Isnin, 3 September 2012

ISU BAHASA : Surat peribadi tradisi kian hilang


Oleh : Dr Anwar Ridhwan
 
Komunikasi generasi muda tiada 'jiwa'

Sebelum wujud laman sosial elektronik, menulis surat peribadi adalah seni yang membawa keseronokan tersendiri. Surat ditulis dengan ‘peraturan’ tertentu, umpamanya di atas kertas putih dan dikirim dalam sampul putih atau coklat – jika surat itu ditujukan kepada ibu, ayah, atau sahabat. Jika ditujukan kepada kekasih, surat biasanya ditulis atas kertas biru. Kadang-kadang kertas biru itu wangi baunya. Warna biru dipilih kerana ia melambangkan sesuatu yang romantik, ‘cool’, lembut dan dapat dirimakan dengan ‘rindu’. Hingga ada sebuah lagu Melayu yang liriknya berbunyi: Kalaulah abang menyurat pandai menyurat/ Suratkan sayalah biru kertas yang biru/ Kalau cik abang mengubat pandai mengubat/ Ubatkan sayalah rindu hati yang rindu.

Surat wujud sejak sekian lama akibat jarak geografi dan belum tercipta atau meluasnya penggunaan komunikasi elektronik seperti telefon atau laman sosial. Perasaan juga dijarakkan oleh persekitaran tradisional yang memaksa penggunaan surat untuk menzahirkan emosi walaupun penerimanya mungkin rakan satu kelas. Bagaimanapun dalam era elektronik serta laman sosial yang pantas, perasaan hampir tidak mempunyai jarak kerana teks dan visual boleh dikirim, diterima dan dibalas dengan begitu pantas.

Surat peribadi biasanya ditulis kerana beberapa sebab. Pertama, untuk mendapatkan apa saja berita atau maklumat daripada seseorang. Kedua, untuk memberitahu sesuatu yang berlaku kepada diri atau keluarga pengirim. Ketiga, sebagai penzahiran nota sosial seperti untuk mengucapkan tahniah, takziah, terima kasih dan sebagainya. Keempat, untuk merapatkan hubungan atau mempererat silaturahim. Kelima, untuk menyatakan sikap, visi, serta impian, seperti mana surat pemimpin dunia yang terkenal.

Saya amat menghargai pemberian seseorang. Walaupun yang diberi mungkin kelihatan kecil atau sederhana, itu tidak boleh dinilai dengan wang ringgit. Sebagai contoh, jika saya menerima kiriman surat daripada seorang sahabat atau kenalan, ia hanya berupa sehelai atau beberapa lembaran kertas. Namun bukan kertas itu yang penting, tetapi kandungannya yang berisi emosi, pemikiran atau pandangan jujur pengirimnya.

Sebab itu, saya menyimpan surat sahabat dan kenalan. Saya teringat dua baris puisi tulisan Zakiah Hanum dalam bukunya Senandika Tok Wa mengenai perkara ini: “Jika surat kawan kita tak simpan/Esok tak ada bukti kita punya persahabatan.” Zakiah Hanum pernah bertugas sebagai Ketua Pengarah Arkib Negara Malaysia, oleh itu, beliau sangat peka dan arif kepentingan tradisi menyimpan dan mengumpul bahan bertulis atau bercetak, kerana dokumen mungkin mempunyai nilai sejarah tinggi.

Saya kurang pasti sama ada sahabat atau kenalan saya yang pernah menerima surat daripada saya, masih menyimpan atau tidak. Besar kemungkinannya tidak, kerana dokumentasi perbahanan bertulis tidak membudaya dalam masyarakat kita. Sesetengah penerima, selepas habis membaca surat, mungkin mencampakkannya ke tong sampah. Bagi mereka ini, surat sudah diterima, sudah dibaca dan difahami isinya. Habis perkara.

Bimbang perkara itu terjadi, saya biasanya mempunyai salinan surat peribadi yang saya kirimkan. Ketika era menggunakan mesin taip dulu, saya gunakan kertas karbon untuk mendapatkan penduanya. Atau jika surat itu saya tulis tangan, saya juga menggunakan kertas karbon untuk menyimpan salinannya. Saya ingin menyimpan sesuatu yang pernah saya tulis, yang menggambarkan pemikiran, sikap, emosi atau apa jua latar belakang sosio-ekonomi-politik pada masa surat itu ditulis.

