Ahad, 26 April 2009

PEMBELAJARAN DI TINGKATAN ENAM: MASIH RELEVAN ATAU MEMBUANG MASA?

Bukan Buang Masa

Oleh : Suliati Asri

JIKA tahun 1970-an dan 80-an, apabila mendapat tawaran ke tingkatan enam selepas keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), ia ibarat anugerah kerana berpeluang melanjutkan pelajaran lagi.

Malah, pelajar tingkatan enam dianggap senior di sekolah kerana ia tempoh dua tahun terakhir sebelum memasuki institusi pengajian tinggi (IPT).

Keputusan cemerlang dalam Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) juga melayakkan mereka mendapat keutamaan memasuki IPT.

Namun, itu kisah 10 atau 20 tahun lalu. Kini, dengan kebanjiran institusi pengajian tinggi swasta (IPTA), keghairahan untuk melanjutkan pelajaran ke tingkatan enam semakin lesu.

Ini ditambah kesukaran memasuki IPT berikutan jumlah pemohonan terlalu banyak, sedangkan kuota untuk menempatkan mereka terhad.

Pelajar di tingkatan enam turut merungut kerana perlu belajar mata pelajaran yang membebankan tetapi apabila mendapat keputusan STPM, mereka tiada peluang ke IPT.

Selain itu, untuk mendapat pekerjaan sukar kerana majikan atau sektor industri gemar mengambil mereka yang berkelulusan SPM.

Pelajar lulusan STPM dikatakan tidak kekal lama kerana mereka mempunyai kelulusan lebih tinggi.

Justeru, dengan perkembangan semasa, adakah pembelajaran di tingkatan enam masih relevan atau membuang masa?

Yang Dipertua Persatuan Kebangsaan Pengetua Malaysia, Azam Md Atan, tidak bersetuju belajar di tingkatan enam merugikan dan membuang masa.

Beliau berkata, pelajar lepasan SPM yang melanjutkan pelajaran ke tingkatan enam mengambil langkah bijak.

"Pelajar di tingkatan enam bertuah, malah sebelah kaki sudah terjamin ke IPTA.

"Mereka juga lebih bersedia sebelum meneruskan pengajian di universiti kerana sudah mendapat pendedahan awal di tingkatan enam," katanya.

Azam yang juga bekas pelajar tingkatan enam berkata, pelajar yang memilih mengikuti pengajian peringkat diploma di IPTS berbanding tingkatan enam itulah merugikan masa belajar mereka.

"Dilihat keputusan STPM yang diambil pelajar tingkatan enam, mereka terus mendapat tawaran di peringkat ijazah dan hanya mengambil masa dua tahun.

"Ini berbeza dengan pengajian di peringkat diploma yang memakan masa tiga tahun dan jika mahu mengambil kursus ijazah, mereka perlu belajar setahun atau dua tahun lebih berbanding pelajar tingkatan enam.

"Ini membuktikan belajar di tingkatan enam menjimatkan masa," katanya.

Cuma bezanya, pelajar tingkatan enam, mereka masih pelajar sekolah dan wajib memakai seragam sekolah seperti pelajar di tingkat satu, tiga atau lima.

Namun, katanya, ia tidak bermakna cara pengajaran dan pembelajarannya di tingkatan enam sama dengan pembelajaran di sekolah menengah.

"Walaupun berpakaian seragam sekolah, suasana pembelajaran di tingkatan enam berbeza kerana di peringkat ini, mereka diajar dan diasuh seperti pelajar universiti.

"Pemikiran pelajar tingkatan enam jauh lebih matang, malah dalam banyak aktiviti, mereka menjadi tonggak sekolah seperti debat, sukan atau aktiviti sosial," katanya.

Jika kegagalan seseorang pelajar STPM dijadikan ukuran dan melabelkan pembelajaran di tingkatan enam membuang masa, itu tidak tepat.

Azam yang juga Pengetua Sekolah Datuk Abdul Razak (SDAR) Seremban berkata, pelajar tingkatan enam mempunyai usaha dan motivasi tinggi untuk berjaya ke peringkat lebih tinggi.

"Tiada istilah kegagalan bagi mereka kerana tingkatan enam ibarat prauniversiti dan bukan masa belajar sambil lewa.

"Memang ada pelajar tingkatan enam yang gagal dalam peperiksaan STPM tetapi ia salah mereka sendiri kerana tidak belajar bersungguh-sungguh," katanya.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Masterskill Education Group Berhad, Datuk Edmund Santhara,berkata jika mereka ingin melanjutkan pelajaran di IPTA, melanjutkan pelajaran di tingkatan enam berbaloi.

Katanya, mereka yang ingin mengikuti bidang yang mempunyai kos pengajian mahal seperti perubatan tetapi tidak ditawarkan tempat di IPTA selepas SPM, tingkatan enam adalah tempatnya.

"Tetapi, jika mereka ditawarkan melanjutkan pelajaran di luar negara atau IPTS, pembelajaran di tingkatan enam membuang masa.

"Ini kerana, jika mereka tidak mencapai kriteria atau Purata Mata Gred Keseluruhan (CGPA) yang ditetapkan untuk sesuatu bidang, mereka tetap gagal mendapat peluang memasuki IPTA," katanya.

Sumber:http://www.hmetro.com.my/

1 ulasan:

  1. Selagi belajar tidak ada istilah membuang masa.
    Tingkatan 6 sudah diberi penjenamaan semula dan telah diuar-uarkan bukan main lagi dengan peningkatan gred untuk guru-guru yang mengajar.

    Namun realitinya tetap ditakuk lama. Penjenamaan yang tidak menampakkan hala tuju, kebanyakan sekolah masih kabur dengan perubahan yang diinginkan. Penggredan guru juga menimbulkan rasa tidak puas hati...renung-renunglah kelesuan dan kemerosotan keinginan untuk ke tingkatan 6 ada sebabnya...

    BalasPadam