Selasa, 31 Mei 2011
ISU PENDIDIKAN : Kementerian beri pelbagai insentif kekalkan guru berpengalaman di pedalaman
ISU BAHASA : Sitkom perbetul bahasa Melayu disiarkan Ogos
Sitkom ialah akronim bagi 'situasi komedi'. Genre komedi ini berasal dari radio, namun hari ini sitkom hampir hanya dapat dijumpai di televisyen. Sitkom biasanya terdiri daripada watak-watak yang berulang di suatu tempat yang sama seperti di rumah atau di tempat kerja.
Di Malaysia, istilah ini mula digunakan oleh Hatta Azad Khan yang mengarahkan sitkom Flat Seri Wangi yang disiarkan di TV3 sekitar tahun 1990-an.
Sitkom mendapat 'rating' yang baik daripada kalangan penonton terutama masyarakat Melayu yang mahukan hiburan ringan pada malam minggu.
Sitkom ini mudah diolah dan diskripkan kerana memakan masa selama 20 - 30 minit dengan topik yang berubah-ubah dari semasa ke semasa tetapi menggunakan set, lokasi, dekorasi dan watak yang hampir-hampir sama setiap kali muncul di TV.
(Sumber :
ISU ANTARABANGSA : Jerman tutup semua loji nuklear 2022
Isnin, 30 Mei 2011
ISU SOSIAL : Keluarga punca ramai kanak-kanak hilang
Oleh IZRA ABD RAHMAN (izra@thestar.com.my)
Di Malaysia, kita mungkin boleh menarik nafas lega apabila kes kanak-kanak hilang (bawah 13 tahun) yang dilaporkan tidak menunjukkan angka membimbangkan.
Tetapi, agak kurang enak didengar apabila hampir semua kes kanak-kanak hilang didapati berpunca dari rumah.
"Kita dapati mereka ini hilang kerana dilarikan ibu atau bapa yang mempunyai masalah rumah tangga.
“Ada juga kanak-kanak yang keluar rumah dan enggan pulang kerana kurang perhatian di rumah lalu memilih untuk bermalam di rumah kawan tanpa memberitahu ibu bapa,” kata Pegawai Penyiasat Kanak-Kanak Jabatan Siasatan Jenayah, Asisten Suprintendan Ong Saw In kepada Mingguan mStar.
Berdasarkan statistik, terdapat peningkatan terhadap kes kanak-kanak yang dilaporkan hilang tahun dalam tempoh tiga tahun kebelakangan ini.
Pada 2009, sebanyak 50 kes kanak-kanak hilang dilaporkan dan angka ini meningkat kepada 54 kes pada tahun 2010 dengan peningkatan sebanyak lapan peratus.
Untuk tempoh Januari hingga April tahun ini pula, seramai 20 kanak-kanak dilaporkan hilang.
Menurut Ong, walaupun kes kanak-kanak hilang menunjukkan pertambahan dari tahun ke tahun, namun kes yang berjaya diselesaikan pihak polis turut meningkat.
“Pada 2009 kita berjaya selesaikan 45 kes dan 51 kes pada 2010. Tahun ini pula, semua kanak-kanak yang dilaporkan hilang telah ditemui semula.
“Ini menunjukkan pihak polis sentiasa serius dan sering berusaha meningkatkan kecekapan dalam mendapatkan semula mereka yang hilang,” katanya.
Dalam pada itu, Ong tidak menafikan masyarakat sering mengaitkan kanak-kanak hilang dengan sindiket penculikan.
Kanak-kanak hilang dikatakan dijadikan peminta sedekah, buruh kasar, pelacur atau dibunuh untuk diambil organ dalaman.
“Di luar negara kita memang pernah dengar kes-kes sebegini. Tapi setakat ini kita belum pernah terima sebarang laporan tentang sindiket ini.
“Sama ada ia benar atau tidak, yang penting ibu bapa harus sentiasa berwaspada terhadap keselamatan anak mereka bagi mengelakkan kejadian tak diingini,” katanya.
Tak tutup kes
KECEKAPAN pihak polis, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan beberapa pihak dalam menyiasat serta menghebahkan maklumat tentang kes-kes ini banyak membantu ibu bapa mendapatkan semula anak yang dilaporkan hilang.
Pada Julai 2010, Nur (National Urgent Response) Alert diperkenalkan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) dan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM).
“Nur Alert akan menyebarkan maklumat pantas tentang kanak-kanak 12 tahun ke bawah yang hilang tanpa melibatkan tebusan, ugutan atau ancaman bunuh.
“Penyebaran dibuat dengan persetujuan ibu bapa atau penjaga sah kanak-kanak sehingga kanak-kanak hilang ditemui,” katanya.
Ong berkata, sistem ini telah dilaksanakan terhadap kes kehilangan adik Nisha dan Lee Xin Ru dari Pahang yang kedua-duanya berusia dua tahun.
Sehingga kini kedua-dua mereka masih belum ditemui.
Mengulas kes kanak-kanak hilang dalam tempoh yang lama dan gagal dikesan pihak polis, kes tidak akan ditutup dan pihak polis akan terus menjalankan siasatan.
“Kita masih siasat dan terima maklumat yang ingin diberi orang ramai terhadap kanak-kanak hilang ini,” katanya.
Selain adik Nisha dan Lee, polis juga masih menyiasat kes adik Sharlinie dan Muhamad Asmawi yang hilang pada 2008.
Sumber : http : //www.mstar.com.my/
BAHASA JIWA BANGSA
Keramatlah engkau mengharum hati nurani bangsamu
bersama membangunkan peradaban senusantara
penyeri akal budi
para cendekia, sasterawan, dagang senteri
suaramu kini bertakhta di istana
santun bicara rakyat jelata
suaramu bergema di dewan parlimen
dalam sidang dan di kamar para hakim arif
membuka gelanggang hujah dan debat
menggubal kanun dan akta
menegakkan kebenaran dan keadilan.
Dahulu pun engkau memang telah dimahkotakan
di rantau damai ini beratus tahun silam
memberi makna dan tamsil ibarat
loghat dan dialek, puisi dan seloka
lingua franca dagang senteri , mubaligh dan upaduta,
lunak dan halus bicaramu di balairung seri
ketika merafak sembah, menerima anugerah
menjunjung kasih atau menjunjung perintah.
Denganmu lahir pujangga dan pendeta ilmuan,
Tun Seri Lanang, Raja Ali Haji, Abdullah Munsyi, Za’ba,
kecanggihan dan keindahan madahmu
meruntun anak-anak sekolah menelaah Sejarah Melayu
mengutip mutiara ilmu mengkaji siratan falsafah
menyusur dan mentafsir akal budi budaya sewilayah.
SHAMSUDDIN JAAFAR
Kuala Lumpur,
Disember 1989.
Kenaikan Tarif Elektrik 7 Peratus Berkuat Kuasa Rabu
Oleh ARIFFUDDIN ISHAKPUTRAJAYA: Kerajaan hari ini mengumumkan tarif elektrik yang baru dengan kenaikan purata sebanyak 7.12 peratus atau 2.23 sen/kilowatt-jam (kWj) berkuat kuasa 1 Jun ini.Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui berkata, bagaimanapun kenaikan itu tidak akan menjejaskan pengguna domestik yang menggunakan elektrik pada kadar 300 kWj sebulan ataukurang."Ini bermakna, 75 peratus atau 4.4 juta daripada 5.94 juta pengguna domestik tidak mengalami kenaikan bil elektrik bulanan selagi mereka mengekalkan penggunaan elektrik pada kadar 300 kWj sebulan," katanya pada sidang media di sini, Isnin.
Selain itu Chin berkata, kerajaan juga memberikan bekalan elektrikpercuma kepada pengguna berpendapatan rendah yang menggunakan elektrik berjumlah RRM20 dan ke bawah sehingga 31 Disember tahun ini.
"Kerajaan dijangka akan menanggung kos sebanyak RM122 juta setahun bagi membiayai bekalan elektrik percuma kepada 900,000 pengguna di Semenanjung," katanya.
