Isnin, 2 Mei 2011

ISU BAHASA : Masih ramai kurang peka

Bahasa Melayu kelihatan ditenggelamkan bahasa lain pada paparan iklan di sebuah premis perniagaan di Kuala Lumpur.

Oleh MOHD. FIRDAUS ISMAIL
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 2 Mei – Kebanyakan papan tanda iklan dan papan kenyataan di sekitar ibu kota dikesan tidak mendaulatkan bahasa Melayu atau bahasa kebangsaan.

Tinjauan Utusan Malaysia di beberapa kawasan yang menjadi tumpuan pelancong mendapati perkara itu berleluasa dan dalam sesetengah keadaan, ia seolah-olah menggambarkan tempat tersebut bukan di Malaysia.

Walaupun ada sesetengah premis atau pengiklan menggunakan dwibahasa termasuk bahasa Melayu, namun masih ramai yang tidak serius terutama dalam memastikan ketepatan penggunaan bahasa Melayu berkenaan.

Sikap tidak mengambil berat terhadap bahasa Melayu yang diiktiraf sebagai bahasa kebangsaan juga dikesan pada beberapa papan tanda iklan di luar gedung-gedung membeli belah.

Lebih memalukan, ada gedung membeli-belah tergamak membiarkan kesalahan ejaan bahasa Melayu pada papan tanda yang dinaikkan di luar premis mereka.

Perkataan ‘dibenarkan’ dieja menjadi ‘dibernarkan’ dan perkara itu terjadi di sebuah gedung terkemuka di tengah ibu kota.

Pada masa sama, di kawasan Bukit Bintang, ada pemilik kedai yang dilihat selesa menggunakan bahasa Inggeris dan Arab dan langsung tidak menggunakan bahasa Melayu, mungkin untuk memberi gambaran seolah-olah berada di negara Asia Barat.

Namun demikian, terdapat juga pihak yang mahu memartabatkan bahasa Melayu seperti yang dilakukan oleh Citibank – sebuah bank antarabangsa apabila bank tersebut menggunakan bahasa Melayu yang betul pada papan iklan di luar premisnya.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan