Jumaat, 12 Ogos 2011

ISU ANTARABANGSA : Pengajaran daripada rusuhan di kota London

SEMUANYA bermula dengan protes jalanan yang kononnya dianjurkan secara aman. Matlamat asal seperti yang didakwa ialah untuk membantah tindakan polis menembak mati seorang lelaki kulit hitam.

Tetapi kesan daripada protes aman tersebut kota raya London berubah menjadi medan perang. Satu dunia dapat melihat bagaimana huru-hara dan kucar-kacirnya bandar raya itu. Ia yang berlarutan hampir seminggu telah mengorbankan lima nyawa.

Mungkin itu bukan sesuatu yang diinginkan oleh para penunjuk perasaan terbabit apabila mereka mula menggerakkan protes jalanan tersebut.

Tetapi apa yang berlaku pada masa lalu telah membuktikan apa juga bentuk protes, tunjuk perasaan, demonstrasi atau apa sahaja yang seangkatan dengannya jarang berakhir dengan aman.

Jarang juga ia berakhir tanpa tragedi. Dan tentunya amat jarang berakhir tanpa ada yang tercedera atau kehilangan nyawa.

Kita boleh tengok sendiri apa yang berlaku di London. Lihatlah apa yang dialami seorang pelajar Malaysia di sana, Muhammad Asyraf Haziq Rossli yang cedera akibat dibelasah oleh mereka yang berpura-pura menolongnya.

Juga jangan lupa gambar seorang rakyat Poland yang terpaksa nekad terjun dari sebuah bangunan yang marak terbakar akibat tindakan para penunjuk perasaan tersebut.

Itu semua gambaran ngeri yang sepatutnya menyedarkan kita bahawa apa juga yang bersifat jalanan tidak membawa apa-apa kebaikan. Sebaliknya ia lebih membawa kepada kemusnahan dan kerugian untuk jangka pendek dan jangka panjang.

Tentu ada pihak akan menganggap perkara itu bakal dijadikan momokan oleh pihak berkuasa bagi menjustifikasikan tindakan terhadap bantahan jalanan di negara ini.

Tetapi realitinya, mencegah lebih baik daripada mengubati. Itu yang berlaku di Kuala Lumpur pada 9 Julai lalu apabila pihak berkuasa berusaha keras menggagalkan perhimpunan haram yang dirancang.

Namun, kesannya tetap ada apabila peniaga terpaksa menanggung kerugian, harta benda awam rosak dan orang ramai terperangkap dalam kesesakan jalan raya berjam-jam lamanya.

Malah ia turut membawa kepada majlis kenduri yang terpaksa dibatalkan ekoran tetamu tidak datang kerana mereka takut untuk berhadapan dengan kemungkinan daripada perhimpunan haram tersebut.

Walaupun tidak seteruk apa yang berlaku di London, namun perhimpunan haram di ibu negara itu tetap memberikan kesan negatif. Kerana kononnya protes aman oleh sekelompok kecil itu, penduduk di London kini trauma.

Mereka kini dibelenggu ketakutan. Hendak keluar rumah pun tidak berani. Ini kerana rusuhan yang bermula di utara London dan Tottenham itu turut merebak ke bandar-bandar lain.

Ia turut menyumbang kepada kes-kes curi, samun dan rompak seolah-olah penduduk England tidak bertamadun.

Penduduk Britain sendiri terkejut dengan apa yang berlaku di depan mata mereka. Orang awam dipukul, kedai digeledah sesuka hati, kenderaan dirosakkan dan bangunan dibakar.

Jika sebelum ini mereka mengkritik tindakan pihak berkuasa negara lain termasuk Malaysia dalam menghalang perhimpunan haram, kini mereka melihat dan merasai sendiri akibat yang terpaksa ditanggung jika perkara seperti itu tidak dikawal dan dihalang dari awal.

Skala rusuhan dan keganasan itu bukan sahaja di kawasan-kawasan tengah bandar tetapi turut merebak ke kawasan kelas pertengahan di pinggir-pinggir bandar. Ia melenyapkan sama sekali imej Britain sebagai sebuah negara dengan masyarakat yang bertamadun.