Menurut beliau lagi, selaras dengan dasar kerajaan untuk melindungi kebajikan pengguna terutama golongan berpendapatan rendah, jumlah 'lifeline band' untuk pengguna domestik akan dikekalkan pada 200kWj sebulan pada kadar unit 21.8sen/kWj.
"Oleh itu tiada kenaikan tarif untuk pengguna 'lifeline band' yang terdiri daripada 3.3 juta pengguna atau 55.4 peratus daripada pengguna domestik," katanya.
Jelas beliau, semakan tarif elektrik ini akan membolehkan Tenaga Nasional Berhad (TNB) mempertingkatkan pelaburan dalam penyediaan infrastruktur pembekalan elektrik yang lebih baik termasuk pengukuhan sistem penghantaran dan pengagihan.
"TNB dijangka melabur sebanyak RM4.5 bilion setiap tahun untuk menyediakan dan menaik taraf sistem infrastruktur bekalan elektrik.
"Sesuai dengan semakan tarif asas ini, pihak kerajaan meluluskan pakej penstrukturan tarif yang perlu dilaksanakan oleh TNB seperti menaikkan kadar diskaun di luar waktu puncak bagi 'Thermal Energy Storage (TES) daripada 1.5 sen/kWj kepada 3.5 sen/kWj," katanya.
Kata Chin lagi, TNB perlu memberi diskaun sebanyak 10 peratus daripada kadar tarif biasa kepada institusi pendidikan yang dibiayai sebahagiannya oleh kerajaan seperti yang diberikan kepada rumah ibadat, institusi kebajikan dan institusi pendidikan yang dibiayai sepenuhnya oleh kerajaan.
Pada sidang media yang sama, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop turut mengumumkan keputusan kerajaan mengenai struktur harga baru bagi gas yang yang dibekalkan oleh Petroleum Nasional Berhad (PETRONAS) kepada sektor elektrik dan industri.
Menurut beliau, gas kepada sektor elektrik dan industri dinaikkan sebanyak RM3.00/milion British thermal unit (MMBtu) setiap enam bulan bermula 1 Jun 2011 hingga Disember 2015.
"Harga gas akan mengikut harga pasaran bermula pada 2016.
"Langkah menyemak semula harga gas ini dibuat secara berperingkat bertujuan menangani isu herotan dalam pasaran serta mengurangkan tanggungan subsidi harga gas oleh kerajaan dan PETRONAS," katanya.
Jelas Nor Mohamed, kenaikan secara berperingkat ini memberi kepastian kepada sektor industri dalam merangka perbelanjaan operasi syarikat.
Katanya, di sebalik kenaikkan berkenaan, kerajaan dan PETRONAS pada 2011 masih lagi menanggung subsidi harga gas yang dianggarkan berjumlah RM25.64 bilion.
"Harga gas terbaru ini masih kompetitif berbanding harga pasaran bahan api alternatif seperti gas petroleum cecair (LPG) dan 'Medium Fuel Oil; yang meningkat daripada USD37.05 setong pada Mac 2009 kepada USD93.98 setong pada suku pertama 2011.
"Keputusan terbaru ini tidak akan menjejaskan daya saing industri tempatan dalam jangka panjang. Sebaliknya ia akan membolehkan sektor industri membuat penyesuaian serta meningkatkan lagi kecekapan dan produktiviti," katanya.
Sumber : http : //www.mstar.com.my/
Ahad, 29 Mei 2011
Pada Papan Tulis
Cikgu,
coretanmu pada papan tulis
penuh tanda bermakna
biarpun orang tak pernah
bertanya
merungkai maksud di
sebaliknya.
Terima kasih, cikgu
pena di tanganmu itu
juga tutur bagai ucap pendeta
dan obor nurani bernyala-nyala
cahayanya menerangi buana
menjadi agam cintaku
pada keajaiban ilmu.
Kini aku turut mencoret
pada papan tulis
dengan huruf-huruf pekerti
membina ayat-ayat bestari
menjadi ikrar perlu dihafal
berakar pada jiwa anak
merdeka
kerana pena dan tuturmu, cikgu
telah aku warisi.
