Jumaat, 24 Julai 2009

ISU KERANCUAN BAHASA

Bahasa rojak di televisyen Malaysia

SAYA kerap juga menonton berita bahasa Melayu televisyen Malaysia untuk mengikuti perkembangan ehwal semasa.

Namun saya dapati ada suatu keganjilan apabila kata-kata atau istilah khas dan terjemahan dituturkan. Misalnya, saya hairan mengapa apabila istilah-istilah atau kata nama khas disebut, ia tidak diterjemahkan sepenuhnya ke bahasa Melayu. Sebagai contoh apabila ia melibatkan angka, maka angka tersebut akan diucapkan dalam bahasa Inggeris. Misalnya Airbus A380 disebut Airbus three-eight-zero, bukan Airbus tiga-lapan-kosong/sifar. Atau Flu H1N1 disebut Flu H-one-N-one, tidak pula Flu H-satu-N-satu. Ini setakat dua contoh sahaja, malah ada banyak lagi.

Yang menghairankan saya ialah apakah kaedah terjemahan bahasa yang digunakan editor/pengarang yang menetapkan kata-kata khas harus kekal disebut seperti dalam bahasa asalnya.

Jika itulah halnya, apakah tidak kita harus kekalkan sebutan White House atau Buckingham Palace dan tidak menyebutnya sebagai Rumah Putih atau Istana Buckingham?

Kalau alasan tidak boleh ubah sebutan seperti dari sumber asal, apakah kita tidak juga sebut Mercedes Benz S200 dalam bahasa Jerman dan Toyota L200 dalam bahasa Jepun ketika mengucapkan angka-angka dalam kata-kata tersebut?

Saya rasa berita televisyen Malaysia boleh ambil iktibar dari media elektronik bahasa Melayu Singapura seperti radio dan tv yang menterjemahkan ungkapan-ungkapan yang saya contohkan di atas dalam bahasa Melayu ketika menyebutnya.

Bedok, Singapura"

# RESPONS OLEH MENTERI YANG BERKENAAN :

Betulkan 'bahasa rojak' media elektronik

Oleh MOHAMMAD YASIR JAAFAR
utusanN9@utusan.com.my


JELEBU 24 Julai - Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) memandang serius terhadap penggunaan 'bahasa rojak' di kalangan pengamal media radio dan televisyen tempatan.

Menterinya, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, kerajaan amat memandang serius terhadap fenomena itu dan menyarankan semua media penyiaran termasuk semua stesen radio dan televisyen agar dapat membetulkannya segera.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas terhadap kritikan surat pembaca yang disiarkan dalam ruangan Forum Utusan Malaysia hari ini mengenai penggunaan bahasa rojak dalam industri penyiaran tempatan.

''Kita perlu sensitif terhadap sebarang kritikan tentang penggunaan bahasa, namun kemurnian teguran ini memang dirasai dan saya sebagai antibahasa rojak berterima kasih dan gembira atas teguran ini."

''Saya juga menerima teguran pencinta bahasa dari Bedok, Singapura (mengenai perkara ini) dengan perasaan yang terbuka dan sebarang kesalahan akan diperbetulkan mulai sekarang." katanya.

Rais berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri majlis perasmian Projek Sekolah Angkat Bersama KPKK dan Telekom Malaysia Bhd. (TM) di sini hari ini.

Hadir sama Ketua Pegawai Eksekutif TM, Datuk Zamzamzairani Mohd. Isa, Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Perumahan, Kerajaan Tempatan, Kampung Baru dan Pengangkutan Awam negeri, Siow Chen Pin, Pengarah Pelajaran negeri, Datuk Abdullah Muhammad dan Guru Besar Sekolah Kebangsaan Teriang, Siti Zaleha Sabudin.

Menurut Rais, menerusi teguran yang dibuat itu jelas memperlihatkan penggunaan bahasa rojak digunakan secara berleluasa dan beliau akan mengambil langkah segera untuk mengatasinya.

''Sebagai contoh, di dalam laporan ini juga diberitahu bahawa Radio Televisyen Malaysia (RTM) ada menggunakan bahasa rojak yang menyebut angka Air Bus 380 dalam bahasa Inggeris dan bukannya tiga lapan kosong.

''Sekali imbas pandangan ini memang benar dan ini merupakan satu kesalahan bahasa," jelasnya.