Baru-baru ini, saya menerbitkan Menyurat Kepada Sahabat: Warkah-Warkah Peribadi 1975-2002. Perpustakaan Negara membeli buku ini dalam jumlah yang agak besar untuk diedarkan ke perpustakaan negeri dan desa. Sambutan orang ramai terhadap buku ini juga amat menggalakkan. Sambutan yang baik terhadap buku ini mungkin kerana ia genre yang jarang ditemui dalam pasaran buku di negara ini (yang didominasi novel popular, buku agama dan buku ulang kaji bagi pelajar sekolah rendah dan menengah).

Saya juga dalam proses memilih surat peribadi yang pernah saya terima untuk dibukukan. Antara lain surat itu dikirim oleh sarjana sastera dan bahasa Melayu antarabangsa, penulis dari dalam dan luar negara, termasuk penulis Indonesia seperti Taufik Ismail, Rendra dan Sitor Sitomorang.

Penerbitan surat itu kelak bukan saja menunjukkan saya masih menyimpannya dan pernah bersahabat dengan mereka, seperti mana senandika Zakiah Hanum: “Kalau surat kawan kita tak simpan/Esok tak ada bukti kita punya persahabatan.” Lebih daripada itu ia akan menyerlahkan sikap dan pemikiran pengirimnya.

Surat peribadi dalam ‘peraturan’ serta bentuknya yang tradisional mula menghilang. Di tangan kebanyakan generasi muda, komunikasi mereka dengan kawan berubah citra dalam laman sosial atau khidmat pesanan ringkas (SMS) – menjelma dalam bentuk mesej ringkas, tidak beranatomi, ejaan bantut, bahasa pasar dan slanga. Gejala ini pastinya membayangkan ‘standard’ hubungan manusiawi serta takah budi daya sesuatu masyarakat.

Penulis ialah Sasterawan Negara dan Dekan Fakulti Penulisan Kreatif ASWARA

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Lebih baik tidak bersekolah!


Oleh : FADHLINA SIDDIQ

Lebih Baik Tidak Sekolah - tajuk sebuah buku kecil nukilan Bapak Sujono Samba yang memperkatakan tragedi  dan masa depan pendidikan di Indonesia. Dalam perkembangannya sekolah  ternyata tidak menjadi media pembebasan dan penanaman nilai-nilai kemanusiaan. Sekolah sudah menjadi penjara yang memisahkan anak didik daripada  dinamika persoalan masyarakatnya. Semakin lama seseorang bersekolah semakin besar jarak antara dirinya dan realiti kehidupan yang sebenarnya.

Sekolah bukan lagi tempat untuk belajar melainkan tempat murid diarahkan dan dicetak menurut pola yang sudah baku. Dengan demikian, lembaga pendidikan gagal menjalankan tugasnya yang paling dasar, iaitu membantu seorang menjadi manusia yang bebas dan merdeka. Sekolah sudah sepertinya factory atau kilang yang tugasnya hanya mencetak watak-watak manusia A+ dan menolak manusia lain yang hanya mendapat B dan C. Malah yang berstatus D dan F akan terus tersingkir dengan sendirinya.

Di Malaysia tidak kurang keresahannya. Dalam keributan menentukan sistem yang terbaik kita mula meminggirkan aspek teras bangsa dan budaya apabila berterusan meminggirkan Bahasa Melayu dan tulisan jawi. Keranda Bahasa Melayu diusung secara simbolik tanda protes bahawa watak bangsa akan terhapus dengan peminggiran Bahasa Melayu.

Sudah nampak riak akan berlaku kebobrokan dalam aspek nilai dan produk manusia dalam masyarakat dengan meningkatnya gejala sosial dalam kalangan anak muda saban hari.