Ahli politiknya pula saling tuduh-menuduh dan salah-menyalah ekoran tragedi yang tercetus daripada kebebasan bersuara dan kebebasan berkumpul yang diperjuangkan oleh mereka.

Kerajaan disalahkan kerana mengurangkan bajet untuk pasukan polis menyebabkan pihak berkuasa kekurangan anggota untuk menangani kejadian itu.

Dikatakan juga, sebelum rusuhan itu, moral pasukan polis Britain juga rendah kerana kehilangan seorang demi seorang ketua mereka ekoran pendedahan skandal dan tuduhan rasuah oleh akhbar-akhbar British milik Rupert Murdoch.

Tentu ada sesuatu yang kita boleh pelajari daripada apa yang berlaku di London ini. Bayangkan daripada sebuah kota raya yang gah dengan kemodenan dan ketamadunan, sebahagiannya kini menjadi seperti medan perang.

Seperti kata Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar, protes jalanan perlu dielakkan kerana tidak ada sesiapa pun tahu akan kesannya.

Biar atas nama protes aman sekalipun, ia selalunya berakhir dengan perkara yang tidak elok.

Apa yang berlaku di London itu boleh diibaratkan menang jadi abu, kalah jadi arang. Ia langsung tidak membawa kebaikan. Hanya memudaratkan.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU AGAMA : Kekal produktif pada Ramadan

Oleh Sharifah Hayaati

bhagama@bharian.com.my

Tak wajar jadikan puasa alasan lambat siap tugasan


ALHAMDULILLAH, bersyukur kita kerana telah dipinjamkan 13 hari yang penuh keberkatan pada Ramadan, bulan yang dilimpahi kurniaan rahmah, magfirah serta dijanjikan ganjaran Allah yang berlipat kali ganda.

Daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Telah datang kepada kamu sekalian bulan penuh keberkatan, Allah mewajibkan puasa di dalamnya, pintu syurga dibuka luas, pintu neraka ditutup rapat dan syaitan dibelenggu. Allah memiliki dalam Ramadan suatu malam yang lebih baik dari seribu bulan. Barang siapa yang tidak mendapatkan kebaikan sesungguhnya ia sangat rugi.” (Hadis riwayat An-Nasa'i).

Tiada nama bulan yang disebutkan dalam al-Quran kecuali Ramadan. Dengan segala kemuliaan diberi kepada umat Nabi Muhammad SAW dengan sabdanya, ‘bulan ini adalah bulan umatku’, marilah kita menilai pencapaian 13 hari yang telah dilalui untuk beramal merebut baki Ramadan.

Pencapaian beramal pada bulan ini sewajarnya dinilai bukan saja kepada ibadat khusus seperti solat tarawih, tadarus, zikir, doa dan sedekah, juga kepada tanggungjawab bekerja mencari rezeki kerana ia suatu ibadat bahkan jihad.

Rasulullah SAW pernah menasihati sahabat yang berjalan bersamanya apabila menegur seorang pengusaha kebun tamar dengan mengatakan bukankah lebih baik jika pengusaha kebun yang muda dan kuat itu menggunakan kekuatannya untuk pergi berjihad.

Lalu Rasulullah SAW menegur dengan katanya, jika apa yang diusahakan itu dapat mengelakkan dirinya daripada meminta-minta kepada yang lain, maka itu adalah jihad baginya. Bahkan jika usaha itu menyebabkan ia dapat memberi nafkah kepada keluarganya, itu juga jihad baginya dan jika pula dengan usaha itu ia dapat membantu masyarakat seperti mengeluarkan zakat dan bersedekah, maka itu juga adalah jihad baginya.

Hakikatnya bekerja juga jihad daripada sifat malas serta suka meminta. Tambahan, yang sering kita lupakan ialah dengan rezeki daripada bekerja itulah membolehkan kita bersedekah dan membayar zakat fitrah serta memberi ketenangan dalam beribadat menghidupkan Ramadan.

