memberi jaminan bahawa siasatan akan dijalankan secara profesional
dan laporan akan diumumkan kepada orang ramai.
Dalam pada itu Pengerusi
Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) Tan Sri Syed Hamid Albar berkata,
tindakan susulan dan tegas akan diambil terhadap pihak bertanggungjawab
sekiranya terdapat bukti pelanggaran Akta Pengangkutan Awam Darat 2010.
Setiap kali ada kemalangan jalan
raya yang mengorbankan banyak nyawa, kita menubuhkan jawatankuasa penyiasat,
mencadangkan pelbagai kaedah untuk mengelakkan tragedi berulang. Tetapi seperti
biasa tiada siapa yang mengambil kisah mengenai cadangan dikemukakan.
Seorang anggota JKJR, Tan Sri Lee
Lam Thye meminta mereka yang terlibat dalam industri pengangkutan agar
menunjukkan keazaman dan kesungguhan untuk menghentikan ‘kematian
beramai-ramai’ di jalan raya di negara ini.
Beliau mahu beberapa isu asas
dikaji seperti, sama ada pemandu bas mempunyai bebanan kerja yang lebih dan
upah kurang atau perlu mengambil dadah untuk membuat lebih banyak perjalanan bagi
memperoleh pendapatan lebih untuk kehidupan mereka.
Apa yang ditimbulkan oleh Lam
Thye sebenarnya telah banyak kali disuarakan. Bukan rahsia lagi ada pemandu bas
mengambil dadah, ada yang kerja berterusan melebihi had masa, ada yang lesen
telah mati. Malah ada pemandu menerima notis saman lebih sepuluh kali. Ada juga
syarikat bas yang menerima berpuluh notis saman atas pelbagai kesalahan
lalu lintas.
Semua kesalahan dan notis saman
itu pernah disiarkan media. Cuma tidaklah diketahui sama ada mereka yang
disaman itu telah dikenakan tindakan. Atau, apakah mereka masih lepas bebas dan
terus berada di jalan raya dan lebuh raya kita.
Sekiranya pemandu ‘hitam’ ini
masih menguasai jalan raya kita, ditambah pula dengan pengusaha syarikat bas
yang degil, tragedi maut seperti di Genting juga di laluan-laluan lain seluruh
negara, akan terus melanda. Nyawa penumpang dalam bahaya.
Lebih-lebih lagi di tempat kita
sentiasa ada pemandu kenderaan yang menerima notis saman atas pelbagai
kesalahan lalu lintas, tetapi sengaja tidak mahu melunaskan saman tertunggak.
Seperti dijelaskan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar, 1.7 juta saman
trafik belum dibayar. Begitulah degilnya kita.
Menurut orang No.1 Bukit Aman
itu, polis tidak akan bertolak ansur, dan memberi amaran, siapa sahaja yang
gagal melunaskan saman akan berdepan dengan tindakan tegas: mereka akan
disenaraihitamkan, dan lesen memandu akan dibatalkan.
Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/