Dari memaknai soal mendidik asalnya ia sudah menjadi mencetak, tatkala sekolah diperjuangkan untuk rakyat dan pendidikan percuma adalah hak asasi rakyat, aspirasi itu dimatikan dengan pembinaan institusi pendidikan swasta yang terus mematikan hasrat rakyat kononnya ia dibina demi kualiti pendidikan.

Begitulah seterusnya episod-episod menyayat hati dalam isu pendidikan negara yang kemudiannya menjadikan anak-anak kita sebagai eksperimen dan tikus makmal bagi menguji keberkesanan setiap kali dasar pendidikan baru dirombak.

Semua menjadi kalut dan cemas! Ibu bapa sudah tidak ketahuan jadual peperiksaan anak-anak. Guru-guru menggalas beban dengan kelas tambahan dan tuisyen. Anak-anak sudah terobses dengan kecemerlangan akademik atas permintaan pasaran dan prosedur dunia. 

Ivan Illich pernah mengejutkan masyarakat dengan gagasan kontroversinya tentang deschooling society (masyarakat tanpa sekolah). Illich meramalkan bahawa jika pengetahuan dan tingkat kedewasaan masyarakat sudah berkembang dengan wajar maka institusi-institusi pendidikan formal tidak lagi diperlukan.

Masyarakat akan mampu menjalankan fungsi pendidikan lewat elemen sosial dan budaya yang luas tanpa harus terikat dengan autoriti perlembagaan seperti sekolah. Ertinya dalam masyarakat ini sekolah sudah tidak diperlukan lagi. Gagasan ini sampai sekarang masih belum terbukti dalam kehidupan konkrit. Tetapi jika dilihat dengan mendalam, maka betapa tepatnya Illich dalam menilai dan mendekripsi peranan pendidikan.

Dalam serba ketidaktentuan arah pendidikan ini, terbitnya buku Excellence Wihout Soul karya Harry R Lewis - membicarakan tentang Universiti Harvard yang sudah kehilangan roh dan menghadapi bencana kehilangan arah tujuan. Ketika Harvard memikul jenama universiti tertua, ternama dan terunggul di dunia, mereka telah melupakan the fundamental job of undergraduate education tanggungjawab dasar terhadap anak didik termasuk to help them grow up, to learn who they are, to search for a larger purpose for their lives and to leave college as better human beings.

Oleh yang demikian, sistem pendidikan negara sewajarnya menjaja pendidikan keinsanan yang mana seharusnya ia memaknai sabda nabawi khairu ‘n-nas anfa’uhum li n-nas (orang yang terbaik adalah yang paling berguna kepada orang lain).

Anak bangsa ini harus dididik untuk terus menjadi warga yang baik, anak yang meletakkan sifat keinsanan serta mengangkat darjat karamah insaniyyah serta menjadi manusia yang terus memanfaatkan manusia lain. Ini juga nyata bertepatan dengan kata pujangga Melayu dalam menggambarkan erti manusia yang baik dan bermanfaat itu adalah;

Bagaikan kayu besar di tengah padang,
Rimbun daunnya tempat berteduh,
Kuat dahannya tempat bergantung,
Kukuh batangnya tempat bersandar,
Besar akarnya tempat bersila.

* Penulis ialah Naib Presiden (Helwa) Angkatan Belia Islam Malaysia

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

ISU PENDIDIKAN : 517,139 Calon Duduki UPSR Mulai Selasa Minggu Hadapan


KUALA LUMPUR : Seramai 517,139 calon berdaftar akan menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dari 11 hingga 13 September di 8,284 pusat peperiksaan di seluruh negara.

Menurut kenyataan Lembaga Peperiksaan Kementerian Pelajaran Malaysia hari ini, ia melibatkan 507,783 calon sekolah kerajaan dan bantuan kerajaan, 9,345 calon sekolah swasta penghantar Bahasa Melayu dan 11 calon dari sekolah swasta penghantar Bahasa Cina.

Semua calon diminta merujuk kepada Jadual Waktu Peperiksaan bagi mendapatkan maklumat mengenai masa peperiksaan serta arahan yang perlu dipatuhi semasa peperiksaan berlangsung. UPSR kali ini melibatkan 52,172 petugas peperiksaan. -BERNAMA

ISU PENDIDIKAN : 7,000 Kanak-Kanak Orang Asli Tidak Bersekolah


KUALA LUMPUR : Seramai 7,000 orang kanak-kanak Orang Asli berusia enam hingga 12 tahun didapati tidak bersekolah, menurut kajian Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) pada tahun 2010 hingga 2011.

Pegawai  Bahagian Pendidikan dan Perhubungan Awam Suhakam Hasmah Abd Manaf berkata kajian itu dibuat menerusi lawatan suruhanjaya itu ke 93 buah sekolah Orang Asli di seluruh Semenanjung.

"Masalah pengangkutan dan jalan penghubung menjadi penghalang untuk kanak-kanak ini ke sekolah memandangkan kawasan (penempatan) mereka terletak di pedalaman dan di hutan.

 "Ada kanak-kanak yang tidak bersekolah langsung juga disebabkan oleh tiada sekolah dibina di kawasan mereka selain ada sekolah yang terletak jauh dari kawasan penempatan mereka," katanya pada sidang media mengenai  Hak Pendidikan dan Konvensyen mengenai Hak Kanak-Kanak (CRC)) di sini, Isnin.

Hasmah berkata selain itu, masalah lain kanak-kanak Orang Asli ialah mereka tidak diajar mengenai bahasa (ibunda) mereka di sekolah.

Menurut Perkara 30 Konvensyen Mengenai Hak Kanak-Kanak, kanak-kanak dari komuniti minoriti dan penduduk asli mempunyai hak untuk menikmati kebudayaan mereka dan mengamalkan bahasa dan agama mereka sendiri.

"Orang Asli seharusnya belajar menggunakan bahasa mereka untuk meneruskan kelangsungan budaya mereka," katanya.

Beliau berkata Suhakam turut melawat 21 buah Sekolah Agama Rakyat (S.A.R) di Pahang dan Selangor dan tujuh Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) yang terletak di ladang dan estet di Perlis dan Kedah pada tahun ini,.

Hasmah berkata bantuan daripada pihak berwajib seperti kemudahan prasarana dan teknologi maklumat amat kurang dan ini menyebabkan murid serta guru tidak berpeluang menggunakan kemudahan tersebut dan menimba ilmu menerusi internet.

Beliau berkata kebanyakan S.A.R mempunyai masalah pendaftaran dan mereka tetap terus beroperasi walaupun tidak mematuhi syarat-syarat pendaftaran.

"Apabila tidak mematuhi syarat, maka permohonan untuk pendaftaran tidak diluluskan dan mereka dibiarkan begitu sahaja dan beroperasi seperti biasa, sedang masyarakat pula bergantung kepada sekolah ini untuk menghantar anak mereka.

Sementara itu, Pesuruhjaya Suhakam Muhammad Sha'ani Abdullah berkata ada murid yang tiada dokumen pengenalan diri menyebabkan mereka tidak boleh menduduki peperiksaan awam dan guru pula tidak tahu bagaimana untuk menguruskan anak murid mereka.

"Inilah kelemahan dalam pentadbiran sekolah dan Kementerian Pelajaran untuk menyedarkan pihak tertentu supaya mendaftarkan anak mereka. Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) juga harus memainkan peranan membantu masyarakat dan bukannya menghukum mereka," katanya.

Beliau berkata Suhakam turut menerima aduan bahawa sebuah sekolah pendidikan khas bagi kanak-kanak cacat pendengaran di Pulau Pinang tidak mempunyai guru terlatih dalam bahasa isyarat yang cukup.

"Daripada 52 orang guru, hanya empat yang pandai berbahasa isyarat.

"Guru-guru yang terlatih dalam bahasa isyarat dipindahkan ke sekolah biasa. Ini tidak boleh diterima, tindakan ini mencabuli hak kanak-kanak pekak," katanya. Justeru, Muhammad Sha'ani berkata kerajaan khususnya Kementerian Pelajaran harus mengambil perhatian terhadap permasalahan ini bagi memastikan setiap kanak-kanak mendapat pendidikan berkualiti dan sama-rata. -BERNAMA