M.ARIF
Bachok, Kelantan
ISU PENDIDIKAN : Pendidikan dan peradaban
Oleh MOHD. FARID MD. ALIAS
SETIAP anak dilahirkan suci ibarat kain yang bersih. Ibu bapa dan persekitaranlah yang mencorakkannya. Jika baik persekitarannya, maka baiklah perwatakan dan pembawaannya.
Jika sebaliknya maka banyak kesulitan akan timbul terutamanya apabila meniti zaman remaja dan dewasa.
Rasulullah SAW pernah bersabda bahawa menuntut ilmu adalah kewajipan ke atas setiap Muslim. Justeru, ilmu membantu manusia menjalani kehidupan dengan sebaik-baiknya, menambahkan pengetahuan seseorang, meluaskan pandangannya terhadap kehidupan serta menyuburkan adab dan peribadi seseorang manusia.
Dengan ilmu, manusia menjadi tahu dan apabila disertai kemahuan, ia akan menjadi tindakan. Maka pendidikan yang baik dan sepadu memandu manusia untuk berfikir, merancang dan bertindak secara benar serta baik.
Rasulullah ada bersabda yang bermaksud: "Ya Allah, didiklah aku dengan didikan yang terbaik."
Ia memberi dua asas yang amat penting dalam proses didik iaitu addaba dan taadibi. Justeru, maksud pendidikan dalam Islam antara lain adalah proses memperadabkan insan. Proses ini merujuk kepada faktor dalaman diri manusia iaitu hati.
Adab menyentuh tentang peri pentingnya disiplin hati bagi seorang manusia. Disiplin hati dapat menjadikan manusia lebih teguh dan bakal memancarkan amal yang baik. Adab yang baik juga dapat memberi kesan dan teladan yang baik terhadap orang lain.
Minda atau akal manusia memerlukan disiplin dan fokus supaya apa yang dibaca, difikir serta idea yang diperolehi akan memberi manfaat yang berguna. Pemikiran yang terjana daripada disiplin berfikir yang baik bakal menghasilkan akal budi yang tinggi.
Oleh itu, makna pendidikan bukan sekadar suatu proses bagaimana pemindahan maklumat, data dan fakta berlaku tetapi ia menyentuh bagaimana proses perubahan berjalan.
Ilmu yang benar dan disampaikan dengan kaedah yang baik bakal mencetuskan perubahan terhadap minda, sikap dan amal. Dalam konteks masa kini, remaja perlu memperlengkapkan diri dengan ilmu berbanding terutama sekali dalam ledakan maklumat dan jaringan telekomunikasi.
Ilmu yang diperoleh daripada sumber-sumber Barat misalnya bukan semuanya tidak baik. Malah banyak kemajuan terkini datangnya dari Barat. Tidak salah mengambil aspek-aspek yang boleh memberi manfaat kepada kemajuan kita.
Namun, negara-negara Barat mempunyai orientasinya sendiri bertunjangkan falsafah yang jauh lebih terbuka dan tidak terikat dengan nilai-nilai agama. Ia menuntut keupayaan menyaring maklumat yang tinggi.
Keteguhan sistem nilai amat membantu dalam proses penggunaan sumber-sumber ini. Tidak semua maklumat yang ditampilkan oleh sistem yang berkaitan sesuai dengan matlamat membina faktor-faktor manusiawi dan manusia beradab.
Bagaimanapun, ini bukan bermaksud apa-apa yang datang dari Barat harus disanggah. Cuma sebagai seorang remaja dan Muslim yang berilmu, hendaklah berhati-hati dan peka terhadap proses pembaratan.
Cabaran pendidik
Oleh itu, cabaran utama pendidik, pembina perisian dan maklumat ialah menghasilkan modul-modul pendidikan berasaskan acuan kita sendiri.
Perkara ini amat penting kerana kita tidak harus selamanya menjadi pengguna setia terhadap sumber maklumat dan ilmu dari orang lain tetapi sewajarnya bersikap menyumbang terhadap perisian yang berasaskan acuan kita sendiri.
Pembangunan perisian di luar lingkungan budaya dan resam kehidupan kita selalunya tidak berasaskan nilai.