Dalam pada itu, Rais memberitahu, dalam tempoh terdekat ini, beliau akan mengadakan pertemuan dengan juruhebah radio dan televisyen bagi menerangkan perkara tersebut.

Sumber : http://www.utusan.com.my/

YANG BERJAYA & YANG GAGAL



Seorang yang berjaya sentiasa ada kerja yang hendak dibuat
Seorang yang gagal sentiasa ada alasan yang diberi

Seorang yang berjaya sentiasa berkata “biar saya buat kerja ini untuk awak”
Seorang yang gagal sentiasa berkata “ini bukan kerja aku”

Seorang yang berjaya sentiasa melihat jawapan terhadap setiap masalah
Seorang yang gagal sentiasa melihat masalah terhadap setiap jawapan

Seorang yang berjaya berkata “perkara ini susah, tetapi tidak mustahil dilakukan”
Seorang yang gagal berkata “perkara ini tidak mustahil dilakukan tetapi ia terlalu susah”

Seorang yang berjaya, apabila melakukan kesilapan akan berkata “aku dah silap”
Seorang yang gagal, apabila melakukan kesilapan akan berkata “ini bukan silap aku”

Seorang yang berjaya sentiasa memberikan komitmen
Seorang yang gagal sentiasa memberikan janji-janji

Seorang yang berjaya menyimpan azam & cita-cita
Seorang yang gagal menyimpan angan-angan tanpa usaha

Seorang yang berjaya berkata “Aku mesti lakukan sesuatu”
Seorang yang gagal berkata “Sesuatu mesti dilakukan”

Seorang yang berjaya sentiasa melihat peluang dalam masalah
Seorang yang gagal sentiasa melihat masalah dalam peluang

Seorang yang berjaya melakukan sesuatu hingga terjadi
Seorang yang gagal membiarkan sesuatu terjadi

Seorang yang berjaya belajar daripada kegagalannya
Seorang yang gagal hanya meratapi kegagalannya

Seorang yang berjaya menyaksikan keceriaan
Seorang yang gagal menyaksikan kesedihan

Sumber : http://www.petua.org/

ISU PENDERAAN KANAK-KANAK

Masyarakat Semakin Sedar Kes Dera Kanak-kanak

Oleh Melati Mohd Ariff


KUALA LUMPUR, 24 Julai (Bernama) -- Bagi tempoh Januari hingga April 2009, Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia (JKM) merekodkan sebanyak 819 kes penderaan kanak-kanak di seluruh negara.

Daripada perangkaan itu, 549 kes melibatkan kanak-kanak perempuan sementara bakinya, 270 kes, kanak-kanak lelaki.

Negeri yang paling banyak mencatat kes penderaan pula ialah Selangor dengan 320 kes, diikuti Perak, 91 kes dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, 79 kes.

Statistik perbandingan 2008 dan 2007 turut menunjukkan Selangor sebagai negeri yang paling banyak mempunyai kes penderaan kanak-kanak.

Jumlah kes yang dicatat di Selangor untuk 2008 ialah 949 kes berbanding 816 kes pada 2007. Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur berada di tangga kedua dengan 595 kes pada 2008 dan 444 kes pada 2007.

"Bilangan kes penderaan di Lembah Klang memang banyak, sebahagiannya kerana tahap tekanan hidup yang tinggi dan tambahan jumlah penduduknya besar.

"Masyarakat pula semakin sedar tentang tanggungjawab sosial mereka untuk melaporkan kes-kes sedemikian," Pengarah Bahagian Kanak-Kanak JKM, Nor Amni Yusoff memberitahu Bernama dalam wawancara di pejabatnya di Menara Tun Ismail di sini baru-baru ini.

BANYAK LAGI KES

Secara keseluruhannya di seluruh negara merekodkan sebanyak 2,780 kes penderaan pada 2008 berbanding 2,279 kes pada 2007.

Di sebalik peningkatan kes, JKM percaya masih banyak kes penderaan kanak-kanak yang tidak dilaporkan.

"Semua statistik ini ialah kes-kes yang dilaporkan tetapi saya percaya kes yang dilapor ini hanya mewakili dua peratus daripada kes yang berlaku di luar sana. Masih ada 98 peratus kes yang tidak dilaporkan," jelas Nor Amni.