Sebaliknya, apa yang sering diperkatakan ialah suasana bekerja pada Ramadan kurang efektif berbanding bulan lain. Sering juga kedengaran kata-kata sinis atau gurauan bila lambat menyiapkan tugasan, alasannya ‘puasalah’.

Namun, mengambil kira kebajikan dan ihsan terhadap pekerja terutama dalam bulan ini adalah amalan mulia yang sangat dituntut. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Sesiapa yang meringankan beban kerja pekerjanya pada Ramadan akan diampunkan Allah dosanya dan dibebaskan daripada api neraka.” (Hadis riwayat Ibn Khuzaimah).

Asalkan ia tidak mengganggu proses operasi, kualiti perkhidmatan, pengurangan produktiviti dan sasaran perancangan, dengan sebab itulah, ada majikan dan organisasi berusaha menyiapkan tugasan atau tindakan penting sebelum kedatangan Ramadan dan Syawal bagi mengelak kelewatan.

Ini supaya tidak menjejaskan kualiti perkhidmatan dan produktiviti. Lebih membimbangkan jika ada persepsi negatif terhadap pekerja Muslim yang dilihat kurang bersungguh-sungguh atau produktif dalam Ramadan berbanding yang lain.

Hal ini boleh mencalarkan imej umat Islam sekali gus pensyariatan berpuasa. Oleh itu, pencapaian beramal melalui ‘ibadat kerja’ seharian perlu untuk dinilai dan dipertingkatkan kualitinya khasnya pada Ramadan.

Bagi membugarkan semangat dan keseronokan bekerja di bulan ini ambillah iktibar kemenangan umat Islam dalam Perang Badar walaupun ia peperangan besar yang pertama dalam Islam, ia berlaku pada 17 Ramadan tahun kedua Hijrah.

Kejayaan ini digerakkan oleh kekuatan dalaman walaupun jumlah tentera Islam jauh lebih sedikit. Semangat, kesabaran dan kesungguhan ditunjukkan antaranya Saad bin Muaz, Umair bin Abu Waqqas, Miqdad bin Al-Aswad, Saidina Abu Bakar al-Siddiq dan Saidina Umar bin al-Khattab membuktikan kekuatan dalaman meliputi jiwa, hati dan akal adalah komponen penting mencorakkan kejayaan bangsa.

Oleh itu, selain ujian dan latihan, Ramadan adalah pendorong dan penguat sumber kekuatan dalaman kita. Bimbanglah pada peringatan Baginda Rasulullah SAW mengenai ramai yang berpuasa, tetapi malangnya tidak mendapat apa-apa kecuali lapar dan dahaga.

Oleh itu, marilah kita berazam mempertingkatkan ibadat khusus serta kualiti kerja di bulan keberkatan ini supaya kita benar-benar dapat meraikan hari kemenangan nanti.

Penulis ialah Pensyarah Jabatan Siasah Syar’iyyah Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU KENEGARAAN : Pertahankan Semangat dan Penghayatan Rukun Negara

Rukun Negara adalah falsafah asas kenegaraan dan ideologi kebangsaan yang amat efektif dalam pembinaan masyarakat yang bertamadun serta beragama di negara ini. Seperti Pancasila di Indonesia dan ‘Declaration of Independence’ di Amerika Syarikat, Rukun Negara juga merupakan intipati prinsip kenegaraan yang terpenting dalam pembentukan masyarakat Malaysia yang merangkumi kepercayaan kepada tuhan, kesetiaan kepada raja dan negara, keluhuran perlembagaan, kedaulatan undang-undang serta kesopanan dan kesusilaan.

Rukun Negara diwujudkan selepas kejadian yang menjadi detik hitam kepada sejarah negara iaitu Tragedi Berdarah 13 Mei 1969. Peristiswa tersebut menjadi titik tolak kepada kelahiran Rukun Negara yang direalisasikan setahun selepas kejadian tersebut. Pihak yang bertanggungjawab merangka Rukun Negara ialah Majlis Perundingan Negara (MAPEN) yang dipengerusikan oleh Tun Abdul Razak yang selepas itu diangkat sebagai Perdana Menteri Kedua Malaysia, di mana dengan adanya Rukun Negara, masyarakat yang sedang berpecah-belah ketika itu ekoran perselisihan kaum mampu bersatu-padu dan membina semula negara sehingga ke tahap hari ini.

Rukun Negara yang diisytihar pada 31 Ogos 1970 sempena ulang tahun kemerdekaan ke-13 mengandungi pelbagai prinsip hidup bermasyarakat seperti nilai kenegaraan yang bertamadun, perundangan yang luhur dan nilai serta norma sosial yang berwibawa. Latar belakang sejarah Rukun Negara penting kerana ia memberikan segala penghuraian dan perincian lengkap mengenai aspek-aspek yang berkaitan kedudukan Raja-Raja Melayu, kedudukan Islam sebagai agama rasmi persekutuan, kedudukan istimewa serta hak orang-orang Melayu dan lain-lain keistimewaan penduduk pribumi Sabah dan Sarawak tanpa menafikan hak masyarakat lain.

Rukun Negara sebagai piagam lengkap juga mencakupi aspek budaya, ekonomi, politik dan peradaban selaras dengan platform Malaysia menjadi sebuah negara bangsa yang cemerlang dalam semua aspek yang diiktiraf dunia pencapaian tetapi dengan acuan tersendiri berasaskan kepada posisi rakyat negara ini yang berbilang kaum, budaya, kepercayaan dan sebagainya. Kepelbagaian dan kemajmukan yang terbina secara semula jadi ini menjadikan Malaysia sebuah negara yang unik, dihormati dan cukup istimewa berbanding negara-negara lain.

Oleh itu, perlulah wujud tahap akhlak dan moral yang tinggi, menghormati hak orang lain tanpa mempertikainya dan menghindari daripada membangkitkan persoalan-persoalan yang sensitif kepada sesuatu kaum seperti hal-hal yang berkaitan dengan ketaatan seseorang rakyat atas dasar asal keturunan kaumnya, bahasa, kebudayaan serta agama dan kepercayaan mereka. Perkara ini jika tidak ditangani dengan baik boleh mendatangkan musibah yang besar kepada masyarakat di negara ini serta boleh mencacatkan semangat perpaduan kaum yang sudah sekian lama terjalin dan berkembang positif sejak peristiwa berdarah 13 Mei 1969.

Namun begitu, biarpun rakyat di negara ini sememangnya mengetahui dan menerima konsep Rukun Negara, namun menurut kajian yang telah dilakukan menunjukkan golongan generasi baru sekarang yang berada dalam lingkungan usia 20 hingga 40 tahun didapati masih kurang menghayati erti sebenar falsafah negara ini iaitu Rukun Negara itu sendiri biarpun segala usaha telah dilaksanakan. Oleh itu, bagi memastikan generasi peneraju negara ini tidak tercicir serta tersasar dalam memahami serta menghayati Rukun Negara sewaajrnya, maka lima prinsip utama yang terkandung di dalamnya perlu terus diperjelas dan diperincikan secara konsisten bagi memastikan setiap lapisan masyarakat memahami intipati dan melaksanakannya dalam kehidupan mereka.

Generasi muda yang tidak pernah merasa pengalaman ngeri peristiwa perselisihan kaum yang cukup dahsyat di negara ini, bahkan mungkin tidak pernah melihat atau merasai kesusahan dan keperitan pemimpin-pemimpin terdahulu membina semula struktur serta perpaduan antara masyarakat ekoran tercetusnya episod hitam tersebut, maka hendaklah ditingkatkan tahap penghayatan serta pemahaman mereka secara holistik terhadap erti sebenar Rukun Negara yang dilihat semakin berkarat dan terhakis dalam kalangan rakyat hari ini di mana penghayatan Rukun Negara secara tuntas harus dijadikan elemen integral yang perlu difahami objektif serta tuntutannya oleh setiap ahli masyarakat secara keseluruhannya.

