"Jika kita bekerja seperti
biasa, janganlah kita mengharapkan hasil yang luar biasa."
Demikian kata cerdik pandai untuk
menggambarkan betapa perlunya manusia berusaha bersungguh-sungguh untuk
mencapai sesuatu matlamat.
Sebagai seorang pendidik yang
hampir 30 tahun mengajar di salah sebuah sekolah di pantai timur, saya berasa
kata-kata cerdik pandai yang dinyatakan tadi, cukup sesuai menggambarkan
senario pendidikan negara mutakhir ini.
Saya beranggapan bahawa kerajaan
melalui Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) cukup sedar bahawa sudah tiba
masanya sistem pendidikan negara ini beralih kepada satu era yang mampu
meletakkan standard pendidikan negara mencapai kelas dunia.
Usaha ini sejajar dengan sejarah
perkembangan sistem pendidikan itu sendiri. Jika pada era awal kemerdekaan
melalui Laporan Razak (1956) dan Laporan Rahman Talib (1960), sistem pendidikan
menggalas misi menyatupadukan rakyat, maka dalam konteks langit terbuka
sekarang, negara ini perlu memiliki suatu sistem pendidikan yang mampu
melahirkan pelajar bertaraf antarabangsa dan boleh bersaing dengan rakan-rakan
mereka di belahan benua sebelah sana.
Oleh sebab itu saya secara
peribadi amat berbesar hati apabila KPM pada tahun lalu melancarkan Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2015 dengan tiga objektif khusus
iaitu memahami prestasi dan cabaran semasa; mewujudkan visi dan aspirasi yang
jelas; menggariskan transformasi sistem pendidikan yang komprehensif merangkumi
perubahan penting dalam pendidikan.
Bagi mencapai objektif PPPM, maka
KPM menjalankan suatu sistem penilaian yang begitu hangat diperkatakan sekarang
iaitu Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS). Perlu diingatkan bahawa sejak awal
kemerdekaan sehinggalah era milenium, sistem penilaian pelajar dalam sistem
pendidikan negara teruk dihentam oleh pelbagai pihak yang mendakwa sistem
penilaian ini terlalu berorientasikan peperiksaan. Kesannya kebanyakan pelajar,
waima ibu bapa sekalipun 'gila' menyusun deretan pangkat 'A' dalam buku rekod
pencapaian pelajar setiap tahun.
Maka PPPM yang digubal melalui
penyertaan 55,000 orang cerdik pandai dari dalam dan luar negara mendukung
pelaksanaan PBS sebagai pentaksiran yang bersifat holistik iaitu menilai aspek
kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani) dan psikomotor (jasmani) selaras
dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Pentaksiran melalui PBS meliputi bidang
akademik dan bukan akademik.
Bagaimanapun, pelaksanaan sistem
ini nampaknya dikenal pasti mempunyai beberapa kelemahan dan perlu diteliti semula
untuk memastikan sistem ini berjalan lancar pada masa depan.
Jadi, saya menyambut baik
pengumuman Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Datuk Dr. Khair Mohamad Yusof,
baru-baru ini yang menangguhkan secara rasmi pelaksanaan PBS sehingga kenyataan
mengenainya dibuat KPM dalam masa terdekat.
Seperti yang terkandung dalam
gelombang pelaksanaan PPPM, sistem pendidikan negara sekarang berada pada
Gelombang 1 (2013-2015) yang menumpukan pengubahan sistem dengan menyokong guru
dan memberikan keutamaan kepada kemahiran utama. Dalam Gelombang 1 ini
dinyatakan bahawa penambahbaikan PPPM akan dijalankan dari semasa ke semasa.
Jadi, tindakan menangguhkan PBS
dan mengkajinya semula untuk proses penambahbaikan selari dengan tuntutan
Gelombang 1 pelaksanaan PPPM.
Keterbukaan KPM untuk mendengar
keluhan guru berkenaan PBS sehingga bersedia menangguhkannya menunjukkan bahawa
pelaksanaan PBS ini tidak mempunyai agenda peribadi mahupun politik.
Saya cukup kecewa apabila ada
kumpulan pendidik di bawah nama badan pertubuhan bukan kerajaan belum berdaftar
yang menggelar diri mereka sebagai Suara Guru Masyarakat Malaysia (SGMM) dengan
penuh angkuh mendakwa mereka mewakili suara guru-guru mengecam KPM untuk
memansuhkan PBS. Bahkan mereka sampai ke tahap mengadakan perhimpunan di Bangi
baru-baru ini bagi menunjukkan kehebatan mereka mendesak KPM memansuhkan PBS.
Lebih memalukan mereka bakal menyerahkan memorandum bantahan pelaksanaan PBS
kepada Perdana Menteri.
Apa masalah mereka ini? Adakah
mereka tidak memahami betapa getirnya cabaran pendidikan negara ini jika masih
berada pada takuk lama ketika negara lain berlumba-lumba melonjakkan sistem
pendidikan negara masing-masing ke peringkat dunia?
Bukan budaya guru di Malaysia ini
bertindak berhimpun dan menyalak membantah KPM sedemikian rupa.
Lebih mengaibkan perhimpunan yang
mereka anjurkan baru-baru ini turut disertai oleh beberapa buah NGO lain yang
berbau politik. Agak melucukan apabila Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)
yang tumpang sekaki menyertai perhimpunan tersebut, tiba-tiba mengeluarkan usul
agar kuasa Menteri Pendidikan dihadkan supaya tidak sewenang-sewenangnya
mengubah sistem pendidikan negara dan sebarang perubahan harus diberikan kepada
pakar.
Pastinya kenyataan ini merujuk
PPPM yang dilancarkan pada tahun lalu yang mendukung PBS. Adakah ABIM tahu
berapa ramai pakar yang sudah terlibat menggubal PPPM dan merencanakan PBS?
Fahamilah roh pelaksanaan PPPM
dan PBS terlebih dahulu sebelum bersilat di gelanggang.
Saya cukup setuju dengan
pandangan Datuk Seri Idris Jusoh Menteri Pendidikan II pada 24 Februari lalu
bahawa PBS tidak akan dimansuhkan kerana rakyat mahukannya.
Dahulu kita sibuk marahkan sistem
penilaian pelajar yang berorientasikan peperiksaan, sekarang tidak semena-mena
sekumpulan guru yang baru setahun jagung mengajar, terhegeh-hegeh pula mahu
sistem penilaian holistik yang tidak berorientasikan peperiksaan, segera
dimansuhkan. Jadi sebenarnya, apakah yang mereka mahukan?
SUARA HATI GURU
Hulu Terengganu
Sumber : http : //www.utusan.com.my/