Dari segi kaum, beliau menyatakan bahawa sebahagian besar kes penderaan yang dilaporkan kepada JKM berlaku dalam kalangan kaum Melayu.

Bentuk penderaan yang lazim berlaku pula ialah deraan fizikal, seksual dan emosi, tambahnya.

Menurut beliau, bagi tempoh Januari hingga April 2009, kes penderaan fizikal yang direkod ialah 523, seksual 230 kes (kebanyakannya melibatkan kanak-kanak perempuan) sementara emosi, 16 kes.

Mengenai penderaan emosi, Nor Amni menjelaskan ia sering berlaku bila ibu bapa bercerai.

Menurut beliau, berbanding waktu dahulu di mana pasangan yang hendak bercerai sering mengutamakan kebajikan anak-anak, pada hari ini mereka yang bercerai akan menggunakan anak sebagai alat dan menjadikan mereka 'korban' perceraian.

"Katakan ibu mendapat hak penjagaan (urusan Mahkamah Syariah bagi orang Islam), bapa akan menggunakan anak untuk membuat tuduhan palsu yang bekas isterinya mendera anak itu. Tujuannya adalah untuk membalas dendam.

"Meskipun laporan penderaan mungkin palsu tetapi bila dibuat, kita perlu bertindak dan membawa anak itu ke hospital untuk pemeriksaan. Ada kes di mana anak terpaksa keluar masuk hospital.

"Bila di hospital, pihak itu mendapati tidak ada penderaan dan anak balik ke rumah. Kemudian si bapa akan membuat laporan lagi dan kami membawa sekali lagi anak itu ke hospital. Ini berterusan hingga sampai setahun. Kes begini yang paling banyak kami kendalikan sekarang," jelasnya.

PALING BERKESAN

Menurut Nor Amni, orang ramai menggunakan pelbagai cara untuk melaporkan kes penderaan kanak-kanak iaitu nombor hotline, Talian Nur 15999 atau menghantar emel atau surat.

Jelasnya, hampir 90 peratus kes dera diterima dan dilaporkan menerusi Talian Nur (15999) yang dilancarkan oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) pada Disember 2007.

Keberkesanan Talian Nur ini boleh dilihat menerusi peningkatan mendadak dari segi jumlah aduan/laporan kes dera.

Nor Amni memberitahu bahawa statistik 2008 menunjukkan peningkatan sebanyak 501 kes kepada 2,780 kes daripada 2,279 pada 2007.

Katanya, perbandingan 2007 dan 2006 hanya menunjukkan kenaikan 280 kes.

"Kami sudah membuat promosi besar-besaran mengenai Talian Nur ini. Lagi pun, yang menariknya tentang talian ini ialah ia dikendalikan dalam empat bahasa iaitu Melayu, Inggeris, Tamil dan Mandarin.

"Tambahan masyarakat tahu usaha mereka tidak sia-sia kerana kami mengambil tindakan apabila mereka membuat aduan dan ini boleh dilihat menerusi kes penderaan yang dilaporkan oleh media," tambahnya.

Nor Amni berkata di samping laporan kes penderaan, Talian Nur turut mengendalikan segala pertanyaan mengenai KPWKM.

"Talian Nur ini dikendalikan 24 jam oleh sebuah syarikat yang sudah dilatih oleh pegawai-pegawai kementerian. Mereka bukan sahaja mengendalikan laporan kes penderaan tetapi semua jenis pertanyaan mengenai kementerian.

"Untuk panggilan yang memerlukan maklumat, pihak pengendali akan memberi maklumat secara langsung tetapi untuk kes penderaan, pihak itu akan segera menghubungi pegawai yang berkenaan," jelasnya.

TINDAKAN SERTA MERTA

Menurut Nor Amni, sebaik sahaja menerima laporan kes penderaan, pegawai JKM akan mengambil tindakan dalam tempoh sejam untuk memastikan kanak-kanak mangsa dera dapat diselamatkan serta merta.

"Bagaimanapun, ada kalanya pihak kami tidak dapat bertindak kerana maklumat yang diberikan tidak lengkap terutamanya alamat rumah. Ada juga kes yang dilaporkan itu kes palsu," jelasnya sambil menambah pihak JKM bagaimanapun akan menyiasat setiap aduan kes penderaan yang dilaporkan.