Sehubungan itu, kempen mempromosikan semula Rukun Negara secara drastik melalui medium bercetak serta elektronik serta media baru seperti facebook, twitter yang menjadi kegilaan anak muda ketika ini dan sebagainya wajar dipelbagaikan lagi sama ada berbentuk hiburan yang berfaedah, sistem pelajaran yang berkesan, dokumentari, seminar dan ceramah yang mantap oleh semua pihak yang boleh disertai oleh semua lapisan masyarakat. Bagi pelajar sekolah dan universiti pula misalnya, bolehlah dirangka pelbagai program dengan kerjasama pelbagai pihak termasuk mengadakan kuiz, perdebatan serta peraduan berkaitan Rukun Negara, persembahan muzikal, pertandingan pidato dan sebagainya.

Kadangkala Rukun Negara yang sudahpun berusia 40 tahun dirangka dilihat satu-satunya falsafah kenegaraan yang masih kekal utuh, tetapi apa yang peliknya ialah masih tidak mendapat tempat yang sewajarnya seperti yang diasaskan awalnya pada tahun 1970. Perkara ini tidak boleh dibiarkan berlaku kerana aspirasi Rukun Negara boleh dijadikan kunci hikmat dalam mengekalkan keharmonian hidup bermasyarakat dan menjadi landasan terbaik kepada masyarakat berbilang kaum di negara ini bersatu padu, saling hormat menghormati dan bekerjasama antara satu sama lain kerana terangkum di dalamnya ideologi nasional yang sangat kompresensif bagi memastikan pembangunan, kemajuan dan kemakmuran negara berkekalan.


ISU KENEGARAAN : Hayati Rukun Negara pelihara perpaduan

PADA saat rakyat Malaysia berbilang kaum bersiap sedia bagi sambutan Hari Kemerdekaan Ke-54 negara kita, izinkan saya tekankan sekali lagi mengenai asas yang menyatukan kita iaitu prinsip Rukun Negara.

Lima prinsip Rukun Negara (Kepercayaan Kepada Tuhan; Kesetiaan Kepada Raja dan Negara; Keluhuran Perlembagaan; Kedaulatan Undang-undang; dan Kesopanan dan Kesusilaan) seharusnya tertanam dalam jiwa generasi muda kita yang bakal menjadi pemimpin pada masa depan.

Rukun Negara adalah panduan bagi pembinaan negara dan ia perlu dihormati semua. Ia adalah visi bersama ke arah perpaduan negara.

Rukun Negara juga harus sentiasa dipelihara dan diamalkan agar kita tidak mengambil mudah mengenai kestabilan, keamanan dan keharmonian yang kita kecapi selama ini.

Namun apa yang menyedihkan selepas 41 tahun Rukun Negara diisytihar, ramai yang lupa mengenai lima prinsipnya, malah masih ramai perlu diingatkan mengenai falsafah negara itu.

Berikutan itu, ada yang masih mengungkit isu perkauman demi agenda peribadi masing-masing. Ini bukanlah satu perkembangan yang sihat terutama dalam sebuah negara berbilang kaum, agama dan budaya seperti Malaysia. Semua rakyat Malaysia mestilah berusaha secara berterusan untuk memupuk dan memperkukuhkan perpaduan.

Rakyat Malaysia mestilah bersedia mengurangkan semangat perkauman untuk mencapai ‘Bangsa Malaysia’. Kita perlu mula menerima antara satu sama lain sebagai rakyat Malaysia tanpa mengira kaum dan agama dan tidak seharusnya terlalu memikirkan isu perkauman.

Saya percaya dengan menjadi rakyat Malaysia, tidak sedikit pun menjejas diri kita sebagai kaum Melayu, Cina, India, Kadazan, Iban dan sebagainya.

Semua pelan pertumbuhan ekonomi negara dan langkah penambahbaikan untuk menangani ketidakseimbangan sosial akan terlaksana hanya jika perpaduan negara diutamakan.

Kita mesti bersuara dengan satu nada. Marilah kita bersama-sama komited mempromosikan dan menjayakan 1 Malaysia tanpa mengira kaum, warna kulit ataupun kepercayaan.


TAN SRI LEE LAM THYE,
Pemegang Amanah Yayasan 1Malaysia

Sumber : http : //www.bharian.com.my/