Sabtu, 30 April 2011

ISU SOSIAL : Kesedaran diri individu bantu capai rasuah sifar

Oleh Siti Nurazlinee Azmi

Penjawat awam digesa tingkat jati diri banteras gejala negatif

RASUAH adalah jenayah yang perlu ditangani secara terus dan bersepadu oleh semua golongan masyarakat tanpa mengira pegangan politik, agama, bangsa dan latar belakang kehidupan. Sekiranya tiada usaha memeranginya pada peringkat awal, gejala rasuah ini akan semakin berleluasa dan menular.

Ini akan memberi kesan negatif kepada institusi kekeluargaan, masyarakat dan negara selain menjejaskan kestabilan ekonomi.
Bersempena sambutan Hari Pekerja pada 1 Mei ini, satu pembaharuan jati diri penjawat awam diperlukan khususnya berkaitan isu rasuah dan secara dasarnya mereka semakin memahami jenayah membabitkan rasuah bukan saja tidak menguntungkan, tetapi boleh memakan diri sendiri, sekali gus memecahbelahkan keluarga dan masyarakat.
Bagi memperoleh gambaran jelas mengenai jenayah itu, Pensyarah dan Kaunselor Berdaftar bidang Bimbingan & Kaunseling di Jabatan Pendidikan Kaunselor dan Psikologi Kaunseling, Fakulti Pengajian Pendidikan Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Madya Dr Mohamed Fadzil Che Din menyifatkan kesalahan rasuah itu berupaya merosakkan minda dan akhlak masyarakat sekiranya tidak dibasmi dari akar umbi.

Mohamed Fadzil berkata, disebabkan rasuah adalah penyakit sosial, selain bersifat anti kepada kehidupan harian, masyarakat perlu berganding bahu bagi menghentikan aktiviti rasuah, selain memahami konteks perbuatan rasuah secara jelas.

“Sebagai kelompok masyarakat tidak kira ahli politik, berlainan latar belakang, bangsa dan agama, kita seharusnya faham bahaya rasuah terhadap perkembangan sosial negara. Rasuah adalah aktiviti tidak bermoral yang boleh menjatuhkan jati diri dan martabat negara dan pendidikan awal mengenai rasuah harus diajar kepada anak kecil sejak di rumah lagi,” katanya.

Beliau berkata, aktiviti SPRM yang semakin menampakkan keberkesanan dalam memerangi rasuah perlu dipuji dan disokong. Bagaimanapun, katanya, tidak wajar jika SPRM dipolitikkan sesetengah parti politik yang mahu menumpang kemasyhuran.
“Penjawat awam khususnya, perlu berani dan mengaku jika mereka bersalah dan usah menggunakan taktik helah bela diri hanya kerana tidak mahu aibnya dibuka,” katanya.

Berdasarkan statistik penangkapan SPRM pada 2010, 414 pemberi rasuah dilaporkan berbanding 2009, iaitu hanya 91 kes membabitkan pemberi rasuah dilaporkan. Oleh itu, bilangan pemberi rasuah ditahan meningkat 355 peratus dan ia menunjukkan SPRM bekerja kuat bagi memerangi rasuah dalam negara ini.

Yang Dipertua Pertubuhan Pendidikan Pencegahan Rasuah Malaysia, Datuk Shahrul Nizam Yunus turut berkongsi pendapat isu pembasmian rasuah oleh kerajaan dan padanya ia langkah terbaik dekad ini yang mana usaha kerajaan itu membuahkan hasil.

Beliau berkata, akibat usaha berterusan oleh SPRM khususnya, kebanyakan masyarakat di negara ini mula berbicara berhubung rasuah, malah ia dijadikan topik perbualan ketika waktu makan tengah hari atau sembang petang.

Shahrul berkata, perbualan mengenai masalah rasuah oleh masyarakat awam membuktikan tahap kesedaran berhubung bahaya rasuah timbul dalam diri masing-masing dan tambahan pula, perbuatan rasuah sememangnya bertentangan dengan agama Islam.

“Dalam usaha membantu kerajaan, masyarakat perlu menjadi telinga dan mata SPRM, iaitu melaporkan sebarang perbuatan rasuah yang mereka lihat dan dengar dengan segera. Dengan bantuan seperti ini, saya rasa gejala rasuah bukan saja akan berkurangan, tetapi boleh dihapuskan,” katanya.

Secara amnya, rasuah adalah perbuatan yang memerlukan persetujuan dua pihak, iaitu pemberi dan penerima dan jika salah seorang daripada mereka memungkiri janji, maka sesuatu transaksi rasuah tidak akan berjaya.

Panel Perunding dan Pencegahan Rasuah, Syed Akbar Ali pula berkata, lazimnya masyarakat umum menghadapi tekanan rasuah apabila mereka berurusan dengan jabatan kerajaan atau badan kerajaan yang diswastakan.

Tambah beliau gejala buruk rasuah memberi kesan yang mendalam dan beracun, malah rasuah akan menjadikan generasi masa depan lebih miskin.

Sementara itu, Presiden CUEPACS, Datuk Omar Othman pula berkata, penjawat awam harus lebih berwaspada dengan mereka yang sering memperdayakan mereka, terutama yang berkaitan isu penguat kuasa dengan segelintir masyarakat sentiasa cuba merasuah penjawat awam demi kepentingan diri.

“Masyarakat tidak perlu memandang negatif dan meletakkan 100 peratus jenayah rasuah terhadap penjawat awam berikutan tidak semua melakukan kesalahan itu. Kadang-kadang perbuatan rasuah berlaku akibat segelintir individu yang gemar memperalatkan penjawat awam untuk memenuhi kehendak mereka,” katanya.

Beliau berkata, laporan media berhubung isu penangkapan penjawat awam akibat kesalahan rasuah harus dijadikan pengajaran kepada kakitangan awam lain dan seelok-eloknya amalkan gaya kerja sihat dan jangan mudah menjatuhkan martabat perkhidmatan awam hanya kerana sogokan.

Sumber : http : //www.bharian.com/

ISU PENDIDIKAN : Tugas Guru Cemerlang di sekolah amat dihargai

KEMENTERIAN Pelajaran Malaysia (KPM) ingin merujuk kepada Surat Pembaca ‘Guru Cemerlang, Putrajaya, dalam ruangan ini bertarikh 15 April 2011 – Prestasi Guru Cemerlang dipertikai, tenaga diperah.

Tujuan utama kerajaan meluluskan kaedah kenaikan pangkat secara Khas Untuk Penyandang (KUP) yang dikenali dengan Guru Cemerlang adalah untuk mengiktiraf khidmat guru yang cemerlang di bilik darjah dan mewujudkan peluang kenaikan pangkat secara laluan pantas (fast track) kepada mereka tanpa perlu ditukarkan ke jawatan pentadbiran secara hakiki.
Guru yang dilantik sebagai Guru Cemerlang adalah guru yang mempunyai pengetahuan, kemahiran dan kepakaran yang tinggi dalam mata pelajaran, khususnya dari aspek perancangan, pengurusan dan pelaksanaan aktiviti pembelajaran dan pengajaran dalam bilik darjah.
Sebagai role model kepada guru lain, sewajarnya Guru Cemerlang menguasai kandungan mata pelajaran kepakarannya, bijak mengurus masa, mampu mengenal pasti masalah pembelajaran murid dan berupaya merangka program pendidikan yang boleh membangunkan potensi murid.

Selaras dengan pengiktirafan dan insentif yang diberikan, Guru Cemerlang yang dilantik berupaya menyumbang tenaga dan kepakaran sebagai pakar rujuk dalam bidang atau mata pelajaran masing-masing pada peringkat sekolah, daerah, negeri, kebangsaan mahupun antarabangsa.

Guru Cemerlang berupaya menjadi sumber inspirasi dan pakar rujuk kepada guru lain untuk mempertingkatkan kualiti proses pembelajaran dan pengajaran pada masa depan.

Walaupun tiada halangan bagi Guru Cemerlang untuk memberi sumbangan profesionalisme dalam bentuk perkongsian kepakaran dan pengalaman dengan warga pendidik yang lain, keutamaan tugas Guru Cemerlang hendaklah diberikan kepada program pembangunan dan peningkatan prestasi murid di sekolah masing-masing kerana ia lebih bermakna.

