Rabu, 27 Februari 2013

ISU EKONOMI : Benarkah Malaysia telah bankrap?


Oleh :  ROHAMI SHAFIE

BENARKAH Malaysia telah bankrap? Bagi orang biasa, apabila terdapat dakwaan Malaysia telah bankrap boleh menyebabkan mereka berasa risau apa akan terjadi kepada masa depan mereka dan keluarga mereka.

Bankrap satu istilah yang amat dibimbangi oleh sesiapa sahaja hatta mana-mana negara di dunia sekali pun. Kebankrapan menyebabkan seseorang itu tidak bebas, manakala negara pula mudah mengikut telunjuk pemberi hutang tanpa boleh membuat keputusan sendiri.

Natijahnya, bagi seseorang yang diisytiharkan bankrap, kehidupannya tidak seperti manusia normal. Begitu juga negara yang telah bankrap, rakyatnya menerima padahnya yang amat dahsyat. Inilah yang terjadi di negara-negara Barat seperti Greece yang secara teknikalnya boleh dikatakan sebagai negara yang bankrap.

Tetapi bagaimana pula dengan Malaysia? Bagi penganalisis ekonomi dan kewangan, Malaysia tidak berada dalam keadaan gawat kewangan, jauh sekali bankrap. Jika Malaysia  bankrap, sudah lama ada petanda-petanda Malaysia bankrap.

Sebagai contoh, petanda paling utama adalah kerajaan tidak mampu membayar hutang kerajaan. Usah kata hutang pokok kerajaan, kadar faedah pun tidak mampu dibayar. Sebaliknya berlaku, apabila hutang kerajaan Malaysia mampu dibayar oleh kerajaan, dan pemegang hutang kerajaan tidak pernah sesekali tidak dibayar kadar faedah.

Dalam istilah kewangan tidak pernah berlaku kemungkiran pembayaran faedah (default). Disebabkan tidak pernah berlaku kemungkiran pembayaran faedah oleh kerajaan Malaysia, Indeks Risiko Kedaulatan Blackrock (BSRI) meletakkan Malaysia di kedudukan ke-18  hutang kerajaan paling kurang  risiko. Dengan kata lain,  hutang-hutang kerajaan termasuklah bon kerajaan berisiko rendah untuk terjadinya kemungkiran pembayaran faedah. BSRI meletakkan negara-negara yang sememangnya bermasalah seperti Greece, Portugal, Mesir, Venezuela, Itali dan Ireland sebagai negara yang hutang kerajaannya paling berisiko.

Negara-negara ini boleh dikatakan sebagai negara yang gawat kewangan kerana faktor ketidakstabilan politik. Antara negara yang dikategorikan sebagai negara yang mempunyai hutang kerajaan yang berisiko tinggi  ialah negara-negara yang mengamalkan konsep negara berkebajikan.

Penulis mengambil  contoh  Greece  yang  sebelum negara itu gawat kewangan, rakyatnya menerima pelbagai manfaat kewangan yang tidak setimpal dengan keupayaan kewangan kerajaan seperti pencen penjawat awam dibayar terlalu tinggi dan rakyatnya diberikan kemewahan.

Ini semuanya hanya kerana inginkan rakyatnya menyokong kerajaan. Adakah kita mahu perkara sebegitu berlaku ke atas negara ini dengan rakyatnya diberikan kemewahan yang tidak setimpal dengan keupayaan kewangan negara?

Dasar segala-gala percuma seperti tol dihapuskan, menghapuskan pinjaman Perbadanan Tabung Pengajian Tinggi Negara (PTPTN), minyak diturunkan pada tahap yang tidak munasabah dan meningkatkan subsidi yang tidak produktif boleh meletakkan Malaysia di kedudukan bahaya sebagai negara yang bakal bankrap.

Usah hanya kerana ingin mengambil hati rakyat, perkara yang sukar dilakukan atau di luar keupayaan kewangan negara ditawarkan kepada rakyat. Ini belum termasuk hasrat untuk mengangkat pendapatan pekerja pada tahap yang orang biasa pun mengetahui sukar dilaksanakan.

Apabila segala-galanya diberi percuma akan lahirlah golongan yang malas bekerja, maklumlah segala-galanya percuma, buat apa perlu bekerja keras.

Kesannya, amat teruk sama sekali apabila produktiviti negara semakin menurun dan seterusnya pendapatan negara akan semakin berkurangan. Pendapatan negara semakin berkurangan dek cukai yang dikutip semakin berkurangan.

Cukai yang semakin berkurangan sudah pastinya tidak mampu menanggung kemewahan yang diberikan kepada rakyat selama ini. Kerajaan bukan sahaja tidak mampu meneruskan kemewahan tersebut bahkan kewangan negara sudah tidak mapan lagi. Kesan akhirnya dan inilah yang terjadi kepada Greece, secara teknikalnya negara akan bankrap dan terpaksa meminta bantuan daripada negara asing bagi membiayai kewangan negara.

Rakyat mula memberontak dan pelbagai demonstrasi akan melanda di pelosok negara. Kehidupan rakyat tidak berjalan seperti biasa. Dua kerisauan akan terjadi. Pertama, rakyat risau nyawa dalam keadaan bahaya apabila terjadinya demonstrasi berleluasa.

Kedua, risau tidak mampu lagi makan dan minum seperti biasa kerana aktiviti ekonomi tidak berjalan seperti biasa. Usah cakaplah menikmati makan dan minum secara bermewah-mewah, menikmati makan dan minum sebagai orang biasa pun tidak mampu lagi.

Mengimbas kembali sejarah kegawatan kewangan Malaysia, kita tidak boleh sesekali melupakan apa yang terjadi pada tahun 1997/98. Bagi generasi muda yang berumur di bawah 35 tahun mereka tidak merasai kegawatan kewangan tersebut.

Pada masa itu, ramai rakyat Malaysia yang bankrap, nasib baiklah kerajaan ketika itu tangkas mengambil tindakan drastik dan tepat pada masanya untuk memastikan ekonomi negara stabil semula. Ramai pelajar yang bijak tidak dapat dihantar ke luar negara. Kita hampir-hampir meminta bantuan asing. Kadar faedah pula terlalu tinggi.

Generasi muda perlu merujuk kembali angka-angka ekonomi negara ketika itu terutamanya indeks komposit dan kadar faedah yang terlalu tinggi merencatkan sistem ekonomi negara. Lebih teruk lagi, kadar Ringgit Malaysia berbanding dollar Amerika Syarikat (AS) menjunam teruk.

Hutang individu amat tinggi, hutang syarikat pun usah cakaplah dan akhirnya banyak syarikat gulung tikar. Situasi pada ketika itu membuka peluang seluas-luasnya untuk negara luar menjajah Malaysia secara halus dan bukannya secara ketenteraan.

Adakah keadaan ekonomi ketika itu sebagaimana sekarang? Tidak sama sekali. Tetapi tidak mustahil ia berulang kembali sekiranya Malaysia mengamalkan sistem ekonomi seperti Greece.

PENULIS ialah Pensyarah Kanan Perakaunan dan Kewangan, Pusat Pengajian Perakaunan dan Felo Penyelidik, Institut Keusahawanan dan Koperasi, Universiti Utara Malaysia.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan