Isnin, 1 Februari 2010

Taubat sebenar perlu disertai dengan keinsafan

Oleh Mohd Rumaizuddin Ghazali

FIRMAN Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya penerimaan taubat itu disanggup oleh Allah hanya bagi orang yang melakukan kejahatan disebabkan kejahilan, kemudian mereka segera bertaubat, maka dengan adanya dua sebab itu mereka diterima Allah taubatnya; dan ingatlah Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana. Dan tidak ada gunanya taubat itu kepada orang yang selalu melakukan kejahatan, hingga apabila salah seorang daripada mereka hampir mati, berkatalah ia: Sesungguhnya aku bertaubat sekarang ini, sedang taubatnya itu sudah terlambat, dan demikian juga halnya orang yang mati sedang mereka tetap kafir. Orang yang demikian, Kami sediakan bagi mereka azab seksa yang tidak terperi sakitnya.” (Surah al-Nisa’, ayat 17-18)

Taubat adalah tuntutan agama dan ulama mengatakan, bertaubat wajib bagi setiap orang Islam. Banyak ayat mengenai taubat dalam al-Quran sama ada diturunkan di Makkah atau Madinah.

Ayat surah al-Nisa’ ini adalah seruan kepada taubat. Ayat pertama menyebutkan orang yang melakukan dosa lalu ia bertaubat, maka Allah akan mengampunkannya. Allah juga menyeru segera melakukan taubat dan jangan hampir saat kematian baru hendak bertaubat.

Ketika itu, permohonan taubatnya tidak lagi diterima. Mufasirin berbeza pandangan dalam penerimaan taubat seorang hamba. Sebahagian mengatakan wajib bagi Allah menerima taubat seorang hamba.

Pandangan ahli sunnah mengatakan, apabila seseorang hamba itu bertaubat maka Allah berhak untuk menerima atau menolaknya dan tidak wajib bagi Allah menerima taubat seseorang. Namun, Allah berjanji akan menerima taubat hamba-Nya.

Allah berfirman yang bermaksud: “Dan Dialah Tuhan yang menerima taubat hamba-Nya yang bertaubat serta memaafkan kejahatan mereka lakukan; dan Ia mengetahui akan apa yang kamu semua kerjakan.” (Surah al-syura, ayat 25)

Mufasirin menyebutkan Allah berjanji akan mengampunkan orang yang bertaubat dengan syarat ia mencukupi empat perkara, iaitu insaf dengan hati, meninggalkan perbuatan maksiat, berazam tidak mengulang perbuatan itu dan dilakukan dengan penuh keredaan kepada Allah.

Pentafsir juga berbeza pandangan dalam menafsirkan ‘melakukan kejahatan dengan kejahilan.’ Pendapat pertama mengatakan setiap maksiat itu adalah kejahilan meliputi segala bentuk kekufuran dan maksiat.

Mengikut Qatadah, setiap perbuatan maksiat adalah kejahilan. Firman Allah yang bermaksud: “Dan ingatlah ketika Nabi Musa berkata kepada kaumnya: “Sesungguhnya Allah menyuruh supaya kamu menyembelih seekor lembu betina. Mereka berkata: Adakah engkau hendak menjadikan kami ini permainan? Nabi Musa menjawab: Aku berlindung kepada Allah daripada menjadi salah seorang dari golongan yang jahil iaitu yang melakukan sesuatu yang tidak patut dan kejahatan.” (Surah al-Baqarah, ayat 67)

Pendapat kedua, seseorang melakukan maksiat dan mengetahui perkara itu adalah maksiat tetapi ia tidak mengetahui kadar hukuman maksiat berkenaan. Pendapat ketiga, seseorang yang melakukan maksiat dengan ia tidak mengetahui perkara itu adalah maksiat.

Ayat ini juga mengatakan bertaubat ketika hampir mati, tiada faedah dan sudah terlambat. Allah tidak menerima taubat sedemikian seperti Firaun yang tenggelam ketika mengejar Nabi Musa ingin bertaubat pada saat kematiannya.

Daripada Ibn Umar bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Allah akan menerima taubat seseorang hambanya selagi nyawanya tidak di halkum.” (Hadis riwayat al-Turmizi, hadis Hasan Gharib).

Menurut al-Syarawi, Allah akan menerima taubat seseorang selagi nyawanya tidak di halkum dan menjadi kewajipan seorang Muslim supaya segera bertaubat.

Allah juga menyebutkan orang Islam yang tidak sempat bertaubat akan menerima azab pedih berbeza dengan kematian bagi orang kafir yang akan menerima seksaan buat selama-lamanya. Orang Islam melakukan maksiat tanpa bertaubat akan menerima azab setimpal perbuatannya.

Menurut Sayyid Qutb, taubat selayaknya bagi Allah menerimanya adalah taubat yang lahir dari hati penuh keinsafan seolah-olah ia baru lahir semula dan menjadi insan yang lain.

Allah menyeru setiap Muslim segera bertaubat dengan firman yang bermaksud: “Wahai orang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan taubat nasuha, mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, pada hari Allah tidak akan menghinakan Nabi dan orang beriman bersama-sama dengannya.” (Surah al-Tahrim, ayat 8)

Ayat ini menjelaskan Allah sentiasa menyeru orang mukmin bertaubat dan perintah Allah dalam al-Quran menunjukkan wajib. Matlamat taubat adalah supaya diampunkan segala dosa terdahulu dan akhirnya dimasukkan ke dalam syurga.

Ibn Kathir menyebutkan taubat nasuha sebagai taubat yang benar ikhlas dan kebanyakan ulama menyebut sebagai taubat daripada dosa dan tidak lagi mengulangi perbuatan itu. Al-Kalabi menyebutkan taubat nasuha beristighfar dengan lidah, insaf dengan hati dan mencegah dengan anggota badan.

Ulama mengatakan bertaubat adalah wajib sehinggakan anbia seperti Nabi Adam memohon keampunan daripada Allah. Oleh itu, kembali kepada Allah dengan bertaubat adalah satu tuntutan bagi setiap orang Islam sama ada kaya, miskin, raja atau rakyat.

Taubat bukan sekadar perkataan kerana taubat tidak disertai keinsafan di hati bukan taubat yang sebenar. Antara adab memohon keampunan Allah mestilah ikhlas, dalam keadaan bersih, mempunyai perasaan antara takut dan pengharapan, memilih waktu mustajab seperti pada waktu sahur.

Perkara ini disebut Allah dalam firman yang bermaksud: “Dan orang yang beristighfar dan memohon ampun pada waktu sahur.” (Surah Ali-Imran, ayat 17)

Antara adab memohon ampun ialah berdoa untuk mukmin yang lain. Ia tidak memohon ampun untuk dirinya saja tetapi untuk mukmin keseluruhannya. Di samping itu menggunakan lafaz yang mathur dari al-Quran dan al-Sunnah.

Firman Allah yang bermaksud: “Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan jika Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya jadilah kami daripada orang yang rugi.” (Surah al-Araaf, ayat 24)

Pengajaran ayat :

1. Wajib kepada orang Islam memohon ampun kepada Allah setiap hari dan bersegera bertaubat kepada Allah.

2. Allah tidak menerima taubat bagi orang yang sudah tiba saat kematiannya.

3. Pintu taubat sentiasa terbuka luas dan hendaklah dilakukan dengan penuh beradab.

Sumber : http://www.bharian.com.my/

Agenda nasional melebihi etnik

Oleh Syed Azwan Syed Ali

MELEWATI 40 tahun episod rusuhan kaum 13 Mei 1969, masyarakat negara ini tidak pernah berputus asa untuk menjadikan impian bangsa Malaysia sebagai realiti.

Bermodalkan toleransi, pelbagai cabaran antara kaum dan agama berjaya ditangani secara berhemah.

Buktinya, kesepaduan sosial masih kukuh di negara ini sekalipun setiap rakyat yang tergolong dalam kelompok masing-masing masih mempunyai isu dan masalah yang belum selesai.

Misalnya isu kalimah Allah sejak awal tahun ini benar-benar menguji sejauh mana hubungan "stable tension" antara kaum itu (keadaan hubungan kaum di negara ini seperti disifatkan Prof. Datuk Dr. Shamsul Amri Baharuddin dari Institut Kajian Etnik UKM).

Insiden cubaan membakar beberapa gereja dan terbaru insiden kepala babi hutan diletakkan di perkarangan masjid di Petaling Jaya ekoran isu itu dilihat sebagai cubaan pihak tertentu untuk menggugat hubungan kaum di negara ini.

"Ini bukan sentimen rakyat Malaysia," kata aktivis sosial Tan Sri Lee Lam Thye selaku Ahli Lembaga Pemegang Amanah Yayasan 1Malaysia menyuarakan pandangan majoriti rakyat Malaysia menolak perbuatan tidak bermoral itu.

Namun persoalan timbul sejauh manakah toleransi mencukupi untuk negara berhadapan dengan tempoh 50 tahun akan datang? Ini kerana senario sekarang amat berbeza berbanding tahun 1970-an di mana sumber maklumat kini pantas, pelbagai dan tanpa batasan.

Antara tiga teras gagasan 1Malaysia ialah penerimaan, yang menerangkan kepentingan semua pihak untuk bergerak daripada toleransi kepada penerimaan sepenuhnya apabila seseorang individu itu akan menerima sesuatu perkara yang beliau memahaminya dan bukan kerana terpaksa seperti mana toleransi.

Faham 1Malaysia

Tinjauan Bernama mengenai pemahaman 1Malaysia dalam kalangan rakyat contohnya dari aspek keadilan sosial mendapati setiap kaum memberikan maksud keadilan mengikut perspektif kaum masing-masing.

Secara analoginya, jika suatu kelompok mendapat sebuah rumah maka kelompok lain juga mahu sebuah rumah.

Sebelum ini, aktivis sosial Dr. Chandra Muzaffar dalam program temu bual di TV1 melihat keadilan bukan dari sudut kaum sahaja tetapi dari sudut keadilan itu sendiri iaitu cabaran utama masyarakat negara ini.

Beliau memberikan contoh bagaimana dasar afermatif, Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang dipersalah sedangkan dasar itu berjaya mengurangkan jurang kemiskinan kaum serta melahirkan ramai golongan pertengahan Bumiputera sekali gus mengelakkan insiden 13 Mei daripada berulang ketika berlakunya krisis kewangan 1997.

Jika struktur ekonomi masih sama seperti sebelum 1970-an, maka keadaan sama yang berlaku di Indonesia, di mana kaum minoriti Cina yang menguasai ekonomi diusir keluar, mungkin berlaku di Malaysia, kata Dr Chandra.

Dalam hal ini, beliau menekankan sepatutnya kepincangan dalam pelaksanaan DEB dipersoalkan bukan menyalahkan dasar itu.

Persoalannya, andaian seumpama ini mungkin berlaku ekoran kecenderungan melihat sesuatu perkara dari sudut etnik sehingga mengaburkan nilai sebenar 'keadilan' yang dirumitkan dengan kepentingan sempit sesetengah pihak.

Penerimaan kaum

Felo penyelidik utama Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA) UKM, Prof Dr. Teo Kok Seong berkata konsep penerimaan hanya akan berlaku, sekiranya semua pihak meletakkan agenda nasional melebihi kepentingan etnik masing-masing.

"Negara yang utama, identiti etnik kedua. Ini tidak bermakna kita harus bersikap pesimistik tapi insaf pada realiti," kata Prof Kok Seong menyifatkan jurang antara kaum dan agama semakin meluas pada ketika ini kesan polarisasi di semua peringkat termasuk di sekolah dan tempat kerja.

"Pemahaman antara kelompok dengan kelompok lain makin kurang. Kalaupun ada perpaduan, ukurannya amat rendah dan berlaku secara simbolik," katanya.

Prof Kok Seong merujuk kepada 'perpaduan' yang hanya digambarkan pada papan iklan dan drama atau filem di mana lazimnya ditonjolkan watak Melayu, Cina dan India sebagai mewakili Malaysia sedangkan terdapat lebih 20 suku kaum di negara ini.

Mahasiswa jurusan Kesusasteraan Inggeris daripada UPM, Gan Wee Liang, 23, turut bersetuju dengan pandangan Kok Seong mengenai perpaduan yang bersifat superficial itu.

Anak kelahiran Muar, Johor yang pernah mengikuti Program Latihan Khidmat Negara (PLNK) berkata semua pihak sepatutnya menumpukan kekuatan masing-masing untuk memajukan negara bersaing dengan negara lain dan bukannya bergaduh sesama sendiri.

Harapan pada 1Malaysia

Sambil menaruh harapan tinggi pada gagasan 1Malaysia, Wee Liang mahu kerajaan mengkaji kenapa ramai rakyat Malaysia yang bekerja dan menetap di luar negara terutama dalam kalangan kaum bukan Melayu.

"Mungkin mereka merasakan negara tidak sayangkan mereka kerana menganggap kerajaan hanya memberi tumpuan kepada satu kumpulan," kata Wee Liang merujuk kepada kepincangan dalam pelaksanaan sesuatu dasar kerajaan sebelum ini.

Felo utama Institut Kajian Etnik UKM Datuk Dr. Denison Jayasooria berkata dalam hal berhubung isu sensitif, kerajaan mestilah dilihat jujur untuk menjadi 'orang tengah' dan tidak memihak kepada golongan tertentu.

Apa yang dilihat, polarisasi kaum yang bermula di sekolah hingga ke alam pekerjaan (perkhidmatan awam dan swasta) menerangkan kenapa 'identiti etnik' semakin menebal dalam kalangan generasi muda kini.

Bagi pensyarah hubungan etnik Dr. Lee Yok Fee dari UPM semua pihak perlu menerima 'kepelbagaian budaya' sebagai hakikat yang menterjemah negara ini, jika mereka mahu masa depan negara terus terjamin.

Perlembagaan Persekutuan juga perlu dijadikan rujukan, kata Yok Fee. Dengan menjadikan Wawasan 2020 sebagai ukuran, perjalanan negara untuk maju hanya tinggal kurang 10 tahun lagi. Justeru, semua pihak perlu meletakkan agenda negara melebihi kepentingan etnik bagi memastikan survival negara pada masa akan datang.

Seperti mana kata Prof Kok Seong, "benteng etnik yang ada seharusnya saling melengkapi bukannya saling menyaingi. Tuntutan tentang sesuatu perkara perlulah berasaskan kepada keperluan semasa bukannya atas kepentingan sempit".

Sumber : http : //www.bernama.com.my/