UNIT KOMUNIKASI KORPORAT,
Kementerian Pelajaran Malaysia.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Jumaat, 29 April 2011

ISU KESIHATAN : Ibu bapa abai menu sihat punca anak gemuk

Oleh Kadir Dikoh
kadiro@bharian.com.my

Kekangan masa jadikan makanan segera sajian utama di rumah


SEORANG menteri Kabinet pernah mengadu mengenai kerenah anaknya yang ‘mengada-ngada’, mengeluh apabila pendingin hawa kereta rosak dalam perjalanan balik dari sekolah, bersama pemandunya. Menteri terbabit pada mulanya rasa cemas apabila mendapati banyak panggilan telefon anaknya tetapi gagal dijawab kerana telefon bimbit dimatikan ketika sedang menghadiri mesyuarat di pejabat.
“Saya terpaksa keluar dari bilik mesyuarat untuk membuat panggilan dan terkejut, alasan anak saya membuat panggilan ‘kecemasan’ ialah kerana kepanasan dalam kereta, sedangkan pemandu saya dah beritahu akan menghantar kereta ke bengkel selepas menghantar anak saya ke rumah,” katanya.
Itulah hakikatnya dan itulah juga senario zaman sekarang kerana anak-anak sudah berasa selesa hidup dalam keadaan kemewahan, bukan seperti zaman ayah atau datuk, nenek mereka dulu.

Malah, kesibukan ibu bapa terutama apabila kedua-duanya bekerja juga menyebabkan anak ‘dididik’ untuk makan di luar termasuk membeli nasi bungkus dan nasi lemak. Burger dan hotdog juga menjadi kegemaran selain nuget dan minuman dalam tin, turut disediakan di dalam peti sejuk untuk makanan anak, takut kelaparan bila balik dari sekolah.

Pada hujung minggu, dibawa pula anak ke restoran makanan segera seperti KFC dan McDonalds’, untuk memenuhi kehendak anak semata-mata selain kegemaran menjamah nasi lemak yang bagaikan satu kewajipan terutama bagi orang Melayu.

Apakah benar kata orang, didikan manja dari segi makanan di rumah inilah menjadi puncanya murid lebih cenderung untuk mengambil makanan yang tidak sihat di kantin sekolah? Apakah benar kata orang, jika murid tidak suka makan sayur dan buah-buahan di sekolah, maknanya dia tidak diasuh untuk makan makanan berkhasiat seperti itu di rumah?

Peningkatan masalah obesiti dan diabetes di kalangan pelajar dengan kajian Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada 2002-2008 menunjukkan satu daripada empat kanak-kanak mengalami obesiti. Kajian universiti sama juga menunjukkan, 88.6 peratus pelajar membeli makanan dan minuman yang disajikan di kantin sekolah, sekali gus meningkatkan lagi hasrat kerajaan untuk memastikan makanan sihat dijual di sekolah.

Turut dicadangkan ialah supaya Indeks Jisim Badan (BMI) wajib direkodkan dalam kad laporan prestasi pelajar berbanding amalan sebelum ini yang hanya mengkehendaki guru merekodkan berat dan ketinggian pelajar.

Berikutan itu, makanan diproses seperti burger, hotdog dan nuget serta teh dan kopi adalah antara 15 jenis makanan 'tidak sihat' yang dilarang dijual di semua kantin sekolah rendah dan menengah seluruh negara mulai bulan depan. Makanan lain ialah mi segera, gula-gula dan coklat, konfeksi ais dan aiskrim, makanan jeruk, makanan mengandungi pewarna serta perisa tiruan, minuman berkarbonat dan jajan. Larangan itu berdasarkan Garis Panduan Pemakanan Sihat Di Sekolah yang diputuskan Kementerian Kesihatan.

Bagaimanapun, ada 70 jenis makanan, termasuk nasi lemak dihadkan kekerapan jualannya kepada dua kali seminggu, disenaraikan sebagai makanan yang boleh dijual mengikut garis panduan baru yang dirangka bagi menangani masalah obesiti (kegemukan) dan diabetes di kalangan pelajar.

Begitu pun, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata kerajaan belum membuat keputusan muktamad berhubung menu makanan berkhasiat yang sesuai dijual di kantin sekolah termasuk nasi lemak secara bergilir kerana belum ada perbincangan dengan semua pihak berkaitan setakat ini. Menurut Timbalan Perdana Menteri, kerajaan tidak akan membuat keputusan mendadak sehingga menyusahkan banyak pihak termasuk pengusaha kantin, sebaliknya mengambil kira pelbagai aspek dan akan memberi masa berpatutan kepada pengusaha mengubah suai menu mereka.

Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) bersama 15 badan bukan kerajaan (NGO) pula mahu Kementerian Kesihatan menarik semula keputusan menetapkan jualan nasi lemak dua kali seminggu mengikut garis panduan ditetapkan Kementerian Kesihatan.

Sebenarnya, peranan untuk mengelakkan kegemukan pelajar sekolah tidak harus terbatas kepada kantin atau pengurusan sekolah semata-mata. Sebaliknya, ia perlu dipikul bersama termasuk pakar pemakanan dan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) untuk memberi nasihat kepada pelajar serta keluarga mengenai menu seimbang.

Sekolah cuma sebahagian masa mereka di situ kerana banyak masa diluangkan di luar sekolah dan menjadi tanggungjawab keluarga membimbing anak mereka supaya tidak mengambil makanan terlalu berlemak dan kandungan zat kurang.

Apabila meneliti maklum balas daripada pelayar versi online akhbar ini mengenai jualan nasi lemak dihadkan kekerapan jualannya kepada dua kali seminggu di kantin sekolah, mereka bagaikan berbelah-bahagi. Misalnya, bagi jawapan ‘Wajar kerana pelajar akan memakannya setiap hari’ dipersetujui sekitar 25.3 peratus atau 1,626 pelayar manakala jawapan ‘Tidak wajar kerana bukan setiap hari pelajar memakannya’ menerima respons 31.28 peratus atau 2,005 pelayar. Jawapan ‘Wajar kerana ia punca obesiti’ dipersetujui 13.25 peratus (849 pelayar) dan jawapan ‘Tidak wajar kerana ia bukan punca obesiti’ dipersetujui 30 peratus (1,929), sehingga tengah hari semalam.

Ini bermakna, majoriti tidak bersetuju dan mereka berpendapat adalah tidak wajar 70 jenis makanan termasuk nasi lemak dihadkan kekerapan jualannya di kantin sekolah.

Pakar pemakanan UKM, Prof Dr Mohd Ismail Mohd Noor, berkata obesiti sebenarnya disebabkan pelbagai punca makanan, namun peraturan baru itu permulaan baik dalam memastikan pelajar mendapat makanan sihat dan seimbang di sekolah sebelum ibu bapa memainkan peranan di rumah dengan memastikan amalan baik diteruskan.

Pelajar adalah ibarat kain putih yang boleh diwarnai. Mereka akan makan apa saja yang kena dengan selera tanpa mengira sama ada makanan berkenaan berkhasiat atau tidak. Di sinilah peranan guru untuk mendidik dengan teori amalan makanan sihat dan di rumah pula, ibu bapa mengamalkannya untuk hidangan anak.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU PENGAJIAN TINGGI : Sastera di IPTA dipinggirkan?

PADA 31 Mac 2011 yang lalu, telah tercatat satu sejarah baru di dalam Pengajian Sastera dan Bahasa Melayu di universiti-universiti di Malaysia. Pada hari yang bersejarah itu, Profesor Dzulkifli Abdul Razak, Naib Canselor, Universiti Sains Malaysia (USM), melancarkan Sekretariat Pengajian Sastera dan Bahasa Melayu Universiti-Universiti di Malaysia atau SPESBAM. Sekretariat ini telah ditubuhkan di Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan pada 2010 yang dianggotai oleh pusat pengajian atau fakulti yang ada kaitan dengan pengajian bahasa dan sastera Melayu.

Pelancaran SPESBAM merupakan satu titik tolak kepada satu anjakan perubahan di dalam pengajian sastera dan bahasa Melayu dalam berdepan dengan segala cabaran, dan mengerakkan satu perancangan yang komprehensif bagi menjadikan pengajian sastera dan bahasa Melayu sebagai pengajian yang berdaya maju.

Profesor Dzulkilfli melihat penubuhan SPESBAM sebagi satu usaha yang tepat pada masanya ketika pengajian sastera dan bahasa Melayu begitu diasak dengan pelbagai cabaran dari segi ekonomi, sosial dan politik tempatan dan antarabangsa. Pada masa ini, pengajian sastera dan bahasa Melayu tidak lagi penting bukan sahaja di universiti tetapi juga di sekolah. Maruah pengajian ini telah diruntuhkan dan masa depannya semakin suram.

Pada dasarnya, universiti merupakan institusi pendidikan tinggi yang mempunyai peranan untuk menjayakan aspirasi akademia, masyarakat, negara dan dunia. Sehubungan itu, setiap bentuk pengajian perlu mencakupi aspirasi-aspirasi ini. Begitu juga dengan pengajian sastera dan bahasa Melayu.

Pengajian sastera dan bahasa Melayu boleh menyumbang kepada pembentukan sebuah negara bangsa yang punya identiti bahasa, nilai murni, kebijaksanaan dan sastera yang dikagumi.

Kuat

Pengembangan Pengajian Melayu di Singapura lebih kuat dirasai apabila Universiti Malaya berpindah ke Kuala Lumpur dan wujud Jabatan Pengajian Melayu dengan tokoh-tokoh yang tidak asing lagi seperti Profesor Emeritus Ismail Hussein, Profesor Mohd Taib Osman dan ramai lagi. Kemudian muncul pula Akademi Pengajian Melayu di UM yang member perhatian kepada bahasa, budaya dan sastera Melayu. Pengajian sastera dan bahasa Melayu di USM bermula di Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, pada tahun 1970-an dan pada hari ini, pengajian ini masih wujud dan berkembang tetapi agak perlahan. Di UKM, Pengajian Melayu boleh didapati di Pusat Pengajian Bahasa, Kesusasteraan dan Kebudayaan Melayu di Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, dan Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA). Ramai tokoh pengajian sastera dan bahasa Melayu dilahirkan daripada pusat-pusat pengajian tinggi ini. Di USM, di antara tokoh-tokoh yang pernah menjadi mahaguru di sini ialah Profesor Shahnon Ahmad dan Profesor Emeritus Abdullah Hassan.

Pada hari ini, pengajian tinggi merupakan sektor pendidikan telah mendapat perhatian yang luas dan kritis daripada masyarakat tempatan dan antarabangsa. Bukan sahaja bilangan program bertambah tetapi juga kerencaman program serta pembinaan identiti sesuatu program itu juga telah dilakukan. Pelbagai forum diadakan untuk melihat semula pelbagai aspek pengajian tinggi dari segi governance hinggalah kepada bentuknya. Institusi pengajian tinggi kini telah diminta untuk mempunyai penanda aras yang tertentu yang taraf dunia. USM seperti universiti-universiti tempatan yang lain juga tidak terkecuali daripada penentuan penanda aras' ini. Lantaran itu, setiap disiplin ilmu seperti pengajian sastera dan bahasa Melayu juga perlu mempunyai penanda aras yang bertaraf dunia dan ini satu cabaran baru yang mahu tidak mahu perlu dikuti.

Pada masa ini, pengajian sastera dan bahasa Melayu menghadapi saingan yang sengit daripada pengajian-pengajian yang lain khususnya sains dan teknologi. Pengajian sastera dan bahasa Melayu dilihat tidak memberi kesan yang besar kepada perkembangan negara yang sedang menuju kepada sebuah negara maju. Persepsi masyarakat terhadap pengajian tinggi juga turut berubah.

Masyarakat beranggapan bahawa universiti ialah tempat menjana tenaga kerja yang diperlukan oleh sektor perdagangan dan industri. Maka pengajian ilmu sains dan teknologi menjadi pilihan sementara pengajian yang membina insan seperti sastera dan bahasa dipandang sepi.

Universiti sebagai tempat menjana ilmu termasuklah sastera dan bahasa tidak lagi mendapat perhatian yang wajar.

Terdapat satu dikotomi ilmu yang sewajarnya tidak berlaku.

Lantaran itu, universiti pada hari ini merupakan tempat melahirkan manusia-robot (cyborg). Mereka berfikir bagaimana hendak mencari untung. Unsur kapitalisme sudah berakar jauh. Keadaan ini sangat mendukacitakan. Sehubungan itu, usaha memanusiakan universiti sangat diperlukan. Unsur kemanusiaan perlu disuburkan di segenap pembinaan sendi ilmu dan penyebaran dan penggunaannya.

Dalam memenuhi tuntutan globalisasi, pengajian sastera dan bahasa Melayu harus melakukan perubahan untuk kelihatan relevan dan lestari. Kelestarian pengajian sastera dan bahasa Melayu perlu dikukuhkan dengan membuat perubahan kepada beberapa aspek' seperti penawaran kursus yang dinamik dengan mengambil kira perkembangan dunia ilmu pada hari ini.

Skop penyelidikan dan penerbitan pengajian sastera dan bahasa Melayu perlu diperhatikan semula. Pembinaan kamus, ensaiklopedia, institusi, dan sebagainya yang telah diadakan semenjak beberapa dekad lalu perlu dilihat semula pengisiannya dan potensi untuk menjana ilmu-ilmu baru. Kita harus berfikir di luar kotak.

SPESBAM yang berpusat di USM untuk dua tahun ini, telah dilancarkan secara sederhana bersama sejumah 23 buah buku terbitan 2010-2011 oleh para sarjana pengajian sastera dan bahasa Melayu dariada empat buah universiti. Sekretariat ini merupakan satu sekretariat yang julung-julung kali diwujudkan di Malaysia dengan enam anggota iaitu USM, UM, UKM, UPM, UPSI dan UiTM. Kewujudan sekretariat ini berpaksi kepada kerjasama di kalangan anggotanya dalam pelbagai aspek seperti penyelidikan, penerbitan, penyelarasan database pengajian sastera dan bahasa Melayu di Malaysia dan seluruh dunia dan pertukaran maklumat, pensyarah serta pelajar. Kerjasama ini pasti dapat membawa kepada satu perubahan kepada pengajian sastera dan bahasa Melayu.

Penulis adalah pensyarah di Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan Universiti Sains Malaysia.

ISU PENDIDIKAN : Pendidikan rohani formula terbaik didik masyarakat

Oleh Shuhairimi Abdullah

Konsep kesepaduan ukhuwah perlu berpandu Islam agar kesejahteraan ummah terjamin

BANYAK kepincangan berlaku dalam institusi masyarakat antaranya disebabkan mengutamakan nilai materialistik, bersifat individualistik, terpengaruh faktor peredaran semasa serta nilai negatif lain. Nilai murni perlu dijadikan keutamaan dalam proses membangunkan institusi manusia.
Meskipun nilai murni itu subjektif, mengetepikan nilai moral rohaniah akan menjadikan pembangunan insan tidak menyeluruh. Mengabaikan nilai luhur yang mempengaruhi tingkah laku manusia juga memberi impak negatif kepada perhubungan manusia sesama manusia secara bersepadu.
Justeru, nilai murni bersumberkan nilai rohaniah menjadi formula terbaik mendidik masyarakat mengenai fitrah kemanusiaan yang murni, menyedarkan manusia hak dan tanggungjawab sosial lain.

Masyarakat yang dididik dengan kawalan nilai murni akan berjaya mencipta budaya masyarakat penyayang dan bertoleransi terhadap kepelbagaian perbezaan agama serta budaya. Maka dengan itu lahirlah masyarakat penyayang.

Dalam kaca mata Islam, sistem perhubungan sosial perlu dijalinkan dengan dua syarat utama. Pertama, melalui pemeliharaan semangat persaudaraan, kerjasama dan tautan kasih sayang sesama Muslim.

Kedua, pemeliharaan hak, tanggungjawab dan kehormatan individu merangkumi ruang lingkup tujuan syariah iaitu darah, harta, maruah dan akal.

Atas kepentingan dijelaskan itu, Yusuf al-Qaradawi dalam al-Halal wa al-Haram fi al-Islam menegaskan jika berlaku pelanggaran atau pencerobohan ke atas syarat itu secara rigid, perbuatan terbabit dihukum sebagai haram.

Balasan diterima bersesuaian kesengsaraan dan kerugian ditimbulkan boleh memberi impak daripada aspek moral atau material ke atas individu terbabit.

Bagi menyubur dan memantapkan lagi sistem interaksi sosial manusia, ia perlu diadun dengan nilai akhlak Islam. Doktrin akhlak bertindak sebagai sumber kuasa rohaniah berfungsi mengawal seseorang Muslim daripada melakukan perbuatan keji menurut pertimbangan agama.

Akhlak juga memandu manusia kepada perilaku yang bersifat mahmudah. Secara fitrahnya, pembangunan insan berorientasikan akhlak luhur tidak akan mewujudkan konflik dengan kepentingan asas manusia disebabkan itu diberi jaminan daripada Ilahi kepada hamba-Nya yang bertakwa.

Oleh itu, pembangunan manusia yang mengutamakan orientasi nilai akhlak akan memberi impak positif terhadap penyempurnaan kesejahteraan manusia dalam pelbagai aspek kehidupan. Melalui pengamalan nilai murni dalam diri individu muslim bersumberkan akhlak Islamiah akan mengelak mereka dicemari dengan nilai negatif seperti sombong, pentingkan diri dan hasad dengki.

Islam tidak hanya melihat dan menilai personaliti manusia dari aspek zahiriah semata-mata tetapi mengambil kira aspek personaliti dalaman (batiniah) manusia. Keseimbangan personaliti manusia dari sudut zahiriah dan batiniah diikat nilai akhlak menggerakkan manusia bertindak secara positif mengikut tatacara ditentukan Islam.

Firman Allah bermaksud: “Sesungguhnya orang yang berhati-hati kerana takut akan (azab) Tuhan mereka. Dan orang yang beriman dengan ayat Tuhan mereka. Dan orang yang tidak mempersekutukan dengan Tuhan mereka (sesuatu apapun). Dan orang yang memberikan apa yang telah mereka berikan, dengan hati yang takut, (kerana mereka tahu bahawa) Sesungguhnya mereka akan kembali kepada Tuhan mereka. Mereka itu bersegera untuk mendapat kebaikan, dan merekalah orang yang segera memperolehnya.” (Surah al-Mu’minun, ayat 57-61)

Objektif utama interaksi manusia bertujuan menjamin kesejahteraan kepada semua makhluk merangkumi kebahagiaan semasa di dunia dan berkesinambungan di akhirat. Penekanan konsep kesepaduan ikatan ukhuwah adalah manifestasi kepatuhan tauhid yang menyeru keadilan dan kasih sayang serta mentaati Allah secara mutlak.

Jika manusia melakukan pencerobohan secara tidak munasabah dan untuk kepentingan diri maka perbuatan itu dikategorikan sebagai zalim. Perbuatan dan tingkah laku itu sudah tentu bertentangan dengan prinsip Islam yang murni.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Khamis, 28 April 2011

ISU BAHASA : Contohi amalan rakyat negara lain junjung bahasa kebangsaan

PERSATUAN Linguistik Malaysia (PLM) amat bersetuju dengan pandangan Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa banyak lagi rakyat yang masih bersikap tidak berbangga dengan bahasa Melayu atau bahasa kebangsaan negara sendiri berbanding dengan rakyat negara lain seperti China, Korea, Jepun dan sebagainya.

Rakyat negara berkenaan bukan tidak belajar bahasa Inggeris atau tidak fasih berbahasa Inggeris, tetapi dalam banyak perkara mereka lebih menjunjung bahasa sendiri dan mengendong bahasa lain, sedangkan banyak orang kita menjunjung bahasa lain khususnya Inggeris dan hanya sekadar mengendong bahasa Melayu.

Bangsa lain seperti China, Jepun, Korea, Perancis dan lain-lain itu hanya ketika bersantai atau tidak rasmi barulah mereka bersedia menggunakan bahasa Inggeris atau lainnya. Hal ini tidak bagi kebanyakan daripada kita termasuk segelintir pemimpin.

Bertambah malang lagi jika turut membabitkan pemimpin pada peringkat nasional, organisasi atau jabatan kerajaan seperti yang selalu terpapar dalam berita di televisyen. Bahasa Melayu hanya digunakan dalam sari kata.

Eloklah bertutur dalam bahasa Melayu dan sediakan sari kata dalam bahasa Inggeris agar tidaklah menjadi seperti ‘kera di hutan disusukan anak di pangkuan dibiar kelaparan’. Pupuklah rasa bangga dan megah bahasa negara sendiri sekalipun kita memang memerlukan kemahiran bahasa kedua, ketiga dan sebagainya. Tiadakah perbezaan antara Barat misalnya dengan negara Malaysia daripada segi citra dan jati diri negara?

KAMAL SHUKRI ABDULLAH SANI,

Timbalan Presiden Persatuan Linguistik Malaysia.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU KENEGARAAN : Membentuk citra jati diri unggul bangsa Malaysia

Oleh Amirullah Andi Nur dan Nur Aishah Zainal
rencanabh@bharian.com.my

Nilai, norma budaya berbeza harus diketepi bagi mewujudkan suasana terbaik semangat kebangsaan

APA maksud jati diri? Kamus Dewan (2005) memberi pengertian sebagai sifat atau ciri yang unik dan istimewa dari segi adat, bahasa, budaya dan agama.

Ia menjadi teras dan lambang keperibadian seseorang individu atau sesuatu bangsa. Jati diri itu akan menunjukkan citra identiti sesebuah bangsa.

Budayawan, A Aziz Deraman, berkata persoalan bahawa jati diri Malaysia tidak boleh dilakukan secara caca-marba, berasaskan kepada kesamarataan semua bidang termasuk ke arah kewujudan budaya bangsa.

Sebaliknya, beliau berkata, ia mendukung matlamat ke arah menegakkan keperibadian bangsa dan kejatidirian dalam konteks pembangunan negara. Keunikan situasi kepelbagaian di Malaysia ini katanya lagi, jarang terdapat di negara lain.

“Jati diri itu banyak berkaitan dengan kebudayaan. Di Malaysia isu dan masalah kebudayaan timbul lazimnya disebabkan persepsi dan perspektifnya yang diletakkan dalam kerangka yang begitu sempit dan terhad.

“Tafsiran luasnya tidak dirujuk dan ada kedangkalan faham sehingga disamakan dengan seni semata-mata, hatta istilah kesenian yang sudah luas cakupan bidangnya pun digunakan sebagai merujuk kepada seni tari, seni muzik, seni teater atau persembahan seni.
“Kedangkalan ilmu sedemikian mungkin saja terjadi merentasi generasi disebabkan tidak ada celik budaya dan buta sejarah,” katanya sebagai panel Forum Jati Diri 1Malaysia bertajuk Jati Diri Pembinaan Negara Bangsa di Institut Pendidikan Guru (IPG) Kampus Perempuan Melayu di Durian Daun, Melaka, baru-baru ini.

Program dirasmikan oleh Speaker Dewan Undangan Negeri Melaka, Datuk Wira Othman Muhammad dan dianjurkan bersama Jabatan Penerangan, Berita Harian, Gabungan Penulis Nasional (GAPENA) dan Persatuan Sarjana Komunikasi (PERSKOM). Seorang lagi panel ialah Dr Bazrul Bahaman dari PERSKOM.

A Aziz yang mewakili GAPENA dalam forum itu menjelaskan betapa kehidupan berbangsa itu ditunjukkan sifat jati diri menerusi persamaan lambang, institusi nasional, perundangan, nilai kebangsaan yang dikongsi bersama, kesetiaan politik dan rasa keyakinan diri sebagai satu bangsa.

Selain itu, elemen nilai akhlak, moral, etika yang kukuh, demokratis, liberal bertoleransi dalam konteks penerimaan, adil dan saksama yang bermakna tidak semesti kesamarataan, progresif dan makmur, serta daya saing, daya tahan, tangkas dan dinamis.

Katanya, rakyat khususnya generasi muda seharusnya diberi didikan dan pengetahuan mengenai aspek kenegaraan, terutama ilmu sejarah, ilmu bahasa sastera, hubungan kaum, mengenali sosio-budaya, latar belakang kaum dan suku kaum, adat resam, raja dan kerajaan, hak negara berbanding hak kaum dan sebagainya ketika mereka masih muda.

“Ikatan persamaan dalam konteks geopolitik itu sudah diikat dalam Perlembagaan negara yang keluhurannya menjadi undang-udang tertinggi negara. Oleh sebab itu, secara langsung 1Malaysia ini diperkaya bersandarkan Perlembagaan dan Rukun Negara.