Pengguna teknologi rata-ratanya terdiri daripada remaja yang meningkat dewasa dan mencari-cari erti kehidupan. Sekiranya medium ilmu tidak terisi dengan maklumat yang berasaskan nilai dan adab, maka kecelaruan dan krisis nilai akan wujud kerana ia tidak selari dengan tuntutan fitrah manusia yang inginkan sesuatu yang baik dan luhur.
Dalam konteks pendidikan, kewujudan tenaga untuk membina perisian berasaskan acuan kita adalah dituntut. Lebih dituntut lagi ialah kekalnya peranan pendidik yang bukan saja bertindak sebagai fasilitator tetapi juga mampu memanfaatkan kepentingan teknologi dan juga perisian untuk membangunkan generasi terdidik yang memiliki kekuatan maklumat, ilmu, keterampilan dan sistem nilai yang tinggi.
Memahami falsafah pendidikan dalam Islam adalah amat penting supaya dalam mempelajari ilmu-ilmu Barat, para remaja tidak lupa dengan sejarah dan tamadun sendiri.
Menghargai tamadun sendiri menjadikan kita yakin bahawa tradisi ilmu Islam sentiasa menghubungkan dirinya dengan nilai dan agama. Faktor-faktor ini amat penting bagi mengekalkan faktor-faktor manusiawi agar terpelihara dalam apa zaman pun.
Lantas dalam usaha menjadikan pendidikan sebagai proses mengadabkan insan, pendidikan itu sendiri haruslah bersifat integratif dan holistik.
Model pembelajaran yang terkini yang diadunkan dengan model Islami serta berasakan nilai wajar diperkembangkan dalam sistem pembelajaran kini.
Apatah lagi dalam zaman ledakan maklumat serta perkembangan persekitaran yang kurang sihat yang mendesak manusia supaya sentiasa berhati-hati dengan setiap maklumat serta pengaruh persekitaran.
Globalisasi yang sedang menyemarak pengaruhnya terhadap dunia hari ini bakal memberi kesan terhadap pola-pola kehidupan remaja. Faedah berbanding dari faktor globalisasi perlu diambil.
Pada masa yang sama, para remaja harus mempunyai daya saring yang tinggi membezakan yang bermanfaat atau sebaliknya. Tanpa asas ini globalisasi boleh menjadikan proses pembaratan terhadap umat Islam berlaku secara sistematik.
Oleh itu integrasi ilmu-ilmu kemanusiaan, sains dan teknologi amat perlu dilakukan secara bijaksana supaya corak kurikulum yang diajar sifatnya pelbagai disiplin.
Ia jika diolah dengan bijaksana bakal menghasilkan ahli falsafah atau sejarah yang faham mengenai asas sains dan teknologi dan dalam masa yang sama turut menghasilkan ahli sains yang memahami maksud perubahan dalam masyarakat dan faktor-faktor kemanusiaan.
Mengadabkan insan memerlukan lebih daripada sekadar pemindahan maklumat. Ia memerlukan satu bentuk disiplin terhadap akal, minda dan hati.
Harus ada tekad dan azam dalam kalangan remaja Islam untuk menyesuaikan keunggulan ilmu dan teknologi yang diterima ke arah binaan acuan sendiri.
Acuan sendiri mengambil kira faktor nilai dan falsafah supaya arah tuju pembinaan dan penyuburan ilmu dalam masyarakat Islam tidak mengetepikan faktor-faktor akidah, akhlak, ibadah dan syariah.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Sabtu, 28 Mei 2011
ISU ANTARABANGSA : ALAM MENGAMUK
Oleh Hazirah Che Sab
zeehan@bharian.com.my
Panduan merancang waktu
ISU SOSIAL : Kenapa Melayu terus jadi hamba dadah?
Oleh Mahfar Ali
bhnews@bharian.com.my
Jumaat, 27 Mei 2011
ISU PENDIDIKAN : Semua pelajar cemerlang 8A+ pelbagai kaum layak terima biasiswa JPA
Oleh Rohaniza Idris dan Mohd Anwar Patho Rohman
bhnews@bharian.com.my