Sekurang-kurangnya, kata beliau, bagi kes yang palsu, ibu bapa berkenaan sedar ada 'mata' dan 'telinga' masyarakat yang membantu untuk menjaga anak-anak mereka.

Kata beliau, dalam sesetengah kes penderaan, pegawai JKM atau Pelindung Kanak-kanak akan disertai pegawai agensi lain serta polis.

Kanak-kanak yang diselamatkan, kata beliau, kemudian akan dihantar ke hospital untuk pemeriksaan dan mendapatkan laporan doktor.

"Kami hendak tahu sama ada kanak-kanak itu didera atau tidak. Kalau didapati betul ada penderaan, kami akan buat laporan polis," jelasnya.

Di samping Talian Nur, orang ramai juga, katanya, masih menggunakan Teledera (1-800-88-3040) untuk membuat aduan kes penderaan kanak-kanak meskipun jumlahnya kecil.

DULU DAN SEKARANG

Kalau hendak diikutkan, penderaan kanak-kanak bukan satu perkara yang baru dalam kehidupan masyarakat di negara ini. Menurut Nur Amni, kes-kes yang berlaku tidak dilaporkan kerana ramai menganggap ia hanya langkah mendisiplinkan anak-anak.

Tambahan pula, katanya, masyarakat ketika itu masih boleh bertolak-ansur dengan penderaan yang dilakukan kerana ia tidaklah seburuk sekarang.

"Dahulu, ibu bapa tidak mengalami tekanan seteruk sekarang. Pada saya faktor tekanan memainkan peranan penting dalam penderaan kanak-kanak pada masa ini di mana tekanan hidup begitu tinggi.

"Kebanyakan ibu bapa dewasa ini bekerja, dan tiada sokongan daripada keluarga. Sekarang kita ada banyak keluarga asas. Dahulu kita ada keluarga besar. Anak-anak kita boleh dijaga saudara-mara atau datuk dan nenek yang tinggal serumah.

"Jika ibu bapa berkasar dengan anak-anak, ada orang yang menegur. Sekarang, keadaan amat berbeza tambahan pula ada ibu bapa yang tidak mempunyai kemahiran mengatasi masalah dan anak-anak menjadi sasaran melepaskan tekanan," jelas Nor Amni.

Katanya perkara yang sama juga berlaku dengan kes sumbang mahram yang bukan perkara baru dalam masyarakat di negara ini.

"Dulu orang tak lapor bukan sahaja kerana tidak peduli tetapi kerana mereka lebih mahu menjaga maruah atau nama baik keluarga daripada kepentingan mangsa sumbang mahram itu.

"Ada juga ibu yang tahu tetapi tidak melaporkan kerana dia tidak bekerja dan kalau suaminya dipenjara, siapa yang akan menanggung nafkah keluarga. Itu dulu. Sekarang bagi ibu yang cerdik, dia tidak rela anaknya menjadi hamba seks bapa, itu sebabnya dia membuat laporan," katanya, sambil menambah, kes sumbang mahram di negara ini melibatkan semua kaum.

BUKAN MENGHUKUM

Bagi kes penderaan kanak-kanak, JKM boleh melapor kepada polis, ibu bapa yang melakukan kesalahan mendera kanak-kanak khususnya fizikal di bawah peruntukan Akta Kanak-Kanak 2001.

Bagaimanapun, menurut Nor Amni, setakat ini, pihaknya belum lagi bertindak menghukum ibu bapa kerana ingin memberi peluang kepada mereka menjalani pemulihan menerusi program kaunseling.

"Bagi kes penderaan, kami sedaya upaya tidak hendak menghukum sesiapa. Cara kita adalah cara pemulihan. Sesetengah ibu bapa bukan sengaja mahu mendera anak mereka tetapi dalam banyak kes, keadaan membuatkan mereka hilang sabar. Dalam kes dera ini, ada juga yang berpunca daripada kanak-kanak itu sendiri.

"Ibu bapa yang tidak mempunyai kemahiran menghadapi kerenah anak, mudah hilang pertimbangan terutamanya jika anak itu hiper aktif atau anak kurang upaya (OKU)," jelas Nor Amni.

Beliau memberitahu bahawa pihaknya juga akan membuat seliaan ke atas ibu bapa yang terlibat dengan kes penderaan anak untuk tempoh tertentu meskipun kes itu ditutup.

Bagi anak-anak yang perlu diasingkan daripada ibu bapa, tambahnya, pihak beliau akan menempatkan anak itu sama ada dengan keluarga yang layak atau di institusi JKM, lazimnya untuk tempoh tiga tahun.

"Sekiranya kami dapati ibu bapa mereka yang menjalani kaunseling sudah boleh menjaga anak mereka semula, kami boleh singkatkan tempoh anak itu tinggal di institusi kami.

"Bagaimanapun, jika ibu bapa masih tidak berubah selepas tempoh tiga tahun, kami akan pergi balik ke mahkamah untuk menyambung tempoh, ada kalanya sehingga anak itu mencapai umur 18 tahun," jelas Nor Amni.

Beliau turut memberitahu bahawa ada kes di mana ibu bapa tidak dapat dikesan selepas anak dihantar ke institusi JKM yang menyebabkan anak berkenaan terpaksa tinggal di tempat itu sehingga dia berusia 18 tahun.

HAK KANAK-KANAK

Setiap dasar dan program yang dibuat oleh JKM ialah untuk memastikan pemeliharaan hak semua kanak-kanak di Malaysia.

Seperti kata Nor Amni, ia selaras dengan Konvensyen Mengenai Hak Kanak-Kanak (CRC) Bangsa-Bangsa Bersatu.

Menurut beliau, di bawah Konvensyen itu, ada empat hak kanak-kanak iaitu Hak untuk Kelangsungan Hidup, Hak untuk Perlindungan, Hak untuk Penyertaan dan Hak untuk Perkembangan.

Malaysia, katanya, menandatangani dan menerimapakai CRC pada 1995 dan perlu memastikan setiap peruntukan di bawah Konvensyen itu dipatuhi.

Sehubungan dengan itu, katanya, masyarakat negara ini perlu meningkatkan peranan mereka kerana kebajikan kanak-kanak adalah tanggung jawab bersama.

"Sebagai ahli masyarakat, kita tidak boleh lari daripada peranan ini. Anak ini bukan anak dia sahaja tetapi anak kita juga. Kalau kita merasa semua anak adalah anak kita dan tanggungjawab kita, demi masa depan negara kita, kita mesti lapor jika berlaku kes penderaan.

"Kami harap lebih lebih ramai lagi akan tampil untuk memberi kerjasama dan menjalankan tanggungjawab mereka untuk masa depan anak-anak," kata Nor Amni.

Sumber : http://www.bernama.com/

ISU TEKNOLOGI HIJAU

Budaya inovasi majukan teknologi hijau tempatan

Oleh
Dr Zaini Ujang

SALAH satu nilai aspirasi dalam konsep 1Malaysia yang dikemukakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak ialah budaya inovasi. Dalam pengertian mudah, budaya inovasi merujuk kepada kesediaan berubah, mencuba perkara dan cara baru dalam seluruh aspek kehidupan untuk kebaikan dan penyelesaian kreatif.

Dari segi konsep, budaya inovasi merangkumi kreativiti dan inovasi yang menjadi penggerak kepada pertumbuhan ekonomi masa depan menerusi gagasan 'ekonomi inovasi'. Kreativiti membabitkan pemikiran, idea dan gagasan baru.

Inovasi pula menjurus kepada penambahbaikan dan penyesuaian kepada pemikiran, idea atau gagasan sedia ada. Budaya inovasi tidak boleh hanya dikhususkan kepada ahli sains atau pakar teknologi, tetapi perlu difahami dan diamalkan seluruh lapisan masyarakat dalam segala bidang, termasuk bidang yang selama ini penuh dengan birokrasi seperti pentadbiran awam.

Justeru, dasar dan inisiatif perlu dirangka segera supaya kreativiti dan inovasi diperluaskan dimensi, amalan dan penghayatannya. Semua lapisan masyarakat perlu didedahkan supaya dapat memahami aspirasi budaya inovasi untuk memacu perubahan dan pembangunan dalam konteks mendahulukan kepentingan rakyat dan mengutamakan pencapaian.

Pada hemat saya, budaya inovasi perlu diberi keutamaan dan diserlahkan sekurang-kurangnya dalam tiga sektor utama iaitu pendidikan, pentadbiran awam dan pembangunan teknologi.

Sektor pendidikan adalah wasilah pembentukan rakyat yang memiliki sifat dan budaya hidup maju, termasuk nilai aspirasi berbudaya ilmu, inovasi, berprestasi tinggi, ketepatan, integriti, kesetiaan, ketabahan, kebijaksanaan dan sebagainya. Menerusi pendidikan, bibit dan cara hidup inovatif boleh disuburkan dengan mudah mengambil kira pelbagai aspek seperti pemikiran, pembangunan kerjaya, semangat keusahawanan dan pembangunan teknologi.

Sehubungan itu, persekitaran pembelajaran kreatif dan inovatif perlu disediakan, bermula dengan anjakan minda, khususnya di kalangan warga pendidik. Anjakan paradigma perlu dalam konteks pembangunan modal insan dan ekosistem pendidikan, malah perlu dijelmakan dalam konteks imej korporat. Sebagai nota kaki, tagline Universiti Teknologi Malaysia diberi nafas baru kepada 'Menjana minda kreatif dan inovatif' sejak awal 2009.

Pentadbiran awam juga penting untuk menyemarakkan ekosistem dan budaya inovasi sebagai simbolik terhadap komitmen dan aspirasi kerajaan. Sebenarnya, tidak sukar pentadbiran awam melakukan anjakan kepada budaya inovasi kerana sebagai pelaksana dan penghubung antara pembuat dasar dan rakyat, maka penambahbaikan adalah satu inisiatif berterusan.

Seiring perubahan zaman, maka sentiasa banyak aspek perlu ditambah nilai dan dipertingkatkan. Cadangan, teguran dan maklum balas yang sering kali dikemukakan pelbagai pihak menerusi lisan dan tulisan menjadi pemangkin memudahkan amalan dan penghayatan inisiatif serta amalan inovatif.

Dalam dunia semakin rencam dengan perubahan ekonomi negara ke tahap lebih tinggi, maka pembangunan teknologi perlu dipergiatkan menerusi budaya inovasi. Negara kita tidak lagi boleh bergantung sepenuhnya kepada teknologi asing dalam semua bidang. Ketika ini negara rantau Asia, khususnya China, Korea Selatan, Singapura dan Taiwan, semakin memberi tumpuan kepada pembangunan ekonomi berasaskan inovasi tempatan.

Untuk itu penyelidikan dan pembangunan (R&D) dalam ekosistem lebih inovatif menjadi keutamaan. Korea Selatan sebagai contoh dalam proses merealisasikan dasar memperuntukkan lima peratus kepada R&D daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), manakala Malaysia menetapkan 1.5 peratus pada 2010.

Salah satu strategi Malaysia dalam R&D ialah pembangunan dan inovasi teknologi hijau sebagai wasilah untuk mencapai pelestarian secara lebih terencana, holistik dan bersepadu. Selain memanfaatkan sektor perkhidmatan tempatan seperti tenaga, air, kebersihan awam dan alam sekitar, teknologi hijau juga dijangka menjadi 'teknologi lestari masa depan' untuk keperluan global yang semakin tercemar dan penghakisan sumber.

Perlu juga dijelaskan bahawa 'kehijauan' teknologi hijau tidak boleh diukur semata-mata menerusi inovasi komponen kitar semula, penggunaan sumber daripada bahan buangan atau pengurangan penggunaan bahan api fosil. Kadang-kala, jenama hijau digunakan sewenang-wenangnya kerana wujud beberapa aspek hijau seperti kitar semula tetapi hakikatnya tidak lestari dan inovatif daripada perspektif holistik.

Kesan kepada alam sekitar tidak jauh bezanya dengan produk biasa, dan sudah pasti kurang kompetitif dalam pasaran global.

Demikian juga beberapa aspek budaya inovasi selaras dengan gagasan 1Malaysia dan ekonomi inovasi. Nilai tinggi dalam pendidikan dan pentadbiran awam perlu dimantapkan dan diutamakan. Justeru budaya inovasi perlu difahami dan dihayati. Ekosistem inovasi perlu disemarakkan dalam seluruh aspek kehidupan rakyat Malaysia.

Prof Datuk Dr Zaini Ujang ialah Naib Canselor Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan Pengerusi Majlis Kualiti Alam Sekeliling Malaysia

Sumber :http: //www.bharian.com.my/