“Jadi aspek nilai dan norma dalam konteks warisan budaya akan memancarkan amalan prinsip kebersamaan dan kekitaan sebagai keluarga besar dalam konteks realiti kemajmukan kaum dan agama yang semuanya itu menjadi warisan budaya pada zaman baru, tetapi kekal kesinambungannya," katanya.

Menurut A Aziz, pembangunan dan perancangan strategik program jati diri berkait rapat dengan pembangunan kebudayaan dan menjadi sangat penting bagi sesebuah negara yang rakyatnya berbilang kaum.

Katanya, Malaysia memerlukan sebuah citra jati diri bangsa selaras dengan konsep negara bangsa Malaysia.

“Perancangan kebudayaan akan menentukan sifat yang terbaik, mulia dan tapak bagi pembinaan bangsa kerana sebuah negara bangsa hanya muncul dan tegak atas landasan jati diri kebangsaan masing-masing,” katanya.

Katanya, Program Transformasi Kerajaan (GTP), Model Baru Ekonomi (MBE) dan transformasi ekonomi, Rancangan Malaysia Kesepuluh yang dinaungi gagasan 1Malaysia akan menjadi lebih sempurna dengan keseimbangan pembangunan fizikal dengan kerohanian.

Beliau berkata, satu masalah besar dalam pembinaan jati diri bangsa di Malaysia ialah kekurangan respons di kalangan bukan Bumiputera yang menunjukkan masih adanya batas budaya.

“Rakyat dilihat masih terikat dan mempunyai nilai serta norma budaya yang berbeza, lebih-lebih lagi pengaruh corak demografi (kependudukan) yang ada.
Polarisasi budaya berasaskan kaum dan suku bangsa jelas wujud,” katanya.

A Aziz menyimpulkan betapa Malaysia memerlukan pembangunan modal insan secara holistik dari segi ilmu pengetahuan, kemahiran, modal intelek, keusahawanan, pengetahuan sains dan teknologi.

Katanya, pendidikan dalam erti formal dan tidak formal patut digandingkan sehingga pendidikan seumur hidup terus menjadi amalan.

“Jati diri terserlah apabila warga sesebuah bangsa itu cetek kefahaman sejarah, budaya, bahasa sastera agama, ketatanegaraan, amalan nilai positif. Kurikulum dan kokurikulum pendidikan formal dan bukan formal patut menangani isu ini,” katanya.

Dalam pada itu, Dr Bazrul turut mengakui bahasa Melayu yang menjadi pertuturan seharian adalah lambang bangsa dan jati diri 1Malaysia.

Begitu juga, katanya, aspek agama Islam yang menjadi identiti masyarakat Melayu perlu dipelihara, di samping terpelihara kesuciannya.

“Apa yang kita amalkan dalam rutin seharian seperti bertutur dalam bahasa Melayu adalah asal usul jati diri Malaysia dan ia perlu dikekalkan daripada dicemari unsur bahasa lain. Agama Islam pula adalah jati diri bangsa Melayu kerana sejak lahir lagi unsur ini sudah diterapkan ke dalam jiwa mereka.

“Ini dapat kita lihat apabila sejak kecil ibu bapa sudah menghantar anak mereka ke tadika dan sekolah agama untuk memupuk jati diri yang teguh, di samping mempelajari selok belok dalam hal keagamaan,” katanya.

Bazrul berkata, mesej 1Malaysia perlu dihayati oleh semua masyarakat khususnya generasi muda di samping memahami maksud yang tersurat dan tersirat di sebaliknya.

Katanya, golongan muda perlu kembali menghayati lima prinsip Rukun Negara, selain memahami Perlembagaan Persekutuan dan menjiwai maksud tersirat lirik lagu Negaraku serta menghormati Jalur Gemilang bagi mengembalikan jati diri dan rasa cintakan negara.

“Rakyat Malaysia khususnya generasi muda seharusnya berasa bangga dengan tanah air sendiri kerana keharmonian dan kedamaian yang dinikmati tidak dapat dibeli dengan wang ringgit.

“Kesedaran kepada betapa berharganya jati diri sesebuah negara perlu ditanam dalam jiwa setiap rakyat Malaysia bak kata pepatah, di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung,” katanya.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Rabu, 27 April 2011

ISU BAHASA : Siapa berani daulatkan BM?

Oleh Azman Anuar

DALAM beberapa hari lalu, pemimpin masyarakat bercakap semula tentang bahasa kebangsaan. Cerita tentang bahasa ini sekejap tenggelam, sekejap timbul.

Masa isunya timbul, tak ada pun tindakan berkesan dari segi undang-undang diambil untuk perbetulkan mana yang salah. Isu berlalu begitu sahaja dengan janji-janji akan dilakukan.

Apabila isu bahasa kebangsaan dibangkitkan kembali, ada pihak dipersalahkan dan ada pihak lain mempertahankan pendiriannya. Jarang-jarang ada pihak yang mahu mengaku kelemahan sendiri.

Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) sejak 1956 diamanahkan sebagai institusi penjaga kedaulatan bahasa kebangsaan iaitu bahasa Melayu. Memang itu pun tugas, fungsi dan agenda yang perlu dimainkan oleh badan berkanun itu hingga kini.

Dahulu, DBP tempat lahirnya pejuang sastera dan bahasa Melayu yang hebat. Hari ini, tak ramai yang muncul ke hadapan untuk mengangkat kembali tugas utama DBP – mendaulatkan bahasa kebangsaan.

Mereka yang berjiwa besar untuk mendaulatkan bahasa kebangsaan ini pasti masih ada di dalam bangunan tinggi berbumbung lambang buku gergasi itu. Kecuali, kalau-kalau ada pegawai DBP yang kurang bersemangat atau sudah tidak rasa apa-apa terhadap peranan utama mereka kepada negara dan bangsa.

DBP tidak boleh menampakkan kepada orang ramai bahawa badan berkanun itu sudah letih apabila segala teguran dan permintaannya tidak dihormati oleh pihak lain.

Malah beberapa kali Akta DBP dipinda tetapi masih tidak diberi kuasa penguatkuasaan. Yang ada kuasa seperti dimiliki oleh pihak berkuasa tempatan (PBT) pun tidak dimanfaatkan.

Selagi DBP tidak ada kuasa menghukum, entah bila kita akan dapat melihat semua jabatan kerajaan dan sektor swasta benar-benar menghormati penggunaan bahasa kebangsaan dalam segala urusan masing-masing.

Tambahan pula sekarang bagaikan ada gelombang membuatkan orang ramai ‘malu-malu’ untuk menggunakan bahasa kebangsaan dengan betul. Kita tahu punca dan faktor pendorongnya. Pemimpin kerajaan yang terdiri daripada orang Melayu sendiri pun kadang kala tak banyak membantu mendaulatkan bahasa kebangsaan.

Kalau begini keadaannya, sampai bila DBP harus menggunakan pendekatan mendidik dan berlembut? Sudah 55 tahun DBP memainkan peranannya dan hampir 54 tahun negara kita merdeka – tetapi kedudukan bahasa kebangsaan masih di takuk lama. Melayu, Cina, India, Iban, Kadasan dan kaum-kaum lain masih mengguna bahasa tunggang-langgang.

Apa tindakan DBP terhadap kian banyak kesalahan bahasa misalnya pada papan iklan premis perniagaan. DBP mungkin menjawab ia tugas PBT dan PBT pula boleh memberi pelbagai alasan. Masing-masing cuba lepas tangan. Hal ini yang kita dengar dan perhatikan saban tahun tanpa penyelesaian.

Agaknya siapa yang berani mengubah kelemahan dan kegagalan kita hari ini supaya semua rakyat menghormati dan mendaulatkan bahasa kebangsaan?

Sumber : http : //ww.utusan.com.my/

ISU BAHASA : Rancangan Televisyen, Radio Guna Bahasa Melayu Dengan Betul

JELEBU: Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan mahukan supaya bahasa Melayu digunakan dengan betul dalam semua rancangan di radio dan televisyen.

Menterinya, Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata rakyat Malaysia tidak perlu khuatir untuk mengucapkan bahasa Melayu dengan jelas dan betul kerana bahasa itu setanding dengan bahasa Inggeris.

"Kita harus gunakan bahasa Melayu di dalam mesyuarat rasmi, dan perlu ada usaha untuk jadikan sehari atau dua di dalam seminggu sebagai hari bertutur dalam bahasa Melayu dengan betul," katanya kepada pemberita pada majlis kampung wifi di Dewan Besar Felda Pasoh 3 di sini pada Rabu.

Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai teguran Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Isnin lepas yang mengatakan bahawa sikap malu dan rendah diri masyarakat untuk bertutur dalam bahasa Melayu menyebabkan bahasa itu seolah-olah terpinggir di bumi sendiri.

Dalam mengiakan kata-kata Muhyiddin itu, Rais memberi contoh dalam menjalankan tugasnya sebagai menteri, beliau sering menerima surat rasmi dari pihak swasta yang menggunakan bahasa Inggeris.

"Pihak swasta harus sedar, bahasa Melayu itu adalah lingua franca, saya sendiri banyak terima surat mereka dalam bahasa Inggeris, saya secara hormat menjawabnya dalam bahasa Melayu," katanya.

"Selepas sekian lama merdeka pihak swasta masih lagi tulis dalam bahasa Inggeris, seolah-olah kita ini dibelenggu Inggeris," tambahnya.

Sementara itu, Rais mengumumkan bahawa Negeri Sembilan merupakan negeri yang paling tinggi kadar penembusan jalur lebar di Malaysia.

Katanya di Negeri Sembilan kadar penembusan teknologi itu adalah 67 peratus berbanding hanya 57.9 peratus di negeri-negeri lain. - BERNAMA

ISU KESIHATAN : Penjaga wajar didik anak cara pemakanan sihat

LANGKAH proaktif Kementerian Kesihatan mengeluarkan senarai makanan yang dilarang penjualannya di kantin sekolah bagi membendung masalah obesiti di kalangan pelajar pastinya disambut baik ibu bapa. Kelmarin, sejumlah 15 jenis makanan ‘tidak sihat’ dan kira-kira 70 lagi dihadkan penjualannya di kantin sekolah rendah dan menengah mengikut Garis Panduan Pemakanan Sihat di Sekolah berkuat kuasa bulan depan.

Sebagai masyarakat yang semakin prihatin soal pemakanan dan kesihatan diri, kita yakin apa juga langkah kerajaan dalam menangani masalah kegemukan dan diabetes dalam kalangan pelajar akan mendapat sokongan rakyat. Kajian Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada 2002-2008 mendapati satu daripada empat kanak-kanak mengalami obesiti di negara ini. Kajian itu juga mendapati masalah obesiti kalangan kanak-kanak berusia enam hingga 12 tahun meningkat daripada 9.7 peratus pada 2001 kepada 13.7 peratus pada 2007, akibat amalan pemakanan tidak sihat dan aktiviti fizikal tidak aktif.

Hakikatnya, 76 peratus kanak-kanak kini didapati menghabiskan sebahagian besar masa menonton televisyen atau duduk di hadapan komputer. Justeru, usaha menangani masalah ini harus dilakukan segera, menerusi pelbagai cara termasuk mengubah tabiat pemakanan. Sebahagian besar makanan dan minuman yang dijual di kantin sekolah dan juga di luar pagar sekolah mempunyai kandungan gula berlebihan dan tidak menyihatkan. Kanak-kanak secara semula jadi sememangnya suka pada sesuatu yang berwarna-warni serta makanan dan minuman manis.

Oleh itu, tidak hairanlah kenapa mereka menyukai gula-gula, coklat, konfeksi ais, aiskrim serta makanan mengandungi pewarna serta perisa tiruan, minuman berkarbonat dan jajan yang sebelum ini dijual tanpa kawalan di kantin sekolah. Kesedaran mengenai kandungan bahan yang menggemukkan membuktikan bahawa akal dan pemikiran rakyat Malaysia sudah semakin matang dan mengutamakan pemakanan sihat. Oleh itu, hasrat kerajaan mengehadkan jenis makanan tidak sihat di sekolah wajar disokong dan dilaksanakan segera di sekolah. Langkah itu sudah tentu akan menimbulkan kesedaran kepada ibu bapa bahawa mereka juga perlu menyediakan menu sesuai untuk seisi keluarga.

Ibu bapa disaran supaya mengambil iktibar daripada pelaksanaan program pemakanan sihat di sekolah dengan melakukan perubahan ketika menyediakan makanan di rumah. Mereka juga perlu mengurangkan kunjungan ke restoran makanan segera. Selain mengawal makan minum, setiap keluarga juga perlu mengamalkan budaya hidup sihat dengan melakukan kegiatan sukan dan beriadah. Kita akui semakin banyak keluarga menyedari pentingnya melakukan riadah sekurang-kurangnya satu jam sehari bagi mengekalkan tahap kesihatan masing-masing. Selain menikmati badan yang sihat, riadah bersama keluarga dapat mengeratkan hubungan di antara anak dan ibu bapa.

Bagi menjayakan setiap program pemakanan sihat di kalangan rakyat, kerajaan juga harus mengawal iklan yang mempromosikan produk makanan tidak berkhasiat, termasuk makanan segera menerusi media. Ketegasan pihak penguat kuasa di sekolah amat diperlukan agar pelaksanaannya tidak dilakukan sekadar melepaskan batuk di tangga. Keberkesanan langkah itu bukan hanya terletak di tangan pentadbir sekolah, sebaliknya memerlukan kerjasama semua pihak.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Selasa, 26 April 2011

ISU BAHASA : Bahasa Melayu mengerat rakyat pelbagai budaya

Oleh Teo Kok Seong
teokok@ukm.my

Penggunaan satu bahasa pertuturan elak kecelaruan jati diri

MAKLUM balas kerajaan untuk meneliti kemungkinan dikembalikan Dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dalam bentuk baru, iaitu penggunaan dua bahasa pengantar berlainan, bahasa Melayu dan bahasa Inggeris untuk dua kelompok pelajar, menimbulkan dua reaksi yang bertentangan. Ia disenangi oleh mereka yang inginkan PPSMI diteruskan. Sebaliknya, ia tidak dipersetujui oleh mereka yang inginkan hanya bahasa Melayu digunakan sebagai bahasa ilmu di negara ini.

Dalam hal kemungkinan ini, bahasa, sama ada bahasa Melayu mahupun bahasa Inggeris ataupun yang lain, dilihat sebagai semata-mata wahana untuk menyampaikan ilmu. Justeru, penggunaan mana-mana bahasa ini serta yang lain-lain khususnya sebagai alat untuk menyatakan pemikiran, merakamkan fakta serta menukar maklumat adalah lebih daripada sudah memadai. Fungsi asas bahasa begini dapat dimainkan oleh mana-mana bahasa moden, yakni yang telah dibakukan.
Dengan kata lain, untuk sekadar menyampaikan idea atau bertanya untuk memperoleh maklumat kita boleh menggunakan mana-mana bahasa yang menjadi pilihan kita. Syarat utama dalam hal ini ialah bahasa yang digunakan itu perlu difahami bersama. Inilah satu-satunya fungsi bahasa yang diketahui umum. Akan tetapi, ia bukanlah satu-satunya fungsi bahasa yang wujud atau cara tunggal ketika kita menggunakan bahasa.

Bahasa mempunyai banyak fungsi lain. Fungsi komunikasi adalah salah satu daripadanya dan sebetulnya ia adalah fungsi yang kecil saja. Sehubungan pelbagai fungsi lain ini, bahasa antaranya digunakan sebagai penanda jati diri, baik yang bersifat etnik mahupun nasional. Ia juga digunakan sebagai wahana untuk mengungkapkan budaya sesebuah kelompok itu. Bahasa adalah juga sumber perpaduan kaum dan integrasi nasional.

Ia juga adalah faktor penentu utama dalam pembentukan negara bangsa dan pembangunan negara itu sendiri. Bahasa adalah antara elemen yang paling sesuai digunakan untuk tujuan penyatuan dan pemupukan kesedaran kebangsaan, selain pelbagai tujuan kenegaraan yang lain. Hal ini sudah terbukti di merata tempat seluruh dunia.

Aspek politik bahasa inilah yang perlu diambil kira dalam isu PPSMI. Sehubungan ini, bahasa Melayu selaku bahasa negara ini, perlu dipastikan adalah faktor jati diri paling penting bagi menyatakan ciri, sifat, perasaan dan kepercayaan rakyat negara ini, yang dapat dibezakan dengan rakyat negara lain. Pernyataan begini menerusi bahasa Melayu bukan saja mampu membentuk jati diri nasional, tetapi juga semangat kebangsaan.

Pada kelazimannya, semangat kebangsaan, khususnya kecintaan terhadap negara dan jati diri nasional, lebih-lebih lagi pameran citra yang sama mana-mana negara diungkapkan dalam bahasa negara berkenaan. Bahasa negara adalah pengungkapan perasaan etnonasional yang paling dasar. Sehubungan ini, malangnya elit sesetengah negara didapati lebih selesa mengungkapkan jati diri nasional mereka melalui bahasa Inggeris, jika dibandingkan dengan bahasa negara mereka sendiri.

Dalam isu PPSMI yang antaranya adalah pertikaian mengenai kemampuan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu untuk bidang sains dan teknologi pada zaman globalisasi ini, bahasa Melayu sebetulnya memiliki warisan budaya yang amat mengagumkan untuk memikul tugas ilmiah ini. Sehubungan ini, kecemerlangan bahasa Melayu pada masa lampau sebagai lingua franca ikut menjadi landasan kuat kepada kemantapannya pada waktu kini sebagai bahasa ilmu tinggi.

Dengan warisan sedemikian, bahasa Melayu adalah pilihan tepat untuk memaju rakyat dan negara Malaysia pada setiap masa, dulu, kini dan akan datang. Pada masa dulu, khususnya selepas kemerdekaan, kerajaan menggunakan kaedah pujukan untuk merayu kepada semua rakyat agar menggunakan bahasa Melayu dalam kapasitinya sebagai bahasa negara. Kaedah ini selain proses perlahan didapati kurang berkesan dalam mencorakkan perwatakan kebangsaan pada sesetengah sektor rakyat Malaysia dengan menggunakan bahasa Melayu.

Untuk masa ini dan akan datang dalam usaha menangani masalah penggunaan ini, kerajaan perlu menggubalkan dasar yang boleh menghasilkan penyatuan bahasa yang lebih cepat. Untuk ini, barangkali kaedah yang lebih keras diperlukan. Ini penting sekali untuk tujuan penyatupaduan rakyat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum. Sehubungan ini, kerajaan perlu mengangkat hanya bahasa Melayu sebagai bahasa perantara untuk interaksi yang merentas etnik yang amat diperlukan untuk perpaduan kaum dan integrasi nasional. Bahasa Melayu saja yang mempunyai kelebihan ini di negara ini.

Dalam hal ini, kerajaan perlu menggunakan bahasa Melayu saja selaku bahasa negara untuk menggerakkan seluruh rakyat untuk tujuan kenegaraan, khususnya memupuk kesedaran kebangsaan dan membentuk jati diri nasional. Jika bahasa Melayu tidak berjaya digemblengkan untuk tujuan ini, bahasa Melayu boleh dikatakan gagal berfungsi sebagai bahasa negara.

Sesungguhnya kejayaan atau kegagalan bahasa negara berfungsi dengan baik, khususnya dalam melaksanakan peranan menasionalkan rakyat, dalam erti kata mereka memiliki perwatakan kebangsaan, terletak di tangan kerajaan.

Pelaksanaan Dasar Bahasa Negara adalah tanggungjawab kerajaan. Sehubungan ini, kerajaan mempunyai kuasa penuh untuk mempromosikan bahasa Melayu sebagai bahasa negara.

Untuk bahasa Melayu mendukung peranan menasionalkan rakyat ini dengan lebih berkesan, ia perlu diinstitusikan dalam sistem pendidikan kebangsaan, sebagai satu-satunya bahasa untuk tujuan penyatupaduan dan kemajuan negara. Ini perlu dilakukan dengan hanya menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa negara untuk mendukung pelbagai fungsi politik.

Fungsi politik ini perlu digemblengkan melalui saluran pendidikan, yang hanya menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama. Dalam konteks ini, kerajaan perlu bijak memanipulasikan bahasa Melayu, bukan saja untuk membentuk rakyat yang bangga, sayang dan setia kepada bahasa negara mereka. Tetapi juga bagi menyalurkan pelbagai nilai kenegaraan yang lain. Untuk melakukan semua ini dengan jayanya, kerajaan perlu melestari dan mengabsahkan bahasa Melayu pada setiap masa dan sekali-sekala menjadikannya relevan dengan perkembangan semasa.

Semua ini adalah untuk memastikan maruah budaya pada bahasa Melayu sentiasa dipelihara. Dengan hanya menggunakan bahasa Melayu, kesatuan budaya seluruh rakyat Malaysia terus berada dalam keadaan utuh. Lebih penting lagi ialah bahasa Melayu sentiasa berkait rapat dengan semangat kebangsaan dan jati diri nasional.

Penulis ialah Timbalan Pengarah Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU BAHASA : Galak rakyat guna bahasa kebangsaan

KEMPEN menggunakan bahasa kebangsaan bukan sahaja harus diteruskan, malah diperhebatkan melalui semua saluran yang ada di negara ini. Baik saluran media cetak mahupun media elektronik ataupun pihak kerajaan dan pihak berkuasa tempatan (PBT), kesemuanya perlu duduk semeja bagi membincangkan kaedah pantas yang dapat menyedarkan orang ramai pentingnya penggunaan bahasa kebangsaan dalam urusan seharian.

Melalui penguatkuasaan peraturan dan penglibatan pertubuhan bukan kerajaan (NGO), sesuatu boleh dilakukan untuk memperkasakan penggunaan bahasa kebangsaan di kalangan rakyat negara ini. Jika perlu memaksa, maka lakukan dari sekarang kerana kita lihat bahasa kebangsaan hari ini bukan sahaja tidak digunakan dengan meluas terutama dalam kalangan kaum bukan Melayu, malah tidak dihormati dan tidak dimartabatkan dengan sewajarnya.

Penguatkuasaan penggunaan bahasa kebangsaan hendaklah diberi perhatian serius termasuk mewajibkan majlis-majlis di peringkat nasional menggunakan sepenuhnya bahasa kebangsaan. Bak kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam, terdapat penganjur yang sengaja menggunakan bahasa Inggeris walaupun tetamu yang hadir hanya dua atau tiga orang bangsa asing. Pihak penganjur yang 'berlagak' dan sombong seperti itu sewajarnya dikenakan tindakan tegas kerana memperlekehkan bahasa kebangsaan.

Begitu juga sidang media yang diadakan oleh penganjur majlis diwajibkan menggunakan bahasa kebangsaan sepenuhnya. Jika gagal berbuat demikian, maka denda boleh dikenakan.

Kadangkala, tindakan 'keras' seperti denda dan tidak memperbaharui lesen perniagaan bagi pengusaha yang ingkar menggunakan bahasa kebangsaan pada papan iklan di premis masing-masing perlu dilakukan demi maruah bahasa kebangsaan.

Alasan kurang fasih berbahasa kebangsaan tidak lagi boleh diterima memandangkan negara telah mencapai kemerdekaan selama 54 tahun pada 31 Ogos ini. Mustahil dalam tempoh itu, rakyat gagal belajar menguasai bahasa kebangsaan dengan baik. Sebagai warganegara Malaysia yang merdeka, setiap rakyat sepatutnya mampu bercakap dalam bahasa kebangsaan dengan baik tanpa pelat pembawaan bahasa ibunda.

Namun, amat malang sekali kerana tidak hanya kaum bukan Melayu yang malu dan gagap bercakap dalam bahasa kebangsaan, malah ada orang Melayu sendiri bersikap sedemikian.

Bagi Melayu lupa diri itu, tidak glamor jika bercakap Melayu (bahasa kebangsaan) dan kerana itu, mereka lebih selesa bercakap dalam bahasa penjajah. Tak payahlah kita mengambil contoh rakyat di negara Jepun dan Korea yang begitu menyanjung tinggi bahasa mereka. Lihat saja contoh terdekat di negara jiran, Indonesia yang berjaya mendidik setiap rakyatnya termasuk daripada bangsa Cina supaya menggunakan bahasa Indonesia sepenuhnya dalam semua urusan harian.

Justeru, tidak hairanlah apabila penduduk Cina di Indonesia begitu fasih bertutur di dalam bahasa nasional mereka berbanding dengan bahasa ibunda mereka. Tindakan tegas pemerintah Indonesia mendisiplinkan rakyatnya agar menggunakan bahasa Indonesia dalam segala urusan wajar dicontohi kerajaan Malaysia.

Sebagai langkah permulaan, pihak kerajaan melalui PBT perlu mengetatkan peraturan dan mengambil tindakan tegas terhadap semua pengusaha perniagaan yang tidak menggunakan bahasa kebangsaan di papan iklan ataupun premis mereka. Pastikan juga setiap majlis menggunakan bahasa kebangsaan sepenuhnya. Mulakan dari sekarang!

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU SOSIAL : Melahirkan generasi berintegriti tinggi

PELAN Integriti Nasional (PIN) yang dilancarkan pada 23 April 2004 telah menampakkan banyak hasil yang positif walaupun tiada kajian dilakukan untuk mengukur tahap integriti penduduk negara ini. Kesan nyata yang dapat dilihat adalah masyarakat sekarang lebih bersikap terbuka dan berani melaporkan kejadian jenayah sama ada rasuah, buang bayi dan lain-lain.

Presiden Institut Integriti Malaysia (IIM), Datuk Dr. Mohd Tap Salleh berkata, ekoran sikap itu juga maka banyak kes-kes jenayah rasuah dan buang bayi dilaporkan dari semasa ke semasa. Daripada laporan yang diterima maka kita melihat seolah-olah statistik jenayah meningkat sedangkan pertambahan itu berlaku kerana adanya laporan media mengenainya.

"Mungkin ada pihak akan berkata kenapa kes rasuah bertambah, kenapa kes buang bayi meningkat. Jadi, timbul persoalan adakah semua tindakan PIN yang telah diambil itu tidak efektif?," katanya dalam sidang media yang diadakan di Kuala Lumpur, semalam. Turut hadir Timbalan Presiden Majlis Kebangsaan Pertubuhan-pertubuhan Wanita (NCWO), Datuk Ramani Gurusamy.

Mohd Tap menjelaskan, peningkatan kes berlaku kerana masyarakat sekarang lebih berani tampil melaporkan kes-kes berkenaan. Berbanding dahulu, orang ramai enggan melaporkan kepada pihak berkuasa kerana mungkin tidak mahu dituduh 'suka jaga tepi kain orang'.

"Saya melihat statistik kes tidak bertambah, tetapi laporan di media yang meningkat. Sebab itu kita lihat seolah-olah kes-kes seumpama itu meningkat," ujarnya.

Beliau berpendapat, perubahan sikap masyarakat itu adalah satu perkembangan yang positif kerana adanya check and balance terhadap sesuatu perkara. Keadaan itu katanya, akan membuatkan seseorang individu berfikir banyak kali untuk melakukan sesuatu jenayah. Mohd Tap juga berkata, banyak tindakan telah diambil oleh IIM untuk meningkatkan integriti masyarakat dan ia dilakukan melalui seminar, bengkel dan aktiviti yang melibatkan pelbagai lapisan masyarakat.

Semua tindakan itu katanya telah menjadi perbualan masyarakat, justeru mesej program yang dianjurkan itu dapat disampaikan dari mulut ke mulut. Antara aspek yang kerap menjadi perbincangan yang menghasilkan tindakan adalah nilai-nilai murni dalam kepimpinan di semua peringkat sama ada di sekolah mahupun sektor awam.

Selain itu, katanya, faktor-faktor lain yang bersangkut paut adalah persekitaran yang berubah, keadaan ekonomi yang mencabar, pertambahan jenayah lain dan peningkatan pengangguran.

"Kesemua faktor-faktor itu saling berkaitan dan jika kita mahu integriti penduduk negara ini berada pada paras yang tertinggi, maka keluarga terutama golongan ibu perlu memainkan peranan masing-masing," tambahnya.

Menurutnya, ibu memainkan peranan penting dalam menyemai nilai-nilai murni di dalam jiwa anak-anak, selain peranan guru, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan pihak kerajaan sendiri. Ini kerana katanya, anak-anak lebih rapat dengan ibu, berbanding dengan bapa. Justeru, bagi meningkatkan kefahaman masyarakat terutama wanita dalam mempertingkatkan integriti, IIM akan menganjurkan Seminar Integriti Kepimpinan Wanita bertemakan Pemerkasaan Wanita Sebagai Model Peranan Dalam Integriti di IIM pada 28 April ini.

Antara lain ia bertujuan mendapatkan maklum balas tentang tekad integriti yang terdapat dalam agenda pengukuhan integriti negara, meningkatkan penghayatan dan pengamalan nilai-nilai murni dalam kalangan wanita dan mengenal pasti peranan yang boleh dimainkan oleh wanita dalam ruang keluarga serta masyarakat untuk meningkatkan pembudayaan integriti.

Salah seorang pembentang kertas kerja, Datuk Dr. Rafiah Salim yang juga Pengarah Institut Pengupayaan Wanita bagi Pergerakan Negara-negara Berkecuali NAM (NIEW) memberitahu beliau akan membentangkan kertas kerja bertajuk Kepimpinan Wanita dalam Sektor Awam: Satu Perspektif Integriti.

Menurutnya, beliau akan membincangkan beberapa topik termasuk salah laku kecil dan salah laku besar yang ada kaitan dengan integriti. Katanya, ada orang menganggap lambat datang kerja itu bukan satu kesalahan, sebaliknya perkara biasa.

"Begitu juga sikap sesetengah orang yang suka menipu cuti sakit. Mereka patut menyedari bahawa duit gaji yang diperoleh sepanjang bercuti sakit atau lambat datang kerja itu adalah duit haram.

"Hakikatnya, mereka tidak layak menerima gaji sepanjang bercuti sakit yang palsu itu. Jika mereka menerimanya juga, maka itu boleh dianggap sebagai mencuri," katanya.

Dr. Rafiah menegaskan, bermula melakukan kesalahan kecil seperti itu, seseorang boleh melarat melakukan kesalahan besar seperti rasuah atau pecah amanah. Bersetuju dengan pandangan Dr. Mohd Tap, beliau menegaskan tindakan pertama bagi mendidik masyarakat supaya lebih berintegriti bermula dari rumah.

"Peranan ibu amat penting dalam menyemai nilai-nilai murni ke dalam jiwa anak-anak kerana anak-anak lebih rapat dengan ibu. Di sekolah pula, 70 peratus guru adalah wanita. Tiga perempat jawatan baru di PTD juga wanita. Sebab itulah, saya menekankan betapa pentingnya peranan wanita dalam melahirkan masyarakat yang berintegriti," katanya.

Mengulas lanjut, katanya, peratusan wanita yang melanggar integriti yang serius adalah kurang berbanding dengan lelaki. Misalnya, daripada 62 pegawai kastam yang ditahan pada 3 April lalu, sembilan daripadanya adalah wanita. Manakala daripada lapan pegawai imigresen yang ditahan pada 7 April lalu, seorang daripadanya adalah wanita.

Namun, katanya, wanita dikenal pasti mudah hilang integriti apabila ia melibatkan soal keluarga, anak dan suami. Sebab itulah, katanya ada wanita terpaksa menipu cuti sakit semata-mata mahu menjaga anak di rumah ketika pengasuh bercuti atau menjaga ibu, bapa atau suami yang sakit.

"Mereka takut nak minta cuti, jadi terpaksalah menipu cuti sakit. Bukan sebab sengaja tetapi keadaan memaksa," ujarnya.

Justeru, katanya, pihak berkuasa perlu melihat isu ini dengan serius dan dicadangkan lebih banyak pusat jagaan kanak-kanak dibuka di tempat kerja.

Selain itu, katanya, keadaan sekarang juga memerlukan pusat jagaan harian orang tua diwujudkan supaya anak yang bekerja boleh menghantar orang tua mereka ke pusat itu pada waktu pergi kerja, dan mengambil mereka semula pada waktu balik kerja.

"Jika ini dapat diadakan, maka saya yakin masalah wanita yang terpaksa menipu cuti sakit semata-mata mahu menjaga keluarga boleh dikurangkan," katanya.

Selain itu, katanya, konsep bekerja dari rumah wajar diperluaskan supaya wanita dapat menghabiskan lebih banyak masa dengan anak-anak di rumah. Begitu juga, isteri mempunyai kuasa yang hebat dalam menasihatkan suami agar tidak terlibat dengan rasuah dan pecah amanah.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/