Novel Tak Seindah Impian |
Oleh : RAHMAN SHAARI
BEBERAPA tahun akhir-akhir ini
muncul gesaan agar sejarah Malaysia ditulis semula. Mengikut pandangan pihak yang membuat gesaan
demikian, sejumlah pejuang kemerdekaan
tidak mendapat layanan yang wajar dalam buku-buku teks sejarah.
Penulisan semula buku sejarah
yang autentik pasti akan memakan masa. Seseorang tokoh mungkin diletakkan
berlebih-lebihan, iaitu tidak berpadanan dengan sumbangan yang diberikannya.
Profesor Dr Syed Naquib al-Attas
mengatakan, sejarah bukanlah semua yang berlaku, tetapi peristiwa-peristiwa
pilihan. Dalam penulisan sejarah orang perseorangan, iaitu biografi, jika
kesemua hal ditulis, berkemungkinan kesannya buruk.
Ini disebutkan oleh Dr A Halim
Ali dalam majlis bicara buku di Perpustakaan Awam Temerloh pada 24 Ogos 2013.
Dalam kalangan penulis kreatif
juga timbul kesedaran akan perlunya aliran baru dalam tafsiran sejarah.
Beberapa orang penulis kreatif berusaha keras mencipta puisi, cerpen, skrip
drama dan novel yang berasaskan sejarah.
Kecenderungan baru ini amat menarik.
Dalam bicara ini, saya nyatakan
makna sastera sejarah. Pada masa silam terdapat karya-karya yang digolongkan
sebagai historiografi tradisional Melayu, dengan contoh-contoh seperti Hikayat
Raja-raja Pasai, Hikayat Merong Mahawangsa, Sejarah Melayu dan banyak lagi.
Fakta bercampur dengan fiksyen.
Sementara kita menunggu penulisan
semula sejarah, sastera sejarah eloklah difikirkan. Dalam bidang puisi, apabila
tokoh sejarah disebut, kandungannya tidak terperinci. Misalnya, apabila disebut
nama Tok Janggut, Mat Kilau, Maharaja Lela, Dato Bahaman dan lain-lain, sebutan
itu sekadar menyatakan semangat
pahlawan. Tiada pelukisan yang jelas untuk menyatakan sumbangan tokoh-tokoh
itu. Hashim Yaacob, misalnya, menganggap pembaca sudah pun mengetahui sumbangan
pahlawan-pahlawan tersebut apabila beliau menulis:
Bangkit Tok Janggut dengan
kegagahan/Bangkit Mat Kilau dengan kecekalan/Bangkit Maharajalela dengan
kehandalan/Bangkit Bahaman dengan keyakinan/Bangkit segala wira,
bangkit/Bangkit bangsaku memaknakan pertuanan.
(Sajak 'Kitalah Tuan').
Nama-nama tokoh dalam konteks di
atas ialah alusi untuk membangkitkan semangat rakyat masa kini, di samping
mendorong rakyat mengenang sejarah para pejuang kemerdekaan.
Dalam novel yang menceritakan
peristiwa sejarah, terdapat banyak pelukisan tindakan watak-watak yang
disampaikan melalui babakan. Menurut Dr Othman Puteh, tindakan watak-watak
sedemikian dilukiskan secara silang baur. Dr Halim Ali dalam bicara di Temerloh
itu menyebutkan bahawa dalam kajian intertekstualitinya, penulis novel sejarah
menggunakan sumber-sumber sejarah dengan ketara, dan sumber-sumber itu
dimasukkan ke dalam novel dengan mengubah nama, tempat dan sebagainya. Hadirin
agak terkeliru. Ini terbukti apabila salah seorang daripada mereka bertanya:
Adakah pelaksanaan
intertekstualiti dalam pengkaryaan merupakan plagiarisme?
Rahman Haji Yusof |
Sebenarnya, intertekstualiti
adalah keperluan dalam penulisan novel sejarah. Sebagai contoh, karya yang
berjudul Tak Seindah Impian karya Rahman Haji Yusof berkisah tentang kehidupan para
pejuang kemerdekaan. Latar masa dalam
novel tersebut ialah ketika Jepun telah meninggalkan Tanah Melayu, dan Inggeris
kembali berkuasa.
Saya berpendapat, penulisan novel
yang berlatarkan zaman tersebut memerlukan kajian. Novel sejarah memerlukan fakta sejarah,
walaupun terdapat peratusan tertentu, misalnya 20% rekaan (fiksyen).
Dalam novel sejarah, apabila
nama-nama watak itu boleh menimbulkan kontroversi, perubahan dilakukan oleh
pengarang.
Pengarang mungkin bimbang
kalau-kalau fakta tentang Shamsiah Fakeh tidak tepat, maka dibina satu nama
baru, misalnya Suria Pakih. Dengan nama
baru demikian, kisah bayi yang masih dipertanyakan dalam kalangan masyarakat
kita hingga kini, dapat dijawab secara kreatif. Buku karya Azzah AR, iaitu Shamsiah Fakeh: Pejuang, Pemimpin dan
Perempuan misalnya, memuatkan kata-kata
Shamsiah Fakeh sendiri tentang bayi tersebut.
Manakala Rahman Haji Yusof membina silang baur, bahawa wanita yang melahirkan
bayi itu
ialah Khatijah, bukan Suria Pakih.
Saya berpandangan, novel, cerpen,
puisi dan skrip drama yang berasaskan sejarah perlu dihasilkan untuk maksud
mendorong rakyat menghayati sejarah. Pelaksanaan silang baur, malah anakronisme
(bersalahan masa) tidaklah menjadi masalah, kerana itu akan dijelaskan oleh
pembicara sejarah.Ketidakselarian tersebut disebabkan oleh masuknya kreativiti
dan silang baur ke dalam novel sejarah.
Asas sastera sejarah memanglah
sejarah, manakala bahagian fiksyen ialah dekorasinya.
Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan