Oleh : Prof
Datuk Dr Omar Osman
Mengurus pengajian
tinggi pada abad kedua puluh satu memerlukan kesepaduan tindakan dalam kalangan
pengurus dan pentadbir akademik, para akademia dan siswa-siswi sebagai satu
komponen utama yang ada di universiti, di samping mengiktiraf bakat di universiti
sebagai tonggak kritikal institusi. Universiti perlu terus hidup dalam dunia
ilmu yang berkembang tanpa melupakan acuan tersendiri sebuah negara bangsa dan
memastikan kampus universiti terus bersemarak dengan aktiviti keilmuan dan
wacana-wacana yang berupaya memajukan pemikiran dan perdebatan ilmu.
Kepelbagaian dalam
pemikiran dan disiplin ilmu sejak dahulu, menjadikan universiti begitu rencam,
bukan hanya kerana manusia dan bakat yang ada adalah pelbagai, tetapi juga
pemegang-pemegang taruh yang memberikan harapan besar dalam membentuk masa
depan negara dan sumber manusianya, memperkasakan siswa-siswi dengan ilmu dan
sahsiah diri serta pada masa yang sama menjadikan universiti sebagai institusi
ilmu yang berupaya melakukan perubahan terhadap masa hadapan negara dan bangsa
sebagai sebahagian daripada komuniti dunia.
Selain daripada
itu, universiti perlu menyeimbangkan antara idealisme ilmu yang sering menjadi
pegangan para akademia serta penting kepada pemajuan kritikal minda dengan
realiti kehidupan masyarakat, bersikap realistik dan mampu memindahkan ilmu
kepada masyarakat yang memerlukan pemboleh ubah perubahan.
Malah terminologi
libat sama masyarakat atau community engagement menjadi satu perkara utama pada
masa ini bagi memastikan universiti sentiasa relevan dengan kehendak dan
keperluan negara. Bukan sahaja masyarakat, malah industri yang menjadi pemain
besar dalam ekonomi negara dan dunia perlu dilibat sama sebagai sebahagian
daripada proses keilmuan universiti.
Di samping modaliti
libat sama masyarakat dianggap penting untuk pemindahan ilmu kepada masyarakat,
penerokaan modaliti baru untuk perpindahan juga perlu di terokai. Contohnya
memindahkan kepada masyarakat melalui industri atau institusi dalam komuniti
seperti koperasi dan pertubuhan sukarela lain yang bergerak sama untuk
perubahan masyarakat.
Selain melihat
kepada kaedah dan metodologi perpindahan ilmu, isu asal tujuan universiti pula
timbul. Timbul persoalan dan keraguan, adakah universiti makin lari daripada
prinsip asas keilmuannya dalam proses penjanaan dan pemerkasaan ilmu sesuai
dengan universaliti atau kesejagatan yang perlu dipertahankannya, usaha
mentransformasikan kehidupan masyarakat melalui ilmu dan sebagainya sedangkan
pada masa yang sama perlu pula melihat sisi lain ilmu untuk aplikasi secara
langsung, apatah lagi berdikari dalam mencari dana untuk menampung kos yang
makin meningkat naik.
Hakikatnya ialah
universiti bukan lagi menara gading yang terpisah dan terasing yang begitu
sukar untuk didekati, sebaliknya perlu diubah menjadi menara ilmu yang
mencambah mekarkan proses mencari kebenaran dalam pelbagai disiplin ilmu dan
mengembang serta memajukannya dalam konteks keilmuan.
Universiti dan
pengajian tinggi perlu dipertahankan prinsip asas peranannya dalam
mempertahankan kekuatan ilmunya, namun pada masa yang sama komuniti pengajian
tinggi perlu sedar dan memahami bahawa kedua-dua proses keilmuan dalam konteks
pembangunan ilmu dan libat sama masyarakat mahu pun industri perlu berjalan
seiring kerana sifatnya bukanlah statik tetapi dinamik seiring dengan perubahan
masa. Asasnya ilmu perlu dipindahkan kepada masyarakat walau apa pun
modalitinya.
Di sini jugalah
timbul cabaran untuk pengurus dan pentadbir universiti agar lebih kreatif dan
inovatif dalam melaksanakan tanggungjawabnya dan berdaya saing dalam konteks
global. Malah bagaimana universiti dan pengajian tinggi perlu meneruskan
tradisi memimpin bukan sekadar dipimpin dan memastikannya terus relevan dalam
menangani dan menghadapi arus perubahan global.
Universiti-universiti
kita juga bergerak bersama sebagai satu pasukan yang berwibawa dan dihormati,
berintegriti tinggi dan disegani, bersedia dengan idea dan pemikiran baru yang
segar malah juga meneroka penemuan-penemuan baru bagi menghadapi kecanggihan
teknologi yang ada secara bersama atas nama negara, walau pun boleh bersaing
dalam konteks tempatan dalam hal-hal yang tertentu. Ini bermakna kita bergerak
sama ke puncak, saling membantu dalam pelbagai bidang kekuatan dan kepakaran
atas nama satu negara.
Sama seperti satu
pasukan yang melakukan kayuhan ke puncak, ia perlu persediaan rapi. Orang yang
mengayuh perlukan persediaan minda, fizikal dan mental, manakala basikal yang
dikayuh harus dalam keadaan yang sempurna dengan mereka yang mempunyai
kepakaran bersedia membantu jika ada masalah ketika kayuhan dan dalam
perjalanan.
Pasukan sokongan
sangat penting untuk pastikan tidak ada yang tertinggal atau ditinggalkan.
Malah, apabila berada di puncak pula, perlu bersyukur dan jangan cuba menjadi
wira tunggal dan berlagak hebat kerana dalam masa sedetik, kita boleh terhumban
seorang.
Sama ada pengajian
tinggi dalam konteks sebuah universiti mahu pun sebuah negara pengalaman
berkayuh ke puncak dalam satu pasukan ini penting untuk dihayati. Pengajian
tinggi negara dan universiti kita tidak boleh lagi bergerak berseorangan secara
silo tetapi berkongsi kepakaran antara
disiplin yang ada untuk saling mengukuhkan antara satu sama lain.
Kepimpinan
universiti perlu bersatu hati dalam menentukan arah tujunya pada masa hadapan.
Pertanyaan seorang profesor dalam satu bengkel yang diadakan baru-baru ini,
adakah kita syok
sendiridengan ilmu kita atau benar-benar memenuhi keperluan masyarakat,
pemegang taruh dan juga siswa-siswi yang ada, adalah pernyataan jujur dalam
memastikan universiti dan pengajian tinggi negara berada
pada landasan yang sewajarnya.
Ini bukan bemakna
kita menidakkan sumbangan besar universiti selama ini, namun kita perlu menilai
dan menetapkan arah sebenarnya pada masa hadapan. Universiti dan pengajian
tinggi tidak terkecuali dari akauntabiliti, sama seperti kedudukannya apabila
autonomi yang menjadi kata magis pengajian tinggi diberi kepada universiti oleh
kerajaan. Autonomi adalah satu keperluan dan kemestian dalam mempertahanan
kebebasan akademia yang menjadi perjuangan pelbagai pihak apabila menyentuh
tentang kredibiliti universiti.
Namun kita perlu
sedar, kebergantungan kepada dana awam menyebabkan agak sukar autonomi sebenar
dinikmati sepenuhnya walau pun kebebasan membuat keputusan terhadap beberapa
perkara asas sudah banyak diberi. Begitu juga dengan ekosistem lain dalam
penyelidikan dan inovasi mahu pun akademik yang telah sedia ada untuk dilakukan
penambahbaikan dan keberhasilan yang dapat memperkasakan proses keilmuan dan
penyampaian.
Perkara utama
sekarang ialah bagaimana untuk pengurus dan pentadbir universiti dan pengajian
tinggi dapat menggunakan segala sumber yang ada dengan kreatif dan inovatif
untuk terus melakukan perubahan, menjadi pemimpin ilmu dan pemimpin perubahan,
berdaya saing, berupaya mempertahan dan menjadikan universiti benar-benar
menara ilmu, berintegriti tinggi, siswa-siswi yang passionate kepada ilmu dan
pada masa yang sama mengeluarkan siswazah yang mampu berfikir dan melakukan
perubahan dengan menggunakan ilmunya sekali gus mendorong libat sama semua pihak
termasuk industri dan masyarakat bagi menggalas hasrat yang sama.
Pengajian tinggi
juga memerlukan perubahan terhadap sistem dan proses pengajaran dan
pembelajaran, arah tuju penyelidikan dan inovasi serta bagaimana universiti
meletak kedudukannya agar terus relevan dalam agenda pembangunan nasional, masyarakat,
industri dan penerokaan di peringkat dunia dan antarabangsa.
Juga bagaimana
untuk kita melihat sumber sedia ada yang boleh digemblengkan seramai mungkin di
dalam insitusi dan di luar institusi serta dalam kalangan pemegang taruh.
Sinergi kesemua elemen yang ada amat penting dalam menghadapi cabaran yang ada
pada masa hadapan.
Penulis ialah Naib
Canselor Universiti Sains Malaysia
Sumber : http :
//www.utusan.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan